Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Selivio

Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)

Bericht door Selivio »

buschauffeurDH schreef: wo 10 jul 2024, 18:49
Speedmaster schreef: wo 10 jul 2024, 17:20 Tja..... dat is aan de provincie natuurlijk, Qbuzz kan onderbouwd aanvoeren dat het overmacht is waardoor ze niet vanaf de start volledig met elektrische bussen kunnen rijden. Ja, regels zijn regels maar dat is voer voor de juristen van de Provincie en QBuzz...... :ugeek:
Kan me voorstellen dat Arriva nu stevig baalt. Die hadden wellicht vanaf het begin elektrisch gereden met bussen van een andere fabrikant.
In mijn optiek ligt het risico bij Qbuzz. Zij gaan tenslotte met Van Hool in zee. Dan hebben ze niet goed gevraagd hoe het bedrijf er voor stond.

Zou Arriva nog een zaak beginnen nu Qbuzz de gewonnen concessie niet waar weet te maken?
Denk je nou echt dat VanHool gaat zeggen tegen Qbuzz dat ze over 5 maanden wel eens failliet zouden kunnen gaan (wat toen nog niet echt openbaar sprake van was). Qbuzz heeft zich aan het contract met de provincie gehouden door de bussen te bestellen met levering vóór aanvang concessie (waarschijnlijk met garanties van VanHool dat dat ook ging gebeuren). Dat VanHool zich daarna niet meer aan die garanties houdt doordat ze failliet gaan, daar kan Qbuzz geen bal aan doen, en dan valt het onder overmacht (iets wat ook door de provincie erkend lijkt te worden)...

En Arriva gaat vast kijken of ze wellicht nog een gang naar de rechter gaan maken (hoewel ze al druk zijn met de concessie Friesland), maar voor zover ik weet zijn alle bezwaartermijnen inmiddels al ruimschoots verlopen, dus ik geef het eigenlijk geen kans van slagen (zeker niet vanwege het "wat als" scenario)... Naast het feit dat je niet kan zeggen dat "Qbuzz de gewonnen concessie niet waar weet te maken". Concessie is immers nog niet begonnen, én wij weten de inhoud van de contracten tussen provincie en Qbuzz niet.
Grt. Stefan
RamonZuidhoek73

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Helemaal mee eens.
Laat maar komen die bussen van Yutong.
Ik moet er mee reizen naar mijn werk.
Woon in Leiden.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Meltrain schreef: wo 10 jul 2024, 21:35
Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 20:46 AL met al, ik ben verre van overtuigd dat dit een goede keuze is voor de Nederlandse markt. En snap dan ook niet dat er niemand bij de provincie heeft gedacht, is dit wel een goede vervanger.
Uit de briefblijkt dat de provincie dit door een onafhankelijke expert heeft laten controleren en dat die ermee akkoord gegaan is.
Ik snap dus niet waarom jij hier zo negatief over doet.
Ik ben gewoon kritisch, dat jij dat als negatief ervaart moet je zelf weten. Ik oordeel op wat we tot nu toe over het type bus weten. En ik ben inderdaad niet in een juich stemming als ik het type bus zie. En daarnaast speelt ook mee dat ik niet voor bussen uit China ben. 1 vanwege de arbeidsomstandigheden. 2 omdat we er in de corona crisis massaal achter kwamen dat we minder afhankelijk moeten willen zijn van bijvoorbeeld een China. En daarnaast ook veiligheids instanties steeds vaker laten weten dat we voorzichtiger moeten zijn met producten uit China. Dus nee, ik ben niet in een Jubal stemming en ja ik ben kritisch op wat we gaan krijgen. En nee ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit de juiste keuze is die Qbuzz kon maken.

Waar ik wel tevreden over ben is dat men eerst de bussen voor R-Net laat produceren. Als die allemaal in dienst zijn en aan alle verwachtingen voldoen, worden pas de bussen voor Snelbuzz besteld en niet eerder. Dat vind ik wel een verstandige keuze. Maar feit blijft dat ik er op meerdere vlakken geen vertrouwen in heb, maar dat was inmiddels wel duidelijk.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Dus je bent wel negatief. Er is nog nauwelijks iets om inhoudelijk kritisch op te kunnen zijn. Het merendeel van je standpunt is op subjectieve (voor)oordelen gebaseerd.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Dat mag je vinden. Maar ik ben het daar totaal niet mee eens. Ik ben zeer kritisch, dat is iets anders. En ik ben niet de enige die kritisch is aangezien er in de stukken van de provincie staat dat men eerst de bussen voor R-net wil afwachten, voordat de bussen voor de snelbuzz lijnen besteld gaan worden. Dat zegt dat men daar ook kritisch is en wellicht toch wel vraagtekens en heeft zoals ik die heb. Anders had men wel gezegd dat alle bussen in één bestelling geplaatst zouden moeten worden. En stel, mochten deze bussen bewijzen dat ik er naast zit, dan ben ik ook de eerste die dat zou toegeven.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Dionysusnu schreef: wo 10 jul 2024, 22:21 Het merendeel van je standpunt is op subjectieve (voor)oordelen gebaseerd.
Hier ben ik het ook niet met je eens. 1 de arbeidsomstandigheden in China staan bekend als slechter. En niet volgens de Europese normen. Dat is geen vooroordeel. 2. Overheid instanties waarschuwen al langere tijd niet zo maar voor Chinese technologische producten. Ik neem die waarschuwing serieus, men roept niet "zomaar" wees waakzaam en we moeten nadenken of we niet minder afhankelijk van de Chinezen moeten worden. Dus ook dit is niet bepaald een voor oordeel te noemen. Dan het punt over het comfort van de bussen voor chauffeurs en reizigers. Het is een feit dat wij Nederlanders lange mensen zijn en in de geposte filmpjes word al aangegeven dat de afmetingen zeer krap zijn. Dus wederom, geen vooroordeel, maar iets waar we voor gewaarschuwd zijn. En tot slot, zover je in die filmpjes en in andere filmpjes en foto's van dit type bus kan zien, vind ik de afwerking niet hoog en minder goed dan de Europese standaard. Op dat punt geef ik je deels gelijk, dat moeten we afwachten. En mocht blijken dat de bussen voor Qbuzz beter in elkaar zitten als dat we nu kunnen zien, ben ik een van de eerste die dat punt dan terug zou nemen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

Bij Yutong zijn er 50 bussen besteld die voor 1 juli 2025 op R-net lijnen instromen. Zodra deze bussen blijken te voldoen aan de verwachtingen, worden de resterende 62 bussen voor snelBuzz bij Yutong besteld.
Kunnen de Snelbuzzen nog wel in 2025 in dienst komen als de R-nets pas vanaf de zomer beoordeeld gaan worden?
Dionysusnu

Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 22:31 [...] En stel, mochten deze bussen bewijzen dat ik er naast zit, dan ben ik ook de eerste die dat zou toegeven.
Dat is dus per definitie een vooroordeel. Je verwacht dat ze slecht worden, tenzij. Dat laat je ook in je eerste paar reactie's merken:
Lange_Dre schreef: di 09 jul 2024, 18:08 Wat een slechte grap is dit toch van Qbuzz
Lange_Dre schreef: di 09 jul 2024, 22:07 [...] gaan Groningen en Drenthe er ook mee opgezadeld worden?
Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 10:13 Jammer dat Qbuzz niet voor een betrouwbare bus gekozen heeft, maar voor Chinese troep gekozen heeft. 🤷🏻‍♂️
Na de eerdere ervaringen met BYD ben ik ook niet meteen positief over het idee. Maar ik lees en hoor van meerdere kanten dat Yutong best goed levert, en zoals nu blijkt heeft ook de provincie laten verifiëren dat de kwaliteit vergelijkbaar met VanHool zal zijn. Dus ik geef Yutong graag een kans.
Laatst gewijzigd door Dionysusnu op wo 10 jul 2024, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
RamonZuidhoek73

Bericht door RamonZuidhoek73 »

Wat een negatieve personen zijn er toch.
Ga dan zelf bij Qbuzz werken als jet het beter weet.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Je leest ook alleen maar wat je erin wil lezen geloof ik. Ik noem meerdere punten waarop ik mijn bedenkingen heb, dingen die geen vooroordeel zijn maar gebaseerd zijn op feiten. Die negeer je totaal en vervolgens reageer je alleen. Op het laatste wat ik zei, dat mochten de bussen op dat laatste punt (afwerking en comfort) toch blijken mee te vallen vergeleken wat we er nu over kunnen zien, lezen en horen in reviews, ik de eerste zal zijn die mijn woorden op dat punt terug neem.

Maar goed kennelijk mag je hier op het forum van sommige mensen niet kritisch zijn als hun dat niet uit komt of het daar niet mee eens zijn. En vinden sommige mensen het heel normaal om een ander als negatief weg te zetten en niet inhoudelijk op elkaar in wilt gaan.

Zonde, volgens mij is dit forum juist de plek om met elkaar over dit soort dingen met elkaar in gesprek te gaan. De ander met een andere mening of standpunt dan direct weg te zetten als negatieveling en niet inhoudelijk het gesprek aan te gaan vind ik jammer. En dat wil ik het denk maar even bij laten.
Speedmaster

Bericht door Speedmaster »

Iets beoordelen alleen van plaatjes en een stukje film is bijna onmogelijk. Kijkend naar andere landen dan kom ik deze bussen tegen in Noorwegen en Polen. Beide landen zijn geen bananen landen maar stellen gelijke zo niet hogere eisen aan bussen. Vergelijken met de bussen van BYD lijkt mij volledig ongepast. We zullen dus voorlopig moeten wachten tot de eerste exemplaren in Nederland zijn en welke "gebreken"er zijn ten opzichte van Europese merken. Vergeet in het hele verhaal even niet dat QBuzz onder druk keuzes moet maken om binnen de gestelde termijn bussen te kunnen laten rijden. Roepen dat er zat Europese leveranciers zijn is correct, maar de levertijden zijn schrikbarend lang. Daarnaast speelt zeker een VDL een kwalijke rol door bewust de orders te laten vervallen in de hoop zo meer marktaandeel te kunnen behalen.
Dionysusnu

Yutong heeft ook een stukje dichterbij geleverd, voor Cardiff 55 E12s en voor Leeds 9 E10s.
Dionysusnu

Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 23:09Maar goed kennelijk mag je hier op het forum van sommige mensen niet kritisch zijn als hun dat niet uit komt of het daar niet mee eens zijn. En vinden sommige mensen het heel normaal om een ander als negatief weg te zetten en niet inhoudelijk op elkaar in wilt gaan.
Zucht, zo dramatisch hoeft niet. Je mag het best zeggen, maar op diezelfde manier mag ik reageren dat ik het onterecht vind.
Lange_Dre schreef: wo 10 jul 2024, 23:09Zonde, volgens mij is dit forum juist de plek om met elkaar over dit soort dingen met elkaar in gesprek te gaan. De ander met een andere mening of standpunt dan direct weg te zetten als negatieveling en niet inhoudelijk het gesprek aan te gaan vind ik jammer. En dat wil ik het denk maar even bij laten.
Op het inhoudelijke ben ik niet ingegaan omdat ik er weinig tegenin te brengen heb. Zeker de dakhoogte is een terecht punt van kritiek, al is het wel wat voorbarig aangezien we niet weten of Qbuzz hetzelfde interieur kiest.
Ik vind het daarom juist jammer dat je naast je terechte punten ook een sfeer van negativiteit in je berichten zet. Dat ondermijnt de constructieve toon van het gesprek.
zone2000

Bericht door zone2000 »

Daarnaast speelt zeker een VDL een kwalijke rol door bewust de orders te laten vervallen in de hoop zo meer marktaandeel te kunnen behalen
Lekker hè dat vrijblijvend roeptoeteren? Of heb je hier een bron voor? Nee hè?
RW2104

Bericht door RW2104 »

Mooie bussen in de nieuwe stijl, laat maar komen. Heb genoeg vertrouwen in de ervaringen in het buitenland en de ware experts die het beoordeeld hebben voor Qbuzz. Jammer dat er niets uit Europa gehaald kon worden, maar zo is de markt blijkbaar, levertijden zijn gewoon belangrijk. Heb ook genoeg Chinese producten in huis die doen wat ze moeten doen. Als tweede keuze niets mis mee, mochten ze toch kwalen hebben, dan komen we er volgend jaar wel achter. Liever 50 bussen moeten vervangen dan 112.
ArrivaBas
Contacteer:

Bericht door ArrivaBas »

zone2000 schreef: do 11 jul 2024, 00:37
Daarnaast speelt zeker een VDL een kwalijke rol door bewust de orders te laten vervallen in de hoop zo meer marktaandeel te kunnen behalen
Lekker hè dat vrijblijvend roeptoeteren? Of heb je hier een bron voor? Nee hè?
Dat VDL het orderboek van Van Hool niet heeft overgenomen staat hier: https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/06/21 ... verdwijnt/ Echter betwijfel ik of het de keuze van VDL is geweest om het orderboek volledig te legen. In Nederland is het onder de Faillissementswet op grond van Artikelen 173 t/m 175 niet toegestaan om bedrijfsactiviteiten van voor het faillissement door te zetten zolang er vanuit de boedel geen verzoek tot doorstart is gekomen en dat had dan binnen acht dagen moeten gebeuren. In België zal ongetwijfeld een andere, maar vergelijkbare faillissementswet van kracht zijn, maar de kans is in ieder geval groot dat er van rechtswege een streep door alle openstaande bestellingen is gezet, hetgeen VDL niet aan te rekenen valt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OV-Ambtenaar
Contacteer:

Bericht door OV-Ambtenaar »

Het is jammer. Het had mooi geweest als vanaf de start zero emissie gereden zou worden, maar dit is een gevalletje overmacht. Fijn dat Qbuzz zo snel een andere partner heeft kunnen vinden, ook gezien de perikelen bij andere leveranciers (zoals Ebusco) en de volle orderboeken bij Europese bouwers (VDL, MAN, Evobus). En fijn dat de Iveco's wel alvast kunnen instromen op de Streekbuzz en Stadsbuzz lijnen.
Mijn ervaringen met BYD zijn wisselend (niet altijd zo slecht als de media doet voorkomen), maar ik ben niet zo pessimistisch als sommigen in deze discussie die bij voorbaat Yutong al afschrijven, puur omdat ze niet-Europees/Chinees zijn.

Ben heel benieuwd naar de Yutong in de praktijk, zowel qua afwerking als comfort. Fijn dat PZH pragmatisch met de situatie is omgegaan. Er zijn opdrachtgevers die daar soms wat spastischer in staan. Wel benieuwd waar ze op de R-net en Snelbuzz lijnen het komende jaar mee gaan rijden. Hopelijk niet het tijdelijke ZaWa materieel... :X
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Ik vermoed dat we bussen uit Groningen Drenthe kunnen verwachten. Daar stromen de komende maanden een reeks e Citaro's in, waarmee de oudere diesel bussen uit GD vrijgespeeld gaan worden. Daarnaast verwacht ik een aantal bussen uit Utrecht stad en Dordrecht. Eventueel aangevuld met bussen via Womy.
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Selivio schreef: wo 10 jul 2024, 21:50
buschauffeurDH schreef: wo 10 jul 2024, 18:49
Speedmaster schreef: wo 10 jul 2024, 17:20 Tja..... dat is aan de provincie natuurlijk, Qbuzz kan onderbouwd aanvoeren dat het overmacht is waardoor ze niet vanaf de start volledig met elektrische bussen kunnen rijden. Ja, regels zijn regels maar dat is voer voor de juristen van de Provincie en QBuzz...... :ugeek:
Kan me voorstellen dat Arriva nu stevig baalt. Die hadden wellicht vanaf het begin elektrisch gereden met bussen van een andere fabrikant.
In mijn optiek ligt het risico bij Qbuzz. Zij gaan tenslotte met Van Hool in zee. Dan hebben ze niet goed gevraagd hoe het bedrijf er voor stond.

Zou Arriva nog een zaak beginnen nu Qbuzz de gewonnen concessie niet waar weet te maken?
Denk je nou echt dat VanHool gaat zeggen tegen Qbuzz dat ze over 5 maanden wel eens failliet zouden kunnen gaan (wat toen nog niet echt openbaar sprake van was). Qbuzz heeft zich aan het contract met de provincie gehouden door de bussen te bestellen met levering vóór aanvang concessie (waarschijnlijk met garanties van VanHool dat dat ook ging gebeuren). Dat VanHool zich daarna niet meer aan die garanties houdt doordat ze failliet gaan, daar kan Qbuzz geen bal aan doen, en dan valt het onder overmacht (iets wat ook door de provincie erkend lijkt te worden)...

En Arriva gaat vast kijken of ze wellicht nog een gang naar de rechter gaan maken (hoewel ze al druk zijn met de concessie Friesland), maar voor zover ik weet zijn alle bezwaartermijnen inmiddels al ruimschoots verlopen, dus ik geef het eigenlijk geen kans van slagen (zeker niet vanwege het "wat als" scenario)... Naast het feit dat je niet kan zeggen dat "Qbuzz de gewonnen concessie niet waar weet te maken". Concessie is immers nog niet begonnen, én wij weten de inhoud van de contracten tussen provincie en Qbuzz niet.
Als je zo'n grote order plaatst (+100 bussen) dan wil je toch wel weten met wie je in zee gaat? Je gelooft iemand toch niet op z'n blauwe ogen?

Wat Arriva betreft, natuurlijk zijn de bezwaartermijnen verstreken. Maar er dienen zich nu nieuwe feiten aan. Een concessiehouder die zijn afspraken niet nakomt, een concessieverlener die zegt dat de regels nu dan maar niet gelden.
Nee, de concessie is nog niet begonnen maar nu al weet je dat Qbuzz de belofte niet waar kan maken. En dan zitten ze ook nog met stallingproblemen in Leiden. Dus die elektrische bussen hadden ze nooit allemaal aan de stekker kunnen leggen. Dit niet leveren komt ze niet slecht uit. Als ik Arriva was overwoog ik op zeker een gang naar de rechter.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Waar vervolgens de reizigers weer de dupe van worden....
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

buschauffeurDH schreef: do 11 jul 2024, 14:25 Als je zo'n grote order plaatst (+100 bussen) dan wil je toch wel weten met wie je in zee gaat? Je gelooft iemand toch niet op z'n blauwe ogen?
Je mag ervan uitgaan dat er van tevoren kennis opgedaan is over de verschillende busleveranciers, welk aanbod ze hebben en wat voor bedrijf het is. Maar tot het faillissement was Van Hool bekend als een betrouwbare busbouwer, en voor Qbuzz ook geen onbekende leverancier (in Utrecht rijden immers ook Van Hool-bussen rond). Als er toendertijd al sprake was van twijfel zou Qbuzz niet zomaar met zo'n partij in zee zijn gegaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Rkl

Bericht door Rkl »

Er rijden ook Yutong bussen op IJsland. Dus blijkbaar zijn ze wel bestand tegen arctische omstandigheden.
buschauffeurDH

Bericht door buschauffeurDH »

Z2N schreef: do 11 jul 2024, 15:01
buschauffeurDH schreef: do 11 jul 2024, 14:25 Als je zo'n grote order plaatst (+100 bussen) dan wil je toch wel weten met wie je in zee gaat? Je gelooft iemand toch niet op z'n blauwe ogen?
Je mag ervan uitgaan dat er van tevoren kennis opgedaan is over de verschillende busleveranciers, welk aanbod ze hebben en wat voor bedrijf het is. Maar tot het faillissement was Van Hool bekend als een betrouwbare busbouwer, en voor Qbuzz ook geen onbekende leverancier (in Utrecht rijden immers ook Van Hool-bussen rond). Als er toendertijd al sprake was van twijfel zou Qbuzz niet zomaar met zo'n partij in zee zijn gegaan.
Je weet niet wat er speelde op de achtergrond. Waarom niet alles bij IVECO besteld? Waarom geen andere busbouwers? Zaten die allemaal vol? De druk was groot bij Qbuzz. Die is niet zomaar elektrische bussen laten instromen in een concessie. Dit was vanaf de gunning meteen aan de eis voldoen bij de start in december volledig elektrisch te gaan rijden. Daar stond dan ook een grote beloning tegenover. 13 jaar in plaats van 8.
Als grote klant hebben ze vast een een kijkje achter de schermen bij Van Hool kunnen nemen en misschien heeft Qbuzz gewoon de gok genomen.

Dat zelfde geldt met het terrein aan de Hallenweg, waarvan de gemeente Leiden zegt dat Qbuzz niet de juiste procedures volgt. Qbuzz heeft haast namelijk. Want de druk het terrein klaar te hebben in december was groot. Nu dat dreigt niet te lukken zullen ze misschien zelfs wel opgelucht zijn dat die elektrische bussen verlaat zijn. Want er lijkt nu geen ruimte te zijn ze allemaal in Leiden op te laden.

Ik ben echt heel benieuwd naar wat Arriva gaat doen want de inschrijving was misschien gewoon blufpoker.
ICE105

Bericht door ICE105 »

Lange_Dre schreef: do 11 jul 2024, 14:15 Ik vermoed dat we bussen uit Groningen Drenthe kunnen verwachten. Daar stromen de komende maanden een reeks e Citaro's in, waarmee de oudere diesel bussen uit GD vrijgespeeld gaan worden. Daarnaast verwacht ik een aantal bussen uit Utrecht stad en Dordrecht. Eventueel aangevuld met bussen via Womy.
Zou je niet de diesel Iveco's besteld voor Fryslân kunnen inzetten in ZHN? De oude meuk gaat dan in Fryslân rijden, wat legitiem is gezien de obstructie van Arriva in Fryslân.
isaacp

Bericht door isaacp »

ik heb een soort inpressie gedaan hoe de Yutong E12 er uit zal zien als Qbuzz ze gaat bestellen

Dit is een Rnet versie van deze bus.
Afbeelding
Dit is een snelBuzz versie van deze bus.
Afbeelding
de orignele foto is van Chinabusses.org
Plaats reactie