Arriva: onbegrijpelijk dat ministerie niet kiest voor het beste treinaanbod
Ook de treindiensten Zwolle – Groningen / Leeuwarden blijven onderdeel van het hoofdrailnet. Arriva wilde zonder subsidie de Sprinters van NS overnemen en het aanbod fors uitbreiden.
Arriva teleurgesteld
Arriva is teleurgesteld over het besluit van de staatssecretaris. De vervoerder noemt het in een reactie onbegrijpelijk en ongekend dat het kabinet niet kiest voor het aanbod van Arriva. “Op deze manier [wordt] meer openbaar vervoer ontzegt”. De DB-dochter wil zich daarom niet neerleggen bij het besluit. “We voelen ons daarin gesteund door de inbreukprocedure die de Europese Commissie is gestart tegen de Nederlandse Staat.”
Het eventueel decentraliseren van de spoorlijnen ziet Arriva wel als iets positiefs, maar het heeft weinig vertrouwen dat dit ook direct gaat gebeuren. “In de afgelopen vijf jaren waarin dit ook is besproken heeft het niet tot resultaat geleid.”
Overigens kan Arriva nog steeds gaan concurreren met NS. Wel benadrukt Arriva dat het voorgeschotelde aanbod niet mogelijk is als de Sprinters ook in de hoofdrailnetconcessie blijven. De hoofdrailnettreinen zullen bovendien voorrang krijgen op concurrenten, omdat het concessietreinen zijn.
https://www.treinreiziger.nl/arriva-onb ... einaanbod/
Treinverbinding Maastricht-Luik
-
Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Ik kan niet direct het artikel terugvinden dat ik zocht, maar hieronder druipt al af dat Arriva niet gelukkig is met de theoretische mogelijkheid van open-access naast een concessie van NS, Zwolle – Groningen / Leeuwarden:
-
Dat wil ik niet tegenspreken,
Ik bedoelde niet dat er een officiële terugtrekking was van alle ACM-aanvragen. Eerder dat ze niet krijgen waarvoor ze de ACM-aanvragen ingediend hadden.
Ook onderstaand artikel van september laat uitschijnen dat er enkel interesse is als het niet in de concessie van NS zit:
Arriva wil meer dan twintig trajecten van NS overnemen
De verbindingen maken deel uit van het zogeheten hoofdrailnet. De overheid heeft al gezegd dat de hoofdrailnetconcessie opnieuw voor langere tijd wordt gegund aan de NS. Maar volgens Arriva zijn de laatste handtekeningen nog niet gezet. “Daarom is nu het moment om onze plannen bekend te maken en aan te vragen voordat er onomkeerbare besluiten worden genomen tot 2033 waardoor de reiziger uitzicht op beter ov voor langere tijd wordt ontnomen.
https://www.trouw.nl/binnenland/arriva- ... ~b68e46fe/
-
- Oud-beheerder OVNL
Ik lees hierin niet dat ze geen interesse meer hebben, maar wel dat ze weten dat in de capaciteitsverdeling, conform de wettelijke spelregels, concessievervoer boven open acces vervoer gaat en ze de capaciteit voor de stoptreinen dus niet verdeeld gaan krijgen omdat ze niet gezamenlijk passen.
-
- Contacteer:
Dus als ik het goed begrijp is de trein in België gewoon de S43 maar dan met een Flirt van Arriva, onder attest van de NMBS. En Arriva rijdt de trein van Maastricht naar Aachen Hbf. Maar onder welke vervoerder/attest wordt er tussen Eijsden en Maastricht gereden? Is dat Arriva of NS?DovaModaal schreef: ↑ma 15 jul 2024, 14:41Dat lijkt me een heel domme reactie. Er wordt al genoeg onzin beweerd op dit forum dat niet gestaafd is.
Ik heb hier niets gelezen dat op sabotage lijkt, wel op een onhandige procedure en materieel dat niet uitgerust is met de deursluiter/opener voor de Belgische vertrekprocedure. Die deurschakelaar zit trouwens wel op de NS Flirts elders in Nederland).
Die trein is op Belgisch grondgebied gewoon een NMBS-trein (zij het met een akkoord tussen de drie partijen, en materieel van Arriva dat hier nieuw is). Die trein moet ook voor NMBS en haar werknemers goed rijden, wegens het openbaredienstcontract met de Belgische overheid en evenzeer in het belang voor de Belgische reizigers op de trein.
De NMBS-machinisten uit Luik rijden trouwens ook gewoon een deel van de ICE-hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn naar Duitsland, en hun collega's uit Brussel de Nightjet en de Beneluxtrein naar Amsterdam, en vroeger ook de Thalys en Eurostar. Ik heb daar nog niet van "sabotage" gehoord.
De Franse SNCF schijnt bovendien een voorkeur te hebben om haar tricourante tgv-treinen aan de Brusselse NMBS-werkplaats toe te vertrouwen voor onderhoud, treinen worden hiervoor speciaal overgebracht uit Frankrijk.
Dat lijkt er niet op dat daar "saboteurs" werken![]()
Er zijn op dit moment geen Arriva-machinisten bevoegd op Belgisch grondgebied. Waar haal je die info?
Ze hebben in ieder geval nog geen tijd gehad om hun bevoegdheid voor het Belgisch spoor te halen, lijnkennis op te doen en Frans te leren. Tenzij er NMBS-werknemers overgestapt zijn naar een Nederlandse vervoerder, maar dan moeten die dezelfde zaken voor Nederland geleerd hebben :-)
Arriva zelf is ook niet erkend als vervoerder in België, dus hoogstens zouden er Arriva-werknemers onder de Belgische licentie van de NMBS kunnen rijden, wat ook gebeurt met NS op de Benelux.
- ICE11
Momenteel vervalt weer minstens een rit van de RE18 vanuit Aachen vanwege gebrek aan personeel. Hafas is echt schattig en adviseert de reizigers (in deze volgorde!) naar Heerlen of via Gulpen met buslijnen 350 en 658 of rechtstreeks met buslijn 44 te reizen. Dat lijn 658 een schoolbus is weet Hafas blijkbaar niet..... 

-
Van Maastricht tot de grens is nog steeds NS voor zover ik weet.Gydo schreef: ↑za 20 jul 2024, 13:25 Dus als ik het goed begrijp is de trein in België gewoon de S43 maar dan met een Flirt van Arriva, onder attest van de NMBS. En Arriva rijdt de trein van Maastricht naar Aachen Hbf. Maar onder welke vervoerder/attest wordt er tussen Eijsden en Maastricht gereden? Is dat Arriva of NS?
-
NS International om precies te zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
Ik vertrek zo om 16.08 uit Liège-Guillemins en hier wordt de trein inderdaad aangekondigd als S43. Een verwijzing die ik in het treinstel van Arriva niet terug zie.
-
Ik heb niet het idee dat de S-nummers in de treinen van de NMBS zelf worden gebruikt.
-
Geen idee, zou kunnen. Ik ben overigens zojuist door een NMBS conducteur gecontroleerd.
-
-
En mijn drielandentrein eindigt in Maastricht i.p.v. Aken vanwege beperkingen in materiaalinzet. 

-
-
Nee NS International is verantwoordelijk voor Vise (Fr) - Maastricht. NS Reizigers heeft niets met deze verbinding te doen. Hetzelfde geldt ook voor Roosendaal - Essen (Gr). Op deze delen is NS International verantwoordelijk voor (het plannen van) de dienstregeling. NMBS rijdt hier dan ook op de licentie van NS International.
Naar de reiziger is deze scheiding niet altijd even duidelijk. Maar intern bestaat deze scheiding weldegelijk. Een planner van NS Reizigers kan bijvoorbeeld geen dienstregeling aanpassen van een trein van NS International, want andere vervoerder.
Naar de reiziger is deze scheiding niet altijd even duidelijk. Maar intern bestaat deze scheiding weldegelijk. Een planner van NS Reizigers kan bijvoorbeeld geen dienstregeling aanpassen van een trein van NS International, want andere vervoerder.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
-
De huidige concessie is aan N.V. Nederlandse Spoorwegen verleend, de nieuwe concessie aan NS Reizigers B.V. Beide concessies staan toe dat de NS voor bepaalde delen van de uitvoering NS Internationaal B.V. gebruikt.
-
Nee, er zijn er twee: NS Reizigers en NS International, volgens ProRail.
Wat wel grappig is: De Eurostar-diensten worden in Nederland onder mandaat van NS International gereden, maar in Duitsland onder Keolis Deutschland, wat in Nederland ook een toegelaten vervoerder is (naast Keolis Nederland). Wel grappig dat Keolis Deutschland een eigen vervoerscertificaat aanvraagt in Nederland, terwijl zusterbedrijf Keolis Nederland hier al een licentie heeft.
NS International heeft eigen personeel, maar grijpt ook uit het personeelsbestand van NS Reizigers, dat dan slechts af en toe internationale treindiensten rijdt. Dat was in ieder geval zo bij Thalys (en dan heb ik het over controleurs, niet zijnde Chef du Train - ik weet niet hoe het met de CdT's en machinisten zit)
-
Dat gaat dan waarschijnlijk over het fysiek rijden van treinen. Voor de reiziger is er bij mijn weten maar 1 NS: vervoerderscode 1184. Iets anders staat er niet op de tickets.
-
NS Int is inderdaad een eigen vervoerder. Ik heb als machinist dan ook drie bevoegdheidsbewijzen, een voor elke vervoerder die NS heeft: NS Reizigers, NS International en NedTrain (NS Onderhoud en Service op die pagina van ProRail).
- Suus
- Contacteer:
De vervoerderscode van NS is 1084, die van NS International is 1184 en die van NS Reizigers 1484. Aangezien alle internationale vervoersbewijzen via NS International worden verkocht zal je 1084 en 1484 nooit op een vervoersbewijs zien staan.
Edit: en de vervoersbewijzen die Arriva in hun kaartautomaten verkoopt voor Leer en Aachen staan onder code 3095.
Edit: en de vervoersbewijzen die Arriva in hun kaartautomaten verkoopt voor Leer en Aachen staan onder code 3095.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Voor de reizigersrechten gelden NS Reizigers en NS International echter als één vervoerder.
- trolly
Als in: beide vervoerders hanteren dezelfde voorwaarden en maken die ook onderling uitwisselbaar 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Vinny
In Nederland mogen gewone reizigers ook gebruik maken van scholierenvervoer als dat onder een OV-concessie valt, dus als het qua tijd uitkomt kan ik me voorstellen dat de reisplanner dit ook adviseert.ICE11 schreef: ↑za 20 jul 2024, 13:38 Momenteel vervalt weer minstens een rit van de RE18 vanuit Aachen vanwege gebrek aan personeel. Hafas is echt schattig en adviseert de reizigers (in deze volgorde!) naar Heerlen of via Gulpen met buslijnen 350 en 658 of rechtstreeks met buslijn 44 te reizen. Dat lijn 658 een schoolbus is weet Hafas blijkbaar niet.....![]()
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- ICE11
Dat wel, maar niet op een zaterdag als de 6xx-lijnen niet rijden. 

-
Op een zaterdag in de zomervakantie?
Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
Overigens zijn niet álle scholierenlijnen die onder een concessie vallen openbaar toegankelijk. In iig de vorige concessie was lijn 663 Lelystad-Kampen besloten vervoer, leerlingen hadden een pasje. Lastig want de 650 Wervershoof-Lelystad, die met dezelfde bus gereden werd was wél openbaar.
-
- Contacteer:
Waarom rijdt de EST in Duitsland onder licentie van Keolis Deutschland?IIVQ schreef: ↑za 20 jul 2024, 19:17Nee, er zijn er twee: NS Reizigers en NS International, volgens ProRail.
Wat wel grappig is: De Eurostar-diensten worden in Nederland onder mandaat van NS International gereden, maar in Duitsland onder Keolis Deutschland, wat in Nederland ook een toegelaten vervoerder is (naast Keolis Nederland). Wel grappig dat Keolis Deutschland een eigen vervoerscertificaat aanvraagt in Nederland, terwijl zusterbedrijf Keolis Nederland hier al een licentie heeft.