ITF schreef: ↑vr 27 sep 2024, 09:22
Hier in Utrecht bevindt zich een Albert Heijn onder de bibliotheek bij de Neude en 250 meter verder op in de Voorstraat bevindt zich nog een Albert Heijn.
Qua assortiment zullen ze wel verschillen, in de zin van de ene meer op gemak en impuls gericht, denk ik?
Die nieuwe Jumbo in Alkmaar zit in het oude, monumentale, V&D pand.
Je kan in die Jumbo ook koffie drinken, dát is tegenwoordig wel een unicum in een supermarkt, terwijl dit voor de corona periode haast gemeengoed was geworden. Hoogvliet heeft de koffiehoeken ook weer opgedoekt, althans die in Veenendaal dan. In Wageningen is nog wel een automaat aanwezig, in de winkel.
https://propertynl.com/Nieuws/Nieuwe-Ju ... f1bf4b50f1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Het lijkt wel of (sommige) tankstations een straf beleid voeren met betrekking tot de controle op de leeftijdsgrens bij tabaksverkoop.
Ik stond een week of wat geleden achter een kerel, die duidelijk boven de 18 was, en een pakje tabak wilde kopen en verbouwereerd was dat er naar zijn ID gevraagd werd. Stond er een bordje op de balie dat ze alle leeftijden controleerden. Dat is meer dan dat de NVWA vraagt.
(..)Bij de verkoop moet u vaststellen of de koper inderdaad 18 jaar of ouder is. Dit kan met een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. En niet met pasjes als een OV-chipkaart, een schoolpas of een studentenpas. Dat zijn geen geldige identiteitsbewijzen.
Alleen als de koper duidelijk ouder is dan 18 jaar hoeft u de leeftijd niet vast te stellen.(..)
Nu was ik vandaag bij een ander tankstation en daar stond op de balie een elektronisch apparaat waar je, kennelijk, je ID bewijs in moet leggen die dan scant of je wel of niet mag kopen. Dat zal dan wel geregistreerd worden?
Is de branche zo benauwd voor de boete of het risico op stillegging van de (lucratieve?) verkoop?
De NVWA hanteert:
(..)Constateren wij binnen 12 maanden 3 overtredingen van de leeftijdgrens bij uw bedrijf? Dan kunnen wij de tabaksverkoop tijdelijk stilleggen. Deze maatregel heet ook wel 3-strikes-out. Meer informatie over de maatregelen leest u in ons interventiebeleid, en dan vooral in het Specifiek interventiebeleid Tabak en rookwaren (IB02-SPEC31). (..)
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/tabak-e ... ftijdgrens