Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Lijn A zal gecorrigeerd voor inflatie niet duurder zijn geweest, dat is "gewoon" een VAL-metro.
-
- Donateur
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
- trolly
- Berichten: 11507
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Dat is precies wat Suus zegt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Donateur
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Suus zegt dat ze een VAL niet zitten vanwege 2 lange storingen. Maar als je weet wat die storing veroorzaakt dan kan dat misschien voorkomen worden. Waren die storingen trouwens recent?
-
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Ik zou in deze fase niet blindstaten op een VAL. In dit stadium zou ik gewoon uit gaan van gemiddelde snelheden van respectievelijk 25 en 35km/u en daar een aantal varianten van lijnennetten van maken. Daarna kun je op basis van de verwachte reizigersaantallen kijken welk soort HOV het beste past bij elke variant.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Dat lijken me niet de goede waarden. HOV haalt in Eindhoven tussen de 20 en 25 km/u. Metro in Rotterdam haalt tussen 40 en 45 km/u.
In het rapport dat leidde tot de keuze voor bussen op de Brainportlijn is gerekend met 43 km/u(!). Door deze te hoge wenswaarde te gebruiken kreeg de bus de hoogste vervoerwaarde.
In het rapport dat leidde tot de keuze voor bussen op de Brainportlijn is gerekend met 43 km/u(!). Door deze te hoge wenswaarde te gebruiken kreeg de bus de hoogste vervoerwaarde.
- Suus
- Berichten: 52227
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Lijn B is geopend in 2022, na drie jaar technische testen. De lijn is vervolgens van 18 november 2023 tot 22 december 2023 vanwege elektrische problemen die een brand veroorzaakten uit dienst geweest. En van 3 januari 2024 tot 20 juni 2024 heeft de lijn ook niet gefunctioneerd omdat de draaipuntmoer van de draaistellen bleek te scheuren. Dat bleek nadat een voertuig een noodremming maakte en niet meer te herstarten was.ZO6176 schreef:Suus zegt dat ze een VAL niet zitten vanwege 2 lange storingen. Maar als je weet wat die storing veroorzaakt dan kan dat misschien voorkomen worden. Waren die storingen trouwens recent?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Dat is inderdaad recent. Een VAL lijkt me voor Eindhoven ook overbodig. Maar dat er iets aan de verbindingen in de stad, airport, asml moet worden gedaan is duidelijk.
Vind het alleen vreemd dat DAF zijn eigen busdiensten heeft tot diep in België, en Philips vroeger ook en dat asml met regulier ov doet. Wanneer asml een lijnennet zoals dat opzet dan zou dat al een stuk schelen. Mogelijk dat ze samen iets kunnen doen. Bussen van daf richting Eersel eh verder via asml. Omgekeerd bussen van asml richting Nuenen, Helmond via dat.
Vind het alleen vreemd dat DAF zijn eigen busdiensten heeft tot diep in België, en Philips vroeger ook en dat asml met regulier ov doet. Wanneer asml een lijnennet zoals dat opzet dan zou dat al een stuk schelen. Mogelijk dat ze samen iets kunnen doen. Bussen van daf richting Eersel eh verder via asml. Omgekeerd bussen van asml richting Nuenen, Helmond via dat.
-
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
De reden dat ik een VAL voorstel is niet alleen de gemiddelde snelheid, maar vooral praktisch van aard: met een automatische metro kan je met heel weinig personeel een hele frequente dienst neerzetten. De beroepsbevolking krimpt, Eindhoven heeft nu al geen volwaardige busdienst door personeelstekort, en met een automatische metro kan je heel frequent rijden met een heel beperkte hoeveelheid personeel. Vandaar het voorbeeld van Rennes: daar rijdt de metro elke 90 seconden, en dat met alleen wat onderhoudspersoneel en een verkeersleiding om de boel draaiende te houden. Bussen en trams hebben bestuurders nodig, en niet alleen kosten die veel geld, je hebt er niet genoeg van om een hoogfrequent product neer te zetten.
-
- Donateur
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Met dat kleine verschil dat Rennes in Frankrijk ligt, en Eindhoven in Nederland. En in Frankrijk zijn ze van gemeentewege nooit zo vies geweest om heel veel gemeenschapsgeld in grote ov-projecten te pompen (zie ook al die tramlijnen in strontkarplaatsen); in Nederland houdt het dromen en praten op bij het punt waarop het om de vraag gaat wie de rekening gaat betalen.
Ik vel daarbij geen oordeel over een van beide filosofieën. Het gaat me vooral om het meer concreet maken van de kansen dat een VAL (of een vergelijkbare oplossing) ooit realiteit gaat worden in Eindhoven.
Ik vel daarbij geen oordeel over een van beide filosofieën. Het gaat me vooral om het meer concreet maken van de kansen dat een VAL (of een vergelijkbare oplossing) ooit realiteit gaat worden in Eindhoven.
-
- Berichten: 1970
- Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Plus dat ik Eindhoven er wel voor aanzie om met iets Wubbo-Innovatiefs aan te komen, dat nog ontwikkeld moet worden.
-
- Donateur
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Plus Eindhoven ligt niet in de Randstad
-
- Donateur
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Ik denk dat de zeer schaarse megaprojecten die op OV-gebied in de Randstad worden opgeleverd (Den Haag en Utrecht hebben nog niet eens een metro) wel aangeeft dat ook daar het gras niet per se groener is. Wel dat de steden er een formaatje groter zijn dan Eindhoven, wat kan verklaren waarom daar in ieder geval wel railgebonden lokaal OV is te vinden.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Het gaat niet alleen om het inwonertal van de stad. De congestieproblematiek rondom Eindhoven gaat om het grote aantal arbeidsplaatsen langs de N2. En daar komen er nog 20k bij alleen in het nieuwe BIC. Een groot deel van de ASML-medewerkers woont op meer dan 30 km van het werk. Dus staar je niet blind op de grootte van de stad alleen
-
- Donateur
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Volgens mij geldt eenzelfde issue ook voor de Randsteden. Maar wat is precies je punt? Als het zou gaan om achterblijvende investeringen wil ik inzake de N2 toch in herinnering roepen dat deze tussen 2006 en 2010 grootschalig is verbouwd en verbreed, inclusief de huidige scheiding tussen hoofd- en parallelrijbanen.
-
- Donateur
- Berichten: 6714
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
De verbouwing van de A2/N2 was idd noodzakelijk. Maar beter was voltooiing van de ruit. Maar Eindhoven zelf misschien maar 225000 inwoners. Met Veldhoven en de agglomeratie een stuk meer. De goede wegen in de stad met 2x2 rijstroken worden nu 1 voor 1 versmald met als doel HOV. Maar een aantal HOV-banen liggen op verkeerde plaatsen zoals de lijn naar Nuenen. Ik kan lijn 322 nu niet bepaald HOV noemen. Veel haltes in Eindhoven. Lijn 305 naar Veghel is wel HOV-waardig maar die stopt in Eindhoven alleen bij station en TU. Dus daar heeft de stad niks aan. Daarbij zijn er genoeg plaatsen in de directe omgeving van Eindhoven waarbij je lang onderweg bent naar Eindhoven zoals Oirschot, Schijnde, Astenl en Bergeijk.
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13788
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
- Locatie: Utrecht
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Werd ik geroepen?

Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
-
- Berichten: 8539
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
En het probleem met onvoldoende chauffeurs is acuut. Dat is met deze plannen niet binnen 15 jaar opgelost.
-
- Berichten: 7027
- Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Automatisch rijden is geen unieke eigenschap van een VAL en dus een slecht argument om al vroegtijdig op een VAL voor te sorteren. En elke 90 seconden is leuk maar tot je hebt onderzocht hoeveel reizigerspotentie je lijn heeft is dat wensdenken.
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13810
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
De VAL-metro van Rennes is een vergelijking uit een stad van een vergelijkbare (iets kleinere) grootte die een goed OV-product neerzet. Het hoeft natuurlijk geen VAL-metro te worden, maar het is mijns inziens wel een goede optie voor Eindhoven. Hoogfrequent rijden is daarentegen wel erg aantrekkelijk voor reizigers, en elke 2 minuten 2 bakken is aantrekkelijker dan bijvoorbeeld elke 6 minuten 6 bakken.
- trolly
- Berichten: 11507
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Eindhoven heeft er in het verleden blijk van gegeven liever halfbakken te werk te gaan. Met bijpassende frequenties uiteraard, en niet elke halve minuut.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Punt is dat die rijbanen vastlopen en dat het nog drukker gaat worden. Die beperkte ruimte gebruiken voor een busbaan (wat provincie en gemeente voor ogen hebben) is een halfbakken oplossing en geen goed OV-alternatief. Het biedt te lage snelheid en dus te lage vervoerswaarde.TffpaA schreef: ↑ma 15 jul 2024, 10:42 Volgens mij geldt eenzelfde issue ook voor de Randsteden. Maar wat is precies je punt? Als het zou gaan om achterblijvende investeringen wil ik inzake de N2 toch in herinnering roepen dat deze tussen 2006 en 2010 grootschalig is verbouwd en verbreed, inclusief de huidige scheiding tussen hoofd- en parallelrijbanen.
-
- Donateur
- Berichten: 5115
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
En hoe is dat een reactie op wat ik eerder schreef, waarin ik het helemaal niet had over de N2 of de autowegen in het algemeen, maar probeerde de haalbaarheid te duiden van de net daarvoor in de groep gegooide VAL (wat we, gelet op de afkomst van de gooier, natuurlijk al van verre konden zien aankomen)?
-
- Berichten: 1514
- Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
"Just one more lane, I promise, one more lane and we'll really fix traffic this time, just one more lane"Menander schreef: ↑ma 15 jul 2024, 16:10Punt is dat die rijbanen vastlopen en dat het nog drukker gaat worden. Die beperkte ruimte gebruiken voor een busbaan (wat provincie en gemeente voor ogen hebben) is een halfbakken oplossing en geen goed OV-alternatief. Het biedt te lage snelheid en dus te lage vervoerswaarde.TffpaA schreef: ↑ma 15 jul 2024, 10:42 Volgens mij geldt eenzelfde issue ook voor de Randsteden. Maar wat is precies je punt? Als het zou gaan om achterblijvende investeringen wil ik inzake de N2 toch in herinnering roepen dat deze tussen 2006 en 2010 grootschalig is verbouwd en verbreed, inclusief de huidige scheiding tussen hoofd- en parallelrijbanen.


Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten