Treinverbinding Maastricht-Luik

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door DovaModaal »

Ik kan niet direct het artikel terugvinden dat ik zocht, maar hieronder druipt al af dat Arriva niet gelukkig is met de theoretische mogelijkheid van open-access naast een concessie van NS, Zwolle – Groningen / Leeuwarden:
Arriva: onbegrijpelijk dat ministerie niet kiest voor het beste treinaanbod
Ook de treindiensten Zwolle – Groningen / Leeuwarden blijven onderdeel van het hoofdrailnet. Arriva wilde zonder subsidie de Sprinters van NS overnemen en het aanbod fors uitbreiden.

Arriva teleurgesteld
Arriva is teleurgesteld over het besluit van de staatssecretaris. De vervoerder noemt het in een reactie onbegrijpelijk en ongekend dat het kabinet niet kiest voor het aanbod van Arriva. “Op deze manier [wordt] meer openbaar vervoer ontzegt”. De DB-dochter wil zich daarom niet neerleggen bij het besluit. “We voelen ons daarin gesteund door de inbreukprocedure die de Europese Commissie is gestart tegen de Nederlandse Staat.”

Het eventueel decentraliseren van de spoorlijnen ziet Arriva wel als iets positiefs, maar het heeft weinig vertrouwen dat dit ook direct gaat gebeuren. “In de afgelopen vijf jaren waarin dit ook is besproken heeft het niet tot resultaat geleid.”

Overigens kan Arriva nog steeds gaan concurreren met NS. Wel benadrukt Arriva dat het voorgeschotelde aanbod niet mogelijk is als de Sprinters ook in de hoofdrailnetconcessie blijven. De hoofdrailnettreinen zullen bovendien voorrang krijgen op concurrenten, omdat het concessietreinen zijn.
https://www.treinreiziger.nl/arriva-onb ... einaanbod/
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door DovaModaal »

Bemined schreef: ma 15 jul 2024, 18:46 De sneltrein Groningen <> Zwolle (31500 serie) is zover ik weet nog niet afgeschoten.
Dat wil ik niet tegenspreken,
Ik bedoelde niet dat er een officiële terugtrekking was van alle ACM-aanvragen. Eerder dat ze niet krijgen waarvoor ze de ACM-aanvragen ingediend hadden.

Ook onderstaand artikel van september laat uitschijnen dat er enkel interesse is als het niet in de concessie van NS zit:
Arriva wil meer dan twintig trajecten van NS overnemen
De verbindingen maken deel uit van het zogeheten hoofdrailnet. De overheid heeft al gezegd dat de hoofdrailnetconcessie opnieuw voor langere tijd wordt gegund aan de NS. Maar volgens Arriva zijn de laatste handtekeningen nog niet gezet. “Daarom is nu het moment om onze plannen bekend te maken en aan te vragen voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen tot 2033 waardoor de reiziger uitzicht op beter ov voor langere tijd wordt ontnomen.
https://www.trouw.nl/binnenland/arriva- ... ~b68e46fe/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13758
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Wubbo »

Ik lees hierin niet dat ze geen interesse meer hebben, maar wel dat ze weten dat in de capaciteitsverdeling, conform de wettelijke spelregels, concessievervoer boven open acces vervoer gaat en ze de capaciteit voor de stoptreinen dus niet verdeeld gaan krijgen omdat ze niet gezamenlijk passen.
Gydo
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gydo »

DovaModaal schreef: ma 15 jul 2024, 14:41
TomSteyl schreef: ma 15 jul 2024, 07:54 ...dan is er mss idd wel sprake van sabotage. Want we weten, die NMBS'ers zijn zo link als een loden deur en niet vies van een relletje/staking.
Dat lijkt me een heel domme reactie. Er wordt al genoeg onzin beweerd op dit forum dat niet gestaafd is.

Ik heb hier niets gelezen dat op sabotage lijkt, wel op een onhandige procedure en materieel dat niet uitgerust is met de deursluiter/opener voor de Belgische vertrekprocedure. Die deurschakelaar zit trouwens wel op de NS Flirts elders in Nederland).

Die trein is op Belgisch grondgebied gewoon een NMBS-trein (zij het met een akkoord tussen de drie partijen, en materieel van Arriva dat hier nieuw is). Die trein moet ook voor NMBS en haar werknemers goed rijden, wegens het openbaredienstcontract met de Belgische overheid en evenzeer in het belang voor de Belgische reizigers op de trein.

De NMBS-machinisten uit Luik rijden trouwens ook gewoon een deel van de ICE-hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn naar Duitsland, en hun collega's uit Brussel de Nightjet en de Beneluxtrein naar Amsterdam, en vroeger ook de Thalys en Eurostar. Ik heb daar nog niet van "sabotage" gehoord.
De Franse SNCF schijnt bovendien een voorkeur te hebben om haar tricourante tgv-treinen aan de Brusselse NMBS-werkplaats toe te vertrouwen voor onderhoud, treinen worden hiervoor speciaal overgebracht uit Frankrijk.
Dat lijkt er niet op dat daar "saboteurs" werken :)
cassie127 schreef: zo 14 jul 2024, 12:57 Er zijn ook machinisten van Arriva die bevoegdheid hebben voor België en nu dus ook af en toe naar Luik rijden.
Er zijn op dit moment geen Arriva-machinisten bevoegd op Belgisch grondgebied. Waar haal je die info?
Ze hebben in ieder geval nog geen tijd gehad om hun bevoegdheid voor het Belgisch spoor te halen, lijnkennis op te doen en Frans te leren. Tenzij er NMBS-werknemers overgestapt zijn naar een Nederlandse vervoerder, maar dan moeten die dezelfde zaken voor Nederland geleerd hebben :-)
Arriva zelf is ook niet erkend als vervoerder in België, dus hoogstens zouden er Arriva-werknemers onder de Belgische licentie van de NMBS kunnen rijden, wat ook gebeurt met NS op de Benelux.
Dus als ik het goed begrijp is de trein in België gewoon de S43 maar dan met een Flirt van Arriva, onder attest van de NMBS. En Arriva rijdt de trein van Maastricht naar Aachen Hbf. Maar onder welke vervoerder/attest wordt er tussen Eijsden en Maastricht gereden? Is dat Arriva of NS?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3400
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door ICE11 »

Momenteel vervalt weer minstens een rit van de RE18 vanuit Aachen vanwege gebrek aan personeel. Hafas is echt schattig en adviseert de reizigers (in deze volgorde!) naar Heerlen of via Gulpen met buslijnen 350 en 658 of rechtstreeks met buslijn 44 te reizen. Dat lijn 658 een schoolbus is weet Hafas blijkbaar niet..... _O-
rvdborgt
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door rvdborgt »

Gydo schreef: za 20 jul 2024, 13:25 Dus als ik het goed begrijp is de trein in België gewoon de S43 maar dan met een Flirt van Arriva, onder attest van de NMBS. En Arriva rijdt de trein van Maastricht naar Aachen Hbf. Maar onder welke vervoerder/attest wordt er tussen Eijsden en Maastricht gereden? Is dat Arriva of NS?
Van Maastricht tot de grens is nog steeds NS voor zover ik weet.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door cassie127 »

NS International om precies te zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Ik vertrek zo om 16.08 uit Liège-Guillemins en hier wordt de trein inderdaad aangekondigd als S43. Een verwijzing die ik in het treinstel van Arriva niet terug zie.
waldo79
Berichten: 8480
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door waldo79 »

Ik heb niet het idee dat de S-nummers in de treinen van de NMBS zelf worden gebruikt.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

Geen idee, zou kunnen. Ik ben overigens zojuist door een NMBS conducteur gecontroleerd.
rvdborgt
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door rvdborgt »

cassie127 schreef: za 20 jul 2024, 15:10 NS International om precies te zijn.
Er is maar 1 vervoerder NS.
en-es
Berichten: 5399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door en-es »

En mijn drielandentrein eindigt in Maastricht i.p.v. Aken vanwege beperkingen in materiaalinzet. :Y
ICE105
Berichten: 379
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door ICE105 »

cassie127 schreef: za 20 jul 2024, 15:10 NS International om precies te zijn.
NS Reizigers om precies te zijn
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door cassie127 »

Nee NS International is verantwoordelijk voor Vise (Fr) - Maastricht. NS Reizigers heeft niets met deze verbinding te doen. Hetzelfde geldt ook voor Roosendaal - Essen (Gr). Op deze delen is NS International verantwoordelijk voor (het plannen van) de dienstregeling. NMBS rijdt hier dan ook op de licentie van NS International.

Naar de reiziger is deze scheiding niet altijd even duidelijk. Maar intern bestaat deze scheiding weldegelijk. Een planner van NS Reizigers kan bijvoorbeeld geen dienstregeling aanpassen van een trein van NS International, want andere vervoerder.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Bemined »

De huidige concessie is aan N.V. Nederlandse Spoorwegen verleend, de nieuwe concessie aan NS Reizigers B.V. Beide concessies staan toe dat de NS voor bepaalde delen van de uitvoering NS Internationaal B.V. gebruikt.
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door IIVQ »

rvdborgt schreef: za 20 jul 2024, 16:28
cassie127 schreef: za 20 jul 2024, 15:10 NS International om precies te zijn.
Er is maar 1 vervoerder NS.
Nee, er zijn er twee: NS Reizigers en NS International, volgens ProRail.

Wat wel grappig is: De Eurostar-diensten worden in Nederland onder mandaat van NS International gereden, maar in Duitsland onder Keolis Deutschland, wat in Nederland ook een toegelaten vervoerder is (naast Keolis Nederland). Wel grappig dat Keolis Deutschland een eigen vervoerscertificaat aanvraagt in Nederland, terwijl zusterbedrijf Keolis Nederland hier al een licentie heeft.

NS International heeft eigen personeel, maar grijpt ook uit het personeelsbestand van NS Reizigers, dat dan slechts af en toe internationale treindiensten rijdt. Dat was in ieder geval zo bij Thalys (en dan heb ik het over controleurs, niet zijnde Chef du Train - ik weet niet hoe het met de CdT's en machinisten zit)
rvdborgt
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: za 20 jul 2024, 19:17
rvdborgt schreef: za 20 jul 2024, 16:28
cassie127 schreef: za 20 jul 2024, 15:10 NS International om precies te zijn.
Er is maar 1 vervoerder NS.
Nee, er zijn er twee: NS Reizigers en NS International, volgens ProRail.
Dat gaat dan waarschijnlijk over het fysiek rijden van treinen. Voor de reiziger is er bij mijn weten maar 1 NS: vervoerderscode 1184. Iets anders staat er niet op de tickets.
Jultar
Berichten: 663
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Jultar »

NS Int is inderdaad een eigen vervoerder. Ik heb als machinist dan ook drie bevoegdheidsbewijzen, een voor elke vervoerder die NS heeft: NS Reizigers, NS International en NedTrain (NS Onderhoud en Service op die pagina van ProRail).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52110
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Suus »

De vervoerderscode van NS is 1084, die van NS International is 1184 en die van NS Reizigers 1484. Aangezien alle internationale vervoersbewijzen via NS International worden verkocht zal je 1084 en 1484 nooit op een vervoersbewijs zien staan.

Edit: en de vervoersbewijzen die Arriva in hun kaartautomaten verkoopt voor Leer en Aachen staan onder code 3095.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Philip
Berichten: 561
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Philip »

Jultar schreef: za 20 jul 2024, 20:20 NS Int is inderdaad een eigen vervoerder. Ik heb als machinist dan ook drie bevoegdheidsbewijzen, een voor elke vervoerder die NS heeft: NS Reizigers, NS International en NedTrain (NS Onderhoud en Service op die pagina van ProRail).
Voor de reizigersrechten gelden NS Reizigers en NS International echter als één vervoerder.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door trolly »

Als in: beide vervoerders hanteren dezelfde voorwaarden en maken die ook onderling uitwisselbaar :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Vinny »

ICE11 schreef: za 20 jul 2024, 13:38 Momenteel vervalt weer minstens een rit van de RE18 vanuit Aachen vanwege gebrek aan personeel. Hafas is echt schattig en adviseert de reizigers (in deze volgorde!) naar Heerlen of via Gulpen met buslijnen 350 en 658 of rechtstreeks met buslijn 44 te reizen. Dat lijn 658 een schoolbus is weet Hafas blijkbaar niet..... _O-
In Nederland mogen gewone reizigers ook gebruik maken van scholierenvervoer als dat onder een OV-concessie valt, dus als het qua tijd uitkomt kan ik me voorstellen dat de reisplanner dit ook adviseert.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3400
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door ICE11 »

Dat wel, maar niet op een zaterdag als de 6xx-lijnen niet rijden. ;)
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door IIVQ »

Op een zaterdag in de zomervakantie?

Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Gydo
Berichten: 114
Lid geworden op: vr 26 apr 2024, 11:28
Locatie: Lievelde
Contacteer:

Re: Treinverbinding Maastricht-Luik

Bericht door Gydo »

IIVQ schreef: za 20 jul 2024, 19:17
rvdborgt schreef: za 20 jul 2024, 16:28
cassie127 schreef: za 20 jul 2024, 15:10 NS International om precies te zijn.
Er is maar 1 vervoerder NS.
Nee, er zijn er twee: NS Reizigers en NS International, volgens ProRail.

Wat wel grappig is: De Eurostar-diensten worden in Nederland onder mandaat van NS International gereden, maar in Duitsland onder Keolis Deutschland, wat in Nederland ook een toegelaten vervoerder is (naast Keolis Nederland). Wel grappig dat Keolis Deutschland een eigen vervoerscertificaat aanvraagt in Nederland, terwijl zusterbedrijf Keolis Nederland hier al een licentie heeft.
Waarom rijdt de EST in Duitsland onder licentie van Keolis Deutschland?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten