Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
-
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2025-2032)
De vervoerders gooien alles maar wat makkelijk op overmacht.
Zekerheden inbouwen doen ze niet want ze zij bang dat ze dan niet winnen.
Zekerheden inbouwen doen ze niet want ze zij bang dat ze dan niet winnen.
-
Wat voor zekerheden zou je in godsnaam moeten inbouwen voor het geval dat je leverancier van je voertuigen failliet gaat? Een faillissement kondigt zich meestal niet al maanden van te voren aan en je kan ook niet echt een reserve vloot bestellen bij een andere leverancier "voor het geval dat". Tuurlijk, op andere onderwerpen zijn vervoerders zeker vrij snel geneigd om het op overmacht te gooien, maar in dit geval?
Grt. Stefan
-
Een extra stalling moeten huren, moeten hopen dat je genoeg dieselbussen bij elkaar kunt schrapen (lees: leasen en huren, met dus bijbehorende extra kosten) om een dienstregeling te kunnen rijden en een leveringscontract voor diesel moeten regelen terwijl je contracten voor elektriciteit hebt afgesloten. En dat allemaal onder tijdsdruk, op eigen kosten en oorspronkelijk met het risico dat je 5 jaar korter hebt om die extra kosten terug te verdienen en je elektrische bussen af te schrijven. Wat komt dat goed uit...buschauffeurDH schreef: ↑do 22 aug 2024, 23:32Het komt Qbuzz wel allemaal goed uit zeg. Rijden met diesels en een stalling die niet op tijd klaar s. En de provincie die doet alsof er niks aan de hand is.Speedmaster schreef: ↑do 22 aug 2024, 16:09 De huidige stalling in Gouda blijft een half jaar langer in gebruik. De bouwplannen voor de nieuwe stalling lopen zoveel vertraging op dat er niet gestart kan worden in December. Daarbij komt dat er tijdelijk met dieselbussen gereden moet gaan worden door de vanHool perikelen.
Qbuzz heeft er nu voor gekozen om de huidige stalling van Arriva te blijven gebruiken tot eind juli 2025 en daar alleen maar dieselbussen neer te zetten zodat alle tijdelijke dieselbussen zoveel mogelijk op 1 stalling met dieselpomp staan.
Kijkend naar het huidige aantal bussen van Gouda is dat ongeveer een 25 a 30 bussen. Hoeveel dieselbussen Qbuzz op Gouda neer zal zetten is dus nog even afwachten.
Duidelijk is dus wel dat Gouda later van start zal gaan met elektrische bussen dan de rest van de concessie.

-
Qbuzz ging in zee met Van Hool voor een megaorder bussen. En niet om die rustig te laten instromen maar om die half december allemaal geleverd te hebben. Want aan het niet hebben van die bussen hingen zware consequenties. Namelijk 8 jaar de concessie rijden in plaats van 13 jaar. En die concessie is een enorme inkomstenbron. Dan moet je echt wel gedegen onderzoek doen of zo'n leverancier dat allemaal wel aan kan voordat je die emissievrije start belooft.
Zelfde geldt voor die stalling aan de Hallenweg. Je kunt wel zeggen dat je al je e-bussen kwijt kunt en kunt opladen maar als je de regels van de gemeente Leiden aan je laars lapt weet je dat die gemeente dwars gaat liggen. Dus de gok de Hallenweg op tijd klaar te hebben was te optimistisch zullen we maar zeggen.
Inschrijven op zo'n concessie is niet je vinger opsteken en bluffen dat jij het wel gaat doen. Dit gaat om serieus geld. Al met al is de Provincie behoorlijk genaaid door Qbuzz hoewel ze dat niet zullen toegeven.
Als ik Arriva was zou ik op zijn minst protesteren tegen de gang van zaken.
Zelfde geldt voor die stalling aan de Hallenweg. Je kunt wel zeggen dat je al je e-bussen kwijt kunt en kunt opladen maar als je de regels van de gemeente Leiden aan je laars lapt weet je dat die gemeente dwars gaat liggen. Dus de gok de Hallenweg op tijd klaar te hebben was te optimistisch zullen we maar zeggen.
Inschrijven op zo'n concessie is niet je vinger opsteken en bluffen dat jij het wel gaat doen. Dit gaat om serieus geld. Al met al is de Provincie behoorlijk genaaid door Qbuzz hoewel ze dat niet zullen toegeven.
-
De provincie is niet genaaid door Qbuzz. Overmacht.
Dit kan iedere vervoerder overkomen. En aan de Hallenweg gaan ze over 2 weken beginnen.
Dus dat komt wel goed.
Ik blijf erbij dat ze het goed doen de voorbereidingen.
Ik woon vlakbij waar de nieuwe standplaats komt.
Dit kan iedere vervoerder overkomen. En aan de Hallenweg gaan ze over 2 weken beginnen.
Dus dat komt wel goed.
Ik blijf erbij dat ze het goed doen de voorbereidingen.
Ik woon vlakbij waar de nieuwe standplaats komt.
-
Oh, zo ken ik er nog een:buschauffeurDH schreef: ↑za 24 aug 2024, 11:28 (...) Dan moet je echt wel gedegen onderzoek doen of zo'n leverancier dat allemaal wel aan kan voordat je die emissievrije start belooft. (...)
als je de regels (...) aan je laars lapt (...)
Al met al is de Provincie behoorlijk genaaid door Qbuzz hoewel ze dat niet zullen toegeven.
Als ik jou was zou ik op zijn minst kappen met al die ongefundeerde verwijten.

En zoals al eerder in dit topic is genoemd:
Ga dan zelf bij Qbuzz werken als je het beter weet.
-
Nou, overdrijf je niet een beetje? Tegen de, vermeende, extra kosten staan ook de niet kosten voor de leasetermijnen voor de nog niet geleverde EV bussen.iamthedutchdude schreef: ↑vr 23 aug 2024, 15:44Een extra stalling moeten huren, moeten hopen dat je genoeg dieselbussen bij elkaar kunt schrapen (lees: leasen en huren, met dus bijbehorende extra kosten) om een dienstregeling te kunnen rijden en een leveringscontract voor diesel moeten regelen terwijl je contracten voor elektriciteit hebt afgesloten. En dat allemaal onder tijdsdruk, op eigen kosten en oorspronkelijk met het risico dat je 5 jaar korter hebt om die extra kosten terug te verdienen en je elektrische bussen af te schrijven. (..)buschauffeurDH schreef: ↑do 22 aug 2024, 23:32Het komt Qbuzz wel allemaal goed uit zeg. (..)Speedmaster schreef: ↑do 22 aug 2024, 16:09 De huidige stalling in Gouda blijft een half jaar langer in gebruik. (..) Daarbij komt dat er tijdelijk met dieselbussen gereden moet gaan worden door de vanHool perikelen.
(..)
Energiecontracten zullen, behoudens opstartkosten welke men sowieso al had, toch pas ingaan op moment van oplevering, lijkt mij.
Extra diesel nodig? De leverancier die in Utrecht of Dordrecht komt kan ook wel ff langs Gouda, toch? Meer volume is meestal meer korting.. dus wat nu meer kosten? (stroom is ook niet meer goedkoop)
Als ik Arriva was en de verhuurder van de stalling in Gouda zou ik een fiks bedrag vragen. Lekker afromen, die concurrent. Kunnen toch geen kant op.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Uiteindelijk denk ik dat juist de aanbesteden dienst ook kritisch moet kijken naar hetgeen gevraagd wordt en of dat realistisch is, met de praktijkervaringen van afgelopen jaren uitgebreid bekend. Volledig EV starten, zonder haperingen, is toch nog nergens gelukt? Vraag het dan ook niet.
(ja, misschien die Schiphol concessie maar dat kan je niet vergelijken met een provinciale EV concessie, vind ik.).
Faillissement van Van Hool kan je weinig aan doen, als klant zijnde, tenzij men zelf de boel kon/wilde overnemen erna. Voor dergelijke zaken zal er ook wel een juridische pagina in het bidbook staan, lijkt mij, zodat de aannemende partij daar niet voor aansprakelijk kan worden gesteld tenzij er duidelijk sprake is van tekortkomingen bij de aannemende partij. Maar goed, dat is dan allemaal haarkloverij voor later want in de praktijk moet er een probleem opgelost worden en bussen besteld worden. Nou, dat hebben ze gedaan. Als ze bevallen, denk ik dat Qbuzz nog wel ff nadenkt om in Valkenswaard nog wat te bestellen in de toekomst. Nu deden ze dat al niet veel, maar toch.
-
Er is ongetwijfeld een onderdeel opgenomen in het bidbook wanneer een beoogde leverancier niet kan leveren. Faillissement van een leverancier geeft natuurlijk een bepaalde uitzondering aan. Maar die uitzondering is niet ongelimiteerd, er zijn immers voldoende leveranciers die de bestelling over kunnen nemen. De opdrachtgever zal Qbuzz niet houden aan een aantal afspraken, maar..... de hier uit voortvloeiende kosten moet Qbuzz verhalen op Van Hool, de opdrachtgever heeft hier niets mee te maken. Maar ja, Qbuzz is niet de enige klant van Van Hool. Bij een faillissement staat de belastingdienst vooraan, op plaats 2 staat het personeel, op plaats 3 de nutsbedrijven op plaats 4 de leveranciers en pas als laatste de klant. Qbuzz kan dus fluiten naar de centen, de vraag is of ze überhaupt hun aanbetaling terug kunnen krijgen. Alles wat er gebeurt is komt dus voor rekening van Qbuzz. Ja, je kunt met je energieleverancier overleggen dat je contract later in gaat. Ja, je kunt je bestaande contract voor diesel uitbreiden met de bussen die je tijdelijk gaat inzetten. Maar dat is dan ook het enige voordeel voor Qbuzz. Want.... ze moeten overal bussen vandaan toveren die ook nog, afhankelijk van de eis van de opdrachtgever, voldoen aan de productformule waar ze op ingezet worden. Ik heb begrepen dat het HOV bussen zouden worden, dus kun je daar niet zomaar een VDL of een 14 jaar oude Citaro met 28 zitplaatsen op zetten. Dus zo heel goed komt het de vervoerder niet uit. Waarschijnlijk kunnen ze wel tijdelijk de bussen gebruiken die Arriva heeft gebruikt, maar als Volvo of VDL zeggen: "die bussen zijn al verkocht of verhuurd aan Verweggistan", dan kan Qbuzz hoog en laag springen, maar dan moeten ze echt op zoek gaan naar wat anders.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
-
Er zijn gisteren drie Yutong T12E's op naam gezet. Kenteken: 02BZF6 , 16BZF6 en 17BZF6.
-
Dat zijn tourincars.
- ArrivaBas
- Contacteer:
De Yutongs voor Qbuzz zijn van het model U15.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
Re: Concessie Zuid-Holland Noord (2012-2022)
Eerste bussen van Qbuzz staan inmiddels in Katwijk gestationeerd, staan 3 geledes buiten en een aantal binnen. Zag ook 2 qliners staan Mercedes. Alles diesel.
Ex Arriva chauffeur ZHN LDN, nu touringcarchauffeur jonker travel katwijk
-
Komen er ook bussen voor Gouda die uit andere regio's Komen of niet?
-
Die hoeven niet voor ZHN te zijn. Kunnen ook naar Friesland gaan
-
Ik denk het wel dat ze voor ZHN zijn.
Anders worden ze hier niet neer gezet.
Zullen wel voor de r-net en de snelbuzz zijn.
Tot de Yutong bussen er zijn.
Dan zijn ze wel hard met de voorbereidingen bezig gaat al aardig opschieten.
Anders worden ze hier niet neer gezet.
Zullen wel voor de r-net en de snelbuzz zijn.
Tot de Yutong bussen er zijn.
Dan zijn ze wel hard met de voorbereidingen bezig gaat al aardig opschieten.
-
Bussen voor Friesland gaan ook eerst naar Katwijk. Wellicht geeft dat duidelijkheid 
- ThatPCDude
- Donateur
Zijn het Utrechtse geledes? (In zowel U-Bus als U-Link livrei?)
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Volgens mij voornamelijk Q-link/GD streek geledes.
-
En om precies te zijn:Station Luchtbal schreef: ↑wo 28 aug 2024, 08:35 Er zijn gisteren drie Yutong T12E's op naam gezet. Kenteken: 02BZF6 , 16BZF6 en 17BZF6.
https://www.ad.nl/overbetuwe/betuwe-exp ... ~a8f70964/
-
Om nog preciezer te zijn, het zijn drie busbedrijven.
https://nieuws.ns.nl/voor-het-eerst-zer ... eindienst/
https://nieuws.ns.nl/voor-het-eerst-zer ... eindienst/
- ThatPCDude
- Donateur
Inmiddels zijn de nieuwe bestemmingen voor ZHN ingeladen in de boordcomputers van Qbuzz, heb al een aantal foto's gezien van bussen uit DMG die met de nieuwe bestemmingen erop 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
- OV-Ambtenaar
- Contacteer:
Los van de voortgang van de Yutongs - die toch pas volgend jaar zouden instromen - heeft iemand al een beeld bij hoe het gaat met de order van Qbuzz bij IVECO Bus?
We gaan in Nederland van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit
-
Die schijnen klaar te zijn.
-
zijn er al foto's van die nieuwe Iveco's?
-
Volgende week zijn er personeelsbijeenkomsten. Mogelijk volgt er dan meer nieuws...