[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Groningen 1-3 wordt voor Arriva
4-7 wordt voor NS.
4-7 wordt voor NS.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Zo te zien grotendeels hetzelfde als nu? Enige wat in dit nieuwe plan logisch lijkt is dat de IC Den Haag -> Eindhoven naar spoor 2 of 3 verhuisd.PHS schreef:Weet je toevallig wat de perronindeling wordt op Rotterdam Centraal na PHS?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 15:38Exact. Uiteindelijk rijden ze gewoon weer achter elkaar aan over de twee viaducten bij Rotterdam Centraal. Overigens is op de kaart te zien dat daar ook enkele aansluitende kruiswissels worden vervangen door snellere wissels.Bemined schreef: ↑do 07 jan 2021, 15:19Aha, het gaat dus om de opvolgtijd tussen sprinter en stoppende IC terug te brengen van 4 naar 3 minuten?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28De viersporigheid in Schiedam is niet bedoelt voor een inhaling, maar puur om te zorgen dat treinen al binnen kunnen rijden als de trein op het andere perronspoor pas net vertrokken is. Daarmee is de opvolgtijd iets korter met als gevolg dat de intercity's in Schiedam kunnen blijven stoppen.
Maar de treinen naar Dordrecht blijven zo te zien op spoor 6/7, de treinen naar Den Haag op 8/9, de treinen naar de noordtak van de HSL op 11/12, de treinen vanaf de HSL naar 2/3/4/11/12 en de treinen naar Utrecht op 13/14/16 (15 dan voor goederentreinen uit de haven richting Woerden). Een deel van de treinen afkomstig van de HSL keren nu op spoor 3, weet niet of het logisch is dat dat blijft. De aansluiting van de HSL naar de laaggenummerde sporen is enkelsporig, die naar de hooggenummerde sporen dubbelsporig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat komt vooral door de manier waarop het op de kaart gevisualiseerd is. Sporen 1 t/m 3 worden inderdaad opgeheven. Dit gebied wordt dan gewoon onderdeel van de stationsentree. In de nieuwe situatie komen aan de a-zijdes een K+R en aan de b-zijdes fietsenstallingen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dan heb ik uit het feit dat er meer treinen gaan rijden en daarmee meer opstelcapaciteit nodig is en dat er een nieuw opstelterrein wordt gebouwd foutief geconcludeerd dat die extra treinen ook op dat opstelterrein gaan staan. Het zou ook wel heel onhandig om de treinen richting Utrecht niet tussen de sporen voor doorgaande treinen te keren.SuperGhost schreef: ↑do 07 jan 2021, 19:15Waren daar sporen 3 en 4 al niet voor?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Ik dacht dat dat westelijke rangeerterrein puur voor sprinters bedoeld was en het huidige opstelterrein langs de Maaslijn dan voor de intercity's en de Maaslijn-treinen.
De sprinter Dordrecht-Arnhem kan in Arnhem moeilijk het rangeerterrein bereiken, omdat dan vrijwel al het andere treinverkeer gekruist moet worden. Het aftrappen/bijplaatsen kan dan in Nijmegen plaatsvinden op spoor 5 (dus wel alleen ri. Dordrecht).
Ik dacht dat spoor 6 verder bedoeld was voor de avond/weekendinvulling van de sprinters uit Zutphen, die dan in Nijmegen eindigen en ook op station Nijmegen kruisen. Spoor 6 kan dan gebruikt worden voor de binnenkomende sprinter, die dan gerangeerd kan worden naar de opstelsporen, terwijl tegelijk de sprinter naar Zutphen dan op spoor 5 gereed gezet kan worden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Het is wel een blunder dat het meest westelijke perronspoor niet bereikbaar is van en naar Den Bosch.John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28.
Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Dat wordt nog heel vervelend als:
- Vertraagde IC’s naar Den Bosch een Sprinter moeten inhalen te Nijmegen
- Uitwerking in de avonduren als de Sprinter Den Bosch - Nijmegen rijdt.
Of los van deze voorbeelden in het algemeen is dit niet slim, het beperkt je zo in flexibiliteit.
Snelheidsverhoging Deventer - Snippeling Aansluiting is natuurlijk wel heel erg wenselijk. Het is nu zo enorm traag.John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28.In de presentatie marktconsultatie die ik op deze webpagina vond staat een flink deel van de kleinere projecten die ook op de kaart te vinden zijn. Voor Snippeling Aansluiting vind ik Functiehandavingswerk knoop Deventer in 2021, Bovenbouwvernieuwing Deventer in 2022 en het Vernieuwing treinbeveiliging Zwolle-Deventer-Zutphen in 2022
En weet iemand wat bedoeld wordt met “extra perron Valleilijn” in bovenstaand gelinkt document?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er komen niet meer (NS-)treinen in Nijmegen, er komen alleen extra treinen op Utrecht-Arnhem (van 4 naar 6), waarbij de huidige 6 IC's op Arnhem-Nijmegen beter verdeeld worden zodat er (2x met overstap) ook 6 verbindingen van Nijmegen naar Utrecht ontstaan. Er rijden immers al 6 IC's tussen Arnhem en Nijmegen (4 naar Utrecht en 2x de IC Zwolle-Roosendaal). Ook het aantal sprinters (4x Arnhem-Wijchen) zit al op het eindbeeld, maar zouden dan alleen een andere tijdligging krijgen om tussen de IC's te passen.John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 23:19Dan heb ik uit het feit dat er meer treinen gaan rijden en daarmee meer opstelcapaciteit nodig is en dat er een nieuw opstelterrein wordt gebouwd foutief geconcludeerd dat die extra treinen ook op dat opstelterrein gaan staan. Het zou ook wel heel onhandig om de treinen richting Utrecht niet tussen de sporen voor doorgaande treinen te keren.SuperGhost schreef: ↑do 07 jan 2021, 19:15Waren daar sporen 3 en 4 al niet voor?John Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 14:28Het meest westelijke perronspoor in Nijmegen is puur bedoelt voor de kerende intercity's richting Utrecht. Ik heb het vermoeden dat een aansluiting op het spoor naar het spoor richting Den Bosch daarnaast extra ruimte zou kosten, wat ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.
Ik dacht dat dat westelijke rangeerterrein puur voor sprinters bedoeld was en het huidige opstelterrein langs de Maaslijn dan voor de intercity's en de Maaslijn-treinen.
De sprinter Dordrecht-Arnhem kan in Arnhem moeilijk het rangeerterrein bereiken, omdat dan vrijwel al het andere treinverkeer gekruist moet worden. Het aftrappen/bijplaatsen kan dan in Nijmegen plaatsvinden op spoor 5 (dus wel alleen ri. Dordrecht).
Ik dacht dat spoor 6 verder bedoeld was voor de avond/weekendinvulling van de sprinters uit Zutphen, die dan in Nijmegen eindigen en ook op station Nijmegen kruisen. Spoor 6 kan dan gebruikt worden voor de binnenkomende sprinter, die dan gerangeerd kan worden naar de opstelsporen, terwijl tegelijk de sprinter naar Zutphen dan op spoor 5 gereed gezet kan worden.
Ik zie op het kaartje de stations geen extra perrons krijgen (Ede-Wageningen wel, maar vanaf de Valleilijn is slechts één perronspoor bereikbaar), dus ik vermoed dat de Valleilijn op Amersfoort Centraal dan een extra perronspoor toegewezen gaat krijgen. Wellicht dat heel spoor 5 (dus ook 5a) voor de Valleilijn gereserveerd gaat worden?
Ik zie op het toekomstkaartje ook dat vanaf spoor 4 je niet meer direct op het rechterspoor naar Hilversum kan komen. Wellicht een teken dat de intercity Amsterdam-Amersfoort (zolang die nog blijft rijden) naar Schothorst door gaat rijden en dus via de buitenste twee eilandperrons wordt afgehandeld?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
De lijnvoering wordt natuurlijk ook anders in de toekomst. Het idee was om de sporen 6 en 7 geschikt te maken voor kerende intercity's vanuit Den Haag die niet door zouden gaan richting Dordrecht. In de toekomstvisies was sprake van dat een deel van de HSL treinen naar Dordrecht door zou gaan, en eventueel verder want Zeeland wilde graag een snellere IC Vlissingen - Amsterdam door vanaf Rotterdam via de HSL te gaan. Die was geloof ik soort van toegezegd, maar zonder een duidelijke ingangsdatum, dus of deze kerende ICs er direct na oplevering van de PHS infrastructuur komen durf ik niet te zeggen.Suus schreef: ↑do 07 jan 2021, 22:41Zo te zien grotendeels hetzelfde als nu? Enige wat in dit nieuwe plan logisch lijkt is dat de IC Den Haag -> Eindhoven naar spoor 2 of 3 verhuisd.PHS schreef:Weet je toevallig wat de perronindeling wordt op Rotterdam Centraal na PHS?
Maar de treinen naar Dordrecht blijven zo te zien op spoor 6/7, de treinen naar Den Haag op 8/9, de treinen naar de noordtak van de HSL op 11/12, de treinen vanaf de HSL naar 2/3/4/11/12 en de treinen naar Utrecht op 13/14/16 (15 dan voor goederentreinen uit de haven richting Woerden). Een deel van de treinen afkomstig van de HSL keren nu op spoor 3, weet niet of het logisch is dat dat blijft. De aansluiting van de HSL naar de laaggenummerde sporen is enkelsporig, die naar de hooggenummerde sporen dubbelsporig.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Als de sporen hernummerd worden is dat de toekomstige situatie.
Volgens huidige nummering:
1-3 verdwijnt.
4-7 wordt voor Arriva,
8-11 wordt voor NS (nieuwe perrons)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Die uitsnijding op Arnhem-Nijmegen kun je veel efficiënter oplossen, door 's avonds en op zondag:
* de sprinter Dordrecht - Den Bosch - Arnhem altijd 2x/uur naar Arnhem te laten rijden
* de sprinter Zutphen - Wijchen in avond/zondag alleen 1x/uur Zutphen - Arnhem te laten rijden
* en deze dan exploitatief door te koppelen aan de sprinter Arnhem - Ede
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn. Terwijl het in Amsterdam CS lijkt alsof er nauwelijks meer treinen bij kunnen tussen Noord-Holland (met name Alkmaar) en Utrecht. IC's zoals nu tussen Amsterdam CS en Enkhuizen of misschien in de toekomst ook naar Alkmaar kunnen niet keren. Weet iemand hoe ze deze situatie willen aanpakken? Wellicht kun je treinen uit Noord-Holland naar Schiphol af laten buigen maar de grootste vraag is toch Amsterdam CS en Amstel en Utrecht staan ook heel hoog. Schiphol staat daartegen niet eens zo hoog in Noord-Holland. Veel overstappers in Zaandam moet je niet willen em maakt de treinen nog veel overvoller dan ze voor de corona al waren.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Volgens mij komt er bij Uitgeest juist wél meer ruimte vrij, doordat er bij vertrek ri. Zaandam niet meer gekruist hoeft te worden met treinen vanuit de richting Zaandam. Dat zorgt er al voor dat er meer ruimte ontstaat, doordat je op minder treinen hoeft te wachten en dus ook minder vertragingsgevoelig wordt. Het perron is daarbij ook zo ingedeeld dat de sprinters op 2a (Alkmaar-zijde) binnen komen om leeg te lopen en als de kering te lang is (anders gezegd: de volgende sprinter al moet binnen komen voordat de eerste alweer vertrokken is ri. Zaandam) kan die naar 2b gebracht worden om daar de reizigers te laten instappen voor de ri. Alkmaar. En zelfs als er vertraging ontstaat waardoor zowel 2b als 2a bezet zijn, is het in de toekomstopzet zelfs mogelijk de volgende sprinter uit Zaandam op spoor 1 binnen te nemen totdat 2a weer vrij is of anders zelfs nog eerst naar een rangeerspoortje te dirigeren totdat 2a vrij is (immers: bij een stop op spoor 1 blokkeert hij wel het IC-pad). Volgens mij ontstaat er dan dus in principe juist meer ruimte.Staatslijn K schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:24Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn.
Ook praktisch dat de treinen Haarlem->Alkmaar getrapt gaan invoegen.
Als ik het kaartje zo zie, dan zijn er 4 perronsporen voor de treinen Utrecht/Breukelen<->Uitgeest/Alkmaar/Enkhuizen. Keren langs de perrons wordt dan wellicht wat lastig als IC's en sprinters hier (vrijwel) tegelijk moeten gaan staan (als dat niet het geval is kan dat natuurlijk wel, de binnenste sporen van dat cluster wordt namelijk wel geschikt gemaakt hiervoor als ik de sporenlayout zie). Echter: die sporen zijn ook makkelijk bereikbaar van/naar Watergraafsmeer, dus je kunt ook via Watergraafsmeer keren. Ik denk dat dat dan gaat gebeuren.Staatslijn K schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:24Terwijl het in Amsterdam CS lijkt alsof er nauwelijks meer treinen bij kunnen tussen Noord-Holland (met name Alkmaar) en Utrecht. IC's zoals nu tussen Amsterdam CS en Enkhuizen of misschien in de toekomst ook naar Alkmaar kunnen niet keren. Weet iemand hoe ze deze situatie willen aanpakken?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Amsterdam Centraal zou ook hele lange perrons krijgen, dus er passen ook twee treinen achter elkaar langs hetzelfde perron. Dus een mogelijke oplossing is SPR en IC achter elkaar langs hetzelfde perron, de ene op a en de andere op b. Met een tienminutentrein is een inhaling tenslotte niet nodig tussen Bijlmer en Wormerveer omdat de IC hier vaak genoeg stopt.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vind de nieuwe sporenlayout op Uitgeest nog wel weinig gelijktijdigheden kennen. Benieuwd naar de spooropstelling. Wat de enige logische opstelling lijkt is:SuperGhost schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:59Volgens mij komt er bij Uitgeest juist wél meer ruimte vrij, doordat er bij vertrek ri. Zaandam niet meer gekruist hoeft te worden met treinen vanuit de richting Zaandam. Dat zorgt er al voor dat er meer ruimte ontstaat, doordat je op minder treinen hoeft te wachten en dus ook minder vertragingsgevoelig wordt. Het perron is daarbij ook zo ingedeeld dat de sprinters op 2a (Alkmaar-zijde) binnen komen om leeg te lopen en als de kering te lang is (anders gezegd: de volgende sprinter al moet binnen komen voordat de eerste alweer vertrokken is ri. Zaandam) kan die naar 2b gebracht worden om daar de reizigers te laten instappen voor de ri. Alkmaar. En zelfs als er vertraging ontstaat waardoor zowel 2b als 2a bezet zijn, is het in de toekomstopzet zelfs mogelijk de volgende sprinter uit Zaandam op spoor 1 binnen te nemen totdat 2a weer vrij is of anders zelfs nog eerst naar een rangeerspoortje te dirigeren totdat 2a vrij is (immers: bij een stop op spoor 1 blokkeert hij wel het IC-pad). Volgens mij ontstaat er dan dus in principe juist meer ruimte.
Ook praktisch dat de treinen Haarlem->Alkmaar getrapt gaan invoegen.
Spoor 1: doorgaande treinen (IC’s) vanuit Zaandam richting Alkmaar
Spoor 2A: kerende sprinters van/naar Amsterdam Centraal
Spoor 3: treinen van Haarlem naar Alkmaar
Spoor 4: doorgaande treinen (IC’s) vanuit Alkmaar richting Zaandam
Spoor 5: treinen van Alkmaar naar Haarlem
Jammer dat Haarlem - Alkmaar nog steeds niet confictvrij is met treinen van/naar Zaandam. Een fly-over was bij Uitgeest best op zijn plaats geweest.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dan ben je alleen wel 50 miljoen verder, als het past.. Het ontwerp faciliteert in stappen oversteken. Dat is een stuk beter dan nu.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik heb nu ook naar de kaart zelf gekeken, en het is nog erger dan ik al dacht. (In eerste instantie reageerde ik op je opmerkingen.) Het dubbelspoor van het inhaalspoor bij Meerlo-Tienray wordt verlengd tot Venray, maar het westelijke spoor biedt in Venray alleen toegang tot spoor 1, het oostelijke spoor alleen tot spoor 2 en spoor 3 wordt een kopspoor vanuit Nijmegen. In Boxmeer verdwijnt spoor 3 volledig, net als het inhaalspoor bij Beugen. En ook in Cuijk wordt spoor 3 een kopspoor vanuit Nijmegen. Dat haalt wel echt alle flexibiliteit weg. Bovenop de kwartierdienst is er dan nauwelijks nog iets mogelijk en als er iets defect raakt heb je onmiddellijk een enorm probleem.umbusko schreef: ↑do 07 jan 2021, 12:50Dat heeft zeker gevolgen, want op beide inhaalsporen heb ik al meermaals stilgestaan. (Tenzij er ook nog dubbel spoor komt? Dan zijn ze natuurlijk niet nodig.)Gebruikersnaam schreef: ↑do 07 jan 2021, 12:05 Op de Maaslijn gaat het inhaalspoor bij Beugen en bij Meerlo-Tienray eruit (heeft dit gevolgen?)
- Verder op de Maaslijn dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen
Zonder Beugen is de extra spitstrein van Boxmeer naar Nijmegen bovenop de kwartierdienst (die in het verleden reed) niet meer inpasbaar. Ook bij storingen ten zuiden van Boxmeer of ten noorden van Cuijk wordt de boel ingewikkeld, afhankelijk van welke sporen in Boxmeer en/of Cuijk bereikbaar zijn. Een vertraagde trein zal vaker in Boxmeer of Cuijk opgeheven moeten worden met alle gevolgen van dien. Je hebt precies genoeg ruimte voor een kwartierdienst en zowel in Bmr als in Ck een spoor 3, maar daarmee houdt het dan op. Trein Nijmegen-Venray 5 minuten vertraging in Cuijk? Opheffen die hap en op dat spoor 3 wachten op je eigen pad terug. Voorspel ik.
Meerlo-Tienray wordt planmatig gebruikt wanneer de 32300 naar Venlo rijdt; die wacht daar op de tegentrein. In de andere richting wacht hij bij Lottum. Maar als dat richting Venlo ook moet, dan moet hij veel eerder weg uit Venray (en dat past volgens mij niet goed met de kwartierdienst boven Venray) of moet de 32200 naar het noorden eerder weg om in Lottum te wachten (onmogelijk ivm knoop Venlo en enkelspoor onder Venlo) of loopt de 32200 vertraging op, dus de tegentrein uit Venray ook, dus wederom doei knoop Venlo én doei aansluiting Roermond.
Dubbelspoor tussen Reuver en Swalmen scheelt wel. Misschien kan de overstap in Roermond vanuit Mt dan weer naar 3 minuten ipv 2. Misschien wordt de aankomst in Roermond ook punctueler. En die stomme goederentreinen zitten dan hopelijk minder in de weg.
Wat ik niet helemaal begrijp is wat het probleem is met die inhaalsporen? Ze worden gebruikt en liggen niemand in de weg, toch?
Edit: als Venray - Meerlo-Tienray dubbelspoor wordt, is daar inderdaad geen overloop nodig denk ik. Dan verleng je in feite het inhaalspoor tot Venray, dat vind ik prima. Het zou wel handig zijn als dan wel ook spoor 1 vanaf dat spoor bereikbaar wordt en niet alleen 2 en 3.
In de huidige situatie kun je een trein aan de kant nemen of inhalen in Venray, Boxmeer of Cuijk. Dat kan straks allemaal niet meer. De spitstrein bovenop de kwartierdienst die vanuit Boxmeer gereden heeft, past niet meer. De hele constructie die daarvoor gebruikt werd, kan straks ook niet meer. Er reed namelijk een lange trein met drie stellen in de ochtendspits naar Nijmegen. Deze keerde terug naar Roermond, maar liet in Boxmeer op spoor 3 twee treinstellen achter die vervolgens die extra spitstrein werden naar Nijmegen. Zo konden die stellen twee keer in de spitsrichting worden ingezet in betrekkelijk korte tijd. Dat geintje zou je in de nieuwe situatie alleen nog in Cuijk kunnen uithalen (op spoor 2), maar als daar dan iets misgaat bij het keren zit je met de gebakken peren, want dan is je perronspoor naar Roermond bezet. En zonder Beugen en Boxmeer spoor 3 om de boel recht te breien heb je dan een heel groot probleem. Sowieso heb je een heel groot probleem als er ergens iets defect gaat. Als een Lint het bij het keren begeeft (en dat zou niet voor het eerst zijn), heb je nog kans ook dat het op een kopspoor is. Een Lint die het begeeft in Venray op spoor 3 kan dan ook niet naar Venlo gesleept worden. Ik voorzie echt alleen maar ellende met zo'n sporenplan. Genoeg situaties ook die ik heb meegemaakt die tot nog ergere chaos zouden leiden dan dat het al was.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Maar Lint rijdt er neem ik aan niet meer na elektrificatie van de Maaslijn?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ja goed, dan een Flirt. Die kunnen ook defect.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Nee hoor, in ProRail z'n nieuwe wisselloze spoornet kunnen treinen niet meer defect.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Ik vraag me eigenlijk af wat dan nog het nut is van het verlengen van het dubbelspoor naar Meerlo als je door de afbraak elders toch niks extra's meer aan de dienst kunt toevoegen.
Ik doe ook maar wat
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Versnellen...
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Was het niet de bedoeling om een derde en vierde trein (dus bovenop de 3300) naar Schiphol af te buigen? Als overige Sprinters en Intercity's doorrijden over de A2-corridor, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over kerende treinen op Amsterdam Centraal. Maar ik heb de afbeelding niet gezien.Staatslijn K schreef: ↑vr 08 jan 2021, 20:24 Wat mij opvalt aan de stations Uitgeest en Amsterdam CS is dat bij Uitgeest geen ruimte komt voor meer kerende sprinters op de Zaanlijn. Terwijl het in Amsterdam CS lijkt alsof er nauwelijks meer treinen bij kunnen tussen Noord-Holland (met name Alkmaar) en Utrecht. IC's zoals nu tussen Amsterdam CS en Enkhuizen of misschien in de toekomst ook naar Alkmaar kunnen niet keren. Weet iemand hoe ze deze situatie willen aanpakken? Wellicht kun je treinen uit Noord-Holland naar Schiphol af laten buigen maar de grootste vraag is toch Amsterdam CS en Amstel en Utrecht staan ook heel hoog. Schiphol staat daartegen niet eens zo hoog in Noord-Holland. Veel overstappers in Zaandam moet je niet willen em maakt de treinen nog veel overvoller dan ze voor de corona al waren.
Heeft de A2-corridor op Amsterdam Centraal niet in totaal vier perronsporen? Of is dit weer veranderd? Als je vooral doorgaande treinen hebt, is er toch in principe toch geen groot probleem, behalve spitstreinen van en naar Enkhuizen?Bemined schreef: ↑vr 08 jan 2021, 21:29 Amsterdam Centraal zou ook hele lange perrons krijgen, dus er passen ook twee treinen achter elkaar langs hetzelfde perron. Dus een mogelijke oplossing is SPR en IC achter elkaar langs hetzelfde perron, de ene op a en de andere op b. Met een tienminutentrein is een inhaling tenslotte niet nodig tussen Bijlmer en Wormerveer omdat de IC hier vaak genoeg stopt.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Er zijn 4 sporen ja, maar met PHS richting Alkmaar zouden er ook meer treinen komen. In het 6+6 model zouden er 2 kerende sprinters en 2 kerende intercity's per uur komen vanuit Zaandam. In de 4+4+4 modellen is dat weer veranderd omdat men daar geen tienminutensprinter naar Uitgeest meer in heeft zitten, maar ook hier zijn varianten met kerende treinen, zowel vanuit beide kanten.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dank voor je antwoordJohn Hill schreef: ↑do 07 jan 2021, 23:04Dat komt vooral door de manier waarop het op de kaart gevisualiseerd is. Sporen 1 t/m 3 worden inderdaad opgeheven. Dit gebied wordt dan gewoon onderdeel van de stationsentree. In de nieuwe situatie komen aan de a-zijdes een K+R en aan de b-zijdes fietsenstallingen.
Elektrisch materieel zal sneller optrekken dan diesels, naast verhoging van de baanvaksnelheid. Het huidige basisuurpatroon kan je daarom wel overboord zetten en opnieuw uittekenen
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Dat waren wel de plannen inderdaad. Alleen voor de 4500 moet je dan nog iets verzinnen. Ik blijf erbij dat de inzet op Amsterdam CS verkeerd is en blijft. Ik had liever gezien dat ze de binnenste sporen hadden weggehaald, de IC's uit Haarlem verlengd naar Almere / Amersfoort. Uiteindelijk kosten kerende treinen de meeste capaciteit en hoewel de vraag laag is, schelen directe treinen overstappersVIRM schreef: ↑zo 10 jan 2021, 01:45 Was het niet de bedoeling om een derde en vierde trein (dus bovenop de 3300) naar Schiphol af te buigen? Als overige Sprinters en Intercity's doorrijden over de A2-corridor, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over kerende treinen op Amsterdam Centraal. Maar ik heb de afbeelding niet gezien.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten