Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door Daniel »

MichOV schreef: di 10 sep 2024, 08:42 Blijven alle bussen van Breng morgen in de remise tot aan 8.00 uur of rijdt er een enkeling die niet aan de staking mee doet wel gewoon?
Tot 7.30 aldus de FNV.
Daarna zou dus gestart moeten worden met de uitruk zodat reizigers vanaf 8 uur daadwerkelijk weer kunnen instappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
albertjan96

Bericht door albertjan96 »

gkw1969 schreef: di 10 sep 2024, 09:45
albertjan96 schreef: ma 09 sep 2024, 21:32 Maar wel dusdanig dat alle wissels voor het juiste perron in 1 keer omgezet worden dan?
Nee we moeten elke perron apart aansturen. Perron M (trolleyplein rechts) => X, perron N =>B, perron Q =>C, perron R => D en perron S => geen keuze. Om door te rijden naar perron A en de hal moeten we halverwege de X bedienen (om het wissel naar perron S om te zetten, hangt een geel bord in de bovenleiding waar dat moet). De X blijft dan staan voor perron A, voor de hal moeten we dan apart het wissel bedienen(direct nadat het wissel van perron S is omgeslagen) voor perron D => B, perron E => C, perron F => D en perron G => geen keuze. Perron C is alleen bereikbaar vanaf Oosterbeek, lijn 352, daar hoeft geen keuze voor gemaakt te worden. Perron C is ook het enige perron wat bereikbaar is vanuit Oosterbeek. Voor andere perrons moet er gebeugeld worden.
M.u.v. Willemsplein, stad uit, en Velperplein worden verder alle wissels bedient met de X (de X geeft ook de piepjes die je hoort ter hoogte van de wissels. Stad uit worden op Willemsplein de wissels bediend met de corresponderende letters B=>B, C=>C en D=>D. Doe je niks ga je automatisch naar A. Voor Velperplein gebruiken we B voor perron A.
De Wisselstraat, zoals we dat noemen, kent 5 knoppen: X - B - C - D -groen. X geeft een signaal als deze bediend wordt, groen is de reset knop.
Ah dankjewel, weer wat geleerd! Vind het wel een interessant stukje techniek, jammer dat er op internet zo weinig over te vinden is...
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Daniel schreef: di 10 sep 2024, 12:28
MichOV schreef: di 10 sep 2024, 08:42 Blijven alle bussen van Breng morgen in de remise tot aan 8.00 uur of rijdt er een enkeling die niet aan de staking mee doet wel gewoon?
Tot 7.30 aldus de FNV.
Daarna zou dus gestart moeten worden met de uitruk zodat reizigers vanaf 8 uur daadwerkelijk weer kunnen instappen.
Collega’s worden verzocht vanaf 6.45 aanwezig te zijn (ze worden immers gewoon doorbetaald). Want ze moeten ook, bijvoorbeeld, in Apeldoorn beginnen. De eerste na 8 uur is een Breng omloop. Ditzelfde geldt voor Weezenhof, Venlo etc.
Speed doesn't kill you, suddenly becoming stationary is what gets you
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Nog 2 dagen genieten van gratis trolley rondritten

https://www.arnhemsekoerier.nl/nieuws/a ... 4rDr0NXWIQ
drooge

Bericht door drooge »

De plannen voor 2025 in het Vervoerplan zijn hier https://arnhem.bestuurlijkeinformatie.n ... eb2dc625e4 te vinden
albertjan96

A352 Arnhem – Wageningen
Centrumbediening Arnhem - wij stellen voor om het doorrijden van lijn 352 van Arnhem CS naar
Arnhem Centrum (Velperplein) voorlopig te beperken en te stoppen op Arnhem CS. Zo lang nog niet
doorgereden kan worden richting de HAN blijkt het traject Arnhem CS-Velperplein geen meerwaarde te
bieden, terwijl er wel veel dienstregelingsuren mee gemoeid zijn. Met het schrappen van dit stuk
wordt het voorzieningenniveau niet wezenlijk aangetast. Er rijden immers talloze bussen op dit traject.
Ik had daar al mijn twijfels over vanaf het moment dat het inging... Worden de vangbakken dan ook verplaatst naar CS? Want op Velperplein zijn die dan niet meer nodig en je kunt vanuit de bunker op CS niet onder de draad richting Oosterbeek. Het zal ook de doorstroming op Velperplein iets verbeteren want 352 wacht op Velperplein perron D de vertrektijd af waardoor andere bussen vanaf het Airborneplein mogelijk vertraging oplopen
A010 stadsdienst Arnhem – Papendal
E105 Arnhem – Barneveld

In de wijk Heijenoord gaat de gemeente aan de slag met de infrastructuur. Lijn 10 wordt hierdoor
gedwongen verlegd naar de Amsterdamseweg. Lijn 10 gaat hier uitsluitend op werkdagen, rijden als
spitsverdichting van lijn 105, zodat tussen Arnhem CS en Papendal de beide lijnen gezamenlijk 4x pu
rijden. Het betekent ook dat lijn 10 niet meer rijdt in de daluren en in het weekend. Lijn 105 neemt dan
de bediening over. In Heijenoord wordt gestreefd naar een buurtbus die de ontsluitende rol in de wijk
overneemt (zie Lopende zaken).
Apart dat hier de schuld aan de gemeente wordt gegeven want volgens mij is een laag reizigersaantal een belangrijkere reden:
https://www.gelderlander.nl/arnhem/wijk ... ~af995652/
Etienne
Donateur
Contacteer:

Bericht door Etienne »

Er rijdt natuurlijk niet voor niets 's avonds en in het weekend een taxibusje op die lijn; niet dat daar veel reizigers in zitten overigens. :')
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
albertjan96

Volgens mij probeerde Breng dit in 2024 al in te voeren maar is dit uiteindelijk toch niet door gegaan. Alleen die buurtbus gaat pas eind 2025 rijden en Breng wil lijn 10 vanaf december 2024 al schrappen... betekent dus dat de wijk een jaar ontstoken gaat zijn van een bus, ben benieuwd of dat er doorheen gaat komen
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

albertjan96 schreef: do 19 sep 2024, 20:04
A010 stadsdienst Arnhem – Papendal
E105 Arnhem – Barneveld

In de wijk Heijenoord gaat de gemeente aan de slag met de infrastructuur. Lijn 10 wordt hierdoor
gedwongen verlegd naar de Amsterdamseweg. Lijn 10 gaat hier uitsluitend op werkdagen, rijden als
spitsverdichting van lijn 105, zodat tussen Arnhem CS en Papendal de beide lijnen gezamenlijk 4x pu
rijden. Het betekent ook dat lijn 10 niet meer rijdt in de daluren en in het weekend. Lijn 105 neemt dan
de bediening over. In Heijenoord wordt gestreefd naar een buurtbus die de ontsluitende rol in de wijk
overneemt (zie Lopende zaken).
Apart dat hier de schuld aan de gemeente wordt gegeven want volgens mij is een laag reizigersaantal een belangrijkere reden:
https://www.gelderlander.nl/arnhem/wijk ... ~af995652/
Een routewijziging door werkzaamheden is altijd de schuld van de gemeente. Dit verhaal kent wel een nuance. De wijk wil de bus graag kwijt, maar de gemeente zegt dat het niet eerder kan dan dat er een buurtbus is. De gemeente wil in de loop van 2025 eerst werkzaamheden uitvoeren. Hierdoor moest er een keuze gemaakt worden om eerst nog door de wijk te rijden en later de omleiding met teveel rijtijd of door de wijk rijden met de nieuwe rijtijd of helemaal niet door de wijk meer te rijden. Vanuit Breng is gekozen voor de laatste optie omdat die voor de dienstregeling het beste uitkomt. Als de gemeente er mee akkoord gaat is dat een stok achter de deur van de wijk om sneller met die buurtbus te komen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Voor de rest als reactie op het vervoerplan:
De verdeling van de lijnen is beter; de tussenslagen naar Huissen Stadswal laten vervallen is niet verkeerd, vaak zijn die ritten slecht bezet.
Wat me wel opvalt is dat er gezegd wordt dat per saldo hetzelfde aantal DRU geboden wordt, maar dat ik alleen maar afschalingen zie:
Lijn 33 de tussenslagen
Lijn 10 in de daluren en het weekend
Lijn 352 niet meer door naar Velperplein
Lijn 8 Nijmegen later naar een kwartierdienst op zaterdag
Lijn 12 Nijmegen niet meer rijden in de vakantie
Lijn 76 afschalen naar 1 rit in de ochtend 4 maanden lang
Lijn 89 2 ritten inkorten

Ik zie nergens die uren terugkomen. Of ze moeten her en der een omloop er bij in doen om de rijtijden te halen.
Philip

Bericht door Philip »

Mogelijk zit de uitbreiding van het aantal DRU's in de extra rijtijden i.v.m. verkeersdrukte, maar ik had inderdaad dezelfde vraag
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

Het niet meer doorrijden van lijn 352 naar Velperplein zorgt er wel voor dat je een aanpassing moet doen in de bovenleiding lijkt me? Keren in de bunker terug naar Oosterbeek aan de draad is niet mogelijk.

Verder wel interessant om te lezen dat de plannen om de verbinding HAN-WUR nog steeds levend zijn en de mogelijkheden worden onderzocht. Dat de bovenleiding verlengt moet worden om dit mogelijk te maken is wel een obstakel. T/m kievitsdel wordt in de wandelgangen genoemd, maar daar kun je moeilijk een keerlus aanleggen lijkt mij. Misschien de rotonde Doorwerthsestraat?
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Maar als je lijn 352 laat doorrijden naar de HAN, dan zou ik zeggen of als lijn 6, of als lijn 331 naar Velp-Zuid. Dan zit de trolley langer aan de bovenleiding en kan er dus ook naar de WUR worden gereden.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Wageningen1998 schreef: vr 20 sep 2024, 07:15 Het niet meer doorrijden van lijn 352 naar Velperplein zorgt er wel voor dat je een aanpassing moet doen in de bovenleiding lijkt me? Keren in de bunker terug naar Oosterbeek aan de draad is niet mogelijk.
Naar mijn mening, maar ik ga dat vanmiddag nog even bekijken, zijn er 2 aanpassingen nodig en kan lijn 352 weer vanaf perron G vertrekken.
Een andere oplossing is het keren via het Nieuw Plein, iets wat vandaag officieel ook gebeurt i.v.m. Airborne. Maar dat is best wel lastig in de spits.
Keren op het trolleyplein kan wel, maar is niet aan te raden.
Wageningen1998 schreef: vr 20 sep 2024, 07:15Verder wel interessant om te lezen dat de plannen om de verbinding HAN-WUR nog steeds levend zijn en de mogelijkheden worden onderzocht. Dat de bovenleiding verlengt moet worden om dit mogelijk te maken is wel een obstakel. T/m kievitsdel wordt in de wandelgangen genoemd, maar daar kun je moeilijk een keerlus aanleggen lijkt mij. Misschien de rotonde Doorwerthsestraat?
De routevariant naar de HAN is nog niet bekend, er zijn 3 opties:
- Als lijn 6, maar dan, dit levert 2 bussen per uur meer op in de spits (wat niet de doelstelling was)
- Als lijn 331 en dan afbuigen naar eindpunt Elsweide/HAN (voor mij de meest logische i.v.m. de drukte op de haltes IJssellaan en Station Presikhaaf die we nu al tegenkomen op de 331); frequentie verhoging van 4 naar 7 of 10x per uur een bus(je hoeft dan niet alle ritten door te laten rijden)
- Via Velperweg doorrijden naar de nieuwe aan te leggen rotonde bij Bronbeek, rechtsaf naar Elsweide/HAN en als lijn 6 door naar CS.

Daarnaast worden er gesprekken gevoerd met de gemeente Wageningen en de WUR over aanlegging bovenleiding op de campus. Doortrekking naar Kievitsdel was al een wens in de jaren 70. De kans is vrij klein dat hij doorgetrokken wordt aangezien er over dat hele traject 80-km weg er maximaal 65 gereden kan worden. De trolleys zijn aan de bovenleiding begrensd tot 60-65 km/u i.v.m. veiligheid. Ontspoor je namelijk met een hogere snelheid dan trek je echt de hele bovenleiding aan gort. En 1 km bovenleiding aanleggen kost 1 miljoen euro, dus dat gaan ze weloverwogen doen.
KL577

Bericht door KL577 »

gkw1969 schreef: do 19 sep 2024, 22:13 Dit verhaal kent wel een nuance. De wijk wil de bus graag kwijt, maar de gemeente zegt dat het niet eerder kan dan dat er een buurtbus is. De gemeente wil in de loop van 2025 eerst werkzaamheden uitvoeren. Hierdoor moest er een keuze gemaakt worden om eerst nog door de wijk te rijden en later de omleiding met teveel rijtijd of door de wijk rijden met de nieuwe rijtijd of helemaal niet door de wijk meer te rijden. Vanuit Breng is gekozen voor de laatste optie omdat die voor de dienstregeling het beste uitkomt. Als de gemeente er mee akkoord gaat is dat een stok achter de deur van de wijk om sneller met die buurtbus te komen.
Maar nog wat meer nuance. Er is inderdaad een groep buurtbewoners die de bus kwijt wil, maar er is ook een groep buurtbewoners die dat niet wil. Helaas is die laatste groep de laatste jaren stelselmatig genegeerd en heeft de 'bus-weg groep' ook nog eens verzuimd de zorgvoorzieningen (Klimmendaal, Het Dorp) in het plan te betrekken.
Heel_Holland_Spot

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Op busposities zag ik de volgende opmerking voorbij komen bij de 9241 van Hermes Arnhem-Nijmegen (de MAN Lion's City G, diesel):
Gaat weer naar Connexxion voor de concessie Zeeland (ivm met de ruil van de 9265 en 9269) en gaat dus niet naar Veluwe Zuid.
Weet iemand hier meer van?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Wageningen1998

Bericht door Wageningen1998 »

Maar bovenleiding op de WUR Campus aanleggen, hoe zien ze dat voor zich dan? Een ciruit bovenleiding busstation Wageningen-Campus-Hoevestein-busstation aanleggen of iets dergelijks?
ge88

Bericht door ge88 »

albertjan96 schreef: do 19 sep 2024, 20:04
A352 Arnhem – Wageningen
Centrumbediening Arnhem - wij stellen voor om het doorrijden van lijn 352 van Arnhem CS naar
Arnhem Centrum (Velperplein) voorlopig te beperken en te stoppen op Arnhem CS. Zo lang nog niet
doorgereden kan worden richting de HAN blijkt het traject Arnhem CS-Velperplein geen meerwaarde te
bieden, terwijl er wel veel dienstregelingsuren mee gemoeid zijn. Met het schrappen van dit stuk
wordt het voorzieningenniveau niet wezenlijk aangetast. Er rijden immers talloze bussen op dit traject.
Ik had daar al mijn twijfels over vanaf het moment dat het inging...
Het verlengen van lijn 352 naar Arnhem centrum vond ik juist een goede toevoeging, dat is toch een belangrijke bestemming voor veel mensen en veel aantrekkelijker dan vanuit westelijke richting eindigen op het station. Het aantal reizigers was aanvankelijk heel beperkt, maar neemt naar mijn gevoel steeds meer toe ondanks de uitermate ongelukkige dienstregeling (zie ook hieronder). Om zonder het ingroeitijd te gunnen na een paar maanden dan alweer het besluit te nemen ermee te stoppen, vind ik vrij kort door de bocht.
albertjan96 schreef: do 19 sep 2024, 20:04Het zal ook de doorstroming op Velperplein iets verbeteren want 352 wacht op Velperplein perron D de vertrektijd af waardoor andere bussen vanaf het Airborneplein mogelijk vertraging oplopen
Nou, dat is niet zo, lijn 352 wacht geen tijd af. De rij- en keertijd van 352 binnen Arnhem centrum is veel en veel te ruim, en bij gebrek aan een bufferplek die je zou willen hebben tegenover de schouwburg om de tijd af te wachten leidt dat tot een onwenselijke situatie. In de praktijk blijft de 352 ofwel heel lang wachten op het station om dik in de vertraging naar het Velperplein te rijden, te draaien en dan min of meer op tijd terug te gaan, of er wordt op tijd vanaf het station vertrokken en vervolgens veel te vroeg vanaf het Velperplein naar het station gereden om daar de tijd af te wachten. Rijden met -3 tot -5 vanaf het Velperplein is geen uitzondering, en ook als er op het Velperplein geen bus achter staat en je dus niet in de weg staat wordt er gewoon opgereden. Het verlengstuk naar het centrum is dus qua rijtijden zo ongelukkig gemaakt dat lopen vaak sneller en betrouwbaarder is, terwijl het goed uitgevoerd best een meerwaarde zou hebben. Onder de streep is dan de conclusie schijnbaar opheffen omdat het zoveel dru's kost (die dus niet allemaal nodig zijn omdat de rijtijd veel te ruim is). Jammer, ik vind het een gemiste kans.
Laatst gewijzigd door ge88 op za 21 sep 2024, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Waarom kan tijd afwachten niet bij de vertrekhalte op het Velperplein? Als alleen lijn 352 die halte gebruikt is er toch niets aan de hand?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

Dat is geen optie aangezien alle lijnen komend vanaf het Airborneplein de rechter halte gebruiken. De 352 heeft op Velperlplein geen eigen halte. Geen enkele lijn eigenlijk want er zijn maar 4 haltes.

Ik wacht mijn tijd af op de bus/vrachtwagen parkeerplaats voor het politiebureau. Daar kunnen veilig en legaal wachten.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Ondertussen staat op breng.nl op meerdere plekken nog Arnhem CS als eindpunt ipv Velperplein voor lijn 352. Ondanks dat dit meerdere keren is gemeld is dit nog niet aangepast. Gelukkig rijdt de 352 straks weer tot CS dan klopt de website ook weer. haha.
Gr BasG
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

Ik weet niet wie het heeft bedacht maar gisteren ( en komende wedstrijden) reden er geen pendelbussen Station - Gelredome. Mensen moesten met de reguliere buslijnen naar het stadion. Na afloop schijnen ze wel gereden te hebben en moest iedereen inchecken (benieuwd hoe je dat doet als bussen bestormd worden door voetbalsupporters). Vitesse adviseerd in hun app om NIET met het OV te komen. Ik ben dus braaf ipv met trein en bus, met de auto gegaan.
gkw1969

Bericht door gkw1969 »

De hele oorsprong van het besluit ligt bij de KNVB door Vitesse te degraderen, een boete op te leggen en niet direct akkoord te gaan met een reddingsplan. Als de KNVB wat besluitvaardiger was geweest en eerder duidelijkheid had gegeven had mogelijk een nieuwe investeerder de extra kosten op zich kunnen nemen.
Doordat Vitesse in de eerste divisie uitkomt nu is er minder tot geen geld beschikbaar. Vitesse kan daarom niet het vervoer inkopen van- en naar het stadion. Dus alle supporters moeten met de normale dienstbussen. Gisteravond en de komende 2 wedstrijden worden die nog wel versterkt op kosten van Hermes, maar daarna is dat ook afgelopen. Doordat Vitesse ook een aangepaste prijs aan Gelredome betaald neemt Gelredome ook die kosten niet over. Dus..... over enkele weken wordt een grote chaos op de lijnen 7, 11 en 331 en mogelijk ook 14.

Tijdens evenementen in Gelredome is er wel vervoer aangezien de organisator dit zelf moet inkopen anders krijgen ze geen vergunning.
albertjan96

Waar werden de bussen de eerste paar wedstrijden dan van bekostigd?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Wubbo »

Ik blijf dit fascinerend vinden. Kennelijk kan een propvolle pendelbus (met betalende reizigers) niet uit voor Breng/Hermes, en is het goedkoper om het dusdanig mis te laten gaan dat de normale reizigers het nakijken hebben.
Plaats reactie