Milco schreef: ↑zo 18 aug 2024, 16:17
ik heb de afgelopen jaren best wel opgezeten tegen het bijwerken van de patroontijden. Het vergt veel extra werk en energie (...), heeft gigantisch veel uitzonderingen die ik zelf enorm lastig vind uit elkaar te houden en (...)
Ik denk dat de meeste mensen die hier meelezen wel doorhebben dat er heel veel werk zit in de jaarlijkse dienstregelingswijziging waar dit onderdeel van is. Daarnaast geldt voor iedereen hier dat deze werkzaamheden naast hun baan/studie/... plaatsvinden. Mede daarom vind ik het ook onlogisch dat de patroontijden in principe bij één persoon liggen.
Als ik de afgelopen berichten samenvat, dan lijkt het echter dat de wens vanuit een grote groep gebruikers wel is dat de patroontijden behouden blijven. Dit zou ook mijn voorkeur hebben, aangezien de serienummers met hun bestemmingen ook wel op Wikipedia of andere bronnen te vinden zijn. Ik vind het argument "vertrektijden zijn ook wel elders te vinden" voor de wiki sowieso niet sterk, want dit geldt voor het meerendeel van de informatie op onze wiki (de treinseries met hun bestemmingen zijn bijv. ook wel op Treinposities te vinden). Het grote voordeel van onze wiki is dat die informatie niet van 10 verschillende sites gezocht hoeft te worden, maar juist mooi centraal staat.
umbusko schreef: ↑za 17 aug 2024, 23:57
Er is ook al vaker voorgesteld om patroontijden met een inschrijving te doen (net als concessies)
Het idee dat @umbusko hier oppert, had ik ook al in mijn achterhoofd gehad na aanleiding van hoe dit vorig jaar verliep. Dit lijkt mij ook een verstandige manier om dit nu op te pakken, zeker aangezien ik hier in het algemeen lees dat een aantal gebruikers de patroontijden wel een grote meerwaarde vinden. Met deze aanpak worden de werkzaamheden voor de patroontijden verspreid, wat voor het wikibeheer de last hiervan zou moeten verminderen. Het voordeel van deze aanpak is ook dat dit al een bewezen concept is, aangezien het al meerdere jaren (redelijk) succesvol wordt toegepast op BTM.
Milco schreef: ↑zo 18 aug 2024, 16:17
bijvoorbeeld door de patroontijden geautomatiseerd op de wiki op te nemen. Dit kostte echter nogal wat werk en tijd en het was niet duidelijk of dit per aanstaande december geregeld zou zijn.
Voor de lange termijn lijkt het mij verstandig om dit nader te onderzoeken. Dit biedt immers ook de mogelijkheid om de wijzigingen die middels de wijzigingsbladen plaatsvinden op de wiki automatisch te verwerken (ondanks dat dit vaak slechts doorkoppelingen of minimale wijzigingen in tijdligging zijn, want tijden kunnen door de jaarlijkse capaciteitsverdeling nauwelijks veranderen). Daarnaast vermindert het de druk die rond december sowieso al bij meerdere wikibewerkers aanwezig is i.v.m. de wijzigingen bij BTM. Technisch gezien is dit wel een flinke klus (wat waarschijnlijk nog niet draait in december), maar met een combinatie van de wikibot en de open datastromen van NS moet dit haalbaar kunnen zijn. Er zijn ook meerdere forum- en wikigebruikers die (mee)werken aan verschillende sites die de vertrektijden al dan niet live ophalen (denk aan Treinposities, Rijden de Treinen,
nsdr.bemined.nl
e.d.), misschien is het handig om die hier actief in te betrekken.
Dit hoeft echter niet te betekenen dat de patroontijden al van de wiki moeten verdwijnen voordat dit geregeld is. Er kan ook parallel aan dit onderzoek/plan een andere aanpak uitgerold worden die de handmatige werkzaamheden over meer verschillende wikibewerkers verspreid (zoals ook eerder al aangehaald).
umbusko schreef: ↑za 17 aug 2024, 23:57
er wordt nu gewoon een mening doorgedrukt zonder enig overleg of poging om een alternatief te proberen. Dat inspireert me eerlijk gezegd weinig om energie in de wiki te blijven steken, hoewel ik dat toch altijd graag heb gedaan (ten koste van andere activiteiten waar ik mijn energie in zou kunnen steken).
Ik vind het vervelend om dit te noemen, maar ik vind onze wiki ook te belangrijk om niet te noemen: ik zie hier een patroon in verschijnen. Een wiki handhaven (zeker een op dit formaat) kost een hoop moeite en is dus niet in je eentje te doen. Je hebt toch echt een aantal personen nodig die met passie aan die wiki werken, naast een grote groep gebruikers die incidentele aanpassingen doen als zij fouten, onduidelijkheden of verouderde info tegenkomen. Het is dan ook zorgwekkend als verschillende actieve gebruikers (uit beide categorieën) aangeven dat zij door de eenzijdige besluiten die (een deel van) de wikibeheerders (proberen te) nemen minder energie/passie/motivatie hebben om aan die wiki te werken.