OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Visgraatmodel
Berichten: 450
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Ik was vandaag in het Spoorwegmuseum en zag dit design, duidelijk een variant van de Talent. Is dit een artist impression of was de Talent een kandidaat om de SLT te worden?
Afbeelding
Afbeelding
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkte in de wereld van de vliegtuigen tot Corona verscheen.
teun
Berichten: 409
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Volgens mij zou dat wel eens een SterSprinter uit de concept-plannen voor de Intercity Max kunnen zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 6151
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Dat lijkt op een model van een concept voor een van de afgelopen bestellingen Sprinters. Er staat ook een mock-up van op het hoofdkantoor van de NS.
12-3-2020: Trein 2.666 km, Bus 87 km, Trèm 0 km, Metro 0 km
2019: Trein 5.638 km, Bus 322 km, Trèm 0 km, Metro 0 km

Volg hier Mijn Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3613
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dit was volgens mij een van de eerste designs van het SLT.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44402
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Talbot was heel lang de vaste leverancier van NS. Rond de eeuwwisseling werd door NS gekeken naar nieuwe snelle stoptreinen en toen kwam uiteraard de Talent in beeld als de nieuwe innovatie.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44402
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Weet iemand wat tegenwoordig het materieel is op de lijn Maubeuge-Paris? Ik kan vinden dat er geen IC meer rijdt, maar dat de verbinding TER is geworden (en dat de dienst onder TER Nord-Pas-de-Calais valt) met alleen tweede klas. Maar is er nog kans om oude Corailrijtuigen aan te treffen (gedeclasseerde eerste klas? :D ) of is het moderne rotzooi?
Ik kom hier even op terug, want de inzet van Corail is tot mijn verbazing uitgebreid naar een groot deel van de TER-treinen op de as Parijs - Creil - St.Quentin v.v., waar voorheen bijna uitsluitend de extra lange TER 2N NG van de voormalige regio Picardië werden ingezet. Waarom er nu Corail rijdt snap ik niet helemaal, want ik dacht dat er materieel genoeg was. De V2N-rijtuigen zijn ook steeds nog in dienst en er zijn ook nog een paar Régio2N op Parijs - Creil - Amiens v.v. actief.
Rame à l'approche
rooddolfijn
Berichten: 193
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Bestaat er ook zo'n soort spoorkaart is van België?
Het OV rijdt (bijna) nooit links (de verkeerde kant), alleen in het VK & Ierland is rechts de verkeerde kant.
umbusko
Berichten: 2031
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Met alle treinseries? Voor zover ik weet niet. Er bestaat er wel een met alle lijnen en stations, zie hier.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3290
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Ik ontdekte deze kaarten een tijdje geleden. Dat komt aardig in de richting, al staan de IC's en lokale treinen niet op één kaart.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km
rooddolfijn
Berichten: 193
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Zoiets zocht ik, bedankt *trein*
Het OV rijdt (bijna) nooit links (de verkeerde kant), alleen in het VK & Ierland is rechts de verkeerde kant.
umbusko
Berichten: 2031
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Oeh, mooie kaarten wel. Heel prettig (en leerzaam) ook dat alle lijnen van de juiste kant bij een station aankomen. :D (Maar hoe je dit in je eentje wilt onderhouden... dat moet een hoop werk zijn.)
DDietzen
Berichten: 94
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Voor de dienstregeling 2018 (de vorige grote dienstregelingswijziging in België) had TreinTramBus twee fraaie lijnenkaarten van alle daluurtreinen (dus zonder de P-treinen) op haar website gezet; één voor week en één voor weekend. Is helaas niet 100% actueel meer: doordeweeks rijdt bijvoorbeeld de L Quévy door naar Tournai ipv La Louvière Sud, houdt de stopper Luik - Landen er al mee op bij Waremme, en uiteraard is een sloot L-treinen omgedoopt in S-treinen; ik hoop dat ik ze dan allemaal heb. Hoeveel er veranderd is in het weekend heb ik zo gauw niet paraat.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6086
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Mag ik met de Familie Dagkaart Noord-Holland op een dag in alle drie de concessies reizen waar het ticket geldig?
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 27-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 3613
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Naar wat ik begrijp wel,
Durashift
Berichten: 4570
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^^ Lijk mij wel, als ik de CXX voorwaarden zo lees.
(..)
Waar geldig?
De Familiedagkaart is geldig op de bussen van de vervoergebieden Gooi en Vechtstreek, Noord-Holland Noord en Haarlem-IJmond.

De Familiedagkaart is niet geldig op bussen van een andere vervoerder, of vanuit een ander vervoersgebied. Je kunt bijvoorbeeld niet overstappen op de bussen uit de regio Waterland, Zaanstreek of Amstelland-Meerlanden.
De Familiedagkaart is ook niet geldig op Texel of op nachtlijnen. Voor de nachtlijn geldt een speciaal nachttarief. (..)
https://www.overal.nl/nl/shop/e-tickets ... rd-holland

Maar ja, van vervoersgebied NHN naar HIJ is ook overstappen vanuit een ander vervoersgebied... :?:
Denk alleen dat dat niet bedoeld wordt, al kan CXX de onduidelijkheid wegnemen door de zin, naar mijn mening, aan te vullen met de woorden: anders dan die waarin de Familiedagkaart wel geldig is.

Frank93 zal hier wel een antwoord op (moeten) weten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34379
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Gezien het expliciete voorbeeld in bovenstaande quote uit de voorwaarden op de website van Overal kan je dus niet met die dagkaart in alle drie de concessies reizen. Maar alleen zolang je binnen de concessie waarin je 'm kocht blijft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 4570
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Zo expliciet vind ik die benoemde vervoersgebieden niet. Dat zijn nu net de overgebleven vervoersgebieden in NH.

Zet er dan ook in dat de geldigheid van de kaart vervalt indien er overgestapt wordt naar een ander vervoersgebied waarin de Familiedagkaart wordt aangeboden/geldig is.

Op zich is het ook wel aannemelijk dat er voor 14 euro een dag lang niet in drie vervoersgebieden tegelijk gereisd mag worden.. alhoewel het bij een rit tussen Alkmaar en Haarlem wel weer logisch kan zijn. Dat is niet zo'n grote afstand.

Lastig.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 6086
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Frank93 schreef:Lokquote
Frank, jij kan hier mogelijk meer over vertellen? Ik hoor graag! :)
Medewerker Verloning bij USG People The Netherlands

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 27-09-2020
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 01-08-2020
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15923
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik vraag me ook af of een chauffeur / controleur in Haarlem-IJmond kan zien dat je die kaart in Gooi & Vechstreek gekocht en gebruikt hebt.
Voor een chauffeur / controleur in Amstelland-Meerlanden is het een stuk simpeler: de kaart is er überhaupt niet geldig.
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

De Familiedagkaart is inderdaad geldig in de 3 genoemde concessies en je mag er gewoon de ''grens'' mee over. Op het kaartje is niet te zien in welk van de 3 gebieden deze gekocht is. Een overstap met het kaartje in bijvoorbeeld Castricum of Uitgeest kan gewoon.
omaylie
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Korte vragen

Bericht door omaylie »

Ik was laatst in Wijk aan Zee en bij de halte Julianaplein hebben ze een wel heel zeldzaam bushokje neergezet. De halte Julianaplein was blijkbaar een sterhalte, met het oude logo van de provincie Noord-Holland op de glazen wanden. Zijn er nog meer sterhaltes geweest in de omgeving? En wat is het hele verhaal achter de sterhaltes? Moest dat ooit een HOV halte voorstellen? Op internet vond ik alleen dat de sterhalte Julianaplein eigendom was geworden van de gemeente Beverwijk en dat er plannen waren om deze te vervangen door een standaard bushokje.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1033
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Volgens dit document zouden er 4 van deze sterhaltes geweest moeten zijn. Staan alleen geen locaties bij helaas. Als ik het goed begrijp waren ze duur om te plaatsen/onderhouden maar was reclameposters ophangen onmogelijk, dus werd er niks aan verdiend.

Edit: na wat zoekwerk kwam ik een artikel tegen die het heeft over een weggehaalde sterhalte in Tuitjenhorn:
http://www.noordtopics.nl/verkeer/2012_07_06-4.shtm

Nog eentje gevonden denk ik. De Castricummer heeft ooit een artikel geplaatst over een sterhalte in Limmen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34379
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Volgens dit document waren sterhaltes bedoeld als overstappunten tussen de lijndienst en ov-taxi's.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
nvdw
Berichten: 2247
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Sterhaltes waren overstappunten voor deur-haltevervoer (bustaxi’s), dat systeem was in meer gebieden van Connexxion in gebruik.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11395
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Iemand enig idee of het STT in de zomervakantie ook vóór 9 uur 's ochtends geldig is, zoals in eerdere jaren? Ik kan het nergens vinden op de site van DB of mobil.NRW of de VRR.


1,5 meter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten