Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Buzjevur schreef: ↑di 07 jun 2022, 20:53
Ik denk dat personeel gewoon te schaars is. Een chauffeur inzetten voor een enkele nachtrit is op dit moment kapitaalvernietiging. Hij kan voor hetzelfde geld (letterlijk) 8 of 10 ritten rijden overdag. Dat is de afweging die tegenwoordig wordt gemaakt.
Die vergelijking is wel een beetje scheef, de nachtbusdienstregelingen waren namelijk al erg efficiënt gepland om zoveel mogelijk met één chauffeur te doen. Lijn 412 bijvoorbeeld (aangehaald in het artikel): reed 3 ritten op de nacht, om 02:03, 03:18 en 04:33 vanaf Utrecht Jaarbeurszijde, en bediende op die ritten zowel De Uithof als de lussen van lijn 73 en 74 in Zeist, en dat alles met één chauffeur. En aangezien het nachtbusdeel van de dienst van die chauffeur liep van 01:30 tot 05:30, kon ervoor ook nog prima een aantal late ritten op de dagritten gereden worden tussen Utrecht en Zeist.
En dit is dan juist weer een scheve redenering. Het probleem in de nacht zit niet zo zeer in de hoeveelheid stilstand. Meer dat je een chauffeur in de nacht max. een dienst mag hebben van 7 uur. Vervolgens heb je de wettelijke rusttijden e.d. waardoor je die chauffeur de dag erna ook niet kan inzetten. Met andere woorden je zet een schaarse chauffeur voor maar 7 uur in, om vervolgens minstens 1,5 niet meer te kunnen inzetten... Terwijl je overdag een chauffeur in 2 dagen gewoon 2x 9 uur kan inzetten...
Tom98 schreef: ↑wo 08 jun 2022, 22:39
Elke bus heeft een ingebouwde chip en als de tankpistool die detecteert dan kan je tanken en wordt de administratie automatisch op de goede bus weggeschreven.
(..)
Ow ja, die chip. Nu je het schrijft herinner ik mij dat ik daar weleens eerder over gelezen heb. Handig systeem, lijkt mij.
Thijsjuh schreef: ↑wo 08 jun 2022, 23:02
En dit is dan juist weer een scheve redenering. Het probleem in de nacht zit niet zo zeer in de hoeveelheid stilstand. Meer dat je een chauffeur in de nacht max. een dienst mag hebben van 7 uur. Vervolgens heb je de wettelijke rusttijden e.d. waardoor je die chauffeur de dag erna ook niet kan inzetten. Met andere woorden je zet een schaarse chauffeur voor maar 7 uur in, om vervolgens minstens 1,5 niet meer te kunnen inzetten...
Dat vind ik een vreemde opmerking, de CAO OV zegt daar namelijk over: "een aaneengesloten dienst, die vóór 00.00 uur aanvangt, waarvan een gedeelte
valt tussen 02.30 en 04.30 uur. In de werktijdregeling wordt na de extra late dienst een
rustperiode opgenomen van tenminste 13,5 uur.". Een chauffeur die op vrijdag- en zaterdagavond de nachtdienst draait kan dus prima weer op maandag de dienst in.
Tom98 schreef: ↑wo 08 jun 2022, 22:39
Elke bus heeft een ingebouwde chip en als de tankpistool die detecteert dan kan je tanken en wordt de administratie automatisch op de goede bus weggeschreven. Wij kunnen dus allemaal bussen tanken alsmede de MPO wagen. Voort buurtbussen of andere auto's zonder chip hebben we een aparte tag op de vestiging om de pomp handmatig te ontgrendelen, maar dat kan alleen als je de pincode weet.
Dat heet bij Connexxion een tankring. Lang niet elke bus heeft die, hangt echt af van de vestiging, en het werkt alleen voor vestigingen met een eigen tank (om te voorkomen dat men zijn eigen auto bijvult en voor een administratie per bus), meestal niet bij publieke tankstations.
Thijsjuh schreef: ↑wo 08 jun 2022, 23:02
En dit is dan juist weer een scheve redenering. Het probleem in de nacht zit niet zo zeer in de hoeveelheid stilstand. Meer dat je een chauffeur in de nacht max. een dienst mag hebben van 7 uur. Vervolgens heb je de wettelijke rusttijden e.d. waardoor je die chauffeur de dag erna ook niet kan inzetten. Met andere woorden je zet een schaarse chauffeur voor maar 7 uur in, om vervolgens minstens 1,5 niet meer te kunnen inzetten... Terwijl je overdag een chauffeur in 2 dagen gewoon 2x 9 uur kan inzetten...
En ja Syntus Utrecht heeft alles bij de bijhuur.
Je kan prima een late late dienst inzetten na een nachtdienst, of nog en nachtdienst. De meest extreme nachtdienst mogelijk duurt tot uiterlijk 6:59 (een nachtdienst begint voor middernacht en duurt maximaal 7h00), met 11 uur nachtrust (wettelijk minimaal 9, CAO zegt minimaal 11) kan je daarna nog een late dienst rijden van bijv 18:00-26:00, In de vestigingen waar ik de roosters voor maak hebben we een aantal diensten klaar staan voor na de nachtdienst. Er zijn chauffeurs die na de nachtdienst een dag vrij willen hebben (en uiteraard is dat gewoon roostervrij), maar er zijn er ook die juist liever nacht-heellaat-laat hebben om zo nog enigszins in een normaal ritme te komen en zo geen vrije dag kwijt te zijn aan uitslapen.
Het nachtdiensten al dan niet rijden is (afhankelijk van de concessie) gewoon een politiek verhaal. Je moet alle ritten rijden van je opdrachtgever, maar als je toch personeelstekort hebt is de nachtdienst (die eigenlijk alleen door uitgaanspubliek gebruikt wordt) schrappen politiek makkelijker dan een dagdienst. Wat overigens niet geldt in gebieden als Amstelland Meerlanden, waar de nachtdienst ook veel door personeel van bedrijven rond Schiphol of FloraHolland gebruikt wordt, daar hebben de nachtdiensten (7 dagen per week) ook tijdens de lockdowns (weliswaar uitgedund) doorgereden.
IIVQ schreef: ↑do 09 jun 2022, 09:22
Dat heet bij Connexxion een tankring. Lang niet elke bus heeft die, hangt echt af van de vestiging, en het werkt alleen voor vestigingen met een eigen tank (om te voorkomen dat men zijn eigen auto bijvult en voor een administratie per bus), meestal niet bij publieke tankstations.
Klopt. Bij ons heeft wel elke bus die maar dat is uiteraard een intern systeem dat alleen op onze eigen pompen werkt. Dat is ook de enige plek waar wij tanken dus dat is perfect. Pomp staat dus bij ons altijd aan, maar werkt enkel als je er een voertuig met chip aan hangt (of hem handmatig ontgrendelt, maar dat kan bijna niemand). En dat is inderdaad om privé-tanken tegen te gaan.
ovVeluwe schreef: ↑do 09 jun 2022, 09:34
Volgens de ATW dien je na diensten die na 2:00 eindigen totaal 14 uur te rusten, dus een late dienst zou dan al niet mogelijk zijn.
Openbaar Vervoer valt onder het Arbeidstijdenbesluit vervoer, dat een aantal afwijkingen regelt op de Arbeidstijdenwet.
In artikel 2.5:1 staat dat buschauffeurs zich moeten houden aan de verordening (EG) nr. 561/2006, dat de normale nachtrust (11 uur, in te korten tot 9 uur) beschrijft.
In artikel 2.5:4 staat dat dit artikel toegepast wordt in plaats van artikel 5.8 van de wet (wat de 14-urige nachtrust na nachtdienst regelt) maar er staat niets in dit artikel over nachtrust, dus is de 11 uur (evt in te korten tot 9 uur) uit artikel 2.5:1 nog van toepassing.
IIVQ schreef: ↑do 09 jun 2022, 09:22
Dat heet bij Connexxion een tankring. Lang niet elke bus heeft die, hangt echt af van de vestiging, en het werkt alleen voor vestigingen met een eigen tank (om te voorkomen dat men zijn eigen auto bijvult en voor een administratie per bus), meestal niet bij publieke tankstations.
Klopt. Bij ons heeft wel elke bus die maar dat is uiteraard een intern systeem dat alleen op onze eigen pompen werkt. Dat is ook de enige plek waar wij tanken dus dat is perfect. Pomp staat dus bij ons altijd aan, maar werkt enkel als je er een voertuig met chip aan hangt (of hem handmatig ontgrendelt, maar dat kan bijna niemand). En dat is inderdaad om privé-tanken tegen te gaan.
Er zijn wel plekken waar "extern" getankt wordt, maar ook daar is de installatie uitgerust voor het Tag-tanken
IIVQ schreef: ↑do 09 jun 2022, 09:22
Je kan prima een late late dienst inzetten na een nachtdienst, of nog en nachtdienst. De meest extreme nachtdienst mogelijk duurt tot uiterlijk 6:59 (een nachtdienst begint voor middernacht en duurt maximaal 7h00), met 11 uur nachtrust (wettelijk minimaal 9, CAO zegt minimaal 11) kan je daarna nog een late dienst rijden van bijv 18:00-26:00, In de vestigingen waar ik de roosters voor maak hebben we een aantal diensten klaar staan voor na de nachtdienst. Er zijn chauffeurs die na de nachtdienst een dag vrij willen hebben (en uiteraard is dat gewoon roostervrij), maar er zijn er ook die juist liever nacht-heellaat-laat hebben om zo nog enigszins in een normaal ritme te komen en zo geen vrije dag kwijt te zijn aan uitslapen.
Moet je wel genoeg late diensten op de zondag hebben om dat te doen . Daarnaast heb je nog de sociale afspraken hierover die per bedrijf gelden.
IIVQ schreef: ↑do 09 jun 2022, 09:22
Het nachtdiensten al dan niet rijden is (afhankelijk van de concessie) gewoon een politiek verhaal. Je moet alle ritten rijden van je opdrachtgever, maar als je toch personeelstekort hebt is de nachtdienst (die eigenlijk alleen door uitgaanspubliek gebruikt wordt) schrappen politiek makkelijker dan een dagdienst. Wat overigens niet geldt in gebieden als Amstelland Meerlanden, waar de nachtdienst ook veel door personeel van bedrijven rond Schiphol of FloraHolland gebruikt wordt, daar hebben de nachtdiensten (7 dagen per week) ook tijdens de lockdowns (weliswaar uitgedund) doorgereden.
Zeggen dat dit alleen een politieke beslissing is, is wél heel erg kort door de bocht. Soms is dat inderdaad zo, maar het is ook een vervoerkundige afweging; waar bedien je de meeste reizigers, overdag in de spits of 's nachts. Ten derde is het zeker ook een commerciële afweging, in de nacht zijn extreem dure uren. Je moet behoorlijk wat verdienen, wil je dat er uit krijgen. Zeker in het geval van U-OV, waarbij het losstaat van de concessie en dus (voor zover ik weet) subsidie. Ook al begrijp ik de oproep van Rover en de studentenorganisaties dus wel, ik heb ook zeker begrip voor het standpunt van vervoerders/provincie tot nu toe.
Ik kreeg vanochtend de reacties van de consultatie van het Vervoerplan 2023.
Ik blijf het jammer vinden dat Syntus lijn 126 gaat strekken in Mijdrecht en Wilnis. Die lijn eindigt nota bene in Mijdrecht, dus uitsluitend voor de (huidige) instappers bij Mijdrecht Centrum levert het een kortere reistijd op, terwijl veel andere reizigers een extra overstap krijgen.
(Het strekken van lijn 130 kan ik me nog enigszins voorstellen, aangezien die lijn van/naar Uithoorn gaat.)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Meltrain schreef: ↑za 18 jun 2022, 16:10
Ik kreeg vanochtend de reacties van de consultatie van het Vervoerplan 2023.
Ik blijf het jammer vinden dat Syntus lijn 126 gaat strekken in Mijdrecht en Wilnis. Die lijn eindigt nota bene in Mijdrecht, dus uitsluitend voor de (huidige) instappers bij Mijdrecht Centrum levert het een kortere reistijd op, terwijl veel andere reizigers een extra overstap krijgen.
(Het strekken van lijn 130 kan ik me nog enigszins voorstellen, aangezien die lijn van/naar Uithoorn gaat.)
Is het een Syntus of gemeenteplan? Daarnaast, kan deze wijziging eventueel het OV aanbod overeind houden?
Maar uitsluitend de in- en uitstappers bij Mijdrecht Centrum hebben dus profijt van het strekken van lijn 126.
Voor reizigers uit de zuidelijke delen van Mijdrecht en Wilnis is het een forse achteruitgang.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Er reden inderdaad veel te veel bussen door Wilnis en over de Burgemeester Padmosweg ten opzichte van het aantal instappers daar.
De nieuwe overstaphalte op de Mijdrechtse Dwarsweg ter hoogte van de Marickenlaan gaat trouwens ook wel weer een hele nieuwbouwwijk ontsluiten waar sinds het opheffen van lijn M2 geen vaste lijn meer komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Voor reizigers uit de zuidelijke delen van Mijdrecht en Wilnis is het een forse achteruitgang.
Zaten ze daar ook niet te klagen over 'teveel' bussen op de Bovendijk?
Dat lijkt me sterk want daar rijden helemaal geen bussen. Misschien werd er wel geklaagd over te veel bussen op het Bozenhoven en de Burg. Padmosweg.
Daniel schreef: ↑zo 19 jun 2022, 17:53
Er reden inderdaad veel te veel bussen door Wilnis en over de Burgemeester Padmosweg ten opzichte van het aantal instappers daar.
Dat wil ik nog wel geloven, maar dan had Syntus er ook voor kunnen kiezen om juist 123 en 126 daar te laten rijden.
Daniel schreef: ↑zo 19 jun 2022, 17:53
De nieuwe overstaphalte op de Mijdrechtse Dwarsweg ter hoogte van de Marickenlaan gaat trouwens ook wel weer een hele nieuwbouwwijk ontsluiten waar sinds het opheffen van lijn M2 geen vaste lijn meer komt.
Dat is inderdaad positief. Weet je toevallig of er ook een halte bij de Carpoolplaats langs de Mijdrechtse Dwarsweg komt?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Meltrain schreef: ↑za 18 jun 2022, 23:09
Maar uitsluitend de in- en uitstappers bij Mijdrecht Centrum hebben dus profijt van het strekken van lijn 126.
Ja, maar door de dubbele overstap straks (in Uithoorn en in Amsterdam Zuid) met de komst van de Amsteltram wordt de meest logische reisroute van Mijdrecht naar grote delen van Amsterdam waarschijnlijk de 126 en M54. Die snellere 126 heeft dan wel effect op de reistijd Mijdrecht - Amsterdam.
Een tijdje geleden werd bekend gemaakt dat de concessie van Syntus Utrecht met twee jaar was verlengd. Nu wordt gezegd dat dit pas in september door de provincie wordt besloten.