Daniel on tour #137: Grensgevalletjes

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Daniel on tour #137: Grensgevalletjes

Bericht door Daniel »

Met dat lenteachtige weer van de afgelopen tijd begon het toch wel te kriebelen gisteren, alleen kon ik er maar niet op komen waar ik nou eigenlijk eens heen op pad wilde :p Terwijl ik notabene al onderweg was met de trein bedacht ik dat ook pas, beetje laat, maar alsnog kon er wat afgevinkt worden van het lijstje met gewenste fotoplekjes... het ingewikkeldste grensgebiedje van Nederland...

Eenmaal in Breda aangekomen werd dus maar een OV-fiets opgehaald, dat was toch wat makkelijker qua timing als je een lijn met een uurdienst opzoekt, en ging het zuidwaarts. Allereerst dwars door Breda heen dus kon onderweg nog een plaatje van lijn 7 geschoten worden...
Afbeelding
Arriva 8167 - Breda, Prins Hendrikstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Na de route van lijn 132 gevolgd te hebben kwam ik dan op m'n bestemming uit: in Baarle-Nassau. Mooi ruim op tijd voor de eerstvolgende rit en aangezien die wegens wegwerkzaamheden een omleiding reed was het even gokken hoe 'ie zou rijden. Iets wat zich overigens makkelijk liet doen omdat er in OVinfo een vervangende halte op de hoek van twee straten vermeld werd en er eigenlijk maar een optie was om daarvandaan bij de eerstvolgende halte te komen. Op de omleiding trof ik de 8921 hier nog in Nederland...
Afbeelding
Arriva 8921 - Baarle-Nassau, Boschhovenseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan de andere kant van het dorp kan lijn 132 echter niet in Nederland blijven om het dorp in te rijden. Na de rotonde op de rondweg gaat het zodoende een heel stuk door de Belgische exclave Baarle-Hertog...
Afbeelding
Arriva 8989 - Baarle-Hertog, Alphenseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Maar waar Baarle uiteraard bekend om staat zijn de grenzen tussen België en Nederland die dwars door straten en huizen heen lopen. Een mooi voorbeeldje daarvan is te zien verderop op de Alphenseweg. Want waar de Belgische bus in België rijdt ligt de stoep waar ik op stond juist weer in Nederland...
Afbeelding
De Lijn 5332 - Baarle-Hertog, Alphenseweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Het kan natuurlijk nog wat aparter, mede dankzij de omleiding waardoor de bus een rondje moet rijden om bij halte Sint-Janstraat te kunnen halteren. Dat brengt lijn 132 door de smalle Leliestraat waar hij met de rechter wielen in België rijdt en met de linker wielen in Nederland...
Afbeelding
Arriva 8992 - Baarle-Nassau/Baarle-Hertog, Leliestraat by Daniël Bleumink, on Flickr

De bussen die vanuit België naar de exclave toe rijden hebben Baarle-Hertog als bestemming op de bus (maar bij deze was nou net het display stuk). Echter bevinden de laatste drie haltes op de lijn zich dan wel in Nederland en tref je daar dus ook Belgische en Nederlandse haltepalen naast elkaar aan. En zoals je ziet: A4tjes zijn ook niet voorbehouden aan het GVB :mrgreen:
Afbeelding
De Lijn 2027 - Baarle-Nassau, Generaal Maczeklaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Op de terugweg naar Breda kwam ik vervolgens ook nog langs wat haltes met een opvallend plaatsnaampje. En zowaar zou de bus ook elk moment komen, dus maakte ik nog even een tussenstop voor een foto...
Afbeelding
Arriva 8992 - Rechte Heide, Rielseweg by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Contacteer:

Re: Daniel on tour #137: Grensgevalletjes

Bericht door Etienne »

Schiterende foto's :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Baarle-Nassau en Baarle-Hertog. Leuk plaatsje, waar het op de juiste momenten zeker leuk is om foto's te maken van bussen uit twee landen. :D Ik heb daar zelf overigens nog geen tijd voor gehad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Kalil Nieuw
Contacteer:

Bericht door Kalil Nieuw »

Grensgevalletjes of niet, het blijven mooie foto's om te zien. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Baarle-Nassau en Hertog; een van de bijzondere locaties als je het mij vraagt. Leuke plaatjes! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Leuke foto's. :)
Ik vind een Citea SLE toch mooier dan een Citea LLE.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Leuk klein verslagje zo! :)
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Leuke locatie, ben er afgelopen jaar ook eens geweest. En je had mooi weer meegenomen :)
Gediplomeerd ongeluksmagneet
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Fraai verslag.
Plaats reactie