Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DingeZ

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DingeZ »

umbusko schreef: vr 05 jul 2024, 17:11 Voor de geïnteresseerden: een paar foto's van de ComfortJet, zoals hij nu pendelt tussen Praha en Bohumín met IC 510/511. (Deze zijn van twee weken geleden, maar ik was er nog niet aan toegekomen ze eerder te verwerken.) Omdat de Bistrorijtuigen nog niet binnen zijn, rijdt men in een ietwat vreemde samenstelling: het 2e klas fietsenrijtuig is aan het begin van de stam weggehaald, en aan het einde van de stam aangekoppeld, omdat dit rijtuig een normale koppeling aan het uiteinde heeft. Vervolgens is daar een restauratierijtuig aangehangen. In plaats van (7 rijtuigen) 2e klas - bistro - 1e klas bestaat de stam nu dus uit (6 rijtuigen) 2e klas - 1e klas - (1 rijtuig) 2e klas - restauratie. Als ik het goed begrijp, is dit ook hoe ze het komende half jaar op de EC Berliner in dienst gaan komen.
De samenstelling staat ook al op vagonweb.cz. Als ik het dus goed begrijp hoort er dus een restauratie tussen 370 en 372 te komen en dan wordt de 373 vervangen door een stuurstand met eerste klas. In de huidige samenstelling zitten dus twee i.p.v. één fietsenrijtuigen (Bdmpz883).

Afbeelding
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Aha, je hebt inderdaad gelijk, mijn interpretatie klopte niet helemaal. Ik zal mijn bericht aanpassen.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

De treinen van en naar Nederland stoppen dit weekend niet in Antwerpen-Centraal en rijden om via Antwerpen-Oost (waar uiteraard niet gestopt wordt ;) ).
Ik vermoed dat er werkzaamheden zijn in/aan de tunnel onder Antwerpen-Centraal.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Die oude stations kan je beter gesloten laten. Wel had de Eurostar naar Parijs op Antwerpen-Berchem kunnen stoppen. Voor veel bestemmingen in Antwerpen is dat een beter alternatief dan in Brussel moeten overstappen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Nou, dat wil je liever niet. De perrons van sporen 1 en 4 op Antwerpen-Berchem zijn absurd laag en krom. Op die perrons in een Eurostar in- of uitstappen wordt geen succes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Als het voor 2007 prima ging, waarom zou het dan nu niet meer kunnen?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Dan denk je eens zonder vertraging van München naar Düsseldorf te kunnen reizen (Würzburg zelfs -5), reken je uiteraard zonder de puinhoop Keulen. We stoppen op Köln-Deutz Tief, daar rijdt nu niet bepaald veel verkeer, maar toch moeten we in de afdaling ernaartoe 5 minuten stilstaan vanwege "streckenabschnitt belegt". Welke trein dan.
Wordt het toch weer krap om de RE13 te halen he?

Van Wörgl naar München had ik de nieuwe Railjet. Leuk dat die nu niveaugleiche uitstap heeft, maar dat je daardoor in elke bak drie tredes omhoog en omlaag moet doet dat voordeel toch ook weer teniet. Vooral ook omdat dan in de bakovergang (die dus hoog is) de gepäckablage is en je dus je koffers altijd weer de trap op en af moet slepen. En ruim is het niet. Ik heb het idee dat het gangpad een stuk smaller is dan bij een ICE.
Straks moeten normale reizigers nog actie voeren voor een toegangelijke trein. :lol:

Update 17:40
Hmm ja. Stoppen we in Leverkusen Mitte. Staan daar twee ongekoppelde ICE3 op het oostelijke spoor. Krijgen we een machinistenwissel.
DB doet er toch weer alles aan om me de RE13 te laten missen. -0-
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Gelukkig gaat de ICE naar Amsterdam over 25 minuten. Daar kan je nog wel een reservering voor krijgen.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Volgens mij wil MaartenD niet richting Arnhem.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Wat de fuck moet ik in Amsterdam zeg. :lol:
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Zodra je voorbij Eindhoven moet zijn is het sneller om via Arnhem te gaan dan te wachten op de volgende trein naar Venlo. Dat is het grootste gedeelte van Nederland.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Net de grens over is Nederland genoeg voor mij. :6 :Y
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik had niet verwacht ze nog rijdend te zien, de afscheidsrit is al geweest, maar de Tornado (CD BR460) rijdt nog rond. In ieder geval twee exemplaren rijdend tegengekomen. *O*
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Op welke lijn heb je ze gezien?
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

De een ging richting Opava, de ander naar Ostrava-Stred. De omlopen zullen anders zijn dan normaal, tussen Ostrava-Havirov-Cesky Tesin en tussen Opava en Krnov rijden geen treinen door werkzaamheden. Daardoor is er een hoop 'aan elkaar geknoopt.'

De enige reden waarom ik in deze hoek zit is overigens het kunnen afvinken van het lijntje Detmarovice-Petrovice u Karvine. Daar rijden enkel op werkdagen vier treinparen per dag en ik heb het nog nooit in een planning weten te krijgen.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Nou. Het duurt even, maar het begint toch nog eens ergens op te lijken daar zo :pos:
Afbeelding
Gediplomeerd ongeluksmagneet
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Weer goede reklame voor de DB: Nederlands elftal vliegt vandaag naar Dortmund. Ze zouden met de trein gaan maar die is uitgevallen vanwege problemen op het traject. Bron: nu.nl
en-es

Bericht door en-es »

DB maakt sowieso geen beste beurt tijdens het toernooi. Iets wat de toernooidirecteur al heeft mogen ervaren.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

henrivanderweijden schreef: di 09 jul 2024, 17:57 Weer goede reklame voor de DB: Nederlands elftal vliegt vandaag naar Dortmund. Ze zouden met de trein gaan maar die is uitgevallen vanwege problemen op het traject. Bron: nu.nl
En dus pakken ze het vliegtuig. Ik kan me niet voorstellen dat dat inclusief transfers van/naar hotel sneller is dan een touringcar.
ICE11

Bericht door ICE11 »

Tom024 schreef: zo 30 jun 2024, 11:31 De Sloveense spoorwegen (SZ) rijden morgen. 1 juli, een extra trein naar Frankfurt Stadion, vanwege de EK-wedstrijd.

De trein zal bestaan uit vijf personenrijtuigen en een restauratierijtuig.Gezien SZ bij mijn weten van die laatste maar twee stuks bezit zal de Emona (EC150/151) wel tijdelijk zonder rijden. Sowieso komen de Slovenen niet om in de rijtuigen, dus benieuwd naar eventuele foto's.

https://potniski.sz.si/direktni-navijas ... a-1-julij/
A.u.b.: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10848873
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik zat net te kijken bij de vertrektijden vanaf Praha hl.n. om een specifieke trein op te zoeken, valt mijn oog op iets vreemds. Schijnbaar de Oriënt Express, met een flinke omweg richting Parijs. :D En toevallig heb ik net een correspondent ter plaatse. (A)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door umbusko op wo 10 jul 2024, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Het is inderdaad een bijzondere route. Kan je die ergens in z'n geheel bekijken?
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

Alleen vraag ik mij af waarom die trein in Wien niet 'gewoon' via het Hauptbahnhof rijdt. Ik kan mij voorstellen dat de trein niet toegelaten is op de HSL tussen Wien Meidling en Sankt Pölten, maar die is te vermijden zonder te hoeven kopmaken in het Westbahnhof.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Wien Westbhf zal wel een geplande stop zijn, op dat station kan je immers wat makkelijker de rode loper uitleggen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Tegelijkertijd stopt hij ook op München-Feldmoching, wat niet meer is dan een S-bahnhalte.
Plaats reactie