Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
vanaf 13 augustus 2024 tot 13 augustus 2024
Toelichting
Tram 25 rijdt alleen tussen Station Zuid en Westwijk.
Oorzaak: Stroomstoring.
Er rijden geen trams tussen Westwijk en Uithoorn Centrum.
Advies: maak gebruik van Connexxion-bus 174 van en naar Uithoorn.
Tram 25 komt niet op de volgende halte(s):
• Uithoorn Centrum
• Uithoorn Station
• Aan de zoom
Toen ik op OVInfo keek om 14:08 op Westwijk waren de ritten van 14:39 t/m 15:03 ri Uithoorn gecanceld, en de ritten van 15:09-15:33 naar Zuid ook. De ritten van 14:15-14:33 gingen (volgens OVinfo) wel door.
Laatst gewijzigd door IIVQ op di 13 aug 2024, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
IIVQ schreef: ↑di 13 aug 2024, 14:26
De Uithoornlijn Amsteltram doet het niet tussen Amstelveen Westwijk en Uithoorn wegens een stroomstoring. En volgens een collega zijn er ook al 20 minuten geen trams van Westwijk naar het noorden vertrokken, maar wel naar de stalling.
Nogal wiedes... De trams die naar Station Zuid moesten vertrekken zouden waarschijnlijk spanningloos staan ergens in Uithoorn.
IIVQ schreef: ↑di 13 aug 2024, 14:26
De Uithoornlijn Amsteltram doet het niet tussen Amstelveen Westwijk en Uithoorn wegens een stroomstoring. En volgens een collega zijn er ook al 20 minuten geen trams van Westwijk naar het noorden vertrokken, maar wel naar de stalling.
Nogal wiedes... De trams die naar Station Zuid moesten vertrekken zouden waarschijnlijk spanningloos staan ergens in Uithoorn.
De trams vanuit Zuid die naar de remise gaan hadden ipv daarheen ook kunnen keren richting Zuid, lijkt me.
Bij veel lijnen heb je wel meer keuzemogelijkheden bij uitval; tussen Rotterdan en Den Haag heb je metro E, bus 40+tram 1, eventueel metro B+bus 31, maar tussen Uithoorn en Amstelveen rijdt enkel nog lijn 174.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/ Updates: 25-05-2025NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam! 14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Milco schreef: ↑wo 14 aug 2024, 15:25
Bij veel lijnen heb je wel meer keuzemogelijkheden bij uitval; tussen Rotterdan en Den Haag heb je metro E, bus 40+tram 1, eventueel metro B+bus 31, maar tussen Uithoorn en Amstelveen rijdt enkel nog lijn 174.
Maar dat is alleen als je tussen Rotterdam en Den Haag reist. Tussen Delft en Schiedam heb je ook niks als de trein niet rijdt.
Ja, een bus via een omweg. Maar qua afstand is dat vergelijkbaarder met Uithoorn - Amstelveen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Meltrain schreef: ↑wo 14 aug 2024, 14:34Dat geldt voor elke spoor-, tram- en metrolijn.
Als in Nieuw Sloten tot het Hoofddorpplein tram 2 plotseling niet rijdt heb je bus 369 die je in no-time naar tram 1 en 17 brengt. Verderop bus 18. Daar voorbij metro 50 & 51. Rijdt tram 13 in Geuzenveld niet, dan kan je bus 21 of verderop tram 7 en bus 369 ergens heen pakken. Zit je verder dan metro 50 & 51 weer. Andersom met tram 7. Die heeft respectievelijk lijn 13, 15, 21, 50, 51 en 369 als backup in de buitenwijken afhankelijk van waar je bent. Ligt de Ringlijn eruit dan heb je bij ieder metrostation wel 1 of meerdere frequente trein-, tram en/of busverbinding(en) rijden.
Allemaal relatief hoogfrequente alternatieven die je -al dan niet met overstappen- vrij snel en eenvoudig op de plaats van bestemming kunnen brengen. Die zullen ook veel beter bestand zijn tegen de uitval van je standaardverbinding dan een streeklijn die 2x per uur met standaardbussen rijdt. Er is ook veel meer spreiding. Zo zijn er vast nog wel andere voorbeelden te verzinnen.
Daarnaast komt het op mij een beetje over als vergezocht cherry picking. De genoemde alternatieve lijnen mogen misschien frequenter rijden, maar dat is ook omdat de vervoersvraag op deze alternatieven op zich al (veel) groter is. Bij uitval van een lijn zullen deze alternatieven dan ook al snel overvol lopen als iedereen daar gebruik van zou maken.
Daar komt dan nog eens bij dat het ook zeker niet altijd voor de hand liggende alternatieven zijn. De bus- en tramlijnen die de ringlijn kruisen, rijden doorgaans een heel andere kant op, waardoor ze als alternatief doorgaans hooguit een flinke omweg met meerdere overstappen zijn. En een stuk trager bovendien.
Dat is gewoon hoe een netwerk in elkaar zit: er is doorgaans maar één fysieke verbinding tussen twee punten, en als die eruit ligt, mag je blij zijn als er een (doorgaans veel trager en qua capaciteit veel minder toereikend) alternatief voorhanden is. Redundantie klinkt leuk op papier, maar kost in de praktijk klauwen met geld en dat hebben we voor dit soort tussen het publieke en private domein zwevende nutsdiensten niet over.
Wat ik schrijf heeft niks met cherry picking te maken. Door Meltrain wordt beweerd dat er bij elke spoor-, tram- en metrolijn vrijwel niks aan alternatieven zijn. Dat is in mijn ogen niet het geval en daar geef ik voorbeelden van.
TffpaA schreef: ↑do 15 aug 2024, 10:17Daar komt dan nog eens bij dat het ook zeker niet altijd voor de hand liggende alternatieven zijn. De bus- en tramlijnen die de ringlijn kruisen, rijden doorgaans een heel andere kant op, waardoor ze als alternatief doorgaans hooguit een flinke omweg met meerdere overstappen zijn. En een stuk trager bovendien.
Met die kruisende bus- en tramlijnen van de Ringlijn kom je al snel bij andere relatief frequente lijnen terecht (15, 369 bijv.) die grotendeels parallel rijden aan de metro.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 15 aug 2024, 19:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Dat is wel het geval: als een railgebonden verbinding uitvalt en er wordt geen vervangend vervoer ingezet, dan zijn reizigers aangewezen op alternatieve verbindingen, die ofwel minder frequent rijden (en sowieso minder capaciteit hebben) of een heel andere route hebben.
De reizigers tussen Uithoorn en Amstelveen hadden immers ook nog een alternatieve verbinding via Aalsmeer met de (frequente) lijnen 340 en 357.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dat is alleen niet waar je op reageerde. Ik schreef dat er in Uithoorn qua alternatieven vrijwel niks meer is als de tram uitvalt. De alternatieven in Nieuw-West zou ik nooit bestempelen als "vrijwel niks".
Meltrain schreef: ↑do 15 aug 2024, 10:52De reizigers tussen Uithoorn en Amstelveen hadden immers ook nog een alternatieve verbinding via Aalsmeer met de (frequente) lijnen 340 en 357.
n-evo schreef: ↑do 15 aug 2024, 11:01
Dat is alleen niet waar je op reageerde. Ik schreef dat er in Uithoorn qua alternatieven vrijwel niks meer is naast de tram. De alternatieven voor de genoemde tramlijnen in Nieuw-West zou ik nooit bestempelen als "vrijwel niks".
Klinkt vooral semantisch. Er is immers nog wel íets wat rijdt tussen Uithoorn en Amstelveen/Amsterdam, mocht de 25 er onverhoopt toch uitliggen. De verbindingen die jij noemt rijden wellicht wat vaker en er zijn wellicht wat meer alternatieven, maar dan kom je toch weer terecht op de kanttekeningen die ik daarbij plaatste.
Dát er meer alternatieven zijn is in dit geval ook volstrekt logisch, en werd eigenlijk ook al met dat andere voorbeeld (Den Haag - Rotterdam versus Uithoorn - Amstelveen) min of meer aangegeven: het gaat om verbindingen in gebieden waar gewoon veel meer vervoersvraag is. Het klinkt misschien wat gek vanuit een bubbel binnen de A10, maar Uithoorn ligt toch écht een stukje verder van Amsterdam af dan Nieuw-Sloten of Geuzenveld...
De kanttekeningen die jij plaatst vallen in Nieuw-West in de praktijk erg mee. Juist omdat het om meerdere frequente lijnen met relatief hoge vervoerscapaciteit gaat, is de gemaakte omweg en/of het vaker overstappen meestal niet zo'n heel groot probleem. Je komt er wel, en vaak nog redelijk op tijd ook. Dat is mijn ervaring tenminste. Het "iets" dat nog rijdt in Uithoorn is qua frequentie en voertuigen gewoon erg mager en er is ook nog eens sprake van weinig spreiding over de alternatieven. Bijna iedereen moet immers op grote afstand dezelfde kant op. Uiteindelijk moet maar blijken hoe populair de Uithoornlijn wordt en of stremmingen een groot probleem gaan vormen.
TffpaA schreef: ↑do 15 aug 2024, 11:25Dát er meer alternatieven zijn is in dit geval ook volstrekt logisch [...]
Dát wordt dan ook niet bestreden. Het maakt de situatie voor mensen in Uithoorn alleen niet minder vervelend als tram 25 er weer eens uit ligt.
Het valt me wel op dat er altijd zo'n heisa wordt gemaakt over tramlijn 25, terwijl er totaal geen reactie kwam op mijn bericht dat lijn 54 afgelopen dinsdag ook enige tijd niet reed.
Voor lijn 54 zijn er, op voor sommige verbindingen de trein na, ook geen goede alternatieven.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Dat komt denk ik vooral door de slechte reputatie van de Amstelveenlijn. Ook tram 25 heeft opnieuw veel kinderziektes gehad. Dan speelt nog eens de hoge mate van afhankelijkheid van die enkele lijn mee. Hetzelfde zie je bij tram 26. De afhankelijkheid van metro 54 is ook aanzienlijk, maar je hebt iig nog wat alternatieven (helemaal als lijn 50 normaal rijdt) en op zich is de reputatie van die lijn door de jaren heen niet heel slecht (voor zover ik weet).
Het helpt ook niet mee dat GVB telkens een enorm deel van lijn 25 buiten dienst stelt en eigenlijk nooit gebruik maakt van de overige overloopwissels op het traject. Op de website van het projectbureau werd een mooi voorbeeld gegeven: stremming bij Station Zuid. Lijn 5 wordt omgeleid naar VUmc. Tram 25 wordt ingekort tussen Westwijk en Amstelveen Stadshart. Waarom niet blijven rijden tussen Westwijk (nu Uithoorn) en A.J. Ernststraat? Daar ligt een overloopwissel als het goed is en dan is Station Zuid op loopafstand.