Erno-BE schreef:Om echt hoogfrequent (4x/u naar Amsterdam Centraal, 4x/u naar Amsterdam Zuid) te gaan rijden tussen Almere en Amsterdam heb je in ieder geval tussen Amsterdam Centraal/Zuid en Weesp en tussen Almere Poort en Almere Oostvaardens vier sporen nodig.
Tussen Weesp en Almere Centrum zitten slechts twee stations, dan moeten 8 intercity's en 8 sprinters nog prima passen. Je kan de frequentie nog verder opvoeren door in plaats van om en om, IC-IC-SPR-SPR-SPR als opvolging te hanteren, dan heb je 8 intercity's en 12 sprinters per uur (IC
Shl, IC
Asd, SPR
Asd, SPR
Shl en SPR
Ut, en dat elk kwartier). Ten opzichte van nu moet er dan wel veel veranderen natuurlijk, nu werkt men nog met opvolgtijden van 3 minuten, dat moet voor IC 4+4 en SPR 4+4+4 naar 2 minuten en de perronopvolging bij korte stop naar 2,5 minuut. Met zwevende (of gewoon hele korte) blokken zou de frequentie nog verder omhoog kunnen, zeker als het voor slechts een korte periode is (oftewel als over 20 jaar nog steeds iedereen om 8:00 gelijktijdig onderweg is kun je op dat tijdstip een aantal extra spitstreinen toevoegen).
Maar goed, ondanks de technologie die over 20 jaar hopelijk eindelijk geïmplementeerd is, blijft viersporigheid natuurlijk een goede investering. Het hele maximaal geoptimaliseerde dienstregelingsmodel gaat namelijk grandioos kapot zodra je ergens een extra station wil toevoegen.