Kort buitenlands nieuws

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
dennistd
Berichten: 5708
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Meer over de tram van Luik trouwens in de vorige en huidige uitgave van NVBS Actueel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52116
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

De verlengingen van de tram in Luik naar Herstal en Seraing zijn vandaag geschrapt door de nieuwe Waalse regering, in een poging de begroting op orde te krijgen.

https://www.rtbf.be/article/tram-de-lie ... g-11426585
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1242
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ThatPCDude »

Zonde -0-
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
en-es
Berichten: 5404
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Het 9 euro ticket schoot zijn doel voorbij.
http://tagesschau.de/wirtschaft/verbrau ... n-100.html
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Vind ik een erg oogkleppenstudie. Ik denk dat het een zeer duidelijke (alhoewel misschien niet zo geplande) aanzet naar het 49-euro ticket is geweest.
9 euro was gewoon te goedkoop en de periode in de zomervakantie betekende dat beroepspendelaars er weinig aan hadden. Vooral ook omdat die niet hun auto gaan verkopen om 3 maanden met de trein te kunnen rijden.

En vooral, natrappen. Het ticket is er niet meer, ga je nu nog even, na twee jaar, zeggen dat het niet nuttig was.

En de uitsmijter dat ik het een slecht artikel vind is wel "Die Autorinnen und Autoren der Studie gehen davon aus,"
Onderzoek is niet "er van uit gaan dat". Dat is onbevooroordeeld onderzoeken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13280
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Ardan »

Maar uit eigen waarnemingen kun je zelf toch ook wel concluderen dat het echt een stuk drukker was in de treinen en de hele boel dagelijks als een kaartenhuis in elkaar zakte.
Ik heb nu de hele zomer ge-Deutschlandticket-t en heb het idee dat dat nu een heel stuk minder is (en nog steeds gaat er veel mis).
Maar goed, eigen waarnemingen en ook ik ga een beetje van dingen uit zo.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

Op sommige trajecten waar eerder flinke tariefsbarrières golden is het, sinds de introductie van het Deutschlandticket ook veel drukker geworden. Met name tussen West- en Oost-Duitsland, waar je eerder dure tickets voor nodig had, zijn fors drukker geworden sinds de introductie van het Deutschlandticket, zoals de RE1 Göttingen-Erfurt, RE2 Kassel-Erfurt en de RE9 Kassel-Halle.

De vraag is überhaupt of het Deutschlandticket in 2025 nog wel bestaat. Sommige deelstaten of Landkreisen gaven aan dat ze in 2025 het Deutschlandticket niet meer wouden financieren en dus zou het Deutschlandticket, als die in 2025 nog überhaupt bestaat, niet meer geldig zijn in sommigen deelstaten of Landkreisen. Onder andere Sachsen-Anhalt heeft aangegeven het Deutschlandticket vanaf 2025 niet meer te erkennen als geldig vervoerbewijs.
-
waldo79
Berichten: 8483
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Ook dat is een waarneming van n=1. Het moedigt nu funreizen aan, waardoor reguliere reizigers eigenlijk weggedrukt worden.

En al die volgepakte treinen met koffers en fietsers is een grote gruwel.
Wannes
Berichten: 500
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Wannes »

Ik vraag mij toch af wat funreizen is buiten het kleine groepjes ov-liefhebbers dat af en toe een dagje deutschlandticket doet
waldo79
Berichten: 8483
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Wat mij betreft wordt een faire prijs gevraagd voor een ticket. Want QDL is eigenlijk ook al een budgetvriendelijke om landelijk 1 dag te reizen.

Een €49 ticket zorgt voor onnodige verschuiving van Fernverkehr naar RE en RB. En euro's die worden besteed door regionale overheden om reizigers te sponsoren komen niet terecht in het verbeteren van de dienstverlening.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Citaat: "Zugleich betonen die Autoren mögliche Verzerrungen, die sich durch die gleichzeitige Einführung des Tankrabatts ergeben könnten: Ohne die Senkung der Kraftstoffpreise hätte das 9-Euro-Ticket mehr Anreize haben können, das Auto stehen zu lassen."

Deze verklaring is onzin. Het ticket werd bewust tegelijk met de korting op brandstof geintroduceerd, want nadat de politiek met de korting (vanwege de enorme prijsstijging door de Oekrainecrisis) voor automobilisten kwam, bedachten ze zich ineens: We moeten voor OV-klanten ook iets doen.... En dus werd het ticket pas uitgevonden toen de korting al besloten was.

Maar dat verandert niets aan de principale fout van het ticket, die nu doorgaat met het Deutschlandticket: De lage prijs heeft de toegangsbarrieres tot het systeem OV verminderd, ook al is het systeem al maximaal belast en kan het feitelijk geen extra gebruikers verwerken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9517
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Grote kans dat het Deutschlandticket per 1 januari 2025 duurder wordt dat wordt in ieder geval door verschillende bronnen gezegd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 5404
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door en-es »

Wannes schreef: di 03 sep 2024, 13:34 Ik vraag mij toch af wat funreizen is buiten het kleine groepjes ov-liefhebbers dat af en toe een dagje deutschlandticket doet
Hele groepen die naar de kust gaan? Of naar een evenement? Mensen die erop uit gaan omdat het zo verschrikkelijk goedkoop is?
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

regenmaker schreef: di 03 sep 2024, 18:56 Grote kans dat het Deutschlandticket per 1 januari 2025 duurder wordt dat wordt in ieder geval door verschillende bronnen gezegd.
€59, €69 of zelfs €79 per maand is alsnog een koopje als de voorwaarden ongewijzigd blijven.
waldo79 schreef: di 03 sep 2024, 15:05 Wat mij betreft wordt een faire prijs gevraagd voor een ticket. Want QDL is eigenlijk ook al een budgetvriendelijke om landelijk 1 dag te reizen.

Een €49 ticket zorgt voor onnodige verschuiving van Fernverkehr naar RE en RB. En euro's die worden besteed door regionale overheden om reizigers te sponsoren komen niet terecht in het verbeteren van de dienstverlening.
Van Düsseldorf naar Berlin of München met enkel regionale treinen is haast niet te doen, dan toch liever de ICE: sneller en meer comfort. Naar Hamburg zou het kunnen, maar met name Bremen-Hamburg is gewoon een drama vanwege de enorme druktes (7 bakken Dosto op die verbinding vind je nergens anders in Duitsland). Al ben ik wel voorstander van het uitsluiten van Snelle RE-treinen als op hetzelfde traject ook RB-treinen rijden: zoals de RE29 Erfurt-Coburg, RE4 Hamburg-Bremen en de RE1 Koblenz-Saarbrücken-Mannheim, aangezien het Deutschlandticket bedoeld is voor de basismobiliteit (bus, tram, metro, S-Bahn, RegionalBahn en de RegionalExpress op trajecten zonder S-Bahn en RegionalBahn), niet voor sneltreinen.

Verder hadden sommige Intercity-verbindingen ook voor de introductie van het Deutschlandticket een magere rentabiliteit, omdat deze Intercities simpelweg te langzaam zijn om echt de meerprijs waard te zijn ten opzichte van de RE-treinen. Verbindingen naar Emden of Karlsruhe-Stuttgart-Nürnberg waren ook voor de introductie van het Deutschlandticket al zorgenkindjes van Deutsche Bahn, vanwege het beperkte snelheidsvoordeel en de hoge meerprijs ten opzichte van de RE-treinen. Daarentegen zorgen de ICE's tussen Düsseldorf en Berlin en tussen Düsseldorf en München voor geen enkele concurrentie met de RE-treinen, omdat deze treinen een heel stuk sneller en comfortabeler zijn. Hoe goedkoop je het Deutschlandticket maakt, de ICE's tussen Düsseldorf en Berlin en tussen Düsseldorf en München raken toch wel gevuld.
-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52116
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

Een probleem wat het Deutschlandticket oplost is dat als je net over de rand van een tariefgebied reist, dan je dan allerlei ingewikkelde ticketsystemen tegenkomt. Juist deze week kondigt de VRR daarom aan dat ze ruim 500 tarieven gaan schrappen omdat het Deutschlandticket heel veel tariefsoorten overbodig heeft gemaakt: https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/di ... rm-im-vrr/

Treinen weer gaan uitsluiten is dus een tegengestelde beweging van wat het ticket beoogt. De echte oplossing is dat de opdrachtgevers serieus gaan investeren in capaciteitsuitbreiding en dus grotere treinen gaan bestellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9517
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door regenmaker »

Ja de VRR heeft zelfs een abonnementsvorm die afgelopen jaar maar liefst 0x werd verkocht. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 3407
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ICE11 »

Nitein-Repart schreef: di 03 sep 2024, 20:41 Al ben ik wel voorstander van het uitsluiten van Snelle RE-treinen als op hetzelfde traject ook RB-treinen rijden: zoals de RE29 Erfurt-Coburg, RE4 Hamburg-Bremen en de RE1 Koblenz-Saarbrücken-Mannheim, aangezien het Deutschlandticket bedoeld is voor de basismobiliteit (bus, tram, metro, S-Bahn, RegionalBahn en de RegionalExpress op trajecten zonder S-Bahn en RegionalBahn), niet voor sneltreinen.
Dat zal wel een fundamentale ingreep in het Duitse tariefsysteem zijn. Want RE-treinen zijn per definitie ook regionale vervoer en daarom qua tarief op een niveau met RB en S-Bahn. Dus moet je dan voor de "snelle" REs een nieuwe categorie invoeren. Tot nu toe ken ik in het hele land maar een voorbeeld waar dat echt gebeurt en dat zijn de RE Luxemburg-Koblenz, welke vanuit Koblenz als IC verder rijden naar Düsseldorf (als vervanging van de toenmalige doorgaande IC-lijn, maar de regios wilden een RE als vervanging niet betalen).
Nitein-Repart schreef: di 03 sep 2024, 20:41 Verder hadden sommige Intercity-verbindingen ook voor de introductie van het Deutschlandticket een magere rentabiliteit, omdat deze Intercities simpelweg te langzaam zijn om echt de meerprijs waard te zijn ten opzichte van de RE-treinen. Verbindingen naar Emden of Karlsruhe-Stuttgart-Nürnberg waren ook voor de introductie van het Deutschlandticket al zorgenkindjes van Deutsche Bahn, vanwege het beperkte snelheidsvoordeel en de hoge meerprijs ten opzichte van de RE-treinen.
Dergelijke verbindingen waren (of zijn) de restanten van het in de jaren 90 zeer succesvolle InterRegio, wiens doel het was het IC(E)-net aan te vullen door landelijke regios en kleinere steden (vaak ook toeristische bestemmingen zoals Emden of Konstanz) in een vaste patroon, maar met niet al te veel tussenstops, te ontsluiten.
Nitein-Repart
Berichten: 4161
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Nitein-Repart »

De Interregio is toch afgeschaft vanwege het gebrek aan reizigers? Voor de korte afstand was de RegionalExpress vaak een stuk goedkoper, voor de lange afstand was de Intercity/ICE een stuk sneller. De succesvolle IR-treinseries werden omgezet in IC/ICE-treinseries, de niet-succesvolle IR-treinseries werden opgeknipt of helemaal afgeschaft.

Verder is bijvoorbeeld de RE29 tussen Erfurt en Coburg ontworpen in de tijd dat het Deutschlandticket niet bestond en het Quer-Durch-Land-Ticket het goedkoopste ticket was. Daarop waren vijf treinen per dag met zesdelige Desiro HC-stellen voldoende. Als deze treinverbinding ook voor het Deutschlandticket beschikbaar is, concurreert deze treinverbinding teveel met de IC/ICE. Dan vind ik het niet gek dat sommige snelle RE's (voor praktische overwegingen zou ik dan de RE's waar het D-Ticket dan niet geldig is omzetten in IRE's en IRE's waar het D-Ticket wel geldig is omzetten in RE's) het Deutschlandticket niet geldig is, maar Ländertickets en het Quer-Durch-Land-Ticket wel.

Verder blijft het Deutschlandticket waarschijnlijk ook in 2025 bestaan en komt er slechts een kleine prijsverhoging naar € 59 *O* , zie hier: https://www.spiegel.de/panorama/49-euro ... 49622f6654

Definitieve beslissing omtrent het Deutschlandticket in 2025 volgt binnen enkele weken.
-
dennistd
Berichten: 5708
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door dennistd »

Over hoe makkelijk het is/was om een ander voor de kosten van een Deutschlandticket op te laten draaien:
cassie127
Berichten: 7258
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door cassie127 »

Vanaf 16 oktober (middernacht) is de nieuwe dienstregeling voor Duitsland beschikbaar en zijn de tickets ook te boeken.

Voor Nightjet start de verkoop op 30 september (in de loop van de dag)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 6008
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door umbusko »

In Dresden is een trambrug over de Elbe ingestort. :shock: Het mag een wonder heten dat er geen gewonden gevallen zijn; het gebeurde rond 3 uur 's nachts, 18 minuten eerder heeft er nog een tram over de brug gereden.
waldo79
Berichten: 8483
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door waldo79 »

Mijn voorgaande uitspraak blijkt niet juist, ten tijde van de instorting was er geen tramverkeer.

edit: post gewijzigd
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52116
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door Suus »

In Dresden rijden de trams de gehele nacht door, dus het had gekund dat er een tram over de brug had gereden tijdens de instorting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 9522
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Als een geluk bij een ongeluk waren de tramsporen al buiten dienst voor werkzaamheden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
MaartenD
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door MaartenD »

Wat, in die 15 minuten na de vorige tram voorbij reed?
Zo ver ik weet waren de sporen waren niet buiten dienst.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten