[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Post
Berichten: 622
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Post »

reisthijs schreef:Kan iemand uitleggen hoe bouwprojecten midden in de stad nadelige gevolgen kunnen hebben voor natuurgebieden ver daarbuiten?
Er staat geen koepel over de steden.
sirvinniei
Berichten: 2746
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Spoor stoot toch geen stikstof uit?
Ik heb geen onderschrift
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door The best »

Post schreef:
reisthijs schreef:Kan iemand uitleggen hoe bouwprojecten midden in de stad nadelige gevolgen kunnen hebben voor natuurgebieden ver daarbuiten?
Er staat geen koepel over de steden.
Dit, maar we slaan op het moment ook wel een klein beetje door.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9085
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

sirvinniei schreef:Spoor stoot toch geen stikstof uit?
De bouwwerkzaamheden ervan wel. En de situatie in Nederland is door de zeer intensieve landbouw wel uniek, Nederland behoort tot de zwaarst met stikstof vervuilde landen ter wereld, gecorrigeerd naar oppervlakte.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12693
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Best mogelijk, maar in Nederland is de stikstofdepositie daadwerkelijk geen probleem. Mensen leven er niet korter door en de biodiversiteit staat vanwege andere ontwikkelingen onder druk. Dit is een mooi gevalletje 'verkeerde stok'.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9085
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Z2N »

Dat zeg je wel heel hard, want de biodiversiteit staat daadwerkelijk onder druk door de stikstofuitstoot (die in Nederland nota bene 3x hoger is dan in bijvoorbeeld China). Het Programma Aanpak Stikstof is er natuurlijk niet voor niets gekomen.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44424
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Als je wetgeving/richtlijnen maakt die tegen Europese richtlijnen ingaat, zal je op den duur worden teruggefloten door een rechter. Vorig jaar was al duidelijk dat het Europees Hof van Justitie vond dat PAS niet door de beugel kon, maar de overheid deed niets met deze signalen en was volkomen verrast dat de Raad van State PAS vernietigde. Dat de oplossingsrichting van de overheid het opnieuw omzeilen van de Europese richtlijn is, is al helemaal idioot.
Rame à l'approche
Durashift
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

Ik kwam nog een opsomming tegen van projecten die door de PAS uitspraak geraakt worden.
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Den Haag CS, perronsporen 11 en 12

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
European Rail Traffic Management System (ERTMS)

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Fietsparkeren bij stations

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNOV)

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Grensoverschrijdend spoorvervoer

Bron:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/252730/o ... stofvonnis
katvis
Berichten: 610
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door katvis »

Wat heeft het inbouwen van een nieuw spoorbeveiligingssysteem te maken met stikstof :?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34385
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

Het gaat vooral om de uitstoot van stikstof door het bouwverkeer, anders had een investering in fietsenstallingen er ook wel beter uit gekomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5048
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Mikos »

Stikstof treft spoor

22 november 2019

Door de stikstofcrisis staat uitbreiding van het spoor op de tocht. Het kabinet geeft asfalt een hogere prioriteit dan het openbaar vervoer.

Iedere tien minuten een trein tussen grote steden als Amsterdam, Arnhem, Den Haag, of Almere: het was een van de grote ambities van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en van spoorbeheerder ProRail. Maar door de stikstof- en PFAS-crisis staat die ambitie op de tocht, net als de uitbreiding van een fors aantal autowegen of het reguliere onderhoud aan het spoor.

Voor dat ‘spoorboekloos’ treinreizen een feit is, is nog veel uitbreidingswerk aan het spoor en stationsperrons nodig. Daar knelt het, nu ProRail niet weet waarheen afgegraven en vervuilde grond moet worden afgevoerd. De spoorbeheerder verwacht de komende jaren grote achterstanden en extra kosten bij het onderhoud en het beheer van geplande spoorprojecten. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) gaat het om een schadepost van tientallen miljoenen euro’s en vooral grote vertragingen bij de uitvoering, zo schreef ze deze week in een brief aan de Tweede Kamer.

Bron en meer...
Durashift
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

Precies, eerst maar eens actuelere zaken oppakken.. ipv een nieuwe plannen maken en indienen tijdens een ministeriële begroting, zoals afgelopen week. :wink:

Maar goed, van Boxtel kan toch wel zijn politieke connecties aansporen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44424
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

Raar dat de conclusie na de stikstofcrisis is dat er meer geld naar de wegenbouw maar minder naar het spoor moet. Is niet vanwege de stikstofuitstoot de snelheidsverlaging in uitvoering?
Rame à l'approche
Durashift
Berichten: 4576
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Durashift »

Is een papieren maatregel (om stikstofdepositie lager te krijgen) en sommigen menen dat het ook een maatregel is om o.a. de boeren te laten zien dat andere burgers ook getroffen worden door stikstofmaatregelen i.p.v. dat alleen zij de pijn (gaan) voelen.

Bovendien.. die 75 duizend woningen komen er volgend jaar niet.. daarvoor is de planvorming / vergunningverlening al te ver achter op schema door de PAS uitspraak afgelopen mei.

Stikstof (Nox) uitstoot verlagen op/door het spoor zou je het snelst kunnen realiseren door elektrificatie van spoorlijnen en dus het schrappen van dieseltreinen, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44424
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Suus »

We kunnen in Nederland op redelijk tempo elektrificeren, maar dan moeten ze niet eerst acht jaar gaan kibbelen over de financiering zoals bij de Maaslijn :X
Rame à l'approche
ykc
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 21 sep 2018, 22:49

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door ykc »

Een vraagje: bij oudere PHS documenten zie je dat Den Haag - Eindhoven als een corridor wordt gezien. Dus ik verwachtte dan dat de huidige frequentie verdubbeld wordt van 2 naar 4. Maar in nieuwere PHS documenten zie je dat de corridor in tweeën is gesplitst. Dus Den Haag - Breda en Breda - Eindhoven. Betekent dit dat de frequentie van de intercity Den Haag - Eindhoven niet wordt verdubbeld van 2 naar 4?
Klaasje
Berichten: 6763
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Klaasje »

Groningen/Leeuwarden-Breda gaat doorrijden naar Eindhoven is nu het idee.
Daan!
Berichten: 74
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daan! »

Welke documenten hebben we het dan over?
VIRM
Berichten: 5228
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoere

Bericht door VIRM »

Vanaf december 2021 gaan er zes treinen per uur tussen Schiphol en Nijmegen en Schiphol via Leiden/Den Haag/Delft naar Rotterdam rijden.

https://nieuws.ns.nl/derde-tienminutent ... -schiphol/
Beul van de blindegeleidelijn
MetroRET
Berichten: 2145
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Is dus een doorgaande IC treinserie 3200 Rtd-Gv-Shl-Ut-Ah.
teun
Berichten: 411
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door teun »

Is er al iemand hier die een idee heeft van hoe de sprinters op het traject Utrecht-Rhenen/Arnhem er dan vanaf december 2021 uit gaan zien?
MetroRET
Berichten: 2145
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MetroRET »

Aannemelijk in een 10/20 interval, net zoals op andere trajecten waar PHS met 4x/uur rijdende sprinters rijdt.

Vermoedelijk ook inhaling dan in Db om het passend te maken.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5181
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door reisthijs »

Dat zal vrij zeker met inhaling in Driebergen zijn, dat station is niet voor niets verbouwd. Verder blijft nog de vraag, of er nog een IC blijft stoppen, of dat er een spitspendel Ut - Db kan gaan rijden.

Het NS-nieuwsbericht vergeet nog te vermelden dat er dan geen Beneluxtreinen meer van/naar Den Haag zullen rijden. Die passen er dan niet meer tussen.

Ik vraag me verder nog af wat dit betekent voor de bestaande plannen voor Den Haag - Rotterdam. Het plan was altijd 4x/uur Den Haag C - Rotterdam C en 4x/uur Leiden C - Rotterdam C. Als die laatste naar 6x/u gaat, gaan die extra IC's voor Den Haag C dan nog wel door?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
MLouter
Berichten: 155
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door MLouter »

Volgens mij past vooralsnog geen 8-10 treinen per uur tussen Tilburg en Breda, dus tot die tijd is 4x/u Den Haag Eindhoven sowieso geen optie.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34385
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef: do 03 sep 2020, 11:45 Dat zal vrij zeker met inhaling in Driebergen zijn, dat station is niet voor niets verbouwd. Verder blijft nog de vraag, of er nog een IC blijft stoppen, of dat er een spitspendel Ut - Db kan gaan rijden.
Driebergen verliest zijn IC-stop na de invoering van PHS, de 3000 blijft zover ik las nog wel op De Klomp stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten