Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
- trolly
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Zooooo blij dat ik daar niet was 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Wat denk je? Maak ik as vrijdag kans om mijn reiskosten terug te vragen? Ik moet om 18.50 uur in Ah zijn. Normaal kan ik rond 18.30 uur vanaf Klp vertrekken en reis ik gratis met weekend vrij. Nu moet ik al om 17.50 uur met een treinvervangende bus , zonder 1e klasse, en € 5,90 betalen.Meltrain schreef: ↑vr 26 jul 2024, 11:19 Wanneer wordt de NS Reisplanner bijgewerkt?
Ik ga morgen vanaf Delft naar Utrecht, maar krijg bijna alleen maar "Dit reisadvies vervalt". Ik krijg geen adviezen met vervangende bussen.
Ik wil best wel met de HTM reizen, maar daar is mijn Weekend Vrij niet geldig. Kan ik die reiskosten later terugvragen?

-
- Oud-beheerder OVNL
Gisteren en vandaag ging het nog iets anders dan vrijdag: die sprinter die nergens stopte, stopte nu richting Utrecht wel op Overvecht.Wubbo schreef: ↑vr 02 aug 2024, 17:43 Er rijden vandaag 6 sprinters per uur tussen Utrecht en Hilversum. 2 daarvan stoppen nergens (maar stopten gisteren nog overal). 2 daarvan stoppen alleen op Overvecht. 2 stoppen overal (maar reden gisteren rond dit tijdstip nog Hollandsche Rading voorbij).
Lijkt me totaal niet verwarrend zo![]()
- Suus
- Contacteer:
Je bent wel lekker scherp Wubbo! Dat komt vast doordat de planners bij NS je op je tenen laten lopen 

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Suus
- Contacteer:
Ik weet niet precies wat er met de 1100 aan de hand is vanochtend, maar het maakt een nogal rommelige indruk.
Ik was om 6:10 op Rotterdam Centraal.
De 1117 stond een half uur na vertrektijd nog steeds aangekondigd op de borden van spoor 3, met 13 bakken ICNG. In de app zie ik dat het er maar 8 zijn en zojuist bij Best zie ik ook maar een stel voorbij komen in de 1120.
De 1119 en de 8 minuten vertraging heeft nooit de perronschermen van spoor 3 gehaald, maar gelukkig wel de omroep. Om 6:19 kwam een lege stam voorrijden, de 16505, waarmee om 6:22 werd vertrokken. In de app staat treinstam 16235.
De 1121 rijdt volgens de app met 20 minuten vertraging en met treinstam 16505.
De 1122 wordt in Eindhoven ook nog steeds aangekondigd met treinstam 16235 en nu ook “Let op: overstappen in Rotterdam Centraal”.
Ik was om 6:10 op Rotterdam Centraal.
De 1117 stond een half uur na vertrektijd nog steeds aangekondigd op de borden van spoor 3, met 13 bakken ICNG. In de app zie ik dat het er maar 8 zijn en zojuist bij Best zie ik ook maar een stel voorbij komen in de 1120.
De 1119 en de 8 minuten vertraging heeft nooit de perronschermen van spoor 3 gehaald, maar gelukkig wel de omroep. Om 6:19 kwam een lege stam voorrijden, de 16505, waarmee om 6:22 werd vertrokken. In de app staat treinstam 16235.
De 1121 rijdt volgens de app met 20 minuten vertraging en met treinstam 16505.
De 1122 wordt in Eindhoven ook nog steeds aangekondigd met treinstam 16235 en nu ook “Let op: overstappen in Rotterdam Centraal”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
Niet per ongeluk in Zweinstein uitgekomen?
Beul van de blindegeleidelijn
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
Er komt net een Party-Zug westbound door Almelo rijden.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- Contacteer:
Dat is 1e van de 2 Sziget Expressen die vandaag rijden.
-
En deze rijden een rondje Hengelo - Amersfoort - Amsterdam Bijlmer - Utrecht (instappen reizigers) - Eindhoven - Venlo.
-
Gisteren naar het Belgische Schaarbeek afgereisd, samen met medeforumgebruiker Suus en een gemeenschappelijke vriend. In Zwolle begon de treinreis met de 1820. Zoals ik al eerder had gepost, vond NS International bij het boeken in juni dat ik best met de 500 naar Rotterdam Centraal kon, en zelfs bij de geautomatiseerde mail vorige week vrijdag stond dit er nog in. Op Schiphol overgestapt op de s9220. Deze was helemaal voorin ook wat drukker, omdat de 1000 van vlak daarvoor was uitgevallen.
Dit was mijn eerste keer op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam sinds 2021, en wat ging het stuk tussen de Groene Harttunnel traag. Door de lagere snelheid waren de kantelingen in de bochten ook nog veel beter merkbaar. “Van links…. Op een gegeven moment…. Van links…. Je kunt het…. Tudutudu…. Kom op dan!.... tudutudu…. Naar rechts een beetje…. Jajaja!.... naar rechts…. Tudu…. Tudu?”. Op Mechelen overgestapt op de trein naar Schaarbeek.
In Schaarbeek hebben wij Train World bezocht (het Belgische Spoorwegmuseum). Hoewel het een totaal andere uitstraling had dan het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht, is dit zeker een aanrader! Het Spoorwegmuseum in Utrecht is wat ‘speelser’ dan Train World, terwijl Train World meer is gericht op educatie en het uitstralen van trots wat er bij de zuiderburen aan spoorinfrastructuur is opgebouwd. Positief punt was dat er ook een audiotour was (als er iemand van het Spoorwegmuseum meeleest, kunnen jullie er eentje doen, ingesproken door Tuffy Vos)? Wel opvallend is dat het gebouw een heel stuk donkerder is dan het Spoorwegmuseum, en dat je je tickets weer moet scannen bij het tweede gebouw.
Na een geslaagd bezoek eerst nog richting Mechelen gegaan, alwaar wij de Benelux hebben afgewacht met een korte wandeling door het centrum en een ijsje. Vanwege het earlybirdtarief mochten wij alleen mee met de 9259. Deze liep bij de kering in Breda zonder enige uitleg +5 op, en had bij Schiphol slechts één minuutje van deze vertraging ingelopen.
Wat mij nog opviel tijdens de reis: de staat van de Belgische stations. Waar ProRail in een rap tempo perrons heeft opgehoogd of verlaagd tot 76cm en de perrons nog redelijk vlak wist te houden, vielen bij de zuiderburen de ongelijkvloerse instappen op, net zoals perrons met tal van hoogteverschillen. Ook opvallend was het gebrek aan geleidelijnen, en tal van omroepen waarbij voor specifieke treinritten niet kon worden uitgestapt vanuit bepaalde rijtuigen op bepaalde stations. Bij de korte wandeling in Mechelen zagen wij nog een bordje over de werkzaamheden: deze duren nog tot en met 2030. Misschien is Stuttgart wel eerder klaar?
Dit was mijn eerste keer op de HSL tussen Schiphol en Rotterdam sinds 2021, en wat ging het stuk tussen de Groene Harttunnel traag. Door de lagere snelheid waren de kantelingen in de bochten ook nog veel beter merkbaar. “Van links…. Op een gegeven moment…. Van links…. Je kunt het…. Tudutudu…. Kom op dan!.... tudutudu…. Naar rechts een beetje…. Jajaja!.... naar rechts…. Tudu…. Tudu?”. Op Mechelen overgestapt op de trein naar Schaarbeek.
In Schaarbeek hebben wij Train World bezocht (het Belgische Spoorwegmuseum). Hoewel het een totaal andere uitstraling had dan het Nederlands Spoorwegmuseum in Utrecht, is dit zeker een aanrader! Het Spoorwegmuseum in Utrecht is wat ‘speelser’ dan Train World, terwijl Train World meer is gericht op educatie en het uitstralen van trots wat er bij de zuiderburen aan spoorinfrastructuur is opgebouwd. Positief punt was dat er ook een audiotour was (als er iemand van het Spoorwegmuseum meeleest, kunnen jullie er eentje doen, ingesproken door Tuffy Vos)? Wel opvallend is dat het gebouw een heel stuk donkerder is dan het Spoorwegmuseum, en dat je je tickets weer moet scannen bij het tweede gebouw.
Na een geslaagd bezoek eerst nog richting Mechelen gegaan, alwaar wij de Benelux hebben afgewacht met een korte wandeling door het centrum en een ijsje. Vanwege het earlybirdtarief mochten wij alleen mee met de 9259. Deze liep bij de kering in Breda zonder enige uitleg +5 op, en had bij Schiphol slechts één minuutje van deze vertraging ingelopen.
Wat mij nog opviel tijdens de reis: de staat van de Belgische stations. Waar ProRail in een rap tempo perrons heeft opgehoogd of verlaagd tot 76cm en de perrons nog redelijk vlak wist te houden, vielen bij de zuiderburen de ongelijkvloerse instappen op, net zoals perrons met tal van hoogteverschillen. Ook opvallend was het gebrek aan geleidelijnen, en tal van omroepen waarbij voor specifieke treinritten niet kon worden uitgestapt vanuit bepaalde rijtuigen op bepaalde stations. Bij de korte wandeling in Mechelen zagen wij nog een bordje over de werkzaamheden: deze duren nog tot en met 2030. Misschien is Stuttgart wel eerder klaar?
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Hoewel de intercity naar Den Helder keurig op tijd in Amsterdam Centraal arriveerde, vertrokken we met 7 minuten vertraging en mochten we helaas tot Uitgeest achter de sprinter aanhobbelen, om daarna tot Heerhugowaard weer achter de sprinter naar Hoorn aan te rijden… schade nu: +15 en we zullen niet verder rijden dan Anna Paulowna…

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Updates:
-
Wormerveer was ook nog een optie geweest voor een inhaalpoging: dat station is viersporig.
-
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik hoopte inderdaad op inhalen in Zaandam of Wormerveer, maar de treindienstleider had andere plannen 
Overigens is er al sinds vanochtend een seinstoring tussen Almere Poort en Weesp waardoor alleen de omgeleide 140, 700, 1800 en 2600 nog rijden. De stations Almere Muziekwijk en Poort worden daarmee niet bediend…

Overigens is er al sinds vanochtend een seinstoring tussen Almere Poort en Weesp waardoor alleen de omgeleide 140, 700, 1800 en 2600 nog rijden. De stations Almere Muziekwijk en Poort worden daarmee niet bediend…

Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Updates:
Updates:
-
- Oud-beheerder OVNL
En Wat Er Vandaag Gebeurde Zal Je Verbazen!!1!Wubbo schreef: ↑zo 04 aug 2024, 12:28Gisteren en vandaag ging het nog iets anders dan vrijdag: die sprinter die nergens stopte, stopte nu richting Utrecht wel op Overvecht.Wubbo schreef: ↑vr 02 aug 2024, 17:43 Er rijden vandaag 6 sprinters per uur tussen Utrecht en Hilversum. 2 daarvan stoppen nergens (maar stopten gisteren nog overal). 2 daarvan stoppen alleen op Overvecht. 2 stoppen overal (maar reden gisteren rond dit tijdstip nog Hollandsche Rading voorbij).
Lijkt me totaal niet verwarrend zo![]()
Een van die treinen die alleen op Overvecht had moeten stoppen reed daar voorbij. Leuk joh, Hilversum.
- trolly
Hilversum is ook een soort van Utrecht, heb ik hier onlangs ergens gelezen 

Non oltrepassare la linea gialla
- Meltrain
- Donateur
Wegens een defecte trein bij Delft stond de 2471 wat langer stil op Den Haag HS. Op een gegeven moment roept de HC om dat de trein naast ons (2360) waarschijnlijk eerder vertrekt, dus heel veel mensen, inclusief ik, stappen uit. Terwijl ik naar voren loop, hoor ik uit de VIRM waar ik net uitgestapt ben een fluitje, dus stap ik snel weer in. Uiteindelijk vertrok de 2471 toch als eerste.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
- Contacteer:
Volgende keer op de knipperende vertreklampen letten; heeft mij in Gouda en Leiden ook al eens geholpen. 

Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Meltrain
- Donateur
De vier eerstvolgende 3700's richting Schiphol/Venlo hebben, volgens de Reisplanner, vanaf Leiden Centraal allemaal 4 minuten vertraging. Wat is daar aan de hand? 

Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
Gisteravond kwam de 777 met +8 aan op Amsterdam Zuid, en aankomst op Zwolle was met +12. Jammer van de aansluiting. Helaas werd niet aangegeven wat de oorzaak van de vertraging was. Wat wel gebeurde, was dat de HC een paar luidruchtige pubers in de eerste klas op de bon slingerde, want ze hadden geen eersteklaskaartje en ze waren de telefoons aan het opladen. Tja, voor het bedrag dat ze bij moeten gaan betalen kun je minimaal twee powerbanks per persoon aanschaffen.
- giant
Dat klopt. Heeft mij laatst in Zutphen ook geholpen. Op de borden stond +15 minuten. Ik dacht ik heb tijd om nog wat te kopen. Maar de lamp ging knipperen en dus ingestapt en de trein vertrok.Etienne schreef:Volgende keer op de knipperende vertreklampen letten; heeft mij in Gouda en Leiden ook al eens geholpen.
-
Vanmorgen werd trein 637 op vertrektijd opgeheven te Gouda, schijnbaar door een eerdere persoon langs het spoor waardoor de trein naar Rotterdam was uitgevallen wat men op deze manier wilde opvullen. Gelukkig reed de 2000 vanmorgen extra vanwege werkzaamheden elders en kon iedereen 5 minuten later alsnog naar Utrecht. Bij Woerden werd gewaarschuwd dat het mogelijk druk kon worden, schijnbaar was trein 11737 daar eerder opgeheven, maar dat viel mee, de meeste reizigers hadden blijkbaar al een andere trein gepakt.
Op de terugweg was de solo ICM3 als trein 646 toch echt iets te klein, bij Utrecht waren alle zitplaatsen bezet en moesten enkele fietsen geweigerd worden, bij Gouda stroomde de gangpaden ook vol en was de HC helaas aan de andere kant van de trein waardoor de vluchtweg van de machinist alsnog geblokkeerd werd met fietsen.
Op de terugweg was de solo ICM3 als trein 646 toch echt iets te klein, bij Utrecht waren alle zitplaatsen bezet en moesten enkele fietsen geweigerd worden, bij Gouda stroomde de gangpaden ook vol en was de HC helaas aan de andere kant van de trein waardoor de vluchtweg van de machinist alsnog geblokkeerd werd met fietsen.
-
- Donateur
- Contacteer:
En ook was er eerder vanochtend een defecte trein bij Sassenheim en dat zorgde voor een flink vertraagde 1835. Uiteraard werd daardoor de aansluiting naar Groningen niet overgenomen, maar gelukkig mochten we nog wel vlak voor de 8135 uit. Deze reed echter met een solo SNG3 en was totaal niet berekend op de vele overstappers (en dito aantal fietsen) richting Groningen.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
-
- Donateur
Het gaat weer lekker met Arriva: de hele dag geen sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen door materieeltekort. In OV-Info staan extra bussen, maar die van 6:54 in Mt is volgens betrouwbare bron i.i.g. nooit komen opdagen…
Oh, en de 7:12 naar Kerkrade? Die reed ook niet. Uiteindelijk is het oorspronkelijke reisplan met de 7:42, 6 minuten overstap in Heerlen, 9 minuten in Aachen en 4 minuten in Köln (met perronwissel!) toch weer gered. Maar leuk is anders.
Oh, en de 7:12 naar Kerkrade? Die reed ook niet. Uiteindelijk is het oorspronkelijke reisplan met de 7:42, 6 minuten overstap in Heerlen, 9 minuten in Aachen en 4 minuten in Köln (met perronwissel!) toch weer gered. Maar leuk is anders.
-
Het is pas opvallend als de treinen een keertje rijden 

-
En ook nog eens op tijd