Mag ik even kwijt
Re: Mag ik even kwijt
Maar verder was de Kreiss Scheissempfang nog wel een beetje te genieten?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Mag ik even kwijt
... dat heel veel mensen niet weten wat het betekent als de lamp van de knop op de deur van een Keolis Flirt groen brandt. Er zijn zoveel mensen die langs mij heen reiken om alsnog de knop in te drukken.... En ja, natuurlijk gaat dan de deur dan meteen open, want ik HAD al op de knop gedrukt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Precies hetzelfde is het geval in de GTWs van Arriva en Qbuzz, daar heeft ook vrijwel niemand dat door. 't werkt natuurlijk ook wel weer net anders als in NS-treinen (bv. SNG) waar je juist moet wachten tot je groen licht hebt voordat een druk op de knop zin heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mag ik even kwijt
Ik ram altijd gewoon op die knop tot de deur open gaat. De rest moet ik te veel voor nadenken.
Re: Mag ik even kwijt
Dat van de SNG is ook bij de Amsterdamse metro. Daar voel ik ook wel eens brandende ogen in m'n rug als ik niet direct op de knop druk maar wacht op groen. Moeten de chauffeurs daar (ook) handmatig ontgrendelen? Ik heb het idee dat het niet altijd even lang duurt namelijk.
Overigens heb ik gehoord dat je bij de meeste NS stellen (alle stellen met de geel blauwe druk knoppen) de knop ingedrukt kan houden. Dus in plaats van de hele tijd indrukken, de knop ingedrukt houden zodat ze meteen open gaan zodra het kan. Dat heeft iets met de manier van schakelen te maken ofzo. Weet iemand of dat klopt?
Overigens heb ik gehoord dat je bij de meeste NS stellen (alle stellen met de geel blauwe druk knoppen) de knop ingedrukt kan houden. Dus in plaats van de hele tijd indrukken, de knop ingedrukt houden zodat ze meteen open gaan zodra het kan. Dat heeft iets met de manier van schakelen te maken ofzo. Weet iemand of dat klopt?
Re: Mag ik even kwijt
Bij de meeste NS treinstellen met de geel/blauwe knoppen kan je inderdaad gewoon de knop ingedrukt houden tot deze open gaat. Er was één uitzondering, maar ik weet nu niet meer uit mijn hoofd of dat nou de DDZ of de ICM was. Van de VIRM en de ICR weet ik wel zeker dat het werkt, want daar gebruik ik het altijd
Alvast voor straks als-ie gaat rijden: Bij ICNG kan je na het ontgrendelen al meteen op de knop drukken, ook al schuift de trede nog uit. Dan gaat de deur open zodra de trede in de eindpositie is.
Alvast voor straks als-ie gaat rijden: Bij ICNG kan je na het ontgrendelen al meteen op de knop drukken, ook al schuift de trede nog uit. Dan gaat de deur open zodra de trede in de eindpositie is.
Laatst gewijzigd door Jultar op za 09 jul 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mag ik even kwijt
Een paar flinke karate-trappen helpt ook. Soms gaat 'ie dan al een beetje open, waarbij je de opluchting van de medereizigers hoort.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Mag ik even kwijt
Als ik het me goed herinner werkte het bij SGM niet, DDZ en ICM zouden allebei moeten werken.Jultar schreef: ↑za 09 jul 2022, 11:32 Bij de meeste NS treinstellen met de geel/blauwe knoppen kan je inderdaad gewoon de knop ingedrukt houden tot deze open gaat. Er was één uitzondering, maar ik weet nu niet meer uit mijn hoofd of dat nou de DDZ of de ICM was. Van de VIRM en de ICR weet ik wel zeker dat het werkt, want daar gebruik ik het altijd
Alvast voor straks als-ie gaat rijden: Bij ICNG kan je na het ontgrendelen al meteen op de knop drukken, ook al schuift de trede nog uit. Dan gaat de deur open zodra de trede in de eindpositie is.
Re: Mag ik even kwijt
SGM inderdaad. Bij ICM, VIRM en DDZ werkt het sowieso goed.
Re: Mag ik even kwijt
Oh, was het SGM. Dat kan ook wel. Zie je wel weer hoe goed ik mijn eigen treinen ken
Re: Mag ik even kwijt
Het handigste vind ik nog altijd het systeem wat o.a. in de GTW's van Arriva zit, waarbij je ook ruim voor het ontgrendelen al op de knop kunt duwen, die dan groen oplicht. Zodra de trede is uitgeschoven gaat de deur dan vanzelf open. Dan hoef je niks te timen, je gaat gewoon bij het binnenrijden van het station bij de deur staan en je drukt de knop in en dan ben je automatisch zo snel mogelijk buiten. In Praagse trams bijvoorbeeld werkt dat ook zo; bij haltes op verzoek dient de deurbedieningsknop zelfs tegelijk als stopknop.
Dat gedoe waarbij je pas na het ontgrendelen kunt duwen veroorzaakt alleen maar stress en is met de moderne techniek helemaal niet meer nodig. Vooral als het niet duidelijk is aangegeven: in de ICE merk je al snel dat je op een "dode" knop staat te duwen als er nog geen licht brandt, maar bij FLIRT en SNG raak ik altijd in de war omdat die voortdurend piepen en met lichtjes knipperen, ook al gebeurt er niks.
Dat gedoe waarbij je pas na het ontgrendelen kunt duwen veroorzaakt alleen maar stress en is met de moderne techniek helemaal niet meer nodig. Vooral als het niet duidelijk is aangegeven: in de ICE merk je al snel dat je op een "dode" knop staat te duwen als er nog geen licht brandt, maar bij FLIRT en SNG raak ik altijd in de war omdat die voortdurend piepen en met lichtjes knipperen, ook al gebeurt er niks.
Re: Mag ik even kwijt
De Utrechtse trams hebben dat ook, terwijl de SNG (ook van CAF) dat niet heeft. Zoveel moeite lijkt me dat toch niet?
Re: Mag ik even kwijt
Reken maar dat het iets uit de risicohoek is. Wat als de machinist aan de verkeerde kant ontgrendeld en iemand had de knop per ongeluk ingedrukt.... dat risico mitigeer je bijna volledig door de knop pas na ontgrendeling te activeren. Misschien overdreven veilig. Misschien wel prettig voor die ene keer dat het wel het verschil maakt.
Re: Mag ik even kwijt
Als je tijdens het uitrollen van de treeplank bij SNG op de deurknop drukt geeft deze geen respons, maar zal de deur wel open gaan zodra de plank in de juiste stand zit. Er zit dus een heel klein beetje marge in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mag ik even kwijt
Het hoeft geen opzet te zijn, de brief kan ook door een sorteermachine aan stukken zijn gereten als hij daar verkeerd doorheen komt. Ik heb zelf met die dingen gewerkt (de huisnummersorteermachine voor kleine briefpost) in het verleden als bijbaantje. Op vele tienduizenden brieven wordt wel eens wat stukgemaakt door de machine. Vaak als er gekke vormen aan zitten. Interessant was het met kerst: Meer gekke vormen, meer post en meer druk om het een beetje snel door de machines te krijgen. Ik heb wel eens envelopjes in handen gehad zonder kerstkaart, kerstkaarten zonder envelop en iedere andere combinatie die je kunt verzinnen.
Re: Mag ik even kwijt
Klopt, ik ben jarenlang postbesteller geweest en kapotgescheurde enveloppen kwamen meer dan eens voor.
Re: Mag ik even kwijt
Tsja ... goed en stevig verpakken is tegenwoordig erg moeilijk.
Re: Mag ik even kwijt
In Loenen is een stoomtrein van de VSM tegen een trekker aangereden:
https://www.ad.nl/apeldoorn/stoomtrein- ... ~a8dd42a7/
(Let op: Mogelijk een Premium-artikel.)
https://www.ad.nl/apeldoorn/stoomtrein- ... ~a8dd42a7/
(Let op: Mogelijk een Premium-artikel.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mag ik even kwijt
Ja ... dit is een Premium artikel .
(En als het goed is staat dit ook aangegeven)
(En als het goed is staat dit ook aangegeven)
Re: Mag ik even kwijt
Stoppen met overal sikkeneurig commentaar opgeven ook. Kom op eens man. Steek je hoofd eens in de wind en wordt eens wat positiever. Die negatieve trappen na heb je alleen jezelf mee.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten