Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Etienne schreef: ↑do 17 nov 2022, 09:15
Botsing tussen twee goederentreinen bij Gifhorn. De IC Berlijn is vanuit Nederland beperkt tot Hannover en ICE's vanuit het Ruhrgebied worden omgeleid.
En sinds vanochtend is de spoorlijn tussen Hannover en Wolfsburg weer open.
De gigantische weg voor het station, de grootste aanvoerweg naar een snelweg, die fysiek een barrière vormt tot de stad zelf draagt daar natuurlijk niet aan bij. Als je als treinreiziger die de stad ingaat het gevoel hebt dat je een afterthought bent is je stad slecht ontworpen.
Een grote (belangrijke) weg van meerdere rijstroken voor een Hauptbahnhof is in Duitsland bijna de normaalste zaak van de wereld, zeker als je het met Nederland gaat vergelijken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Speelt in Frankfurt ook niet mee dat het station feitelijk te klein is voor de mensenmassa's die er dagelijks passeren? De omliggende straten zijn inderdaad niet aantrekkelijk, maar dat geldt voor zoveel stationsbuurten in binnen- en buitenland. Overlast in het station is inderdaad niet nieuw te noemen.
Als het mogelijk is stap ik zelf ook liever over in Frankfurt Flughafen, zelfs bij een nachtelijke overstap van een paar uur vond ik het daar goed vol te houden.
De beruchte Kaiserstrasse is ook vlakbij. Maar in zo'n beetje elk groot Duits station speelt dat. Mijn ervaring is wel dat je geen last hebt van die mensen zodra jij ze zelf niet lastig valt. Maar goed, gisterochtend stond er bij de uitgang van Aachen West ook zo'n malloot die mensen van alles en nog wat toeschreeuwde. Waarschijnlijk onder invloed van bepaalde genotsmiddelen.
Dat met die wegen heeft vermoedelijk historische redenen. Tijdens de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog, werd in veel steden het stratenpatroon sterk aangepast en gericht op autoverkeer. ('Autogerechte Stadt') In Nederland is dat nooit in die omvang gebeurd, alleen al omdat de meeste steden hier nooit zo zwaar beschadigd zijn geraakt.
Die weg is trouwens niet de reden dat ik Frankfurt Hbf onaangenaam vind, maar eerder het publiek dat er voor een deel rondhangt en de ietwat ongure sfeer.
Dat de verkeersweg voor Frankfurt Hbf niet in een tunnel kan omdat er een heel kluwen aan tunnels onder het stationsplein ligt kan ik nog mee inkomen. Maar de weg smaller maken of een vriendelijke afstemming van de verkeerslichten voor voetgangers zou al veel schelen.
Overigens is het echte winkelgebied van Frankfurt voor veel mensen misschien net een tikkeltje te ver lopen van het station, dan is het twee haltes met de S-Bahn naar Hauptwache.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127 schreef: ↑zo 11 dec 2022, 17:08
Een grote (belangrijke) weg van meerdere rijstroken voor een Hauptbahnhof is in Duitsland bijna de normaalste zaak van de wereld, zeker als je het met Nederland gaat vergelijken.
Zoals Commedatore al schreef heeft dat veelal historische redenen, welke ook in Frankfurt van toepassing zijn. Toen bouwde men de centraalstations normaliter net aan de rand van de historische centra vlak buiten de stadswallen. En in vele steden, bij voorbeeld ook terug te vinden in Hamburg en Aachen, zijn later de stadswallen gesloopt en ringwegen op hun terrein ontstaan.
In Nederland was dat eerder ook de normaalste zaak van de wereld (ook vaak vanuit historie), tot men hier begon met het beleid om de auto in de stad te gaan ontmoedigen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Toen mijn in 2020 overleden oma op de wereld kwam was het stationsplein in haar geboorteplaats Den Haag nog het domein van trams, voetgangers en paard-en-wagens. En dat was 1925. We moeten niet doen alsof auto’s een door de natuur voldongen feit zijn, die is pas eind jaren ‘50 massaal opgekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wel was het zo dat door bepaalde omstandigheden in het Duitsland van na de oorlog wat meer mogelijkheden waren om wat bredere wegen in de steden aan te leggen.
DB Systemtechnik heeft met testritten met een 403 op de SFS Würzburg-Fulda begonnen. Doel is dat de ICEs op de "oude" SFS (Würzburg-Hannover en Mannheim-Stuttgart) toekomstig ook planmatig met 300 km/h kunnen rijden.
Gelukkig is er een serie van 73 stellen die wel zo snel kunnen rijden onderweg, en bestaat de Baureihe 403 in 2025 ook nog. Tussen Mannheim en Stuttgart was de inzet van de BR 408 gepland, dus daar kan het al schelen.
Die 137 stellen moeten straks allemaal 265km/h kunnen en de eerste kunnen dat al. Die andere 60 stellen komen maar heel weinig op routes waar de maximale snelheid hoger is dan 230km/h, maar vooral op de routes met veel buchten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
De Intercity Brussel van 19:44 werd ongeveer vijf minuten voor vertrektijd opgeheven op Brussel-Zuid, wegens een defect waardoor de trein wel kon rijden maar niet veilig zou zijn voor reizigers
Dat werd dus de trein van 20:44. Ondertussen even naar het binnenlands loket gegaan om een formulier voor het claimen van vertraging met mijn Standard Multi, maar helaas kon ik geen C283 krijgen maar moet dat tegenwoordig online, waarna je de e-mailbevestiging moet uitprinten en met het vervoersbewijs per post naar 10-14 B-MS.1431 moet opsturen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ja, ik kreeg bij het loket uitleg waar ik op de site moest zijn. Daar vond ik achteraf ook een downloadbare C283, maar toen was ik al weggestuurd bij het loket
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore schreef:Ik zou niet eens op het idee komen om bij een Rail Pass te gaan claimen bij vertraging eigenlijk. Te veel moeite voor die paar euro.
Twee regels à 8,70 is toen weer 17,40 in cheques
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Vandaag zat ik te wachten op de 152 bij Porz Markt. Ik hoorde 5 min voor vertrek opeens een harde doffe knal. De bus zelf kwam op de geplande vertrektijd niet opdagen. Toen ik 10 minuten later om de hoek keek zag ik dat de bus daar stil stond met een geklapte voorband.
Ook gisteren voor het eerst de X32 geprobeerd en dat is een mooie aanvulling op het netwerk rondom Kleve. De bus was redelijk bezet en dat al na de eerste week.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.