Tom98 schreef: ↑wo 08 jun 2022, 22:39
Elke bus heeft een ingebouwde chip en als de tankpistool die detecteert dan kan je tanken en wordt de administratie automatisch op de goede bus weggeschreven.
Wij kunnen dus allemaal bussen tanken alsmede de MPO wagen. Voort buurtbussen of andere auto's zonder chip hebben we een aparte tag op de vestiging om de pomp handmatig te ontgrendelen, maar dat kan alleen als je de pincode weet.
Dat heet bij Connexxion een tankring. Lang niet elke bus heeft die, hangt echt af van de vestiging, en het werkt alleen voor vestigingen met een eigen tank (om te voorkomen dat men zijn eigen auto bijvult en voor een administratie per bus), meestal niet bij publieke tankstations.
Thijsjuh schreef: ↑wo 08 jun 2022, 23:02
En dit is dan juist weer een scheve redenering. Het probleem in de nacht zit niet zo zeer in de hoeveelheid stilstand. Meer dat je een chauffeur in de nacht max. een dienst mag hebben van 7 uur. Vervolgens heb je de wettelijke rusttijden e.d. waardoor je die chauffeur de dag erna ook niet kan inzetten. Met andere woorden je zet een schaarse chauffeur voor maar 7 uur in, om vervolgens minstens 1,5 niet meer te kunnen inzetten... Terwijl je overdag een chauffeur in 2 dagen gewoon 2x 9 uur kan inzetten...
En ja Syntus Utrecht heeft alles bij de bijhuur.
Je kan prima een late late dienst inzetten na een nachtdienst, of nog en nachtdienst. De meest extreme nachtdienst mogelijk duurt tot uiterlijk 6:59 (een nachtdienst begint voor middernacht en duurt maximaal 7h00), met 11 uur nachtrust (wettelijk minimaal 9, CAO zegt minimaal 11) kan je daarna nog een late dienst rijden van bijv 18:00-26:00, In de vestigingen waar ik de roosters voor maak hebben we een aantal diensten klaar staan voor na de nachtdienst. Er zijn chauffeurs die na de nachtdienst een dag vrij willen hebben (en uiteraard is dat gewoon roostervrij), maar er zijn er ook die juist liever nacht-heellaat-laat hebben om zo nog enigszins in een normaal ritme te komen en zo geen vrije dag kwijt te zijn aan uitslapen.
Het nachtdiensten al dan niet rijden is (afhankelijk van de concessie) gewoon een politiek verhaal. Je moet alle ritten rijden van je opdrachtgever, maar als je toch personeelstekort hebt is de nachtdienst (die eigenlijk alleen door uitgaanspubliek gebruikt wordt) schrappen politiek makkelijker dan een dagdienst. Wat overigens niet geldt in gebieden als Amstelland Meerlanden, waar de nachtdienst ook veel door personeel van bedrijven rond Schiphol of FloraHolland gebruikt wordt, daar hebben de nachtdiensten (7 dagen per week) ook tijdens de lockdowns (weliswaar uitgedund) doorgereden.