Even kijken in het archief van de gemeente levert best wel het een en ander aan context op. De bondige versie met een opsomming van gebeurtenissen is
de beantwoording van de vragen van VVD-raadslid Naoud Néhmé. Zie ook de
nota van beantwoording zienswijzen bestemmingsplan Havenstraatterrein, met de stichting EMA en consorten onder 'adressant 12'.
De gemeente heeft aan de spoorlijn en de historische trams een bijzondere status toegekend door het behoud ervan nadrukkelijk in het bestemmingsplan op te nemen. Dat is de andere ondernemers in het gebied niet gegeven, want die mogen onverwijld opduvelen. Een eventuele remise is voorzien in 'bouwblok 4', de zuidwestelijke punt van het gebied. De sporen op het terrein zelf worden dan verwijderd. De gemeente heeft ruimte voor het spoor gereserveerd op de Karperweg met een keerlus rondom de villa naast het Haarlemmermeerstation, zodat daar ook de opstapplaats kan blijven.
De stichtingen willen echter een vervoersmuseum (dat verder gaat dan alleen de trams en het lokaalspoor) en dat zal ongetwijfeld meer geld kosten en meer ruimte innemen dan alleen een stalling/remise, en de gemeente vindt de (financiële) onderbouwing van het plan niet goed. Er wordt blijkbaar al sinds 2010 over gesteggeld, en er is blijkbaar altijd medewerking verleend door de gemeente aan het opstellen van plannen vanuit de stichtingen, waarschijnlijk ook vanuit de gedachte dat zoiets meer expertise vereist dan de vrijwilligers in die stichting kunnen opbrengen.
Ik proef uit de bewoordingen van de gemeente dat het geduld inmiddels aardig op is geraakt, en ik begrijp ook niet waarom EMA niet simpelweg akkoord kan gaan met wat de gemeente heeft aangeboden. Let ook op de laatste zin in de onderstaande quote. De romneyhutten en andere meuk gaan toch echt tegen de grond.
Gezien het langjarige intensieve traject met adressant waarbij nog niet tot een bestendige
oplossing is gekomen zou een uitkomst ook kunnen zijn dat niet langer wordt vastgehouden
aan de insteek om tot mogelijke inpassing van de historische tramspoorlijn te komen. Daarvoor
kiest de gemeente nadrukkelijk niet. De gemeente is van mening dat de keuze dat de historische
tramspoorlijn alsnog via de voorziene wijzigingsbevoegdheid een positie kan krijgen binnen het
plangebied niet onredelijk en ook niet onbegrijpelijk is. Dat adressant mogelijk een andere keuze
voorstaat in de herontwikkeling van het Havenstraatterrein, betekent nog niet dat de gemeente
gehouden is om die keuze te maken. Te meer, als daarbij wordt betrokken dat de positie en
rechten van adressant zeer beperkt zijn.