Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
The Greyhound schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:59
Arriva heeft z'n in Nederland niet meer benodigde bussen vaak doorgestuurd naar concessies in het buitenland. De kans groot dat dit nu ook weer gebeurt denk ik.
Zijn die buitenlandse onderdelen nog wel van de zelfde eigenaar?
buschauffeurDH schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:27
Qbuzz heeft straks wel 23 Volvo 7900 Electric bussen in Leiden.
...en volgens bus-planet ook de hybride 7299 uit Breda.
Als ik kijk naar materieeloverschotten in hun andere concessies hadden ze ruimte over in het park stadscitaro's in Utrecht, maar ik weet niet hoe dat nu na de branden zit. In DMG was er een paar jaar geleden een overschot aan Crossways. Im heb niet bijgehouden of daar tegenwoordig verandering in is gekomen. In Utrecht staan nog een paar Citaro LE's die daar nooit in dienst zijn gekomen, dat is iig iets.
Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Precies, VDL heeft gewoon een concurrent uit de markt gekocht. Aan de andere kant zegt VDL op volle capaciteit te draaien (en meer capaciteit kwijt kan, qua verkopen, in de markt) waardoor ik dan wel zou verwachten dat ze meer mensen in dienst nemen en/of de fabrieksfaciliteit inzet om meer bussen te kunnen maken. Natuurlijk, zo'n productielijn moet aangepast worden en dat kost tijd. Maar nu 'gooien' ze toch vele handen weg, waar een tekort aan is, aldus vele werkgevers in de technische maakindustrie...
Dat de touringcars behouden blijven zal ook wel met de Noord-Amerikaanse markt (toegang) te maken hebben. Lijkt mij.
The Greyhound schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:55
Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Zo ver ik weet heeft VDL geen HOV-bussen. Dat zou nu juist de toegevoegde waarde van de A13 en A15 geweest zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
The Greyhound schreef: ↑do 20 jun 2024, 20:55
Dat VDL afscheid neemt van de elektrische Van Hool bussen lijkt mij logisch. Dat voegt niks toe aan de VDL Citea productlijn waarvan de productie nu goed op gang lijkt te komen.
Zo ver ik weet heeft VDL geen HOV-bussen. Dat zou nu juist de toegevoegde waarde van de A13 en A15 geweest zijn.
Kwestie van andere stoelen in een Citea zetten lijkt mij….
Lijn 45 schreef: ↑do 20 jun 2024, 22:05
...en volgens bus-planet ook de hybride 7299 uit Breda.
Die bus staat al een flink aantal weken op de stalling in Leiden, waar die vooral eigenlijk stil staat en als vreemde witte eend in de bijt tussen alle groene citea's en grijze volvo's staat
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Solaris Debuts New 15 m Electric Bus is dit wat voor Qbuzz.
Zijn ook wel mooie bussen. The new Urbino 15 LE electric is powered by six batteries offering a total power capacity of 470 kWh and 300 kW electric motor.
Volgens mij is Solaris de enige die 15 meter voertuigen maakt. Naast BYD. Echter heeft Qbuzz volgens mij de ambitie om Europese bussen aan te schaffen. Mogelijk dat daar natuurlijk van af gestapt wordt.
Wat het ook wordt. Binnen een half jaar zal nooit lukken.
Womy dan maar leeg kopen? Net als een paar jaar geleden bij de start van Qbuzz DMG?
Nou ja, dat een fabrikant nu geen 15 meter model in het gamma heeft, hoeft niet te zeggen dat fabrikanten niet bereid zijn om te kijken of het rendabel genoeg is om te ontwikkelen. VanHool had immers ook nog geen A15 in het gamma, totdat de order voor Qbuzz bekend werd gemaakt (ergens hoop ik zelf op 15m eCitaro's, maar de tijd zal het leren).
Was het met deze concessie niet zo dat er extra lang gereden mocht worden als er vanaf compleet emissievrij werd gereden? In dat geval misschien gaan ze misschien wel alle elektrische wagens uit anders concessies naar deze burt halen.
Daarnaast bied VDL natuurlijk ook nog een 15 meter elektrische bus aan: Brochure
Enkel wel de vraag wanneer ze kunnen leveren, nog enkele honderden bussen moeten eerst gebouwd worden.
Volvo bied samen met MCV de Volvo 8900 Elektric aan, ook in 15 meter variant. Daar weet ik al helemaal niks van wanneer ze kunnen leveren. De eerste bussen van Volvo met MCV moeten nog van de band rollen voor zo ver ik weet. https://www.volvobuses.com/be-nl/city-a ... ctric.html
sandertjo schreef: ↑za 22 jun 2024, 09:48
Volgens mij is Solaris de enige die 15 meter voertuigen maakt. Naast BYD. Echter heeft Qbuzz volgens mij de ambitie om Europese bussen aan te schaffen. Mogelijk dat daar natuurlijk van af gestapt wordt.
Wat het ook wordt. Binnen een half jaar zal nooit lukken.
Womy dan maar leeg kopen? Net als een paar jaar geleden bij de start van Qbuzz DMG?
De eis is dat de bussen die gebruikt worden niet ouder zijn dan 11 jaar.
En dieselbussen moeten in 2024 instromen, dus bij de start van de concessie.
Met ingang van het Kalenderjaar 2025 mogen alleen nog Bussen voor de uitvoering van de Concessie instromen die classificeren als Nulemissievoertuig.
Stadsbus schreef: ↑za 22 jun 2024, 14:28
Daarnaast bied VDL natuurlijk ook nog een 15 meter elektrische bus aan: Brochure
Enkel wel de vraag wanneer ze kunnen leveren, nog enkele honderden bussen moeten eerst gebouwd worden.
Volvo bied samen met MCV de Volvo 8900 Elektric aan, ook in 15 meter variant. Daar weet ik al helemaal niks van wanneer ze kunnen leveren. De eerste bussen van Volvo met MCV moeten nog van de band rollen voor zo ver ik weet. https://www.volvobuses.com/be-nl/city-a ... ctric.html
Allemaal goede opties, maar er gelden wel hoogtebeperkingen. Neem het viaduct in Lisse tussen haltes Centrum en Uitermeer. Viaduct staat op 3,4 meter en kan niet ontweken worden zonder Lisse compleet over te slaan. Ik geloof dat de 8900 Electric 3,6 meter hoog is waardoor deze afvalt...
Gelede bussen zijn vooral handig als je veel staanplaatsen nodig hebt, want veel meer zitplaatsen dan een bus van 13 meter hebben ze over het algemeen niet. Voor streekbussen zijn de meeste types gelede bussen wat minder geschikt.
Ter vergelijking:
Mercedes-Benz eCitaro (18m): 52 zitplaatsen en 80 staanplaatsen
VDL Citea LE-135 (13,5m): 48 zitplaatsen en 24 staanplaatsen
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
ArrivaBas schreef: ↑zo 23 jun 2024, 10:07
Gelede bussen zijn vooral handig als je veel staanplaatsen nodig hebt, want veel meer zitplaatsen dan een bus van 13 meter hebben ze over het algemeen niet. Voor streekbussen zijn de meeste types gelede bussen wat minder geschikt.
Dat is deels een kip-ei verhaal, gelede bussen zijn ook vaker ingericht met meer staanplaatsen juist omdat ze op stadsdiensten rijden.