Er staat geen koepel over de steden.reisthijs schreef:Kan iemand uitleggen hoe bouwprojecten midden in de stad nadelige gevolgen kunnen hebben voor natuurgebieden ver daarbuiten?
[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Spoor stoot toch geen stikstof uit?
Ik heb geen onderschrift
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dit, maar we slaan op het moment ook wel een klein beetje door.Post schreef:Er staat geen koepel over de steden.reisthijs schreef:Kan iemand uitleggen hoe bouwprojecten midden in de stad nadelige gevolgen kunnen hebben voor natuurgebieden ver daarbuiten?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De bouwwerkzaamheden ervan wel. En de situatie in Nederland is door de zeer intensieve landbouw wel uniek, Nederland behoort tot de zwaarst met stikstof vervuilde landen ter wereld, gecorrigeerd naar oppervlakte.sirvinniei schreef:Spoor stoot toch geen stikstof uit?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Best mogelijk, maar in Nederland is de stikstofdepositie daadwerkelijk geen probleem. Mensen leven er niet korter door en de biodiversiteit staat vanwege andere ontwikkelingen onder druk. Dit is een mooi gevalletje 'verkeerde stok'.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat zeg je wel heel hard, want de biodiversiteit staat daadwerkelijk onder druk door de stikstofuitstoot (die in Nederland nota bene 3x hoger is dan in bijvoorbeeld China). Het Programma Aanpak Stikstof is er natuurlijk niet voor niets gekomen.
[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als je wetgeving/richtlijnen maakt die tegen Europese richtlijnen ingaat, zal je op den duur worden teruggefloten door een rechter. Vorig jaar was al duidelijk dat het Europees Hof van Justitie vond dat PAS niet door de beugel kon, maar de overheid deed niets met deze signalen en was volkomen verrast dat de Raad van State PAS vernietigde. Dat de oplossingsrichting van de overheid het opnieuw omzeilen van de Europese richtlijn is, is al helemaal idioot.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik kwam nog een opsomming tegen van projecten die door de PAS uitspraak geraakt worden.
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Den Haag CS, perronsporen 11 en 12
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
European Rail Traffic Management System (ERTMS)
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Fietsparkeren bij stations
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNOV)
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Grensoverschrijdend spoorvervoer
Bron:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/252730/o ... stofvonnis
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wat heeft het inbouwen van een nieuw spoorbeveiligingssysteem te maken met stikstof :?
PSA: Links gaan, rechts staan
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het gaat vooral om de uitstoot van stikstof door het bouwverkeer, anders had een investering in fietsenstallingen er ook wel beter uit gekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Stikstof treft spoor
22 november 2019
Door de stikstofcrisis staat uitbreiding van het spoor op de tocht. Het kabinet geeft asfalt een hogere prioriteit dan het openbaar vervoer.
Iedere tien minuten een trein tussen grote steden als Amsterdam, Arnhem, Den Haag, of Almere: het was een van de grote ambities van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en van spoorbeheerder ProRail. Maar door de stikstof- en PFAS-crisis staat die ambitie op de tocht, net als de uitbreiding van een fors aantal autowegen of het reguliere onderhoud aan het spoor.
Voor dat ‘spoorboekloos’ treinreizen een feit is, is nog veel uitbreidingswerk aan het spoor en stationsperrons nodig. Daar knelt het, nu ProRail niet weet waarheen afgegraven en vervuilde grond moet worden afgevoerd. De spoorbeheerder verwacht de komende jaren grote achterstanden en extra kosten bij het onderhoud en het beheer van geplande spoorprojecten. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gaat het om een schadepost van tientallen miljoenen euro’s en vooral grote vertragingen bij de uitvoering, zo schreef ze deze week in een brief aan de Tweede Kamer.
Bron en meer...
22 november 2019
Door de stikstofcrisis staat uitbreiding van het spoor op de tocht. Het kabinet geeft asfalt een hogere prioriteit dan het openbaar vervoer.
Iedere tien minuten een trein tussen grote steden als Amsterdam, Arnhem, Den Haag, of Almere: het was een van de grote ambities van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en van spoorbeheerder ProRail. Maar door de stikstof- en PFAS-crisis staat die ambitie op de tocht, net als de uitbreiding van een fors aantal autowegen of het reguliere onderhoud aan het spoor.
Voor dat ‘spoorboekloos’ treinreizen een feit is, is nog veel uitbreidingswerk aan het spoor en stationsperrons nodig. Daar knelt het, nu ProRail niet weet waarheen afgegraven en vervuilde grond moet worden afgevoerd. De spoorbeheerder verwacht de komende jaren grote achterstanden en extra kosten bij het onderhoud en het beheer van geplande spoorprojecten. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gaat het om een schadepost van tientallen miljoenen euro’s en vooral grote vertragingen bij de uitvoering, zo schreef ze deze week in een brief aan de Tweede Kamer.
Bron en meer...
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Precies, eerst maar eens actuelere zaken oppakken.. ipv een nieuwe plannen maken en indienen tijdens een ministeriële begroting, zoals afgelopen week.
Maar goed, van Boxtel kan toch wel zijn politieke connecties aansporen?
Maar goed, van Boxtel kan toch wel zijn politieke connecties aansporen?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Raar dat de conclusie na de stikstofcrisis is dat er meer geld naar de wegenbouw maar minder naar het spoor moet. Is niet vanwege de stikstofuitstoot de snelheidsverlaging in uitvoering?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Is een papieren maatregel (om stikstofdepositie lager te krijgen) en sommigen menen dat het ook een maatregel is om o.a. de boeren te laten zien dat andere burgers ook getroffen worden door stikstofmaatregelen i.p.v. dat alleen zij de pijn (gaan) voelen.
Bovendien.. die 75 duizend woningen komen er volgend jaar niet.. daarvoor is de planvorming / vergunningverlening al te ver achter op schema door de PAS uitspraak afgelopen mei.
Stikstof (Nox) uitstoot verlagen op/door het spoor zou je het snelst kunnen realiseren door elektrificatie van spoorlijnen en dus het schrappen van dieseltreinen, lijkt mij.
Bovendien.. die 75 duizend woningen komen er volgend jaar niet.. daarvoor is de planvorming / vergunningverlening al te ver achter op schema door de PAS uitspraak afgelopen mei.
Stikstof (Nox) uitstoot verlagen op/door het spoor zou je het snelst kunnen realiseren door elektrificatie van spoorlijnen en dus het schrappen van dieseltreinen, lijkt mij.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
We kunnen in Nederland op redelijk tempo elektrificeren, maar dan moeten ze niet eerst acht jaar gaan kibbelen over de financiering zoals bij de Maaslijn :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Een vraagje: bij oudere PHS documenten zie je dat Den Haag - Eindhoven als een corridor wordt gezien. Dus ik verwachtte dan dat de huidige frequentie verdubbeld wordt van 2 naar 4. Maar in nieuwere PHS documenten zie je dat de corridor in tweeën is gesplitst. Dus Den Haag - Breda en Breda - Eindhoven. Betekent dit dat de frequentie van de intercity Den Haag - Eindhoven niet wordt verdubbeld van 2 naar 4?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Groningen/Leeuwarden-Breda gaat doorrijden naar Eindhoven is nu het idee.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Welke documenten hebben we het dan over?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoere
Vanaf december 2021 gaan er zes treinen per uur tussen Schiphol en Nijmegen en Schiphol via Leiden/Den Haag/Delft naar Rotterdam rijden.
https://nieuws.ns.nl/derde-tienminutent ... -schiphol/
https://nieuws.ns.nl/derde-tienminutent ... -schiphol/
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Is er al iemand hier die een idee heeft van hoe de sprinters op het traject Utrecht-Rhenen/Arnhem er dan vanaf december 2021 uit gaan zien?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Aannemelijk in een 10/20 interval, net zoals op andere trajecten waar PHS met 4x/uur rijdende sprinters rijdt.
Vermoedelijk ook inhaling dan in Db om het passend te maken.
Vermoedelijk ook inhaling dan in Db om het passend te maken.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat zal vrij zeker met inhaling in Driebergen zijn, dat station is niet voor niets verbouwd. Verder blijft nog de vraag, of er nog een IC blijft stoppen, of dat er een spitspendel Ut - Db kan gaan rijden.
Het NS-nieuwsbericht vergeet nog te vermelden dat er dan geen Beneluxtreinen meer van/naar Den Haag zullen rijden. Die passen er dan niet meer tussen.
Ik vraag me verder nog af wat dit betekent voor de bestaande plannen voor Den Haag - Rotterdam. Het plan was altijd 4x/uur Den Haag C - Rotterdam C en 4x/uur Leiden C - Rotterdam C. Als die laatste naar 6x/u gaat, gaan die extra IC's voor Den Haag C dan nog wel door?
Het NS-nieuwsbericht vergeet nog te vermelden dat er dan geen Beneluxtreinen meer van/naar Den Haag zullen rijden. Die passen er dan niet meer tussen.
Ik vraag me verder nog af wat dit betekent voor de bestaande plannen voor Den Haag - Rotterdam. Het plan was altijd 4x/uur Den Haag C - Rotterdam C en 4x/uur Leiden C - Rotterdam C. Als die laatste naar 6x/u gaat, gaan die extra IC's voor Den Haag C dan nog wel door?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Volgens mij past vooralsnog geen 8-10 treinen per uur tussen Tilburg en Breda, dus tot die tijd is 4x/u Den Haag Eindhoven sowieso geen optie.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Driebergen verliest zijn IC-stop na de invoering van PHS, de 3000 blijft zover ik las nog wel op De Klomp stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten