Kort buitenlands nieuws
- Suus
- Berichten: 52112
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
De verlengingen van de tram in Luik naar Herstal en Seraing zijn vandaag geschrapt door de nieuwe Waalse regering, in een poging de begroting op orde te krijgen.
https://www.rtbf.be/article/tram-de-lie ... g-11426585
https://www.rtbf.be/article/tram-de-lie ... g-11426585
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ThatPCDude
- Donateur
- Berichten: 1241
- Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
- Locatie: Beverwijk/Delft
Re: Kort buitenlands nieuws
Zonde 

Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
- Berichten: 5403
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
Re: Kort buitenlands nieuws
Het 9 euro ticket schoot zijn doel voorbij.
http://tagesschau.de/wirtschaft/verbrau ... n-100.html
http://tagesschau.de/wirtschaft/verbrau ... n-100.html
-
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Vind ik een erg oogkleppenstudie. Ik denk dat het een zeer duidelijke (alhoewel misschien niet zo geplande) aanzet naar het 49-euro ticket is geweest.
9 euro was gewoon te goedkoop en de periode in de zomervakantie betekende dat beroepspendelaars er weinig aan hadden. Vooral ook omdat die niet hun auto gaan verkopen om 3 maanden met de trein te kunnen rijden.
En vooral, natrappen. Het ticket is er niet meer, ga je nu nog even, na twee jaar, zeggen dat het niet nuttig was.
En de uitsmijter dat ik het een slecht artikel vind is wel "Die Autorinnen und Autoren der Studie gehen davon aus,"
Onderzoek is niet "er van uit gaan dat". Dat is onbevooroordeeld onderzoeken.
9 euro was gewoon te goedkoop en de periode in de zomervakantie betekende dat beroepspendelaars er weinig aan hadden. Vooral ook omdat die niet hun auto gaan verkopen om 3 maanden met de trein te kunnen rijden.
En vooral, natrappen. Het ticket is er niet meer, ga je nu nog even, na twee jaar, zeggen dat het niet nuttig was.
En de uitsmijter dat ik het een slecht artikel vind is wel "Die Autorinnen und Autoren der Studie gehen davon aus,"
Onderzoek is niet "er van uit gaan dat". Dat is onbevooroordeeld onderzoeken.
- Ardan
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 13280
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
- Locatie: Deventer
Re: Kort buitenlands nieuws
Maar uit eigen waarnemingen kun je zelf toch ook wel concluderen dat het echt een stuk drukker was in de treinen en de hele boel dagelijks als een kaartenhuis in elkaar zakte.
Ik heb nu de hele zomer ge-Deutschlandticket-t en heb het idee dat dat nu een heel stuk minder is (en nog steeds gaat er veel mis).
Maar goed, eigen waarnemingen en ook ik ga een beetje van dingen uit zo.
Ik heb nu de hele zomer ge-Deutschlandticket-t en heb het idee dat dat nu een heel stuk minder is (en nog steeds gaat er veel mis).
Maar goed, eigen waarnemingen en ook ik ga een beetje van dingen uit zo.
Gediplomeerd ongeluksmagneet
-
- Berichten: 4161
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
Op sommige trajecten waar eerder flinke tariefsbarrières golden is het, sinds de introductie van het Deutschlandticket ook veel drukker geworden. Met name tussen West- en Oost-Duitsland, waar je eerder dure tickets voor nodig had, zijn fors drukker geworden sinds de introductie van het Deutschlandticket, zoals de RE1 Göttingen-Erfurt, RE2 Kassel-Erfurt en de RE9 Kassel-Halle.
De vraag is überhaupt of het Deutschlandticket in 2025 nog wel bestaat. Sommige deelstaten of Landkreisen gaven aan dat ze in 2025 het Deutschlandticket niet meer wouden financieren en dus zou het Deutschlandticket, als die in 2025 nog überhaupt bestaat, niet meer geldig zijn in sommigen deelstaten of Landkreisen. Onder andere Sachsen-Anhalt heeft aangegeven het Deutschlandticket vanaf 2025 niet meer te erkennen als geldig vervoerbewijs.
De vraag is überhaupt of het Deutschlandticket in 2025 nog wel bestaat. Sommige deelstaten of Landkreisen gaven aan dat ze in 2025 het Deutschlandticket niet meer wouden financieren en dus zou het Deutschlandticket, als die in 2025 nog überhaupt bestaat, niet meer geldig zijn in sommigen deelstaten of Landkreisen. Onder andere Sachsen-Anhalt heeft aangegeven het Deutschlandticket vanaf 2025 niet meer te erkennen als geldig vervoerbewijs.
-
-
- Berichten: 8482
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Kort buitenlands nieuws
Ook dat is een waarneming van n=1. Het moedigt nu funreizen aan, waardoor reguliere reizigers eigenlijk weggedrukt worden.
En al die volgepakte treinen met koffers en fietsers is een grote gruwel.
En al die volgepakte treinen met koffers en fietsers is een grote gruwel.
-
- Berichten: 500
- Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
- Locatie: Dordrecht / Grand Est
Re: Kort buitenlands nieuws
Ik vraag mij toch af wat funreizen is buiten het kleine groepjes ov-liefhebbers dat af en toe een dagje deutschlandticket doet
-
- Berichten: 8482
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat mij betreft wordt een faire prijs gevraagd voor een ticket. Want QDL is eigenlijk ook al een budgetvriendelijke om landelijk 1 dag te reizen.
Een €49 ticket zorgt voor onnodige verschuiving van Fernverkehr naar RE en RB. En euro's die worden besteed door regionale overheden om reizigers te sponsoren komen niet terecht in het verbeteren van de dienstverlening.
Een €49 ticket zorgt voor onnodige verschuiving van Fernverkehr naar RE en RB. En euro's die worden besteed door regionale overheden om reizigers te sponsoren komen niet terecht in het verbeteren van de dienstverlening.
- ICE11
- Berichten: 3403
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Citaat: "Zugleich betonen die Autoren mögliche Verzerrungen, die sich durch die gleichzeitige Einführung des Tankrabatts ergeben könnten: Ohne die Senkung der Kraftstoffpreise hätte das 9-Euro-Ticket mehr Anreize haben können, das Auto stehen zu lassen."
Deze verklaring is onzin. Het ticket werd bewust tegelijk met de korting op brandstof geintroduceerd, want nadat de politiek met de korting (vanwege de enorme prijsstijging door de Oekrainecrisis) voor automobilisten kwam, bedachten ze zich ineens: We moeten voor OV-klanten ook iets doen.... En dus werd het ticket pas uitgevonden toen de korting al besloten was.
Maar dat verandert niets aan de principale fout van het ticket, die nu doorgaat met het Deutschlandticket: De lage prijs heeft de toegangsbarrieres tot het systeem OV verminderd, ook al is het systeem al maximaal belast en kan het feitelijk geen extra gebruikers verwerken.
Deze verklaring is onzin. Het ticket werd bewust tegelijk met de korting op brandstof geintroduceerd, want nadat de politiek met de korting (vanwege de enorme prijsstijging door de Oekrainecrisis) voor automobilisten kwam, bedachten ze zich ineens: We moeten voor OV-klanten ook iets doen.... En dus werd het ticket pas uitgevonden toen de korting al besloten was.
Maar dat verandert niets aan de principale fout van het ticket, die nu doorgaat met het Deutschlandticket: De lage prijs heeft de toegangsbarrieres tot het systeem OV verminderd, ook al is het systeem al maximaal belast en kan het feitelijk geen extra gebruikers verwerken.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9517
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Grote kans dat het Deutschlandticket per 1 januari 2025 duurder wordt dat wordt in ieder geval door verschillende bronnen gezegd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 5403
- Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11
-
- Berichten: 4161
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
€59, €69 of zelfs €79 per maand is alsnog een koopje als de voorwaarden ongewijzigd blijven.regenmaker schreef: ↑di 03 sep 2024, 18:56 Grote kans dat het Deutschlandticket per 1 januari 2025 duurder wordt dat wordt in ieder geval door verschillende bronnen gezegd.
Van Düsseldorf naar Berlin of München met enkel regionale treinen is haast niet te doen, dan toch liever de ICE: sneller en meer comfort. Naar Hamburg zou het kunnen, maar met name Bremen-Hamburg is gewoon een drama vanwege de enorme druktes (7 bakken Dosto op die verbinding vind je nergens anders in Duitsland). Al ben ik wel voorstander van het uitsluiten van Snelle RE-treinen als op hetzelfde traject ook RB-treinen rijden: zoals de RE29 Erfurt-Coburg, RE4 Hamburg-Bremen en de RE1 Koblenz-Saarbrücken-Mannheim, aangezien het Deutschlandticket bedoeld is voor de basismobiliteit (bus, tram, metro, S-Bahn, RegionalBahn en de RegionalExpress op trajecten zonder S-Bahn en RegionalBahn), niet voor sneltreinen.waldo79 schreef: ↑di 03 sep 2024, 15:05 Wat mij betreft wordt een faire prijs gevraagd voor een ticket. Want QDL is eigenlijk ook al een budgetvriendelijke om landelijk 1 dag te reizen.
Een €49 ticket zorgt voor onnodige verschuiving van Fernverkehr naar RE en RB. En euro's die worden besteed door regionale overheden om reizigers te sponsoren komen niet terecht in het verbeteren van de dienstverlening.
Verder hadden sommige Intercity-verbindingen ook voor de introductie van het Deutschlandticket een magere rentabiliteit, omdat deze Intercities simpelweg te langzaam zijn om echt de meerprijs waard te zijn ten opzichte van de RE-treinen. Verbindingen naar Emden of Karlsruhe-Stuttgart-Nürnberg waren ook voor de introductie van het Deutschlandticket al zorgenkindjes van Deutsche Bahn, vanwege het beperkte snelheidsvoordeel en de hoge meerprijs ten opzichte van de RE-treinen. Daarentegen zorgen de ICE's tussen Düsseldorf en Berlin en tussen Düsseldorf en München voor geen enkele concurrentie met de RE-treinen, omdat deze treinen een heel stuk sneller en comfortabeler zijn. Hoe goedkoop je het Deutschlandticket maakt, de ICE's tussen Düsseldorf en Berlin en tussen Düsseldorf en München raken toch wel gevuld.
-
- Suus
- Berichten: 52112
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Een probleem wat het Deutschlandticket oplost is dat als je net over de rand van een tariefgebied reist, dan je dan allerlei ingewikkelde ticketsystemen tegenkomt. Juist deze week kondigt de VRR daarom aan dat ze ruim 500 tarieven gaan schrappen omdat het Deutschlandticket heel veel tariefsoorten overbodig heeft gemaakt: https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/di ... rm-im-vrr/
Treinen weer gaan uitsluiten is dus een tegengestelde beweging van wat het ticket beoogt. De echte oplossing is dat de opdrachtgevers serieus gaan investeren in capaciteitsuitbreiding en dus grotere treinen gaan bestellen.
Treinen weer gaan uitsluiten is dus een tegengestelde beweging van wat het ticket beoogt. De echte oplossing is dat de opdrachtgevers serieus gaan investeren in capaciteitsuitbreiding en dus grotere treinen gaan bestellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9517
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Ja de VRR heeft zelfs een abonnementsvorm die afgelopen jaar maar liefst 0x werd verkocht. 

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- ICE11
- Berichten: 3403
- Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
- Locatie: Aken
Re: Kort buitenlands nieuws
Dat zal wel een fundamentale ingreep in het Duitse tariefsysteem zijn. Want RE-treinen zijn per definitie ook regionale vervoer en daarom qua tarief op een niveau met RB en S-Bahn. Dus moet je dan voor de "snelle" REs een nieuwe categorie invoeren. Tot nu toe ken ik in het hele land maar een voorbeeld waar dat echt gebeurt en dat zijn de RE Luxemburg-Koblenz, welke vanuit Koblenz als IC verder rijden naar Düsseldorf (als vervanging van de toenmalige doorgaande IC-lijn, maar de regios wilden een RE als vervanging niet betalen).Nitein-Repart schreef: ↑di 03 sep 2024, 20:41 Al ben ik wel voorstander van het uitsluiten van Snelle RE-treinen als op hetzelfde traject ook RB-treinen rijden: zoals de RE29 Erfurt-Coburg, RE4 Hamburg-Bremen en de RE1 Koblenz-Saarbrücken-Mannheim, aangezien het Deutschlandticket bedoeld is voor de basismobiliteit (bus, tram, metro, S-Bahn, RegionalBahn en de RegionalExpress op trajecten zonder S-Bahn en RegionalBahn), niet voor sneltreinen.
Dergelijke verbindingen waren (of zijn) de restanten van het in de jaren 90 zeer succesvolle InterRegio, wiens doel het was het IC(E)-net aan te vullen door landelijke regios en kleinere steden (vaak ook toeristische bestemmingen zoals Emden of Konstanz) in een vaste patroon, maar met niet al te veel tussenstops, te ontsluiten.Nitein-Repart schreef: ↑di 03 sep 2024, 20:41 Verder hadden sommige Intercity-verbindingen ook voor de introductie van het Deutschlandticket een magere rentabiliteit, omdat deze Intercities simpelweg te langzaam zijn om echt de meerprijs waard te zijn ten opzichte van de RE-treinen. Verbindingen naar Emden of Karlsruhe-Stuttgart-Nürnberg waren ook voor de introductie van het Deutschlandticket al zorgenkindjes van Deutsche Bahn, vanwege het beperkte snelheidsvoordeel en de hoge meerprijs ten opzichte van de RE-treinen.
-
- Berichten: 4161
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Kort buitenlands nieuws
De Interregio is toch afgeschaft vanwege het gebrek aan reizigers? Voor de korte afstand was de RegionalExpress vaak een stuk goedkoper, voor de lange afstand was de Intercity/ICE een stuk sneller. De succesvolle IR-treinseries werden omgezet in IC/ICE-treinseries, de niet-succesvolle IR-treinseries werden opgeknipt of helemaal afgeschaft.
Verder is bijvoorbeeld de RE29 tussen Erfurt en Coburg ontworpen in de tijd dat het Deutschlandticket niet bestond en het Quer-Durch-Land-Ticket het goedkoopste ticket was. Daarop waren vijf treinen per dag met zesdelige Desiro HC-stellen voldoende. Als deze treinverbinding ook voor het Deutschlandticket beschikbaar is, concurreert deze treinverbinding teveel met de IC/ICE. Dan vind ik het niet gek dat sommige snelle RE's (voor praktische overwegingen zou ik dan de RE's waar het D-Ticket dan niet geldig is omzetten in IRE's en IRE's waar het D-Ticket wel geldig is omzetten in RE's) het Deutschlandticket niet geldig is, maar Ländertickets en het Quer-Durch-Land-Ticket wel.
Verder blijft het Deutschlandticket waarschijnlijk ook in 2025 bestaan en komt er slechts een kleine prijsverhoging naar € 59
, zie hier: https://www.spiegel.de/panorama/49-euro ... 49622f6654
Definitieve beslissing omtrent het Deutschlandticket in 2025 volgt binnen enkele weken.
Verder is bijvoorbeeld de RE29 tussen Erfurt en Coburg ontworpen in de tijd dat het Deutschlandticket niet bestond en het Quer-Durch-Land-Ticket het goedkoopste ticket was. Daarop waren vijf treinen per dag met zesdelige Desiro HC-stellen voldoende. Als deze treinverbinding ook voor het Deutschlandticket beschikbaar is, concurreert deze treinverbinding teveel met de IC/ICE. Dan vind ik het niet gek dat sommige snelle RE's (voor praktische overwegingen zou ik dan de RE's waar het D-Ticket dan niet geldig is omzetten in IRE's en IRE's waar het D-Ticket wel geldig is omzetten in RE's) het Deutschlandticket niet geldig is, maar Ländertickets en het Quer-Durch-Land-Ticket wel.
Verder blijft het Deutschlandticket waarschijnlijk ook in 2025 bestaan en komt er slechts een kleine prijsverhoging naar € 59

Definitieve beslissing omtrent het Deutschlandticket in 2025 volgt binnen enkele weken.
-
-
- Berichten: 5708
- Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42
Re: Kort buitenlands nieuws
Over hoe makkelijk het is/was om een ander voor de kosten van een Deutschlandticket op te laten draaien:
-
- Berichten: 7257
- Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Re: Kort buitenlands nieuws
Vanaf 16 oktober (middernacht) is de nieuwe dienstregeling voor Duitsland beschikbaar en zijn de tickets ook te boeken.
Voor Nightjet start de verkoop op 30 september (in de loop van de dag)
Voor Nightjet start de verkoop op 30 september (in de loop van de dag)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Donateur
- Berichten: 6007
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
- Locatie: Maastricht/Berlin
Re: Kort buitenlands nieuws
In Dresden is een trambrug over de Elbe ingestort.
Het mag een wonder heten dat er geen gewonden gevallen zijn; het gebeurde rond 3 uur 's nachts, 18 minuten eerder heeft er nog een tram over de brug gereden.

-
- Berichten: 8482
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Re: Kort buitenlands nieuws
Mijn voorgaande uitspraak blijkt niet juist, ten tijde van de instorting was er geen tramverkeer.
edit: post gewijzigd
edit: post gewijzigd
- Suus
- Berichten: 52112
- Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
- Locatie: Delfshaven
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
In Dresden rijden de trams de gehele nacht door, dus het had gekund dat er een tram over de brug had gereden tijdens de instorting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- ArrivaBas
- Berichten: 9520
- Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Kort buitenlands nieuws
Als een geluk bij een ongeluk waren de tramsporen al buiten dienst voor werkzaamheden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 1132
- Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31
Re: Kort buitenlands nieuws
Wat, in die 15 minuten na de vorige tram voorbij reed?
Zo ver ik weet waren de sporen waren niet buiten dienst.
Zo ver ik weet waren de sporen waren niet buiten dienst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten