Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
ICE11

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door ICE11 »

Ik kwam enkele fotos tegen, bij voorbeeld deze https://www.flickr.com/photos/remco_van ... 97132@N25/ , van de Sziget-Express eerder deze maand. De Duitse TCS-101 werd aan het eind van de trein meegesleept door Nederland. Wat ik me vraag: Heeft de loc daarvoor niet, net zoals de rijtuigen, een NL-vergunning nodig? En ik denk dat de 101 deze zeker niet heeft want uit eigen kracht kan ze in Nederland toch niet rijden.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Je geeft zelf je antwoord al. De loc kan zelfstandig alleen op het 15 kV-emplacement van Venlo rondrijden. Iemand die de loc bestuurt vanuit Venlo zal wel papieren voor NL nodig hebben. En als de BR101-loc alleen gesleept wordt, dan hoeft alleen de 1500 V loc toegelaten te zijn. Oftewel weinig aan de hand.
dennistd

Bericht door dennistd »

ICE11 schreef: za 17 aug 2024, 22:03 Ik kwam enkele fotos tegen, bij voorbeeld deze https://www.flickr.com/photos/remco_van ... 97132@N25/ , van de Sziget-Express eerder deze maand. De Duitse TCS-101 werd aan het eind van de trein meegesleept door Nederland. Wat ik me vraag: Heeft de loc daarvoor niet, net zoals de rijtuigen, een NL-vergunning nodig? En ik denk dat de 101 deze zeker niet heeft want uit eigen kracht kan ze in Nederland toch niet rijden.
Aan de andere kant is de RailAdventure 9903 een paar jaar terug diep Duitsland in geweest: https://www.hamburger-nahverkehr.de/fot ... 1001611_AA
quakkerillo

Bericht door quakkerillo »

Het begon vandaag goed in Maastricht.
Op spoor 2 stonden 2 niet-gekoppelde VIRM viertjes te wachten, de voorste zou vertrekken als 06:31 naar Enkhuizen.
Om 06:20 kwam de machinist, licht aan, deuren open... of toch. De knoppen gingen aan, maar de deuren bleven dicht.
Na 20 minuten met in totaal 3 machinisten en 2 conducteurs die van alles hebben proberen te resetten en doen: We gaan naar spoor 3!

Iedereen naar daar, machinist loopt naar voren en ontgrendelt de deuren. Blijven die ook dicht.
Zo'n 10-15 seconden na op de knoppen gedrukt te hebben ging de deur ineens wel open, maar maar half. Andere deuren gingen beetje open, en klapten dan weer dicht. Uiteindelijk kregen ze alle deuren wel open, maar niet op de normale stand.
06:31 werd dan maar geschrapt, 07:01 aangekondigd als de originele probleemtrein op spoor 2. Last-minute gewijzigd tóch naar het VIRM-zesje op spoor 3 zonder omroep, waardoor bij vertrek zo'n 12 reizigers voor niets nog op spoor 2 stonden bij een dichte treindie niet wisten dat de 06:31 óók niet vertrokken was, en ze op spoor 3 moesten zijn.
Tot Eindhoven leek de trein elke halte nog een minuutje extra vertraging te krijgen - deden de deuren het nog niet? Daarna leek er weer vaart in te komen.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Je geeft zelf je antwoord al. De loc kan zelfstandig alleen op het 15 kV-emplacement van Venlo rondrijden. Iemand die de loc bestuurt vanuit Venlo zal wel papieren voor NL nodig hebben. En als de BR101-loc alleen gesleept wordt, dan hoeft alleen de 1500 V loc toegelaten te zijn. Oftewel weinig aan de hand.
Er is vooraf wel degelijk geregeld dat de 101 het land binnen mocht, je kan niet zomaar allerlei exotische locomotieven door Nederland gaan slepen. Wat bij de 101 wel scheelt is dat deze al bekend was in Venlo waardoor het proces niet zo moeilijk was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79

Bericht door waldo79 »

Kijk, komt dus meer bij kijken :lol:
waldo79

Bericht door waldo79 »

Een heuglijke mededeling. Het toilet in treinstel 30 van Arriva functioneert en is schoon :trein:
ICE11

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: za 17 aug 2024, 22:57 Er is vooraf wel degelijk geregeld dat de 101 het land binnen mocht, je kan niet zomaar allerlei exotische locomotieven door Nederland gaan slepen. Wat bij de 101 wel scheelt is dat deze al bekend was in Venlo waardoor het proces niet zo moeilijk was.
Da is wat ik bedoelde. Want een buitenlandse rijtuig dat door NL wordt getrokken moet ook een toelating hebben.
gpvos

Bericht door gpvos »

Je hebt altijd nog zaken als aslast en omgrenzingsprofiel, en vast nog wel een paar dingen. Dat gaat niet helemaal zomaar.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Bemined

Bericht door Bemined »

Het is haast niet opvallend meer, maar de NS conducteurs hadden het vandaag weer druk met een veelvoud aan fietsen ten opzichte van fietsplekken in de trein. Bij trein 700524 met solo ICM4 zag ik minstens 5 fietsen staan te wachten in Utrecht, waarna een paar asociale reizigers de fietsplekken claimden voor hun koffers en de fietsen er niet meer bij konden (terwijl er genoeg zitplaatsen vrij waren verderop in de trein). Hoe het afgelopen is weet ik niet want ik moest een andere trein hebben, maar er leek wat NS personeel bij te komen en de trein is uiteindelijk met +3 vertrokken. Ook in zeker twee andere treinen gezien dat fietsen geweigerd werden.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Bemined schreef: zo 18 aug 2024, 16:05 Het is haast niet opvallend meer
Gelukkig is dit het topic voor alledaagse gebeurtenissen :Y. Voor opvallende dingen moet je op Somda zijn (A)
en-es

Bericht door en-es »

Bedoel je het treinfapperforum soms :trein:
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Dat is dít forum toch? Ik bedoel: zie ook die poll die ik laatst hield over de trein versus de bus :s
Hainje

Bericht door Hainje »

Dan heb je nog nooit op Somda gekeken.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
TffpaA
Donateur

Bericht door TffpaA »

Het is daar vast nog een tikkeltje autistischer ja, maar dat sluit niet uit dat de naald op dit forum soms ook flink het spectrum in duikt.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Conducteur: “Ik zoek de eigenaar van de laatste twee fietsen hier”
Reiziger: “Ik wil ze wel hebben hoor”
Conducteur: “Ja, dat snap ik!” en loopt weg.

Het is weer nationale fietsenmigratiedag…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Djeez

Bericht door Djeez »

Bemined schreef: zo 18 aug 2024, 16:05 Het is haast niet opvallend meer, maar de NS conducteurs hadden het vandaag weer druk met een veelvoud aan fietsen ten opzichte van fietsplekken in de trein. Bij trein 700524 met solo ICM4 zag ik minstens 5 fietsen staan te wachten in Utrecht, waarna een paar asociale reizigers de fietsplekken claimden voor hun koffers en de fietsen er niet meer bij konden (terwijl er genoeg zitplaatsen vrij waren verderop in de trein). Hoe het afgelopen is weet ik niet want ik moest een andere trein hebben, maar er leek wat NS personeel bij te komen en de trein is uiteindelijk met +3 vertrokken. Ook in zeker twee andere treinen gezien dat fietsen geweigerd werden.
Ah, zijn ze daar mee bezig? De laatste keer controle is echt al even geleden, volgens mij ben ik 2024 tot nu toe maar 2x gecontroleerd en ook de servicerondjes in de trein zitten er niet meer in.
Marc

Bericht door Marc »

Trein 1122 rijdt niet. Er is een extra trein Eindhoven-Breda ingelegd met een vierdelige VIRM. De 911 ervoor heeft ook niet gereden, het zal dan wel gezellig worden in de 9215 vanaf Breda.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Mikos schreef: za 27 jul 2024, 14:07 De app verwijst naar de website, waar een duidelijk artikel staat.

De NS Community is een hobbyistenforum, waar wat gemodereerd wordt door mensen vanuit NS. Dat is geen officiële informatiebron.
In de officiële nieuwsbrief van NS die ik vandaag ontving wordt voor vragen verwezen naar de NS klantenservice én de NS Community. Daarachter staat “we staan dag en nacht voor je klaar”.

Kennelijk is de NS Community wel een officiële informatiebron van NS en ben jij onjuist geïnformeerd Mikos.
Gr BasG
en-es

Bericht door en-es »

Dat is inderdaad hoe NS er naar kijkt. Maar ervaren reizigers weten wel beter.
waldo79

Bericht door waldo79 »

BasGeluk schreef: ma 19 aug 2024, 11:56
Mikos schreef: za 27 jul 2024, 14:07 De app verwijst naar de website, waar een duidelijk artikel staat.

De NS Community is een hobbyistenforum, waar wat gemodereerd wordt door mensen vanuit NS. Dat is geen officiële informatiebron.
In de officiële nieuwsbrief van NS die ik vandaag ontving wordt voor vragen verwezen naar de NS klantenservice én de NS Community. Daarachter staat “we staan dag en nacht voor je klaar”.

Kennelijk is de NS Community wel een officiële informatiebron van NS en ben jij onjuist geïnformeerd Mikos.
En Mikos reageert op dit forum ook op persoonlijke titel. Dus ik zou hem wat milder benaderen ;)
VIRM

Bericht door VIRM »

waldo79 schreef: zo 18 aug 2024, 08:40 Een heuglijke mededeling. Het toilet in treinstel 30 van Arriva functioneert en is schoon :trein:
Zijn de uitwerpselen en het slot niet via een breuk in het tijdruimte continuüm naar een andere dimensie weggezogen?
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Nou heb ik zin om Day of the Tentacle te spelen.
Marc

Bericht door Marc »

Trein 865 vertrok uit Sittard, maar kwam langs het perron weer tot stilstand. Er staat weer eens een Arriva trein defect in Beek. Als we nu eens wat wissels hadden tussen Sittard en Maastricht...
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

BasGeluk schreef: ma 19 aug 2024, 11:56 Kennelijk is de NS Community wel een officiële informatiebron van NS en ben jij onjuist geïnformeerd Mikos.
Wat jij wilt, joh. De NS Community denkt er zelf echt anders over:
Klant-helpt-klant versus service
De NS Community is een plek waar klanten elkaar helpen en met elkaar in gesprek gaan.
Dus we zijn geen klantenservice?
De NS Community heeft geen toegang tot klantgegevens of interne systemen. Met specifieke vragen over abonnementen, facturen, verzoeken om compensatie of coulance en dergelijke zal de Community je niet kunnen helpen.
Er wordt naar de NS Community verwezen, zodat je daar eventueel terecht kunt om door andere klanten geholpen te worden. Daarmee wordt de druk van de NS klantenservice gehaald. Maar dat maakt de NS Community geen officiële informatiebron. Ze zouden net zo goed naar de OVNL Wiki kunnen verwijzen, maar dat maakt het nog geen officiële informatiebron.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
Plaats reactie