Concessie Zeeland (2027-2038)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Philip

Re: Aanbesteding Zeeland

Bericht door Philip »

Roeland schreef: do 20 jun 2024, 12:25 Het is ook best wel complex.
Bijna 40% van de Zeeuwse inwoners woont binnen 5 km. van een station (van de amper 400.000 inwoners wonen er ca. 95.000 vlakbij de 4 Walcherse stations en ca. 60.000 vlakbij de Bevelandse stations).
Nog eens 10% van de Zeeuwen woont in twee andere kernen (Terneuzen en Zierikzee) die nu (en straks ook) een redelijke busverbinding hebben met station Goes.
Nog eens 5% van de Zeeuwen heeft (nu en straks) een fatsoenlijke busverbinding met station Bergen op Zoom.
Dus ruim de helft van de Zeeuwse inwoners heeft daarmee al een goede aansluiting op de spoorlijn.

Die andere 45% van de Zeeuwen woont vooral verspreid over de provincie in dunbevolkte gebieden en heeft veelal geen (snelle en frequente) busverbinding met een HRN-station.
Binnen een uur loopafstand van een station heb je een goede aansluiting op de spoorlijn? Binnen tien minuten lijkt me redelijker.

Het Zeeuwse OV-budget is gewoon veel te laag, een fractie van dat van Groningen bijvoorbeeld.
Roeland

Bericht door Roeland »

Gelukkig is er ook nog zoiets als een fiets :). Binnen een straal van 5 km. kun je doorgaans met 10 à 20 minuten fietsen op een station zijn.

Zelf woon ik op ca. 5 km. bij een NS-station vandaan (weliswaar niet in Zeeland), en in de praktijk doe ik er met de fiets 15 minuten over
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Dan kunnen in veel steden wel de stadslijnen opgeheven worden, want mensen kunnen gewoon naar het station fietsen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Roeland

Bericht door Roeland »

Deze discussie gaat nu niet over nut/noodzaak van stadslijnen. Wat mij betreft kunnen de stadslijnen 56, 57 en 58 overigens prima blijven bestaan. Ze vervullen een nuttige functie in de Walcherse stadsregio en vervoeren (in tegenstelling tot sommige Zeeuwse streeklijnen) méér dan vrijwel alleen maar scholieren.
Waar het nu over gaat, is dat hier gisteren werd afgevraagd, of de Zeeuwen zonder streekbussen wel bij het station kunnen komen.
Daarom heb ik even uitgezocht dat, met max. 5 km fietsen en met de buslijnen 20, 132 en 107/108, ruim de helft van de Zeeuwen goed bij één van de stations kan komen.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind dit best wel een interessante casus die de aankomende Staatssecretaris van OV eens onder de loep mag nemen, ook al is de streekbus vooral een provinciaal dingetje. Ik mag toch aannemen dat het nieuwe kabinet in Den Haag ervan op de hoogte is dat het openbaar vervoer meer is dan de NS.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Philip

Bericht door Philip »

Roeland schreef: vr 21 jun 2024, 09:51 Deze discussie gaat nu niet over nut/noodzaak van stadslijnen. Wat mij betreft kunnen de stadslijnen 56, 57 en 58 overigens prima blijven bestaan. Ze vervullen een nuttige functie in de Walcherse stadsregio en vervoeren (in tegenstelling tot sommige Zeeuwse streeklijnen) méér dan vrijwel alleen maar scholieren.
Waar het nu over gaat, is dat hier gisteren werd afgevraagd, of de Zeeuwen zonder streekbussen wel bij het station kunnen komen.
Daarom heb ik even uitgezocht dat, met max. 5 km fietsen en met de buslijnen 20, 132 en 107/108, ruim de helft van de Zeeuwen goed bij één van de stations kan komen.
Zo werkt dat dus absoluut niet, want dan kun je het complete Amsterdamse OV opdoeken.
5 kilometer fietsen is niet voor iedereen mogelijk, je fiets kan gestolen worden, het kan regenen, bezoekers hebben geen fiets op locatie et cetera.
Het is precies hetzelfde als je alle parkeerplaatsen in een straal van 5 kilometer zou opdoeken en dan zegt dat naar je auto fietsen geen probleem is.
Dat er alleen scholieren in de bus zitten, komt door het afbraakbeleid van de provincie Zeeland. Pas stond ik 's avonds op 2e Pinksterdag met 16 medereizigers te wachten op station Putten op lijn 107 richting Ede. Tja, die bus rijdt al eeuwen zeven dagen per week tot 's avonds halverwege de avond. Dan nemen ook Puttenaren de streekbus, al is het station op fietsafstand. Als alle Puttenaren en Edenaren de fiets zouden nemen, kon de bus worden opgeheven, want de tussenliggende dorpjes Garderen, Stroe, Harskamp en Wekerom hebben bij elkaar misschien 10000 inwoners. Daarmee is een streeklijn van 65 minuten enkele reis nooit te vullen.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

In elk dorp, zeg minimaal 1000 inwoners in de kern hoort OV te zijn op max 800 meter loopafstand.
In landelijke terreinen kan men dus iig naar een vd halten in de woonkern.
Al dan niet met een buurtbus of bus op afroep tussen 6.30 en 18.30 op werkdagen. Weekend 3 uur later, met max 60 min wachttijd
De bus op afroep mag dan niet meer kosten dan de reguliere ov prijs.
Dit zou landelijk afgedwongen moeten worden. De concessieverlener moet het regelen.
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vraag me af of de provincie dat zal bekijken. Ze ogen nogal trots op hun OV en belbus plan. Ik heb de ervaring dat een belbus klanten weg jaagt en in Zeeland moet je ook nog een lidmaatschap hebben ervoor.

Ik zie wel wat in voor een aantal extra lijnen voor wijkontsluiting:

Middelburg West
Middelburg Mortiere
Goes Noord
Goes Zuid
Terneuzen Oost
Zierikzee Zuid

Deze lijnen moeten dan in ongeveer 24 minuten kunnen worden afgelegd.
Education

Bericht door Education »

Het bestek is reeds in kannen en kruiken naar wat ik weet.
VIRM

Bericht door VIRM »

Ik had de discussie niet echt gevolgd: gaan ze het opnieuw uitzetten?
Beul van de blindegeleidelijn
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

CamilleKreemers schreef: di 25 jun 2024, 16:47 Ik vraag me af of de provincie dat zal bekijken. Ze ogen nogal trots op hun OV en belbus plan. Ik heb de ervaring dat een belbus klanten weg jaagt en in Zeeland moet je ook nog een lidmaatschap hebben ervoor.

Ik zie wel wat in voor een aantal extra lijnen voor wijkontsluiting:

Middelburg West
Middelburg Mortiere
Goes Noord
Goes Zuid
Terneuzen Oost
Zierikzee Zuid

Deze lijnen moeten dan in ongeveer 24 minuten kunnen worden afgelegd.
Ik heb een paar maanden geleden een briefwisseling met de provincie hierover gehad. Alles wat je nu aanhaalt ook beschreven, dat de belbus/haltetaxi een enorme drempel is, dat bepaalde wijken in met name Middelburg en Goes slecht bediend worden enz. Dat was nog voor het verschijnen van de nieuwe ronde, maar ik kreeg het meest nikszeggende antwoord terug van ze. Kortom, ze hebben een plan en zijn daarvan niet af te halen.

Er zijn nu al delen die zeer beschamend slecht bediend worden en het wordt als maar erger...

Voor Zeeuws-Vlaanderen zou de as Terneuzen - Sluiskil - Sas van Gent - Zelzate wat meer activiteit gegenereerd kunnen worden als er wat meer vaart achter de trein naar Gent gemaakt kan worden. In combinatie met het huidige woningprobleem en dat elke dorp "er een straatje bij krijgt" zou daar een meer mogelijkheden zijn.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
CamilleKreemers

Het is dus inderdaad onwil bij de provincie.
CamilleKreemers

VIRM schreef: wo 26 jun 2024, 08:52 Ik had de discussie niet echt gevolgd: gaan ze het opnieuw uitzetten?
Het is al uitgezet als nieuwe aanbesteding
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Zal mij benieuwen welk vervoerbedrijf gek genoeg is om zich in te schrijven, als er überhaupt een vervoerbedrijf gek genoeg is om zich in te schrijven...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Wat is er mis met een hogere drempel opwerpen voor duur vervoer? De echte reiziger zonder alternatief kan het nog steeds aanvragen en de reiziger met een alternatief hoeft geen grote hoeveelheden subsidie te krijgen, waardoor dat geld ingezet kan worden op plekken waar meer mensen er baat bij hebben.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Alles is er mis aan, zoals er ook bijna alles mis is met FlexOV of hoe je het ook noemt.
Flexvervoer is voor voor de Buhne. "Kijk wat een geweldig OV netwerk we hebben", maar voor de gebruikers is het niets.
Stront is ook niet te eten, maar een beetje PRbureautje kan het verkopen als kaviaar.

Wat is er mis aan om gewoon bussen te laten rijden ?
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

Precies, helemaal mee eens!
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

huibf schreef: do 27 jun 2024, 12:01 Flexvervoer is voor voor de Buhne. "Kijk wat een geweldig OV netwerk we hebben", maar voor de gebruikers is het niets.
Dat is wel weer heel kort door de bocht. In binnen- en buitenland zijn er voorbeelden van goed werkende Flexsystemen te vinden. Opname in de reisinformatie en geïntegreerde tarieven zijn wel belangrijk om succesvol te kunnen draaien. Daarnaast moet, om het daadwerkelijk efficiënter te maken, er wel een bepaald aantal reizigers van gebruik maken. Anders krijg je, net als bij De Lijn, dat je heel veel lege kilometers maakt.
Philip

Bericht door Philip »

sirvinniei schreef: do 27 jun 2024, 09:59 Wat is er mis met een hogere drempel opwerpen voor duur vervoer? De echte reiziger zonder alternatief kan het nog steeds aanvragen en de reiziger met een alternatief hoeft geen grote hoeveelheden subsidie te krijgen, waardoor dat geld ingezet kan worden op plekken waar meer mensen er baat bij hebben.
Als je een hoge drempel opwerpt, blijven enkel de reizigers zonder alternatief (de auto) over. Dat zijn scholieren. Studenten zullen proberen een kamer te zoeken buiten de provincie. De kans dat ze dan later - bijvoorbeeld als arts - terugkeren, is klein. Thuiswonende studenten blijven veel vaker in de regio wonen.
Daarnaast zal dus iedereen die een auto kan en mag rijden, zich met de auto gaan verplaatsen. Dat zet het nog bestaande OV, inclusief de trein, nog verder onder druk. De Zeeuwse reizigersaantallen zijn om deze redenen al bedroevend ten opzichte van andere nevenlijnen.
In de grote steden neemt het autobezit af. Mensen zonder auto zullen Zeeland niet snel overwegen om op vakantie te gaan. Een alternatief zoals de Veluwe is dan aantrekkelijker. Weken van tevoren een pasje aanvragen doet vrijwel geen enkele toerist. Een belbus is sowieso al niet aantrekkelijk. Dit heeft ook gevolgen voor de Zeeuwse economie.

Het probleem is hier dat de provincie te weinig geld uittrekt voor busvervoer. Ze dragen daarmee zelf bij aan bijvoorbeeld het artsentekort en ontgroening.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Helaas zijn er provincies waar geen capabele bestuurders zitten. Ik mag ze niet bij naam noemen want dat is dat een blokkade hier op het forum.
Dat ze na diverse mislukkingen blijven zitten is nog een graadje erger, hoewel de verantwoordelijke voor het OV in Zeeland wel het boetekleed aan trok en toegaf te weinig hebben geluisterd naar de reiziger en vervoerder. Dat is dan toch nog iets.

Er zijn best lijnen rendabel te maken. De zomerlijn in Zeeuws Vlaanderen was best een goede bezetting, zeker in de beginperiode. Maar het continue ophogen van de ritprijzen EN het verlagen vd frequenties en onlogische routen en halte (in een richting) heeft geleidt tot nog hogere verliezen.

Het beleid is altijd op korte termijn en met het oog op maximale winstmarge en dat is dom in de OV sector.
DPDelft schreef: do 27 jun 2024, 12:21
huibf schreef: do 27 jun 2024, 12:01 Flexvervoer is voor voor de Buhne. "Kijk wat een geweldig OV netwerk we hebben", maar voor de gebruikers is het niets.
Dat is wel weer heel kort door de bocht. In binnen- en buitenland zijn er voorbeelden van goed werkende Flexsystemen te vinden. Opname in de reisinformatie en geïntegreerde tarieven zijn wel belangrijk om succesvol te kunnen draaien. Daarnaast moet, om het daadwerkelijk efficiënter te maken, er wel een bepaald aantal reizigers van gebruik maken. Anders krijg je, net als bij De Lijn, dat je heel veel lege kilometers maakt.
Ik kan alleen de Texelhopper benoemen, maar dat is een unieke situatie. Eiland, en veelal touristen en een acceptabel tarief.
TomSteyl schreef: wo 26 jun 2024, 09:46 Voor Zeeuws-Vlaanderen zou de as Terneuzen - Sluiskil - Sas van Gent - Zelzate wat meer activiteit gegenereerd kunnen worden als er wat meer vaart achter de trein naar Gent gemaakt kan worden. In combinatie met het huidige woningprobleem en dat elke dorp "er een straatje bij krijgt" zou daar een meer mogelijkheden zijn.
Zomerlijn. Knokke (kusttram), via Kustlaan, Retranchement, Zwindorp, Cadzand, Groede, Boerenhol > Breskens Centrum > Veerhaven > Breskens Zeebad (en dan terug direct naar Boerenhol) zou ook een welkome aanvulling zijn
sirvinniei

Bericht door sirvinniei »

Philip schreef: do 27 jun 2024, 13:00
sirvinniei schreef: do 27 jun 2024, 09:59 Wat is er mis met een hogere drempel opwerpen voor duur vervoer? De echte reiziger zonder alternatief kan het nog steeds aanvragen en de reiziger met een alternatief hoeft geen grote hoeveelheden subsidie te krijgen, waardoor dat geld ingezet kan worden op plekken waar meer mensen er baat bij hebben.
Als je een hoge drempel opwerpt, blijven enkel de reizigers zonder alternatief (de auto) over. Dat zijn scholieren. Studenten zullen proberen een kamer te zoeken buiten de provincie. De kans dat ze dan later - bijvoorbeeld als arts - terugkeren, is klein. Thuiswonende studenten blijven veel vaker in de regio wonen.
Daarnaast zal dus iedereen die een auto kan en mag rijden, zich met de auto gaan verplaatsen. Dat zet het nog bestaande OV, inclusief de trein, nog verder onder druk. De Zeeuwse reizigersaantallen zijn om deze redenen al bedroevend ten opzichte van andere nevenlijnen.
In de grote steden neemt het autobezit af. Mensen zonder auto zullen Zeeland niet snel overwegen om op vakantie te gaan. Een alternatief zoals de Veluwe is dan aantrekkelijker. Weken van tevoren een pasje aanvragen doet vrijwel geen enkele toerist. Een belbus is sowieso al niet aantrekkelijk. Dit heeft ook gevolgen voor de Zeeuwse economie.

Het probleem is hier dat de provincie te weinig geld uittrekt voor busvervoer. Ze dragen daarmee zelf bij aan bijvoorbeeld het artsentekort en ontgroening.
En als je busdiensten in stand houdt met nu uurdiensten en straks twee uurdiensten kiest ook iedereen die het zich kan veroorloven voor een auto of verhuizen. Die keuzereizigers zullen voornamelijk jongeren zijn. Concurrerend busvervoer is gewoon niet aan te bieden in Zeeland buiten de as Zierikzee-Goes-Terneuzen, dus kan je het budget het beste inzetten voor een zo goedkoop mogelijk vangnet.
Hebben uiteindelijk toeristen ook meer aan, want die focussen zich niet alleen op een dorpje. De zomerbussen zijn ook vrijwel altijd gesubsidieerd geweest, dus verre van rendabel. Voor toeristen zijn flexibele bussen en deelfietsen juist een beter qlternatief

Zeeland is op het moment ook niet echt studentvriendelijk. Het is nu al van station tot station een uur van Rilland Bath naar Rotterdam. Met voor en na reistijd is dat een forse reis om te forenzen voor een voltijdstudie.
Ik heb geen onderschrift
Philip

Bericht door Philip »

Zeeland is de enige provincie in Nederland waar zich deze problemen voordoen, terwijl Friesland en Drenthe een nog lagere bevolkingsdichtheid kennen. Zeeland zou iets makkelijker moeten zijn dan die twee provincies, omdat veruit de meeste Zeeuwen in Middelburg, Vlissingen, Goes of Terneuzen wonen. Voor hen heb je minder kosten.

Er is wel degelijk concurrerend busvervoer mogelijk, maar dan moet je er meer geld tegenaan gooien. Rendabel zal het nooit worden, want zelfs het GVB is niet rendabel.

Maar als de provincie Zeeland bewust alle haltes in Burgh-Haamstede op één na opheft, waardoor de bus voor meer dan de helft van de inwoners niet meer goed te bereiken is, dan lijken ze wel het OV te willen slopen.

Wat een verschil met bijvoorbeeld Friesland, waar het OV in het voorjaar nog is uitgebreid.
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Dat opheffen van alle halte in bijvoorbeeld Burg Haamstede is ook onbegrijpelijk.
Dat is echt de boel willens en weten verzieken. Meer is het niet.
Bij een 'normaal' bedrijf zou 'met opzet de boel saboteren' je gewoon ontslag krijgen -0- .
Beleidsmakers komen klaarblijkelijk overal mee weg.

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/162 ... k-gebruikt
> Hij is matig tevreden. Tevreden in de zin dat het het lukt om het OV nog verder de afgrond in te helpen en dus volgens plan verloopt.

en dit is ook zon giller:
https://www.reizendoorzeeland.nl/nieuws ... er-zeeland
> Hoe krijg je het een negatieve ontwikkeling zo positief gedraait. Hulde aan het marketingbureau. Stront kan je dus echt lekker laten smaken !
Laatst gewijzigd door huibf op vr 28 jun 2024, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Deze is ook mooi:

https://www.reizendoorzeeland.nl/nieuws ... gemiddelde

Citaat: "In Zeeland wordt de situatie straks nog mooier omdat er meer reismogelijkheden komen, zoals de flextaxi, deelauto’s en deelfietsen" _O-
huibf
Donateur

Bericht door huibf »

Hij maakt zichzelf compleet ongeloofwaardig met dergelijke uitspraken, hoe noemt 'lopen' nog net niet als ander transportmiddel. De vraag is of het het geen fitnesscentrum of sportschool is, daar hele 'door zeeland'

DIe klantenbarometer is ook echt kolderiek. De cijfers zijn van reizigers die op het reismoment zelf een cijfer geven, natuurlijk in een bus niet niet stampvol zit (dan kan je geen enquête uitdelen en dat stampvol zal in Zeeland wel meevallen). Maar de reiziger die is weggepest uit de bus zal je niet meer bereiken.
Plaats reactie