Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
... dat heel veel mensen niet weten wat het betekent als de lamp van de knop op de deur van een Keolis Flirt groen brandt. Er zijn zoveel mensen die langs mij heen reiken om alsnog de knop in te drukken.... En ja, natuurlijk gaat dan de deur dan meteen open, want ik HAD al op de knop gedrukt.
Precies hetzelfde is het geval in de GTWs van Arriva en Qbuzz, daar heeft ook vrijwel niemand dat door. 't werkt natuurlijk ook wel weer net anders als in NS-treinen (bv. SNG) waar je juist moet wachten tot je groen licht hebt voordat een druk op de knop zin heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Dat van de SNG is ook bij de Amsterdamse metro. Daar voel ik ook wel eens brandende ogen in m'n rug als ik niet direct op de knop druk maar wacht op groen. Moeten de chauffeurs daar (ook) handmatig ontgrendelen? Ik heb het idee dat het niet altijd even lang duurt namelijk.
Overigens heb ik gehoord dat je bij de meeste NS stellen (alle stellen met de geel blauwe druk knoppen) de knop ingedrukt kan houden. Dus in plaats van de hele tijd indrukken, de knop ingedrukt houden zodat ze meteen open gaan zodra het kan. Dat heeft iets met de manier van schakelen te maken ofzo. Weet iemand of dat klopt?
Bij de meeste NS treinstellen met de geel/blauwe knoppen kan je inderdaad gewoon de knop ingedrukt houden tot deze open gaat. Er was één uitzondering, maar ik weet nu niet meer uit mijn hoofd of dat nou de DDZ of de ICM was. Van de VIRM en de ICR weet ik wel zeker dat het werkt, want daar gebruik ik het altijd
Alvast voor straks als-ie gaat rijden: Bij ICNG kan je na het ontgrendelen al meteen op de knop drukken, ook al schuift de trede nog uit. Dan gaat de deur open zodra de trede in de eindpositie is.
Laatst gewijzigd door Jultar op za 09 jul 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Jultar schreef: ↑za 09 jul 2022, 11:32
Bij de meeste NS treinstellen met de geel/blauwe knoppen kan je inderdaad gewoon de knop ingedrukt houden tot deze open gaat. Er was één uitzondering, maar ik weet nu niet meer uit mijn hoofd of dat nou de DDZ of de ICM was. Van de VIRM en de ICR weet ik wel zeker dat het werkt, want daar gebruik ik het altijd
Alvast voor straks als-ie gaat rijden: Bij ICNG kan je na het ontgrendelen al meteen op de knop drukken, ook al schuift de trede nog uit. Dan gaat de deur open zodra de trede in de eindpositie is.
Als ik het me goed herinner werkte het bij SGM niet, DDZ en ICM zouden allebei moeten werken.
Het handigste vind ik nog altijd het systeem wat o.a. in de GTW's van Arriva zit, waarbij je ook ruim voor het ontgrendelen al op de knop kunt duwen, die dan groen oplicht. Zodra de trede is uitgeschoven gaat de deur dan vanzelf open. Dan hoef je niks te timen, je gaat gewoon bij het binnenrijden van het station bij de deur staan en je drukt de knop in en dan ben je automatisch zo snel mogelijk buiten. In Praagse trams bijvoorbeeld werkt dat ook zo; bij haltes op verzoek dient de deurbedieningsknop zelfs tegelijk als stopknop.
Dat gedoe waarbij je pas na het ontgrendelen kunt duwen veroorzaakt alleen maar stress en is met de moderne techniek helemaal niet meer nodig. Vooral als het niet duidelijk is aangegeven: in de ICE merk je al snel dat je op een "dode" knop staat te duwen als er nog geen licht brandt, maar bij FLIRT en SNG raak ik altijd in de war omdat die voortdurend piepen en met lichtjes knipperen, ook al gebeurt er niks.
Reken maar dat het iets uit de risicohoek is. Wat als de machinist aan de verkeerde kant ontgrendeld en iemand had de knop per ongeluk ingedrukt.... dat risico mitigeer je bijna volledig door de knop pas na ontgrendeling te activeren. Misschien overdreven veilig. Misschien wel prettig voor die ene keer dat het wel het verschil maakt.
Als je tijdens het uitrollen van de treeplank bij SNG op de deurknop drukt geeft deze geen respons, maar zal de deur wel open gaan zodra de plank in de juiste stand zit. Er zit dus een heel klein beetje marge in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Het hoeft geen opzet te zijn, de brief kan ook door een sorteermachine aan stukken zijn gereten als hij daar verkeerd doorheen komt. Ik heb zelf met die dingen gewerkt (de huisnummersorteermachine voor kleine briefpost) in het verleden als bijbaantje. Op vele tienduizenden brieven wordt wel eens wat stukgemaakt door de machine. Vaak als er gekke vormen aan zitten. Interessant was het met kerst: Meer gekke vormen, meer post en meer druk om het een beetje snel door de machines te krijgen. Ik heb wel eens envelopjes in handen gehad zonder kerstkaart, kerstkaarten zonder envelop en iedere andere combinatie die je kunt verzinnen.
ODRAIL schreef: ↑ma 11 jul 2022, 15:08
Tsja ... goed en stevig verpakken is tegenwoordig erg moeilijk.
Stoppen met overal sikkeneurig commentaar opgeven ook. Kom op eens man. Steek je hoofd eens in de wind en wordt eens wat positiever. Die negatieve trappen na heb je alleen jezelf mee.