Concessie Zuidoost-Brabant (2017-2029)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Plaats reactie
Mr-W
Berichten: 3080
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: di 06 aug 2024, 07:22 Ontevreden VDL gebruikers, dat kan niet...
In Griekenland is de VDL vooral n goedkope keuze, Setra rijdt men hier t liefst bij het touringcarbedrijf 😉 🇬🇷
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

The Greyhound schreef: di 06 aug 2024, 14:06
Selivio schreef: di 06 aug 2024, 09:54 Grapjas :mrgreen: Maar dank jullie. Wel grappig dat ze het daar blijkbaar anders doen dan hier. Hier waren die bussen gegarandeerd meegegaan naar de nieuwe concessie (ook een beetje de reden dat ik die reden zelf eigenlijk afgeschreven had). Weer wat geleerd :pos:
Eigenlijk vreemd dat je de bussen moet overnemen. Zo blijf je als nieuw bedrijf altijd zitten met de materieel keuzes van je voorganger. Het resultaat daarvan zien we op de Veluwe met de BYD bussen.
Hier was de problematiek met de BYD bussen bekend. Ook de reden dat diverse vervoerders niet inschreven.

Maar laten we hier terug gaan naar het topic onderwerp " Brabant Zuidoost"
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

Daar is weinig te doen.
We wachten op de opschaling... ooit...

De aanleg van hov3 is op stoom.
Het deel tot aan Acht waar lijn 8, acht binnenrijd is zo goed al klaar.
Halte Marathonloop is ook zo goed als af.
Inmiddels wordt er op industrieterrein De Schakel ook hard gewerkt. De bushalten van lijj 10 krijgen een upgrade en de contouren van de busbaan zijn daar ook zichtbaar.
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Is het eigenlijk de bedoeling dat lijn 400 van de HOV 3 gebruik gaat maken? Als je op de kaart kijkt zou het dan namelijk een flinke omweg worden qua route, dan ligt HOV1 toch directer richting airport als je puur van boven af kijkt . En zijn er andere lijnen die er gebruik van moeten gaan maken?
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
RnBn
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door RnBn »

De HOV1 is in kilometers inderdaad korter (met reizen op saldo is de 401 dan ook goedkoper dan de 400) maar de HOV1 zit aan zijn maximum capaciteit. Het laatste wat ik hoorde was het vooral nog de vraag of de 400 de nieuwe haltes gaat aandoen of dat er een snel en een stop variant komt.
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Vanaf maandag 12 augustus gaat lijn 400 in elk geval beide richtingen t/m medio maart 2025 omrijden. Wij rijden dan de omleidingsroute zoals recent al gebeurde: vanaf WoensXL van 1e Lieven de Keylaan, Vredeoord en Achtsteweg Zuid naar de Anthony Fokkerweg v.v.

Er wordt in die periode druk gewerkt aan het stuk busbaan tussen Cor Gehrelslaan t/m Achtseweg Zuid en daar wordt veel vertraging verwacht.
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

In een richting toch?
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Nee, beide richtingen.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5832
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Lijn 45 »

De eerste nieuwe streekcitea is inmiddels geleverd.
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Ook van de eerste ex oslo gelede citea is inmiddels een foto te vinden op busposities
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Die ex-Noorse gelede is momenteel aanwezig voor testritten. Nog verre van inzetbaar in de reizigersdienst. Dat duurt nog wel een aantal weken.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9514
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door regenmaker »

Net een testrit gezien op Eindhoven Centraal van de 9543 zo'n ex-Oslo Citea met groene kentekenplaten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
maurits-07
Berichten: 138
Lid geworden op: di 18 apr 2023, 19:46

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door maurits-07 »

Misschien ben ik een te grote digibeet want het lukt me maar niet om hier een foto up te loaden, maar net op het station spotte ik hem inderdaad.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Meltrain »

Zie hier. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door teun »

Lijn 45 schreef: ma 02 sep 2024, 21:01 De eerste nieuwe streekcitea is inmiddels geleverd.
Volgens busposities rijdt deze bus ook al sinds dinsdag steeds in de Eindhovense omloop 157 (lijn 9/20 en 18); sinds woensdag heeft hij elke dag de gehele omloop uitgereden. *O*
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

RnBn schreef: wo 07 aug 2024, 11:02 De HOV1 is in kilometers inderdaad korter (met reizen op saldo is de 401 dan ook goedkoper dan de 400) maar de HOV1 zit aan zijn maximum capaciteit. Het laatste wat ik hoorde was het vooral nog de vraag of de 400 de nieuwe haltes gaat aandoen of dat er een snel en een stop variant komt.
Vergeet dat maar. Dat is onhandig. Je zal dan net zien de de rit die overal stopt dan tjokvol zit.
Lijn 400 gaat stoppen op de nieuwe halten. Dat zijn er overigens maar 4: Marathonloop, nabij Acht en twee keer op de Schakel
ZO6176
Donateur
Berichten: 6632
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ZO6176 »

En dan ook nog BIC?
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door ITF »

huibf schreef: vr 06 sep 2024, 17:10
RnBn schreef: wo 07 aug 2024, 11:02 De HOV1 is in kilometers inderdaad korter (met reizen op saldo is de 401 dan ook goedkoper dan de 400) maar de HOV1 zit aan zijn maximum capaciteit. Het laatste wat ik hoorde was het vooral nog de vraag of de 400 de nieuwe haltes gaat aandoen of dat er een snel en een stop variant komt.
Vergeet dat maar. Dat is onhandig. Je zal dan net zien de de rit die overal stopt dan tjokvol zit.
Lijn 400 gaat stoppen op de nieuwe halten. Dat zijn er overigens maar 4: Marathonloop, nabij Acht en twee keer op de Schakel
Lijn 400 kan ook opgesplitst worden in een snelle lijn 400 en een langzamere lijn, met als nummer bijvoorbeeld 410. 2 verschillende stoppatronen van dezelfde lijn is inderdaad niet handig.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

ZO6176 schreef: vr 06 sep 2024, 19:38 En dan ook nog BIC?
Uiteraard, dat is een drukke halte geworden ondertussen. Zeker in de spitsuren.
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

ITF schreef: vr 06 sep 2024, 21:05

Lijn 400 kan ook opgesplitst worden in een snelle lijn 400 en een langzamere lijn, met als nummer bijvoorbeeld 410. 2 verschillende stoppatronen van dezelfde lijn is inderdaad niet handig.
Ga er niet vanuit dat er DRU bijkomen. Zoals ik al schreef krijg je het probleem dat mogelijk de snelle variant leeg is en de langzame bij het beginpunt al vol zit en niemand mee kan. Je ziet dat ook bij 401. Die zit op airport al vol en dan kan er niemand meer mee in Meerhoven. Reizigers laten zich niet dwingen en pakken de eerste bus naar 'station' of 'airport'.
HOV krijgt dan wel zijn naam: Halte Overslaand Vervoer (A)
Bussjakie
Berichten: 11
Lid geworden op: di 26 apr 2022, 15:15

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Bussjakie »

De concessie is verlengd tot de zomer van 2029. Wat een bijzondere keus overigens om in de zomer een nieuwe concessie in te laten gaan. Is dat dan met dezelfde dienstregeling als de voorgaande concessie?

https://www.ed.nl/eindhoven/worstelend- ... ~a0aefeaa/
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

Die keus is ingegeven door het feit dat de nieuwe concessie dan in een rustigere periode start.
De opstart is dan wat minder complex/lastig, omdat bij aanvang van de zomerdienst gestart wordt. Er wordt dan minder frequent gereden, minder bussen nodig en dus wat meer speling om problemen te ondervangen.

Je ziet dit in steeds meer concessies gebeuren.
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door teun »

Wat andere interessante puntjes uit het artikel overigens:

-Het lijkt erop dat ZE tijdens de looptijd helemaal van de baan is, dus (een deel van) de 13m Citea's en de MidCity's zullen dan wel tot 2029 blijven rijden.

-De nieuwe Noorse geledes zouden in ieder geval ook op streeklijnen inzetbaar moeten zijn nadat ze een nieuwe set batterijen ingebouwd hebben -of dat in de praktijk gaat gebeuren zal me benieuwen- maar het blijft natuurlijk een flink aantal nieuwe bussen dat je tenzij er op de stadslijnen flink uitgebreid wordt niet allemaal zomaar daar kunt inzetten.

-In de herfstvakantie wil men blijkbaar al weer een beetje gaan opschalen, ben benieuwd hoe en wat.
Hans
Berichten: 812
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door Hans »

De opschaling die genoemd wordt is per zondag 27 oktober. Dus na de herfstvakantie.
De Noorse geledes hebben nu nog oude accu pakketten, daarmee zullen ze instromen. Ze staan op een wachtlijst voor nieuwe accu's. Er wordt momenteel test mee gereden. Vanwege de beperkte actie radius worden dat nu dus aparte omlopen, die wat sneller naar de laders gaan dan de 9500-serie.
huibf
Donateur
Berichten: 4360
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)

Bericht door huibf »

De opschaling eind oktober is, zo is al eerder gemeld, alleen voor de 'lage' genummerde niet HOV, stadslijnen.
Bijna alles keert weer terug zoals in 2020 was.
Alleen de 4x per uur is niet in de dal en zaterdagen, dat blijft nog 2x per uur.

Bijzonder is dat lijn 2, 4 en 5 dus 4x per uur rijden in de spits maar de lijnen 402, 403, 405 en 406 2x per uur blijven rijden. Dexreden is dat deze op het lange gezamenlijke traject wel 4x per uur rijden.
Laatst gewijzigd door huibf op wo 18 sep 2024, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten