In Ierland is in opdracht van beide regeringen een
All-Island Strategic Rail Review gepubliceerd, met aanbevelingen voor 32 upgrades en nieuwe lijnen (kaartje op pagina 13 in het FInal Report, lijst van aanbevelingen op pagina 47). Kosten: 37 miljard euro waarvan een kwart voor Noord-Ierland, tijdplanning: 25 jaar, maar dan heb je ook wat. Uiteraard moeten ze nu eerst op zoek naar het geld.
De aanbevolen nieuwe lijnen zijn voor een vrij groot deel heractivering van allang stilgelegde routes. Maar o.a. graafschap Donegal krijgt een stukje nieuw spoor; Fermanagh blijft als enige zonder. De lijnen van Dublin naar Cork, Limerick, Galway, Waterford en Belfast en de nieuwe lijnen Derry-Portadown en (kortere route) Belfast-Newry worden geëlektrificeerd, maar de meeste andere lijnen staan ook als "decarbonised" op de kaart; gezien de langere afstanden gaat dat grotendeels over waterstoftreinen. Her en der komt er meer dubbelspoor.
Als het allemaal doorgaat.
BBC- en ITV-verslaggeving:
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.