Mag ik even kwijt

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Chrysa

Re: Mag ik even kwijt

Bericht door Chrysa »

Wat kost zo'n dagje aan Duits OV je eigenlijk? Volgens mij is iedereen er inmiddels wel geweest behalve ik. :')
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

€31 voor een Schönes Tages-Ticket plus €10 voor vreetvoer.

De meest gebruikte grensovergangen zijn Venlo en Zevenaar-Emmerich. Vanuit Limburg kun je ook bij Landgraaf de grens over en vanuit Twente zijn grensovergangen bij Glanerburg en Oldenzaal (vanaf 14 januari) de mogelijkheid.
-
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Bij Oldenzaal kun je al jarenlang de grens over he ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
02-07-2025 NIEUW --> 25 foto's uit Zandvoort, Haarlem en IJmuiden!
22-06-2025 --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Chrysa schreef:Wat kost zo'n dagje aan Duits OV je eigenlijk? Volgens mij is iedereen er inmiddels wel geweest behalve ik. :')
In mijn geval was het € 29,10 voor een 24-Stunden-Ticket preisstufe D (aangezien ik binnen het VRR-gebied gebleven ben), een STT (geldig in heel NRW) is iets duurder zoals Erno-BE al aangeeft.

Met de andere regio's geen ervaring, behalve dan de regio Aken waar je al voor 18,50 kunt rondreizen met een Euregioticket (wat ook weer geldt in een deel van België en in Zuid-Limburg)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SLToilet

Bericht door SLToilet »

Chrysa schreef:Wat kost zo'n dagje aan Duits OV je eigenlijk? Volgens mij is iedereen er inmiddels wel geweest behalve ik. :')
Je bent niet de enige met beperkte Duitsland-ervaring in het OV, maar ik heb wel veel van Berlijn en Hamburg gezien qua OV, naar Berlijn geweest per trein en in een ICE gezeten (frappant genoeg nooit in Duitsland zelf, maar het was wel een snel, luxe en gratis geintje als student :mrgreen: ). Afgezien van dat kleine stukje in het noorden en de hangende monorail op de luchthaven van Düsseldorf heb ik in NRW nog nooit in het OV gezeten.
Laatst gewijzigd door SLToilet op do 04 jan 2018, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: Overigens bedacht ik me later dat ik Breda-grens ook nog niet gehad heb.
Letterlijk van Breda naar de grens heb ik ook nog nooit gedaan, maar ik ben wel al eens met de Thalys ten noorden van Noorderkempen de grens overgegaan.
Heb je al wel eens gebruikgemaakt van de grensovergang Bocholtz - Vetschau? :mrgreen:

Ik wil ook wel weer eens een rondje maken door NRW, maar vanuit Rotterdam is het zo ver. :(
Dan ga ik eerst maar eens het Antwerpse tramnet afstrepen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Tja, de Thalys zal ooit nog wel een keer moeten om het stukje HSL tussen Zevenbergschenhoek en de aansluiting bij Breda af te strepen :P Bocholt-Vetschau heb ik nog nooit gehad, maar da's ook geen reguliere reizigersdienst.
Verder wel alle in reizigersdienst ooit gebruikte boogjes gehad bij mijn weten (Rotterdam Noord - Schiedam, Voorburg - Den Haag HS, Diemen Zuid - Amsterdam Bijlmer in beide richtingen). Daarnaast ook vanaf Amersfoort over kruis Blauwkapel naar Utrecht (gebeurd hoogst zelden tegenwoordig), van Zwijndrecht naar de Kijfhoek en van Dordrecht naar Dordrecht industrie gereisd met een trein.
Meltrain schreef:Ik wil ook wel weer eens een rondje maken door NRW, maar vanuit Rotterdam is het zo ver. :(
Je doet nou net alsof het vanaf Amersfoort dichtbij is, Amersfoort - Wuppertal is al bijna 4 uur enkele reis en dan zit je nog binnen VRR. NRW loopt nog veel oostelijker door. Via Venlo moet jij dat toch wel in een vergelijkbare tijd redden?
Schapekop in de Keistad

Nitein-Repart

Het scheelt wel dat straks als die RB61 gaat doorrijden, een groot deel van Westfalen (Münster, Herford, Bielefeld, Detmold, Altenbeken, Paderborn) een heel stuk dichterbij komen te liggen vanuit Amersfoort. De Rhein-Ruhr-regio en vooral de Rheinvallei, het Siegerland en het Sauerland blijven lastig bereikbaar vanuit Amersfoort.

Ik heb wel het voordeel dat ik vlak bij de grens woon en Duitsland wat makkelijker te bereiken is. De keerzijde van de medaille is weer dat het lastiger is om naar België te komen, maar ik weet niet welk gebied de voorkeur heeft: België of NRW.
-
Jef400

Bericht door Jef400 »

Ik moet echt weer eens een dagje die Ruhrpott in duiken, iemand zin ter zijner tijd mee te gaan met deze autiweirdo?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
julsteren

Bericht door julsteren »

NRW sta ik altijd voor open, alleen kan ik dan 2 a 3 uur op je gaan wachten in Duisburg.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Jef400

Bericht door Jef400 »

Nou ja, dan zorg ik wel dat ik vanaf Goch vertrek. Ga niet helemaal een dagtrip doen vanaf hier. Dat is mij iets te gek.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Daniel schreef:Verder wel alle in reizigersdienst ooit gebruikte boogjes gehad bij mijn weten (Rotterdam Noord - Schiedam, Voorburg - Den Haag HS, Diemen Zuid - Amsterdam Bijlmer in beide richtingen). Daarnaast ook vanaf Amersfoort over kruis Blauwkapel naar Utrecht (gebeurd hoogst zelden tegenwoordig), van Zwijndrecht naar de Kijfhoek en van Dordrecht naar Dordrecht industrie gereisd met een trein.
Ik mis nog wel de Havenspoorlijn naar de Tweede Maasvlakte in je lijstje, die heb ik wel. Maar de eerste mogelijkheid daarvoor zal denk ik pas de Wereldhavendagen van 2019 zijn, als de nieuwe Botlekbrug af is.
Daniel schreef:
Meltrain schreef:Ik wil ook wel weer eens een rondje maken door NRW, maar vanuit Rotterdam is het zo ver. :(
Je doet nou net alsof het vanaf Amersfoort dichtbij is, Amersfoort - Wuppertal is al bijna 4 uur enkele reis en dan zit je nog binnen VRR. NRW loopt nog veel oostelijker door. Via Venlo moet jij dat toch wel in een vergelijkbare tijd redden?
Gaat wel heel snel dezelfde kant op. Rotterdam - Venlo is 1:44, dan heb je een heel korte overstap in Eindhoven en Venlo (kan tricky zijn) en vanaf Venlo is het ook nog anderhalf uur naar Wuppertal, vooral omdat Venlo - Mönchengladbach zo traag is en dan is er ook nog kopmaken en soms ook nog splitsen/combineren in MG.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Zo bedoel ik het dus ja, dat de reistijd wel in de buurt moet hebben gelegen. Korte overstap is natuurlijk vooral lastig als je nog een kaartje moet kopen, ik had vandaag ook maar een kwartier extra in Arnhem gerekend (maar goed ook want de Abellio automaat in de stationshal was stuk dus moest weer door het station heen naar de Sonsbeekzijde waar 'ie wel werkte)

En Arnhem - Duisburg voelde bij mij minstens zo traag als Venlo - Mönchengladbach trouwens, na Duisburg rijdt die RE19 tenminste een beetje door. Gelukkig kon ik in Düsseldorf ook gewoon overstappen op de RE4 (opmerkelijk genoeg kwam dat niet als aansluiting op de 20015 uit de reisplanner, elk ander uur gaf 'ie 'm wel). Dat schoot wat meer op dan de S8.
Schapekop in de Keistad

regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Daniel schreef:Het was niet rond, maargoed :P Eerst Amersfoort - Utrecht - Arnhem - Düsseldorf - Wuppertal, daar even de nieuwe voertuigen op de Schwebebahn uitgeprobeerd. En vervolgens een stuk getrolleyd: met de 683 naar het centrum van Solingen, daar nog wat plaatjes gemaakt en met de 681 naar Solingen Hbf.
De 681 heb ik ook wel eens gedaan, maar dan in de omgekeerde richting (komend vanaf Monheim am Rhein). Toen vanaf Solingen naar Haan en Hilden. Vervolgens weer terug naar Düsseldorf. Wuppertal en Remscheid staan nog op mijn to-do list, maar ik wil daar heen als het hauptbahnhof van Wuppertal eindelijk af is (inclusief busstation).

Overigens is het leuke aan het VRR tages ticket dat elke extra persoon slechts 4 euro of zoiets extra kost. Dus met z'n tweeën kan je al voor rond de 33 euro.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

regenmaker schreef:Wuppertal en Remscheid staan nog op mijn to-do list, maar ik wil daar heen als het hauptbahnhof van Wuppertal eindelijk af is (inclusief busstation).
Ik wilde 'm tot het reisverslagje besparen, maar Wuppertal Hbf is zo goed als af. Ook tot mijn verbazing met de krater in herinnering toen ik er voor het eerst was een jaar of 2 geleden volgens mij.
Het zal nog niet lang af zijn want vanuit de perrontunnel loop je nu onder het oude stationsgebouw door tussen de bouwhekken, de winkel en loketruimten zijn nog leeg. De hal zelf ziet er wel behoorlijk af uit maar is dus alleen nog niet in gebruik. Vanaf Hbf naar de Schwebebahn loop je in elk geval nu niet meer door een bouwput maar over een nette brede laan tussen de hoogbouw.
Schapekop in de Keistad

regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Het nieuwe busstation van Wuppertal is als het goed is pas eind 2018 klaar, dacht ik gelezen te hebben.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Het stuk hal onder waar het busstation moet komen was al klaar in elk geval, maar nog wel afgezet.
Schapekop in de Keistad

Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Maar de enige reden om naar Wuppertal te gaan, is toch de Schwebebahn? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Je kan naar het Bijbelmuseum aldaar. Ze hebben bijbels in meer dan 1400 verschillende talen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

Dat is wel de meest vertaalde roman ter wereld.
we're never gonna survive, unless We get a little crazy.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Correctie: Het meest vertaalde boek ter wereld :wink: .

Een boek is nog geen roman.
VIRM

Bericht door VIRM »

Is het lastigste van het hele Nederlandse spoorwegnet bereden te hebben vooral niet al die grensovergangen en obscure boogjes waar eens in de zoveel tijd bij werkzaamheden een trein overheen gaat?

Ik heb overigens vooral nog grote gaten in het noorden van Nederland en Overijssel/Drenthe.
Beul van de blindegeleidelijn
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

De grensovergangen zijn niet zo moeilijk. Gewoon vaak naar Duitsland/België reizen. :) Die boogjes lijken mij veel lastiger.
Meltrain schreef:Maar de enige reden om naar Wuppertal te gaan, is toch de Schwebebahn? :)
Ze hebben ook een mooi uitgebreid busnetwerk. :Y
Nitein-Repart

Voor de reiziger is het niet zo lastig om de grens over steken met trein of bus. Hooguit gelden er afwijkende tarieven.

Voor vervoerders is grensoverschrijdend vervoer wel een stuk lastig vanwege:
-Apart beveiligingssysteem nodig om de grens over te kunnen
-Aparte spanningsconfiguratie nodig om de grens over te kunnen
-Door de taal- en staatsgrenzen is het vervoerspotentieel veel beperkter en erg afwijkend (veel meer recreatieve reizigers die vooral in het weekend en in de vakanties reizen en minder spitsreizigers) ten opzichte van plaatsen van vergelijkbare grootte die in hetzelfde land/taalgebied bevinden.

Hierdoor zijn grensoverschrijdende treinen veel lastiger te introduceren dan binnenlandse treinen. Er is veel durf, kapitaal, subsidie en een goed business-plan nodig. Daarbij heft Zevenaar-Emmerich nog een lastig aspect: namelijk twee spanningssluizen achter elkaar en een 25kV/ERMTS-eiland en bij Oldenzaal-Bad Bentheim ligt de technische grens tussen Nederland en Bad Bentheim in Bad Bentheim wat een relatief klein en onbelangrijke plaats is. Bij Venlo-Kaldenkirchen ligt de technische grens in Venlo, wat een veel groter en belangrijkere plaats is, waardoor het wel attractief is om de Duitse trein naar Venlo door te laten rijden (te meer omdat er geen apart beveiligingssysteem en spanningsconfiguratie nodig is). Als de technische grens in Kaldenkirchen was geweest, was het veel ongunstiger.
-
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:
Meltrain schreef:Maar de enige reden om naar Wuppertal te gaan, is toch de Schwebebahn? :)
Ze hebben ook een mooi uitgebreid busnetwerk. :Y
Ja, dat hebben wel meer steden. :')
Dan kun je net zo goed naar Groningen of Brussel gaan, om maar wat te noemen.
Plaats reactie