Ontwikkelingen reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Hopelijk wel afwisselend met het treinnummer?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13279
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Ardan »

Waar Schiphol een vliegtuigje achter de naam heeft, heeft Nijmegen nu een wandelpoppetje achter de naam staan op de vertrekschermen :Y
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Gartlin9
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Gartlin9 »

Dat doet ns toch al wel langer? Tijdens (speciale) evenementen een extra icoontje
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
cassie127
Berichten: 7245
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Zou mij niets verbazen als we vanaf komende zaterdag een reuzenrad, achtbaan of draaimolen achter Tilburg hebben staan
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

https://www.threads.net/@rickygroen/post/C9ricWtoyXq/

Op Amsterdam Centraal wordt de sprinter die via Schiphol gaat anders weergegeven dan de standaardmethode "Schiphol Airport -> Den Haag Centraal".

De tekst achter de hoofdbestemming is "Schiphol ✈️" en omkaderd.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Grappig dat de IC Direct van :38 dat niet heeft.
Had deze reugenboog-dris nog niet eerder gezien. Leuk.
tjoektjoek
Berichten: 448
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

Ze willen de toeristen waarschijnlijk niet in de IC direct vanwege het onhandige in- en uitstappen met bagage. Die regenboog was vorig jaar ook al.
gpvos
Berichten: 855
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door gpvos »

Het zou inderdaad eigenlijk logisch zijn om treinen met meerdere mogelijke routes altijd te voorzien van tussenbestemmingen, dus vanaf Amsterdam CS: Haarlem -> Vlissingen, Schiphol -> Brussel Zuid (of Rotterdam -> Brussel Zuid als je Schipholgangers niet op een idee wilt brengen), Woerden -> Rotterdam, Schiphol -> Den Haag Centraal, enz. Al moet je dan voor een trein naar Rotterdam via Schiphol en Leiden een derde station kunnen tonen om onderscheid te kunnen maken met de IC Direct.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Boele009
Berichten: 9
Lid geworden op: do 03 sep 2020, 09:44

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Boele009 »

tjoektjoek schreef: zo 21 jul 2024, 21:24 https://www.threads.net/@rickygroen/post/C9ricWtoyXq/

Op Amsterdam Centraal wordt de sprinter die via Schiphol gaat anders weergegeven dan de standaardmethode "Schiphol Airport -> Den Haag Centraal".

De tekst achter de hoofdbestemming is "Schiphol ✈️" en omkaderd.
Dat gaat uitgerold worden door heel Nederland; uit onderzoek is gebleken dat reizigers door de voorkeur aan geven. Meer informatie via de nieuwsbrief van het NS Panel https://www.nspanel.nl/nieuws/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Suus »

Ik vind het toch wel een zeer groot minpunt dat de via-bestemming en de eindbestemming in deze nieuwe weergave in de verkeerde volgorde worden getoond, zowel op de schermen als in de app.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu
Berichten: 1991
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

Daarom staat er wel "via" ;) .
Ik vind het persoonlijk wel minder doeltreffend dan de pijl; "via" impliceert dat het alleen maar de specifieke route is, terwijl de pijl duidelijker was dat het echt eerst dat station is, en dan pas de eindbestemming. Via springt er wel uit, maar daarna is het makkelijker te denken dat je het kan negeren.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb wel het idee dat via-bestemmingen niet altijd overweg kunnen met afwijkende eindpunten bij werkzaamheden. Tijdens de verbussing tussen Tilburg en 's-Hertogenbosch van medio juni stonden de Sprinters naar Weert in West-Brabant aangekondigd met bestemming Tilburg > Weert. Daar kan ik mij geen kortere route voor indenken als dat die dan al rijdt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Net als de huidige doorkoppeling 5100-5900 waarbij Ddr als via-bestemming wordt aangegeven.
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Beetje raar dat via er dan naast én onder staat
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

En bij via Roffa gaat de uitlijning niet helemaal goed, zie de trein van 13:55
Afbeelding
https://mapstodon.space/@IIVQ/112852857058837628

En het concept via gaat hier wat verloren want deze gaat ook via Schiphol. "Via Rotterdam" geeft op Asd nog 3 mogelijke routes (Via Hlm, Lisse of HSL). Je moet ook niet teveel info op één bord willlen proppen.
bussende02
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 17:45

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door bussende02 »

Wat mij verder opvalt: Er ist toch geen andere directe verbinding vanaf Asd naar Hfd zonder via Shl te rijden, of niet?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10191
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Milco »

Maar het is voor reizigers naar Schiphol wel duidelijker welke trein ze kunnen pakken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Nog eens kijkend denk ik dat ze de blokjes-via doen bij treinen (niet zijnde ICD) die via Schiphol gaan, en bij treinen die niet de meest logische route naar hun eindbestemming nemen - dus bijv de 13:55 Eindhoven zou ik denken: die gaat via Utrecht, goed dat ze erbij zetten via Rotterdam, en bij de 13:56, bij Hoorn zou ik denken dat die via Zaandam en Purrie gaat, maar dit is via Haarlem (en dan weet de kenner van het spoor wel: via Uitgeest, Alkmaar en Obdam).

Ik ben benieuwd wat er bij 4000 staat.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52107
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Suus »

Ik zie het probleem al bij die 1000/1100 combinatietrein. Omdat er ruimte moet overblijven tussen de naar/opmerkingtekst en het spoor voor het blokje met het treinnummer, is de bestemming Eindhoven Centraal (via Rotterdam Centraal) in kleinee letters verschenen, maar waarschijnlijk is de CSS-opmaak daardoor ook in de war geraakt.

Die vaste ruimte voor het treinnummer was bij de introductie daarvan niet zo, waardoor bij lange bestemmingen er overflow ontstond op het bord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door huibf »

IIVQ schreef: vr 26 jul 2024, 15:18 En bij via Roffa gaat de uitlijning niet helemaal goed, zie de trein van 13:55
Afbeelding
https://mapstodon.space/@IIVQ/112852857058837628

En het concept via gaat hier wat verloren want deze gaat ook via Schiphol. "Via Rotterdam" geeft op Asd nog 3 mogelijke routes (Via Hlm, Lisse of HSL). Je moet ook niet teveel info op één bord willlen proppen.
Wat is er met dat rechter scherm. Is dat weer vanwege woke-achtig gedoen ? :oops: :X :neg: :Y :N
bussende02
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 15 okt 2023, 17:45

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door bussende02 »

Milco schreef: vr 26 jul 2024, 19:15 Maar het is voor reizigers naar Schiphol wel duidelijker welke trein ze kunnen pakken.
Oké, klopt. Dit is wel een goede reden. Maar zouden ze dit alleen doen omdat het om Schiphol gaat? Anders zal dit voor treinseries nuttig zijn die een kleinere eindhalte hebben, denk bijvoorbeeld aan de 4000 Rotterdam-Uitgeest. Voor de richting Uitgeest zou dan een via Amsterdam Centraal misschien handig zijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door Z2N »

huibf schreef: za 27 jul 2024, 08:46
IIVQ schreef: vr 26 jul 2024, 15:18 En bij via Roffa gaat de uitlijning niet helemaal goed, zie de trein van 13:55
Afbeelding
https://mapstodon.space/@IIVQ/112852857058837628

En het concept via gaat hier wat verloren want deze gaat ook via Schiphol. "Via Rotterdam" geeft op Asd nog 3 mogelijke routes (Via Hlm, Lisse of HSL). Je moet ook niet teveel info op één bord willlen proppen.
Wat is er met dat rechter scherm. Is dat weer vanwege woke-achtig gedoen ? :oops: :X :neg: :Y :N
Dat is vanwege Pride Amsterdam, NS past al jaren de borden aan op stations waar in de directe omgeving op dat moment Pride gevierd wordt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9512
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb er wel begrip voor dat NS solidair wil zijn met de LHBTIQA+-community, maar het scherm wordt er praktisch onleesbaar van.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Daarom wordt het ook altijd alleen gedaan met het laatste scherm van de groep, met de treinen die dus het verst in de toekomst vertrekken. De eerstvolgende 7 (bij een TB14) of 14 (bij een TB21) treinen worden met de gebruikelijke kleuren weergegeven. Mooie oplossing :) :pos:
IIVQ
Berichten: 1897
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Ontwikkelingen reisinformatie

Bericht door IIVQ »

Ik heb geen idee waarom NS het doet, maar ik gok om hun steun te uiten aan de LHBTIQ+-gemeenschap, waaronder zich een grote schare onder haar eigen personeel bevindt. Ze doen meer, voorheen had de NS zelfs een eigen boot in de canal Parade, maar ze hebben bijvoorbeeld ook kleedruimtes op het station voor wie zich in Amsterdam wil omkleden.

Kennelijk is dat nodig omdat er nog steeds mensen zijn die vinden dat mensen die anders zijn (dan zijzelf) geen aandacht verdienen. Dat is geen woke-achtig gedoe, dat heet een samenleving.

In werkelijkheid zijn de kleuren lichter (meer pastel) dan op deze foto, en is de leesbaarheid prima.
(Al valt het me nu op dat de onderste twee de tekstkleur paarsachtig blauw is ipv donkerblauw, dat laatste zou het contrast wel verbeteren)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten