Sleutelen voor een groen sein

Hier kun je Blogs plaatsen over je reiservaringen of je ervaringen als personeelslid bij een OV-bedrijf. Reisverslagen met meerdere foto's kun je beter in OV in Beeld plaatsen.
Plaats reactie
DDietzen

Sleutelen voor een groen sein

Bericht door DDietzen »

Een paar dagen geleden heb ik het officiële concept van mijn scriptie ingediend. Vandaag zal ik te horen krijgen of ik ‘groen licht’ krijg om over een maand te mogen afstuderen. Daarvoor moet ik weer eens onderweg van Apeldoorn naar de TU Delft, en het reisje wordt noch saai, noch vrij van geblunder...

Een goed begin is, uhh...

Na een iets te kort nachtje (het vierde op rij) ben ik op tijd wakker voor de 1628 richting Schiphol, voor de reis naar Ypenburg, waar ik voor de zomer mijn fiets had geparkeerd i.v.m. alle werkzaamheden rond Delft. Ik zie meteen dat de voorliggende 242 door Duitsland is uitgespuugd met een slordige 20 minuten vertraging en zo zowat bovenop de 1628 komt te rijden. Normaal zou ik dan de trein nemen die als tweede komt voorrijden, omdat de eerste alle drukte wegvangt, maar de overstap in Amersfoort is de beruchte 2 minuten dus dat kan ik me niet veroorloven. Niet veel later strandt de 1628 vlak na vertrek uit Enschede, krijgt eerst zelf +20 en wordt dan opgeheven, dus de vertraagde Duitse trein it is.

Hop op de fiets en richting station, waarbij ik eraan denk om mijn losse fietstas mee te nemen, want mijn Ypenburgse fiets heeft geen fietstassen. Na een vlotte fietstocht ben ik netjes op tijd op het station, leg ik mijn fiets aan de ketting en vat ik post op het perron. Voor vertrek spraken DB en Bahn.expert elkaar tegen over de rijtuigvolgorde: eerste of tweede klas voorop? Ik vat post midden op het perron voor de beste kansen. De IC jakkert tyfonerend met ongenadige snelheid binnen, en even vrees ik dat ‘ie weer onaangekondigd Apeldoorn gaat overslaan – dat is me al eerder overkomen namelijk – maar gelukkig gebeurt dat niet. Ik zie dat de tweede klas voorop rijdt, draaf om de meute heen naar voren, plof neer in een rustig hoekje van het voorste rijtuig, en realiseer me dan…

SHIT, m’n fietssleutel zit nog in m’n fiets! :oops:

Enkele seconden na die ontdekking klinkt de deursluitfluit al, dus ik kan niet meer uitstappen. In Amersfoort terugreizen naar Apeldoorn om de sleutel er alsnog uit te vissen, zal ‘m ook niet worden, want dan houd ik geen speling meer over om op tijd in Delft te komen. Ik app mijn vader of hij de sleutel eruit wil gaan halen om een ‘gijzeling’ te voorkomen, en bedenk me dan… SHIT, mijn Ypenburgse fietssleutel zit ook aan die sleutelbos! Die fiets zal dus ook geen kant op gaan vandaag. Zeul ik voor niets die logge onhandige fietstas mee...

I'm going to the wild, wild West

Na vertrek uit Apeldoorn komt een omroep “Het is vandaag heel erg gezellig in de trein, u bent verplicht om uw tassen boven of onder uw stoel te leggen” etc. etc. De conducteur zou mensen beter kunnen aansporen om zich meer over de trein te verspreiden, want voorin waar ik zit heeft elke reiziger zo’n vier stoeltjes voor zichzelf. (Of DB zou eens kunnen zorgen dat niet alle eersteklasrijtuigen bij elkaar zitten waardoor aan die kant van de trein de grote massa zich ophoopt in het dichtstbijzijnde tweedeklasrijtuig. Wat is er mis met één eersteklasrijtuig aan de voorkant en één aan de achterkant? Met een zo symmetrisch mogelijke treinsamenstelling scheelt het ook nog eens gedoe bij omgekeerde rijtuigvolgorde ;) )

De IC haalt maar geen vertraging in en komt vlak voor Amersfoort nog eens stil te staan op de fly-over. In de app zie ik de aansluitende IC naar Den Haag op snelheid komen. Voor de zoveelste keer dus een gefaalde cross-platformaansluiting te Amersfoort, waarom probeer ik het nog eigenlijk? Was het ook alweer Einstein die zei dat de definitie van zotheid is om telkens hetzelfde te doen maar een ander resultaat te verwachten? Enfin, de volgende IC naar Rotterdam is een schamele vier bakken, en die naar Den Haag van over een halfuur “zeer druk” met nu al +7. Daar heb ik allebei geen trek in, dus blijf ik mooi zitten – kan ik gelijk m’n telefoon blijven opladen in de Duitse rijtuigen – en ga ik het ‘over Leiden’ proberen.

Na een paar korte vriendelijke woordenwisselingen in het Duits met een bejaarde vrouw op leeftijd (pleonasme of tautologie, Gie?), wanneer ze haar rinkelende telefoon niet stil krijgt en wanneer in Amersfoort een omroep over zakkenrollers volgt, hoor ik haar nabij Baarn ineens in vloeiend Nederlands met een andere reiziger praten. Ik merk op dat ik niet doorhad dat zij Nederlands sprak, zij merkt op dat ze dacht dat ik Duits was en me daarom in het Duits had aangesproken _O_ Ze bleek Duits te hebben opgepikt tijdens zendingen in Kameroen, en tot niemands verbazing is ze binnen de vijf minuten bezig om te proberen mij te bekeren tot het geloof. Helaas mevrouw, dan bent u aan het verkeerde adres bij mij, maar wel lief dat u vanavond voor me gaat bidden, en ik help u wel graag uw aansluitende trein opzoeken.

Randstedelijk geneuzel

Vanaf Amsterdam Centraal naar Delft stuurt de planner mij per metro naar Zuid om daar de 3730 naar Delft te pakken, maar die metro ga ik sowieso niet halen. Ik vraag me af waarom ik geen advies per trein van Centraal naar Schiphol krijg, en wat blijkt, het gat van 22 minuten komt doordat de IC Brussel uit de planner is gehaald voor reizen tot Rotterdam. Ik ben niet voor één gat te vangen, dus ik mik op die 9228 van 10:25. Helaas stokt onze voortgang bij Muiderpoort en komen we uiteindelijk om 10:22 langs het perron van Amsterdam Centraal. Tot overmaat van ramp zijn we gespoorwijzigd naar 10a, en ik zit nog steeds helemaal voorin, dus kom ik puntje perron uit (met pesterig pontificaal zicht op de ICd die ik moet hebben) en moet ik honderden meters terugrennen naar de eerstvolgende trap. Ik worstel me door de meute uitstappers heen en kom boven op 13a, waar ik net de deuren van de Beneluxtrein zie sluiten. Grmbl!

Dan maar de 2230 via Haarlem richting Vlissingen, om 10:35 van spoor 2a. Dat spoor is nu moeilijk te bereiken door de werkzaamheden aan de Westtunnel, dus moet ik een flink eind omlopen, trap op en af en weer op – mét dus een zware aktetas in een logge fietstas in de hand. Wanneer ik boven water kom op 2a, komt de VIRM-6 net voorrijden vanaf de oostzijde. Voorin is natuurlijk ruim voldoende plek omdat alle perrontoegangen aan de achterkant zitten, maar in Sloterdijk wordt het al drukker en in Leiden worden de vrije plekken in mijn vierzitter geclaimd. Deze rit verloopt verder voorspoedig en zo kom ik een uur later aan op Delft, voor het allereerst op het nieuwe perron! De mierneuker in mij klaagt dat ter verduidelijking van de nieuwe situatie in de traverse een aanduiding “spoor 1-2: Den Haag Centraal” is geplakt, terwijl de helft van de treinen op dat perron niet eens naar Centraal gaat; “Den Haag” had toch volstaan?

Tien minuutjes wachten op de bus is geen straf met het aangename zonnige weer, gebroederlijk naast de pauzerende buschauffeur met z’n mandarijntje maak ik mijn boterhammen soldaat. Het ontschepen bij campus gaat wat moeilijk omdat vier jongens de nieuwe felgele stickers met tweetalig in koeienletters “DRUK OP STOPKNOP OM DEUR TE OPENEN” collectief over het hoofd zien :roll: Gelukkig wacht de chauffeur geduldig tot ik m’n arm langs de jongens heb gewurmd om de knop in te drukken en we allemaal uitstappen.

Waar deden we het ook alweer voor?

Een uurtje nagelbijten later komt het verlossende woord en blijkt mijn slechte voorgevoel ongegrond: groen licht, ik mag over een maand eindelijk afstuderen!!! *O* *O* *O* Na de nodige formaliteiten vind ik het alweer tijd om richting station te gaan; ik heb mijn zinnen gezet op de 1759 met een royale ICM-12, om 15:55 uit Den Haag huiswaarts. Ineens heb ik een ingeving: in plaats van mijn aktetas in de fietstas mee te zeulen, waarmee de hengsels van de fietstas nauwelijks meer bij elkaar te krijgen zijn door het formaat van de aktetas, kan ik ze natuurlijk ook allebei los dragen! Aktetas over de schouder en lege fietstas in de hand is een stuk prettiger lopen, al ben ik wel een stuk breder zo, wat ik meermaals te weten zal komen in de gangpaden van bus en trein.

Naar goed Delfts gebruik is bus 69 richting station te laat en bus 174 veel te vroeg, dus komen ze op hetzelfde moment voorrijden langs de campus. De 455 kruipt vervolgens voor dus wordt het niet al te druk in mijn 69 en rijden we met drie bussen in polonaise naar het station. Daar ben ik netjes op tijd voor de 1148 naar het Haagse, voor de afwisseling weer eens een Traxx met ICR. (Waar is de Goeie Ouwe Tijd™ dat ICNG nog de uitzondering was en niet de regel?) Het achterste rijtuig heb ik geheel voor mezelf tot Den Haag HS, waar één medereiziger instapt. Op Den Haag Centraal komen we wat bruusk tot stilstand en stinken de remmen(?) een uur in de wind. Hé, de perrons en de trappen aan de oostzijde hebben een nieuwe lik verf, mooi hoor! :pos:

Twee bekertjes water halen

Omdat het voorste stel van de 1759 nog niet is bijgeplaatst, en het nog tien minuten duurt tot vertrek, besluit ik nog een halve liter water te gaan wegtikken bij het tappunt. Dat betekent wel: de hele 9 bakken ICR aflopen en daarna de hele 12 bakken ICM. Het aandeel ongure figuren rondom het watertappunt (direct naast de uitgang) is voor de verandering miniem, vast mede dankzij de drie V&S’ers in hesjes bij de toegangsdeuren. Een stevige wandeling verder plof ik neer op de allervoorste stoelenrij van de voorste bak, maar al gauw bedenk ik me… oeps, ik was niet meer naar de wc geweest sinds vóór mijn scriptievergadering! Gezien eerdere ervaringen met trein-wc’s, en gezien mijn zware bepakking, heb ik weinig zin om die van mijn ICM met een bezoekje te gaan vereren, dus ga ik mijn blaas maar opkroppen tot thuiskomst.

De stiltecoupé is voor mij alleen tot Gouda, waar een paar reizigers de moeite hebben genomen om helemaal naar voren te lopen. Zoals verwacht wordt het pas in Utrecht serieus druk, met in mijn (nu achterste) bak 50% bezetting, en middenin ongetwijfeld veel meer. De eerste en enige kaartcontrole van de dag komt net terwijl we tot stilstand komen in Amersfoort; controle tijdens een stationnement maak ik ook niet vaak mee. Met volle blaas kom ik aan op Apeldoorn, waar mijn vader - mét fietssleutels - op me staat te wachten.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Sleutelen voor een groen sein

Bericht door Daniel »

Leuk verhaaltje zo :pos: En succes met afstuderen!
DDietzen schreef: vr 30 aug 2024, 20:25Wat is er mis met één eersteklasrijtuig aan de voorkant en één aan de achterkant? Met een zo symmetrisch mogelijke treinsamenstelling scheelt het ook nog eens gedoe bij omgekeerde rijtuigvolgorde ;)
Mwoh, lijkt me erg veel gedoe als je een eerste klas plaats gereserveerd hebt en de trein staat achterstevoren. Het rijtuignummer valt immers net wat minder op in het voorbij rijden, mag je die hele trein door naar de andere kant voor je zitplaats.
Immers kunnen ze die rijtuignummers bij een omgekeerde stam niet omdraaien, want de 2e klas is niet symmetrisch (er zit maar één fietsrijtuig in en dat zit in aan een uiteinde)
Verder zit voorheen de bistro (en nu het snackpunt) traditioneel naast de eerste klasse en dat werkt niet als je die aan twee kanten van de trein hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd

Bericht door dennistd »

En als je niet gereserveerd hebt maar wel 1e klas wil reizen moet je met een beetje pech 7 rijtuigen doorlopen om te zien of in het andere 1e klas-rijtuig wel een zitplaats vrij is...
en-es

Bericht door en-es »

Het is ook een beetje duidelijkheid. Eerste en tweede klasse met de bordbistro ertussen. Dat is al sinds eind jaren 70 toen de IC ook 2e klasse kreeg.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Het is gewoon handiger om 1e en 2e klas niet door elkaar te gooien.
De Zwitserse ICN is ook zoiets. Twee bakken 2e klas, drie bakken 1e klas+restauratie, twee bakken 2e klas.
Komen er allemaal mensen door de 1e klas banjeren omdat ze naar de andere 2e klas willen, of zelfs omdraaien want "oh, dit is 1e klas". Heb al wel eens moeten zeggen "daarginds is nog meer 2e klas hoor.
NS begrijpt het ook niet met de getrokken treinen. Lekker de 1e klas helemaal door de trein distribueren.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

De ICR-stammen van NS zijn symmetrisch ingedeeld. Zou je dat niet doen, dan heb je op sommige stations (Amsterdam Centraal, Breda, Eindhoven Centraal, Antwerpen-Berchem o.a.) dat je bij sommige treinposities je gratis een onverzorgde voetreis erbij krijgt. Geweldig als je net zoals ik je stappenteller graag elke dag laat exploderen, maar ik vrees dat ik een uitzondering ben.

Daarom doet Eurostar Red ook redelijk wat moeite om de treinen in de juiste positie te laten staan, dan zit de eerste klas het dichtst bij de uitgang op Gare du Nord.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dionysusnu

Bericht door Dionysusnu »

Het zou toch handig zijn om het te scheiden, dus bij de ICRs bijvoorbeeld wel ieder uiteinde een 1ste klas. Met er middenin zitten krijg je slechtere reizigersspreiding door de mensen die omkeren als ze 1ste klas aantreffen.

Het helpt natuurlijk sowieso als de treinindeling op de borden staat. Bij de IC Brussel is dat toch al zo? Enig idee of dat ook voor de binnenlandse ICR gepland staat?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Is niet gepland, want ICR gaat niet meer zo lang mee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM

Bericht door VIRM »

Succes met afstuderen!

En een belangrijke vraag... wat gaat er met de fiets op Ypenburg gebeuren? Of horen wij dat in een volgend verslag? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: zo 01 sep 2024, 21:17 De ICR-stammen van NS zijn symmetrisch ingedeeld. Zou je dat niet doen, dan heb je op sommige stations (Amsterdam Centraal, Breda, Eindhoven Centraal, Antwerpen-Berchem o.a.) dat je bij sommige treinposities je gratis een onverzorgde voetreis erbij krijgt.
Dat argument snap ik niet. Je bedoelt met treinen die kopmaken? Dat is in Duitsland toch ook volstrekt normale praktijk, en daar is het toch ook altijd duidelijk waar de 1e klas is? Ok, soms staat de trein verkeerdom t.o.v. het jaarplan, maar met de hedendaagse technieken is de CTA wel altijd correct.
Vertel me niet dat NS/Prorail het nog altijd niet voor elkaar heeft om na vertrek de juiste treinpositie op de CTA te toveren.

Of bedoel je dat de 1e klas aan de verkeerde kant zit? Tja, dat geldt voor alles wat aan de verkeerde kant zit. Kwam laast in de 1e klas aan de achterzijde van een Railjet in München op spoor 10 aan. Dat is dus een kopspoor in het Starnberger Bahnhof en dan zit je ter hoogte van de Hackerbrücke en is het 10 minuten eer je in de hal bent.
En dan rijden ze in Duitsland soms ook nog treinen die 375 meter lang zijn met één blok 1e klas. Dat doen we in Nederland ook niet.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

MaartenD schreef: ma 02 sep 2024, 10:02 Ok, soms staat de trein verkeerdom t.o.v. het jaarplan, maar met de hedendaagse technieken is de CTA wel altijd correct.
Nou, altijd... Iets minder dan een maand geleden nog naar het andere uiteinde van de trein mogen rennen in Hannover.
Dat er één rijtuig afgesloten was had de reisinformatie wel bereikt, maar dat 'ie achterstevoren stond dus niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Ik heb dat ook vorig jaar gehad op Frankfurt Flughafen met de ICE naar Amsterdam.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Interessant verhaal. Succes met afstuderen. :pos:
DDietzen schreef: vr 30 aug 2024, 20:25 De mierneuker in mij klaagt dat ter verduidelijking van de nieuwe situatie in de traverse een aanduiding “spoor 1-2: Den Haag Centraal” is geplakt, terwijl de helft van de treinen op dat perron niet eens naar Centraal gaat; “Den Haag” had toch volstaan?
Aha, ik ben gelukkig niet de enige die dat vindt. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Daniel schreef: vr 30 aug 2024, 20:36 Leuk verhaaltje zo :pos: En succes met afstuderen!
Meltrain schreef: wo 04 sep 2024, 21:09 Interessant verhaal. Succes met afstuderen. :pos:
VIRM schreef: ma 02 sep 2024, 09:06 Succes met afstuderen!

En een belangrijke vraag... wat gaat er met de fiets op Ypenburg gebeuren? Of horen wij dat in een volgend verslag? ;)
Bedankt allen!

Die fiets op Ypenburg haal ik een andere keer op als ik weer naar Delft ga. Mocht dat weer zo'n enerverende reis worden, dan valt er t.z.t. geheid een nieuw verslag op de digitale deurmat :mrgreen:
Plaats reactie