Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Dirk020
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 25 apr 2018, 15:58

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Dirk020 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11439
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

"Hoe te handelen bij een nucleair incident"

_O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat een dramatisch slecht kaartje zeg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11439
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Niet zo somber, kiddo. Een gegeven paard mag je niet in de bek koekeloeren, en beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. Het lijkt wel alsof ze iets doen :')
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Durashift
Berichten: 6083
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:
n-evo schreef:Ik ben benieuwd wat voor rekening Alstom straks presenteert om hún software aan te passen voor die afwijkende CAF-bakken van 2x 60 meter.
(..) Een beetje fabrikant houdt er rekening mee dat er ook andere bouwers op een later tijdstip materieel kan leveren. (..)
Ja, zou een fabrikant die dus beveiligingssoftware levert máár ook compleet materieel kan leveren, daar van zichzelf rekening mee houden??
Lijkt mij niet, want als diegene het zover als mogelijk gesloten houdt.. biedt dat alleen maar zicht op meer omzet, lijkt mij.
Opdrachtgever zou een dergelijke 'open source' structuur wel moeten afdwingen, lijkt mij.
n-evo
Berichten: 3574
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Hainje schreef:Is gewoon materieelaanbesteding geweest. Een beetje fabrikant houdt er rekening mee dat er ook andere bouwers op een later tijdstip materieel kan leveren. Dus het zou juist raar zijn als Alstom dit naderhand door gaat berekenen, lijkt mij dat zoiets gewoon meegenomen wordt in de offerte.
Uit je reactie maak ik op dat je de hele berichtgeving rondom 120-meter (2x 60-meter) materieel niet gevolgd hebt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, of jij niet. Of is het je ontgaan dat een van de specificaties in de aanbesteding was dat de deurafstanden identiek moeten zijn aan die van de M5?

En natuurlijk zou Alstom een belang hebben bij closed source software. Amsterdam heeft dat belang echter niet, en heeft hopelijk ook zitten opletten bij de aanbesteding van de software en de M7, in de zin dat ze in ieder geval compatibel zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11439
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Ik hoor het al: jij verheugt je ook op de raadsenquête over de aanschaf van de M7 ergens rond 2025.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, van die over de M5 heb ik ook zitten smullen.
n-evo
Berichten: 3574
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

@Alain Waar zie je mij beweren dat de deurafstand een probleem zou zijn? Anyway, het is hier gewoon terug te lezen:
Omdat Alstom ook de beveiliging en besturing van het bestaande metronet voor haar rekening heeft genomen, wil de gemeente dat het bedrijf dit systeem ook installeert op de nieuwe M7. Dat zal vanwege de afwijkende lengte van die metro nog een hele klus worden. De vraag is onder welke voorwaarden Alstom daartoe bereid is.

Volgens wethouder Litjens komt Alstom naar verwachting half mei met een offerte. Daarbij heeft het bedrijf een luxepositie, er zijn geen concurrenten die meedingen. Of dat tot een voor Amsterdam gunstige deal leidt, is de vraag.
https://www.parool.nl/amsterdam/chaos-b ... ~a4579431/

Uit de tweede alinea kan je niet anders concluderen dat het huidige systeem dus niet overweg kan met weer een nieuwe lengte metro. Er moet een aanpassing komen en die gaat Amsterdam weer extra geld kosten.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 30 apr 2018, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op dit forum mag je me gewoon Alargule noemen. En ik zal de verwikkelingen rond de M7 ook kritisch blijven volgen, geen zorgen.
n-evo
Berichten: 3574
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Bedankt dat het vrijblijvend is. Net zoals dat ik het nergens over de deurafstand heb gehad, heb ik ook geen zorgen over jou geuit.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Jij moet op school echt veel klappen hebben gehad.
n-evo
Berichten: 3574
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Haha nee hoor, nooit last van gehad. :D
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Vandaar.
Caffer
Berichten: 245
Lid geworden op: di 11 jul 2017, 19:31
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Caffer »

Och och.. Het leek er toch even op dat Amsterdam eindelijk "metro's kon" maar toen kozen ze voor enkeltjes en nu zijn ze ook nog 's te lang -o-

Wat een triest verhaal eigenlijk van dat beveiligingssysteem. Die metrocomputers draaien inderdaad vast geen Linux dus dan ben je als vervoerder voor de komende decennia slaaf van de fabrikant.. kan je eigenlijk net zo goed een translohr of zo'n ander raar marketingdingetje bestellen :lol:
We kunnen er niet meer Onderuit
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22815
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat de deurafstand gelijk is?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
ITF
Berichten: 1148
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ITF »

Beschikken de m5/m6 metro's over een pantograaf?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9524
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

M5/M6 heeft geen pantograaf. Ze kunnen dan ook voorlopig nog niet op lijn 51 rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
fred1954
Berichten: 3549
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amstelveen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Dat is nog ongeveer 10 maanden vanaf nu, dan kunnen op de “nieuwe” lijn 51 ook metro’s rijden zonder pantograaf.

Gisteren en vandaag ook weer defecten op lijn 51...... :(

http://www.at5.nl/artikelen/181509/opni ... ig-minuten
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Meltrain schreef:Waarom is het eigenlijk zo belangrijk dat de deurafstand gelijk is?
Dat is om de optie op perrondeuren nog open te houden. En dat heeft op zijn beurt niet alleen met automatisch rijden te maken, maar ook met de mogelijkheid van aangepaste Europese regelgeving, die dergelijke deuren mogelijk verplicht zou kunnen stellen (ook bij niet-automatische metrosystemen).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52120
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Als de bouw van perrondeuren net zo verloopt als in Parijs hoef ik die dingen niet. Station na station van lijn 4 (die wordt geautomatiseerd) veranderd daar voor meer dan anderhalf jaar in een grot... :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13659
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Hainje »

Maar ja, dat is dan ook wel Frankrijk....

...

...

...

Hoewel, de manier waarop alles in Amsterdam wordt geïmplementeerd doet je wel vermoeden dat het een Franse enclave is.

Nee ik snap je zorgen.
n-evo
Berichten: 3574
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Krijg je niet alsnog een probleem met de deuren als je zo'n M7 in dubbeltractie laat rijden? Het eerste treinstel zal sowieso netjes uitlijnen met een M5. Vervolgens krijg je twee extra bestuurderscabine's en koppelstukken. Ik denk niet dat het tweede treinstel dan nog goed aansluit qua deuren, de totale lengte wijkt immers af van een M5.
rooddolfijn schreef:Beschikken de m5/m6 metro's over een pantograaf?
Kleintjes voor op werkterreinen en in de wasstraat. Geen volwaardige zoals een tram of sneltram. :)
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:Krijg je niet alsnog een probleem met de deuren als je zo'n M7 in dubbeltractie laat rijden? Het eerste treinstel zal sowieso netjes uitlijnen met een M5. Vervolgens krijg je twee extra bestuurderscabine's en koppelstukken. Ik denk niet dat het tweede treinstel dan nog goed aansluit qua deuren, de totale lengte wijkt immers af van een M5. [...]
Volgens mij had iemand op dit forum daar een even simpele als geniale oplossing voor bedacht: zorg ervoor dat de bestuurderscabine en koppelstukken zo lang zijn dat het tweede treinstel uitlijnt met de deuren, waarbij één deur (ter hoogte van het koppelstuk) gesloten blijft. Je hebt dan dus perrondeuren met 25 deuren nodig (een M5 heeft 24 deuren aan één zijde). Softwarematig kun je die deuren vast laten weten wat voor trein er aan het perron stopt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten