Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
- Suus
- Berichten: 52109
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Eindhoven en Veldhoven hebben al een goede basis voor een tramnet, er ligt al een vrijliggende busbaan van het station naar het vliegveld die vrijwel direct naar tramlijn omgebouwd kan worden en via het nieuwe ASML-terrein naar een treinstation in Acht doorgetrokken kan worden. Met als enig verschil dat een tram zo 500 reizigers absorbeert waar een gelede bus het bij 120 reizigers wel voor gezien houdt.
De busbaan naar het vliegveld heeft ook al een aftakking richting het centrum van Veldhoven, die verder getrokken kan worden naar de bestaande ASML-gebouwen aan de zuidzijde van Veldhoven, en naar het Maxima MC. Daarmee heb in ieder geval een goede verbinding geschapen van de stad naar beide ASML-campussen en tussen de campussen in. De volgende stap wordt langs de route van de tram zeer goed naar ruimtegebruik kijken en veel appartementencomplexen bouwen, en daarna kijken of je de tram naar de andere HOV-banen kan verlengen, bijvoorbeeld een lijn naar Woensel of de parallele route naar Veldhoven onderlangs via Gestel.
De busbaan naar het vliegveld heeft ook al een aftakking richting het centrum van Veldhoven, die verder getrokken kan worden naar de bestaande ASML-gebouwen aan de zuidzijde van Veldhoven, en naar het Maxima MC. Daarmee heb in ieder geval een goede verbinding geschapen van de stad naar beide ASML-campussen en tussen de campussen in. De volgende stap wordt langs de route van de tram zeer goed naar ruimtegebruik kijken en veel appartementencomplexen bouwen, en daarna kijken of je de tram naar de andere HOV-banen kan verlengen, bijvoorbeeld een lijn naar Woensel of de parallele route naar Veldhoven onderlangs via Gestel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Lagevloertrams met een capaciteit van 500 reizigers zijn nou niet bepaald de norm. Alleen een gekoppelde 5+7-delige Utrechtse sneltram haalt dat aantal in Nederland.
Laatst gewijzigd door n-evo op do 22 aug 2024, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- trolly
- Berichten: 11426
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Gelede bussen zijn ook niet echt de norm. Dat is het punt uiteraard ook niet — het ging erover dat een tram een fors grotere capaciteit per bestuurder kan hebben dan welke bus dan ook.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 3573
- Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Uiteraard en logisch, maar iets gangbaardere aantallen gebruiken als we dit soort vergelijkingen maken mag best.
- trolly
- Berichten: 11426
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Zo extreem zijn die aantallen niet. Suus had als referentie ook de dubbelgelede Van Hools kunnen nemen, maar ook daar prop je niet meer dan 200 personen in. Nog steeds 2-1 voor de tram dus, maar ook bepaald geen standaard oplossing. Een toch niet al te grote Amsterdamse 15G-tram neemt 175 passagiers mee, en die dingen kunnen — in tegenstelling tot gelede bussen — ook gekoppeld rijden.
Als ze nou met een buurtbusje aan was komen zetten dan had je natuurlijk wel een punt gehad
Als ze nou met een buurtbusje aan was komen zetten dan had je natuurlijk wel een punt gehad

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9514
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Brabantse gedeputeerde veegt plannen Eindhovense lightrail van tafel
...Eindhoven krijgt geen lightrail. Het bestaande HOV-busnetwerk uitbreiden is volgens de provincie flexibeler.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/08/28 ... van-tafel/
Gelukkig, mensen die het net zoals in Mülheim an der Ruhr, begrijpen.
...Eindhoven krijgt geen lightrail. Het bestaande HOV-busnetwerk uitbreiden is volgens de provincie flexibeler.
https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/08/28 ... van-tafel/
Gelukkig, mensen die het net zoals in Mülheim an der Ruhr, begrijpen.

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Zolang er in Eindhoven nog best grote wijken op werkdagen slechts 2x per uur een bus heb en en 's avonds en in het weekend slechts 1x per uur een bus, denk ik dat het eerder noodzakelijk is om de frequentie van die buslijnen te verhogen naar 4x per uur een bus op werkdagen en 2x per uur een bus 's avonds en in het weekend. Op zich is het ook niet zo vreemd dat Eindhoven enkel bussen heeft. Steden van vergelijkbare grootte en belangrijkheid hebben ook uitsluitend busvervoer. In Duitsland zijn dat Münster, Wiesbaden, Aachen, Mönchengladbach, Kiel en Lübeck en verder in Europa moet ik denken aan Vilnius, Ljubljana, Bologna, Verona en Leeds wat met ruim 600.000 inwoners dacht ik de grootste stad van Europa is zonder tram, metro of S-Bahnachtig netwerk.
-
- Willem
- Berichten: 153
- Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Anderzijds hebben plaatsen als Dijon, Vitoria, Innsbruck, Odense, Luik, Ulm of Geneve wel een tram terwijl die plaatsen van hetzelfde formaat als Eindhoven zijn.
Het is maar waarmee je de vergelijking wil maken.
Het is maar waarmee je de vergelijking wil maken.
-
- Donateur
- Berichten: 6628
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
En hebben Wiesbaden en Mönchengladbach geen vliegveld met enorme reizigersvervoer
- trolly
- Berichten: 11426
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Precies dat. Het aantal inwoners relateren aan (on)gewenste OV-voorzieningen leidt bijna per definitie tot rare uitkomsten, welke richting je ook uit redeneert.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 5397
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Je bedoelt Frankfurt en Düsseldorf? En hoe past dat bij de discussie over waarom Wiesbaden en Mönchengladbach geen tram hebben?
- trolly
- Berichten: 11426
- Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
- Locatie: Golf van Mexico
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Dat lijkt me duidelijk: het is weer een vergezocht argument in een niet erg zinvolle duscussie 

Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
- Z2N
- Donateur
- Berichten: 13789
- Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
- Locatie: Zeist
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
De dag dat mensen zouden lezen voordat ze antwoorden zou het internet gelijk een mooiere plek worden. 

-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Wat voor zo'n vergelijking nogal uitmaakt zijn de punten:
- hoe vlak is het terrein? op vlak terrein kunnen mensen makkelijker fietsen dan in steden die tegen een heuvel op gebouwd zijn
- hoe centraal ligt het station (en zijn er meerdere stations)? wanneer de meeste functies en woonwijken binnen ca. 1 km van een station liggen, heb je minder snel een tram nodig dan wanneer veel wijken en functies ver bij het station vandaan liggen. Met een nieuw station in Acht kom je voor Eindhoven volgens mij al een heel eind
- hoe liggen de belangrijkste publiekstrekkers (zoals universiteit, stadscentrum en ziekenhuis) t.o.v. het station (wanneer die in een Uithoek liggen (zoals in Utrecht en Groningen) heb je eerder een tram nodig dan wanneer deze vlak bij een station liggen (zoals bijv. in Leiden)
... en misschien nog wel een paar punten, maar die laat ik graag aan kenners over
- hoe vlak is het terrein? op vlak terrein kunnen mensen makkelijker fietsen dan in steden die tegen een heuvel op gebouwd zijn
- hoe centraal ligt het station (en zijn er meerdere stations)? wanneer de meeste functies en woonwijken binnen ca. 1 km van een station liggen, heb je minder snel een tram nodig dan wanneer veel wijken en functies ver bij het station vandaan liggen. Met een nieuw station in Acht kom je voor Eindhoven volgens mij al een heel eind
- hoe liggen de belangrijkste publiekstrekkers (zoals universiteit, stadscentrum en ziekenhuis) t.o.v. het station (wanneer die in een Uithoek liggen (zoals in Utrecht en Groningen) heb je eerder een tram nodig dan wanneer deze vlak bij een station liggen (zoals bijv. in Leiden)
... en misschien nog wel een paar punten, maar die laat ik graag aan kenners over

-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Frequenter busvervoer over meer vrije banen lijkt mij de komende decennia voor Eindhoven eerlijk gezegd ook wel afdoende. Nadeel van de stad is dat zeker de na-oorlogse uitbreidingen heel erg autogecentreerd zijn opgezet, met ruime wegen die vaak tweebaans werden uitgevoerd en redelijk ruim opgezette woonwijken die daar met de rug naartoe werden gebouwd. Qua inwonertal voldoet Eindhoven daarmee misschien al wel een tijdje aan het tramcriterium, maar het is vooral de uitgestrektheid en layout waardoor sterk geconcentreerde vervoerbundels eigenlijk ontbreken.
Dat kan natuurlijk allemaal veranderen, en op zich zijn de stedenbouwkundige ontwikkelingen van de afgelopen decennia ook wel een stap in de goede richting. Toch zal dat vooralsnog wel met busvervoer uit kunnen, voordat een tram om de hoek komtrijden kijken.
Dat kan natuurlijk allemaal veranderen, en op zich zijn de stedenbouwkundige ontwikkelingen van de afgelopen decennia ook wel een stap in de goede richting. Toch zal dat vooralsnog wel met busvervoer uit kunnen, voordat een tram om de hoek komt
-
- Donateur
- Berichten: 6628
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Je kunt niet eindeloos frequenties ophogen. Op de Noord Brabant kwam ligt deze op 17 bussen per uur per richting. Dus als 401, 402 en 403 6x per uur zouden rijden dan mag dat dus niet
De montgommerylaan kent volgens mij geen maximum maar ook daar kun je niet eindeloos ophogen.
De montgommerylaan kent volgens mij geen maximum maar ook daar kun je niet eindeloos ophogen.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Het is makkelijker om een bestuurlijke wens van max. 17 per uur aan te passen, dan een tramlijn aan te leggen...
-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Precies. 'Mag niet' roept bij mij vooral de vragen 'van wie niet?' en 'waarom dan niet?' op. Het klinkt in ieder geval al niet als een ijzeren natuurwet waarbij bij hogere gewenste frequenties automatisch een tram verschijnt. Eerder dat er nog eens goed gekeken wordt naar dat maximum, en als dat echt lastig op te hogen valt naar tussenmaatregelen, zoals langere bussen of desnoods ongelijkvloerse kruisingen op de grootste knelpunten. Dat is in Eindhoven immers al vaker beproefd.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Wellicht moet een afvaardiging van het Eindhovense gemeentebestuur eens een excursie maken naar de Zuidtangent in Hoofddorp, en/of naar Almere, Spijkenisse en Utrecht Rijnsweerd om eens te kijken naar goed functionerende busbanen met een grotere capaciteit dan 17x per uur?
-
- Berichten: 8479
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Over die busbanen kun je wel 50 bussen per uur laten rijden zonder dat het tot problemen met de verkeersveiligheid gaat leiden. Hooguit heeft kruisend verkeer langer rood.
-
- Donateur
- Berichten: 6628
- Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
- Locatie: Eindhoven
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 25 jun 2023, 14:37
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Even terugkomend op de inwonertal discussie. Het gaat in het geval van Eindhoven ook juist om het groot aantal arbeidsplaatsen. De snelwegen naar Eindhoven en dan met name naar de N2 lopen vol omdat dat veel bedrijven zitten. Met de uitbreiding van BIC zal dat alleen nog maar groeien. De oplossing die de provincie in gedachten heeft is de bus conform de in 2020 gepresenteerde Brainport-lijn. Destijds maakte het MIRC gehakt van de plannen maar nu is er via Beethoven toch weer deels financiering voor gevonden. De plannen blijven nog vaag maar eerder werd gesproken over een vrije busbaan van station Best naar de A2 en dan naar de Run. Ik hoop dat de plannen toch nog verkeerstechnisch getoetst gaan worden. Volgens mij kan je die euro's beter besteden.
-
- Donateur
- Berichten: 5052
- Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37
- Hainje
- Berichten: 13642
- Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
- Locatie: Tilburg
Re: Eindhoven zinspeelt op mogelijke tramlijn
Bij het zien van het kaartje had ik al zoiets van:
____!

♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten