Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5835
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Lijn 45 »

The Greyhound schreef: do 20 jun 2024, 20:59
Arriva heeft z'n in Nederland niet meer benodigde bussen vaak doorgestuurd naar concessies in het buitenland. De kans groot dat dit nu ook weer gebeurt denk ik.
Zijn die buitenlandse onderdelen nog wel van de zelfde eigenaar?
buschauffeurDH schreef: do 20 jun 2024, 20:27 Qbuzz heeft straks wel 23 Volvo 7900 Electric bussen in Leiden.
...en volgens bus-planet ook de hybride 7299 uit Breda.

Als ik kijk naar materieeloverschotten in hun andere concessies hadden ze ruimte over in het park stadscitaro's in Utrecht, maar ik weet niet hoe dat nu na de branden zit. In DMG was er een paar jaar geleden een overschot aan Crossways. Im heb niet bijgehouden of daar tegenwoordig verandering in is gekomen. In Utrecht staan nog een paar Citaro LE's die daar nooit in dienst zijn gekomen, dat is iig iets. :p
Durashift
Berichten: 6083
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Durashift »

The Greyhound schreef: do 20 jun 2024, 20:55 (..)

Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Precies, VDL heeft gewoon een concurrent uit de markt gekocht. Aan de andere kant zegt VDL op volle capaciteit te draaien (en meer capaciteit kwijt kan, qua verkopen, in de markt) waardoor ik dan wel zou verwachten dat ze meer mensen in dienst nemen en/of de fabrieksfaciliteit inzet om meer bussen te kunnen maken. Natuurlijk, zo'n productielijn moet aangepast worden en dat kost tijd. Maar nu 'gooien' ze toch vele handen weg, waar een tekort aan is, aldus vele werkgevers in de technische maakindustrie...

Dat de touringcars behouden blijven zal ook wel met de Noord-Amerikaanse markt (toegang) te maken hebben. Lijkt mij.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22813
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Meltrain »

The Greyhound schreef: do 20 jun 2024, 20:55 Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Zo ver ik weet heeft VDL geen HOV-bussen. Dat zou nu juist de toegevoegde waarde van de A13 en A15 geweest zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door teun »

Dan weet je toch niet zo heel ver denk ik.
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 892
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door The Greyhound »

Meltrain schreef: do 20 jun 2024, 22:53
The Greyhound schreef: do 20 jun 2024, 20:55 Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Zo ver ik weet heeft VDL geen HOV-bussen. Dat zou nu juist de toegevoegde waarde van de A13 en A15 geweest zijn.
Kwestie van andere stoelen in een Citea zetten lijkt mij….
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9518
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door regenmaker »

Arriva heeft voor de stalling in Uden HOV bussen besteld. Lijkt me ook dat het voornamelijk het zitvomfort beter is en de indeling in de bus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
UtrechtOV
Berichten: 214
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Dit belooft aan het begin wel een interessante concessie te worden voor de foto's
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1249
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Lijn 45 schreef: do 20 jun 2024, 22:05 ...en volgens bus-planet ook de hybride 7299 uit Breda.
Die bus staat al een flink aantal weken op de stalling in Leiden, waar die vooral eigenlijk stil staat en als vreemde witte eend in de bijt tussen alle groene citea's en grijze volvo's staat :lol:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door zone2000 »

Qbuzz moet op bussenjacht nu megabestelling bij Van Hool in prullenbak verdwijnt
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/21 ... verdwijnt/
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1249
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

ergo: Qbuzz heeft een gigantisch probleem
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
RamonZuidhoek73
Berichten: 88
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 06:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Solaris Debuts New 15 m Electric Bus is dit wat voor Qbuzz.
Zijn ook wel mooie bussen. The new Urbino 15 LE electric is powered by six batteries offering a total power capacity of 470 kWh and 300 kW electric motor.
sandertjo
Berichten: 228
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Volgens mij is Solaris de enige die 15 meter voertuigen maakt. Naast BYD. Echter heeft Qbuzz volgens mij de ambitie om Europese bussen aan te schaffen. Mogelijk dat daar natuurlijk van af gestapt wordt.
Wat het ook wordt. Binnen een half jaar zal nooit lukken.
Womy dan maar leeg kopen? Net als een paar jaar geleden bij de start van Qbuzz DMG?
Selivio
Berichten: 553
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Selivio »

Nou ja, dat een fabrikant nu geen 15 meter model in het gamma heeft, hoeft niet te zeggen dat fabrikanten niet bereid zijn om te kijken of het rendabel genoeg is om te ontwikkelen. VanHool had immers ook nog geen A15 in het gamma, totdat de order voor Qbuzz bekend werd gemaakt (ergens hoop ik zelf op 15m eCitaro's, maar de tijd zal het leren).
Grt. Stefan
sandertjo
Berichten: 228
Lid geworden op: do 11 sep 2014, 18:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door sandertjo »

Voor mij geen Ecitaro, na de C2 vind ik dit model persoonlijk compleet mislukt.
UtrechtOV
Berichten: 214
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 20:02

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door UtrechtOV »

Was het met deze concessie niet zo dat er extra lang gereden mocht worden als er vanaf compleet emissievrij werd gereden? In dat geval misschien gaan ze misschien wel alle elektrische wagens uit anders concessies naar deze burt halen.
Stadsbus
Berichten: 1310
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Stadsbus »

Daarnaast bied VDL natuurlijk ook nog een 15 meter elektrische bus aan: Brochure
Afbeelding
Enkel wel de vraag wanneer ze kunnen leveren, nog enkele honderden bussen moeten eerst gebouwd worden.

Volvo bied samen met MCV de Volvo 8900 Elektric aan, ook in 15 meter variant. Daar weet ik al helemaal niks van wanneer ze kunnen leveren. De eerste bussen van Volvo met MCV moeten nog van de band rollen voor zo ver ik weet.
https://www.volvobuses.com/be-nl/city-a ... ctric.html
Afbeelding
CamilleKreemers
Berichten: 4582
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

Ik wist niet dat VDL ECITEA 15m bestond.
buschauffeurDH
Berichten: 209
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door buschauffeurDH »

sandertjo schreef: za 22 jun 2024, 09:48 Volgens mij is Solaris de enige die 15 meter voertuigen maakt. Naast BYD. Echter heeft Qbuzz volgens mij de ambitie om Europese bussen aan te schaffen. Mogelijk dat daar natuurlijk van af gestapt wordt.
Wat het ook wordt. Binnen een half jaar zal nooit lukken.
Womy dan maar leeg kopen? Net als een paar jaar geleden bij de start van Qbuzz DMG?
De eis is dat de bussen die gebruikt worden niet ouder zijn dan 11 jaar.
En dieselbussen moeten in 2024 instromen, dus bij de start van de concessie.
Met ingang van het Kalenderjaar 2025 mogen alleen nog Bussen voor de uitvoering van de Concessie instromen die classificeren als Nulemissievoertuig.

Dat wordt nog een hele opgave lijkt mij.
Buschauffeur ZHN
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 24 nov 2023, 08:58

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Buschauffeur ZHN »

Stadsbus schreef: za 22 jun 2024, 14:28 Daarnaast bied VDL natuurlijk ook nog een 15 meter elektrische bus aan: Brochure
Afbeelding
Enkel wel de vraag wanneer ze kunnen leveren, nog enkele honderden bussen moeten eerst gebouwd worden.

Volvo bied samen met MCV de Volvo 8900 Elektric aan, ook in 15 meter variant. Daar weet ik al helemaal niks van wanneer ze kunnen leveren. De eerste bussen van Volvo met MCV moeten nog van de band rollen voor zo ver ik weet.
https://www.volvobuses.com/be-nl/city-a ... ctric.html
Afbeelding
Allemaal goede opties, maar er gelden wel hoogtebeperkingen. Neem het viaduct in Lisse tussen haltes Centrum en Uitermeer. Viaduct staat op 3,4 meter en kan niet ontweken worden zonder Lisse compleet over te slaan. Ik geloof dat de 8900 Electric 3,6 meter hoog is waardoor deze afvalt...
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1249
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ThatPCDude »

Wat mij betreft laten ze het hele idee van 15 meters lekker vallen en komen ze met geleed voor het R-NET en 12- of 13-meterbussen voor de SnelBuzzen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
CamilleKreemers
Berichten: 4582
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door CamilleKreemers »

Maar 15m kan 60 zitplaatsen hebben, waar 18m rond de 45 hangt
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9524
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door ArrivaBas »

Gelede bussen zijn vooral handig als je veel staanplaatsen nodig hebt, want veel meer zitplaatsen dan een bus van 13 meter hebben ze over het algemeen niet. Voor streekbussen zijn de meeste types gelede bussen wat minder geschikt.

Ter vergelijking:
Mercedes-Benz eCitaro (18m): 52 zitplaatsen en 80 staanplaatsen
VDL Citea LE-135 (13,5m): 48 zitplaatsen en 24 staanplaatsen
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
buschauffeurDH
Berichten: 209
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 13:38

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door buschauffeurDH »

Als ik die aantallen zie kan je voor streeklijnen beter een Volvo 8900 Electric aanschaffen.
57 zit en 53 staan.
RamonZuidhoek73
Berichten: 88
Lid geworden op: do 30 nov 2023, 06:28

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Is niet voor de streeklijnen.
Maar voor de r-net en de snelbuzz.
Voor de streeklijnen komen Iveco bussen.
Dionysusnu
Berichten: 2015
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Dionysusnu »

ArrivaBas schreef: zo 23 jun 2024, 10:07 Gelede bussen zijn vooral handig als je veel staanplaatsen nodig hebt, want veel meer zitplaatsen dan een bus van 13 meter hebben ze over het algemeen niet. Voor streekbussen zijn de meeste types gelede bussen wat minder geschikt.
Dat is deels een kip-ei verhaal, gelede bussen zijn ook vaker ingericht met meer staanplaatsen juist omdat ze op stadsdiensten rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten