Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Suus »

Eindhoven en Veldhoven hebben al een goede basis voor een tramnet, er ligt al een vrijliggende busbaan van het station naar het vliegveld die vrijwel direct naar tramlijn omgebouwd kan worden en via het nieuwe ASML-terrein naar een treinstation in Acht doorgetrokken kan worden. Met als enig verschil dat een tram zo 500 reizigers absorbeert waar een gelede bus het bij 120 reizigers wel voor gezien houdt.

De busbaan naar het vliegveld heeft ook al een aftakking richting het centrum van Veldhoven, die verder getrokken kan worden naar de bestaande ASML-gebouwen aan de zuidzijde van Veldhoven, en naar het Maxima MC. Daarmee heb in ieder geval een goede verbinding geschapen van de stad naar beide ASML-campussen en tussen de campussen in. De volgende stap wordt langs de route van de tram zeer goed naar ruimtegebruik kijken en veel appartementencomplexen bouwen, en daarna kijken of je de tram naar de andere HOV-banen kan verlengen, bijvoorbeeld een lijn naar Woensel of de parallele route naar Veldhoven onderlangs via Gestel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3573
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door n-evo »

Lagevloertrams met een capaciteit van 500 reizigers zijn nou niet bepaald de norm. Alleen een gekoppelde 5+7-delige Utrechtse sneltram haalt dat aantal in Nederland.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 22 aug 2024, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

Gelede bussen zijn ook niet echt de norm. Dat is het punt uiteraard ook niet — het ging erover dat een tram een fors grotere capaciteit per bestuurder kan hebben dan welke bus dan ook.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3573
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door n-evo »

Uiteraard en logisch, maar iets gangbaardere aantallen gebruiken als we dit soort vergelijkingen maken mag best.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

Zo extreem zijn die aantallen niet. Suus had als referentie ook de dubbelgelede Van Hools kunnen nemen, maar ook daar prop je niet meer dan 200 personen in. Nog steeds 2-1 voor de tram dus, maar ook bepaald geen standaard oplossing. Een toch niet al te grote Amsterdamse 15G-tram neemt 175 passagiers mee, en die dingen kunnen — in tegenstelling tot gelede bussen — ook gekoppeld rijden.

Als ze nou met een buurtbusje aan was komen zetten dan had je natuurlijk wel een punt gehad (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9514
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door regenmaker »

Brabantse gedeputeerde veegt plannen Eindhovense lightrail van tafel

...Eindhoven krijgt geen lightrail. Het bestaande HOV-busnetwerk uitbreiden is volgens de provincie flexibeler.

https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/08/28 ... van-tafel/

Gelukkig, mensen die het net zoals in Mülheim an der Ruhr, begrijpen. *bus*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Nitein-Repart
Berichten: 4157
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Nitein-Repart »

Zolang er in Eindhoven nog best grote wijken op werkdagen slechts 2x per uur een bus heb en en 's avonds en in het weekend slechts 1x per uur een bus, denk ik dat het eerder noodzakelijk is om de frequentie van die buslijnen te verhogen naar 4x per uur een bus op werkdagen en 2x per uur een bus 's avonds en in het weekend. Op zich is het ook niet zo vreemd dat Eindhoven enkel bussen heeft. Steden van vergelijkbare grootte en belangrijkheid hebben ook uitsluitend busvervoer. In Duitsland zijn dat Münster, Wiesbaden, Aachen, Mönchengladbach, Kiel en Lübeck en verder in Europa moet ik denken aan Vilnius, Ljubljana, Bologna, Verona en Leeds wat met ruim 600.000 inwoners dacht ik de grootste stad van Europa is zonder tram, metro of S-Bahnachtig netwerk.
-
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 153
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Willem »

Anderzijds hebben plaatsen als Dijon, Vitoria, Innsbruck, Odense, Luik, Ulm of Geneve wel een tram terwijl die plaatsen van hetzelfde formaat als Eindhoven zijn.
Het is maar waarmee je de vergelijking wil maken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6626
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

En hebben Wiesbaden en Mönchengladbach geen vliegveld met enorme reizigersvervoer
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

Willem schreef: do 29 aug 2024, 10:56 Anderzijds hebben plaatsen als Dijon, Vitoria, Innsbruck, Odense, Luik, Ulm of Geneve wel een tram terwijl die plaatsen van hetzelfde formaat als Eindhoven zijn.
Het is maar waarmee je de vergelijking wil maken.
Precies dat. Het aantal inwoners relateren aan (on)gewenste OV-voorzieningen leidt bijna per definitie tot rare uitkomsten, welke richting je ook uit redeneert.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es
Berichten: 5397
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door en-es »

ZO6176 schreef: do 29 aug 2024, 11:01 En hebben Wiesbaden en Mönchengladbach geen vliegveld met enorme reizigersvervoer
Jawel, FRA en DUS.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Z2N »

Je bedoelt Frankfurt en Düsseldorf? En hoe past dat bij de discussie over waarom Wiesbaden en Mönchengladbach geen tram hebben?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11425
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door trolly »

Dat lijkt me duidelijk: het is weer een vergezocht argument in een niet erg zinvolle duscussie (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Z2N »

De dag dat mensen zouden lezen voordat ze antwoorden zou het internet gelijk een mooiere plek worden. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Roeland »

Wat voor zo'n vergelijking nogal uitmaakt zijn de punten:
- hoe vlak is het terrein? op vlak terrein kunnen mensen makkelijker fietsen dan in steden die tegen een heuvel op gebouwd zijn
- hoe centraal ligt het station (en zijn er meerdere stations)? wanneer de meeste functies en woonwijken binnen ca. 1 km van een station liggen, heb je minder snel een tram nodig dan wanneer veel wijken en functies ver bij het station vandaan liggen. Met een nieuw station in Acht kom je voor Eindhoven volgens mij al een heel eind
- hoe liggen de belangrijkste publiekstrekkers (zoals universiteit, stadscentrum en ziekenhuis) t.o.v. het station (wanneer die in een Uithoek liggen (zoals in Utrecht en Groningen) heb je eerder een tram nodig dan wanneer deze vlak bij een station liggen (zoals bijv. in Leiden)

... en misschien nog wel een paar punten, maar die laat ik graag aan kenners over :)
TffpaA
Donateur
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door TffpaA »

Frequenter busvervoer over meer vrije banen lijkt mij de komende decennia voor Eindhoven eerlijk gezegd ook wel afdoende. Nadeel van de stad is dat zeker de na-oorlogse uitbreidingen heel erg autogecentreerd zijn opgezet, met ruime wegen die vaak tweebaans werden uitgevoerd en redelijk ruim opgezette woonwijken die daar met de rug naartoe werden gebouwd. Qua inwonertal voldoet Eindhoven daarmee misschien al wel een tijdje aan het tramcriterium, maar het is vooral de uitgestrektheid en layout waardoor sterk geconcentreerde vervoerbundels eigenlijk ontbreken.

Dat kan natuurlijk allemaal veranderen, en op zich zijn de stedenbouwkundige ontwikkelingen van de afgelopen decennia ook wel een stap in de goede richting. Toch zal dat vooralsnog wel met busvervoer uit kunnen, voordat een tram om de hoek komt rijden kijken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6626
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

Je kunt niet eindeloos frequenties ophogen. Op de Noord Brabant kwam ligt deze op 17 bussen per uur per richting. Dus als 401, 402 en 403 6x per uur zouden rijden dan mag dat dus niet
De montgommerylaan kent volgens mij geen maximum maar ook daar kun je niet eindeloos ophogen.
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Roeland »

Het is makkelijker om een bestuurlijke wens van max. 17 per uur aan te passen, dan een tramlijn aan te leggen...
TffpaA
Donateur
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door TffpaA »

Precies. 'Mag niet' roept bij mij vooral de vragen 'van wie niet?' en 'waarom dan niet?' op. Het klinkt in ieder geval al niet als een ijzeren natuurwet waarbij bij hogere gewenste frequenties automatisch een tram verschijnt. Eerder dat er nog eens goed gekeken wordt naar dat maximum, en als dat echt lastig op te hogen valt naar tussenmaatregelen, zoals langere bussen of desnoods ongelijkvloerse kruisingen op de grootste knelpunten. Dat is in Eindhoven immers al vaker beproefd.
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Roeland »

Wellicht moet een afvaardiging van het Eindhovense gemeentebestuur eens een excursie maken naar de Zuidtangent in Hoofddorp, en/of naar Almere, Spijkenisse en Utrecht Rijnsweerd om eens te kijken naar goed functionerende busbanen met een grotere capaciteit dan 17x per uur?
waldo79
Berichten: 8477
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door waldo79 »

Over die busbanen kun je wel 50 bussen per uur laten rijden zonder dat het tot problemen met de verkeersveiligheid gaat leiden. Hooguit heeft kruisend verkeer langer rood.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6626
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door ZO6176 »

en-es schreef: do 29 aug 2024, 11:49
ZO6176 schreef: do 29 aug 2024, 11:01 En hebben Wiesbaden en Mönchengladbach geen vliegveld met enorme reizigersvervoer
Jawel, FRA en DUS.
De reizigers van Frankfurt reizen via Wiesbaden Hbf?
Menander
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Menander »

Even terugkomend op de inwonertal discussie. Het gaat in het geval van Eindhoven ook juist om het groot aantal arbeidsplaatsen. De snelwegen naar Eindhoven en dan met name naar de N2 lopen vol omdat dat veel bedrijven zitten. Met de uitbreiding van BIC zal dat alleen nog maar groeien. De oplossing die de provincie in gedachten heeft is de bus conform de in 2020 gepresenteerde Brainport-lijn. Destijds maakte het MIRC gehakt van de plannen maar nu is er via Beethoven toch weer deels financiering voor gevonden. De plannen blijven nog vaag maar eerder werd gesproken over een vrije busbaan van station Best naar de A2 en dan naar de Run. Ik hoop dat de plannen toch nog verkeerstechnisch getoetst gaan worden. Volgens mij kan je die euro's beter besteden.
TffpaA
Donateur
Berichten: 5050
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door TffpaA »

Nu ook in Trouw, waar een fantast ruim baan krijgt:

https://archive.ph/8JiIQ
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 13642
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn

Bericht door Hainje »

Bij het zien van het kaartje had ik al zoiets van: :') ____!
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten