Op zich heeft PatrickM mijn belangrijkste vraag voor nu beantwoord (waarvoor dank) maar ik zie qua functionaliteit wel een duidelijk verschil in busposities.nl ten opzichte van treinposities.nl.
In het menu van busposities.nl heb je de tabjes Bussen, een Live kaart, Foto's, Inloggen, Registreren en Over. Om via het menu aan de informatie over een lijn te komen moet je (bij mijn weten) dus ofwel:
- in het hoofdmenu op Bussen klikken
- in het submenu op Maatschappijen/OV Merken/Onderaannemers klikken
- op de pagina die verschijnt een Vervoerder of Merk kiezen
- op de pagina die verschijnt een Bustype kiezen
- In het materieeloverzicht bekijken of een bus actief is
- op het busnummer of Meer info klikken
- op Gereden ritten klikken
- op het lijnnummer klikken
ofwel:
- in het hoofdmenu op Live kaart klikken
- op een locatie inzoomen en op een logo klikken
- op het busnummer klikken
- op Gereden ritten klikken
- op het lijnnummer klikken
en dan hopen dat je de dienstregeling van de lijn hebt die je zoekt, want niet iedere lijn rijdt altijd.
En dat terwijl er op treinposities.nl een menutabje Treininfo is waaronder eigenlijk een hoop links naar de informatie die ik ook voor de bussen zou zoeken staan (zoals de treinseries -- voor de bussen zou dat dan een lijnoverzicht worden, al dan niet per vervoerder). Het zou wel nuttig zijn als die functionaliteit ook op busposities toegevoegd wordt, scheelt een hoop URL-codes onthouden.
PatrickM schreef: ↑wo 13 jan 2021, 17:45
De 619 lijkt alweer te rijden:
https://busposities.nl/lijn/cxx_V619. Voor de andere CXX-lijnen kun je dezelfde link gebruiken, dan moet je naast het lijnnummer ook de letter daarvoor even vervangen (Z voor de meeste lijnen in Zeeland en HWGO, V is onder andere voor de Thoolse lijnen). Ook kan het zijn dat er een intern lijnnummer wordt gebruikt, lijn 604 in HWGO is extern gewoon 604 maar intern is het de Z614 (omdat Z604 al voor de 604 Oostburg-Hoofdplaat gebruikt wordt). Zelfde geldt voor de 134, 185 en 639 in HWGO die intern de Z137, Z186 en Z636 zijn.
Ik ben bekend met de voorloopletters van Connexxion (die hebben ze voorheen ook duidelijk in URLs van de lijndienstregelingen op hun website gebruikt) maar echt intuïtief vind ik dat systeem niet. Wat is de logica dat lijnen op Tholen een V als voorloopletter hebben? Dat de overige lijnen in Zeeland en HWGO een Z (van Zuid?) als voorloopletter hebben kan ik nog wel begrijpen, maar als je daarom intern lijnnummers moet gaan veranderen om in het systeem geen dubbele waardes te krijgen dan is dat wat mij betreft ook niet echt praktisch. Idealiter zouden ze daarom volgens mij zoveel mogelijk de beginletters van de concessienamen aan moeten houden en bij overlappingen daarin letters die passen binnen de betreffende concessie (bijvoorbeeld de E van Eindhoven voor Zuidoost-Brabant in de I van IJmond/IJmuiden voor Haarlem-IJmond om overlappingen met respectievelijk Zeeland en HWGO te voorkomen).