Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5833
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Lijn 45 »

Waarom moeten de BYD's overgenomen worden? Dat zijn de oudste elektrische bussen die nu in Nederland rijden.

Dat ben ik benieuwd naar wat er op de wadden komt te rijden vanaf december. Deze 12 zijn niet genoeg voor alle vier de eilanden.

@Daniel en MetroRET: die Crossways zijn alweer wat ouder. Ik weet niet of die variant tegenwoordig nog wordt gemaakt (zeker nu er een nieuwe generatie op de markt is gekomen).
teun schreef: do 19 sep 2024, 16:11 Uit GD verwacht ik dat de 24 nieuwere Citaro LEs en 5 van de oudere exemplaren zullen overkomen.
Een (deel van?) de 34xx-geledes gaat naar Fryslân.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Een aantal geledes zullen vast naar de eilanden gaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door teun »

Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 16:19 Waarom moeten de BYD's overgenomen worden? Dat zijn de oudste elektrische bussen die nu in Nederland rijden.
Omdat de provincie in 2013 in die bussen heeft geïnvesteerd en vermoed ik graag ziet dat ze helemaal opgereden worden, zelf zullen ze ze minder makkelijk elders kwijt kunnen dan een busboer, en zolang ze nog goed functioneren; prima toch?
Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 16:19 Dat ben ik benieuwd naar wat er op de wadden komt te rijden vanaf december. Deze 12 zijn niet genoeg voor alle vier de eilanden.
Volgens het PvE hoeft op de waddeneilanden niet meer per se met ZE gereden te worden.
Als er inderdaad nog geleed uit GD komt lijken me dat wel kandidaten voor op de wadden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22811
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Meltrain »

MetroRET schreef: do 19 sep 2024, 15:53
Lijn 45 schreef: do 19 sep 2024, 15:44 Voor de Qliners komen er Crossway NF's, is dat een volledige hogevloersvariant? Google geeft me weinig duidelijkheid hierover.
https://www.trucks.nl/iveco-crossway-sl ... 7778375-vd
Zoiets lijkt me dan toch?
Is dat een ander type dan de Crossway Pro, die Connexxion inzet op lijn 19 tussen Hulst en Breda Roosendaal?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Ja, de Iveco Crossway NF is inderdaad een ander bustype dan de Iveco Crossway PRO.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22811
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Meltrain »

Kun je ook aangeven wat de verschillen zijn? Ze lijken namelijk wel erg op elkaar.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
nv_busfreak
Berichten: 124
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 20:53

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door nv_busfreak »

Wellicht ook de 4 VDL 12 meters die in GD uit de running zijn. 7029-7032
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Zonnig »

Als ik dit zo lees wordt Fryslan, zeker in het begin, het afvalputje van Qbuzz qua materieel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Hoezo afvalputje met 227 nieuwe bussen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door teun »

Dat is zeker een manier om 199 nieuwe bussen bussen en 29 stuks die pas vijf jaar aan de slag zijn in GD te interpreteren. :')
In ZOB zijn we in 2016 met een grotendeels acht jaar oude vloot begonnen waarvan binnenkort de laatste paar nog wel hun 16e mogen vieren. *O*
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Zonnig »

Men gaat zeker niet met nieuwe bussen starten en elektrisch is al bijna helemaal 0.
Ik vind dat een aanfluiting.

(Overigens net als EBS in Flevoland/Veluwe, die na bijna 1 jaar nog met oude zooi rijden, maar dat is eigenlijk een ander topic).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Elektrisch rijden was ook geen eis vanaf begin concessie, dus wordt er in de eerste jaren met dieselbussen gereden. Qbuzz communiceert zelf dat al het nieuwe materieel in december in dienst komt... of zit jij dusdanig dicht bij het vuur dat jij weet dat de nieuwe dieselbussen later instromen dan december?

Overigens zullen er 12 elektrische bussen meerijden zoals eerder vermeld.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
teun
Berichten: 1767
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door teun »

Als je hier al niet van onder de indruk bent vrees ik dat ik het nog wel erger gaat worden; in Zeeland mag de helft van de scholierenlijnen (dat gaat om tussen de 1/5e en 1/4e van de vloot daar) tot het einde van de concessie in december 2038 met diesel blijven rijden. In Arnhem-Nijmegen-Foodvalley mag tot het einde van die concessie in 2036 CNG-materieel worden ingezet.
In Achterhoek-Rivierenland houdt men zich in ieder geval nog aan de afspraken uit het BAZEB, de enige aanstaande concessies met iets van ambitie zijn eigenlijk HWGO, waar vanaf de start in ieder geval het R-net elektrisch wordt, en Oost-Brabant waar vanaf het begin nagenoeg elektrisch wordt geëist.
zone2000
Berichten: 625
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door zone2000 »

Zo ongeveer iedere nieuwe concessie begint met een mix van oude en nieuwe bussen. :roll:
ov'tje
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door ov'tje »

Zonnig schreef: vr 20 sep 2024, 10:22 Men gaat zeker niet met nieuwe bussen starten en elektrisch is al bijna helemaal 0.
Ik vind dat een aanfluiting.
Je bent ervan op de hoogte dat het stroomnet in vrijwel geheel Fryslân overbelast is verklaard? Qbuzz moet ook gewoon wachten op de aansluiting op het stroomnet. De verwachting is dat deze pas in 2029 gereed, waarbij met name Leeuwarden een probleem is tot er een nieuw verdeelstation gerealiseerd is.

Dit is eigenlijk de reden waarom er niet met elektrisch gestart wordt. Dat de eilanden niet volledig elektrisch blijven is dan wel jammer, maar dan had de concessieverlener dat maar moeten eisen.
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Station Luchtbal »

Het is wel degelijk een aanfluiting. Met een slimme inzet van batterijen kan men in veel gevallen met een veel kleinere netaansluiting toe en is er vaak wel ruimte voor activiteiten. Tal van bedrijven (bedrijventerreinen) doen dit al. In Friesland wordt er niet eens naar gekeken. Het past helaas naadloos bij de niet bepaald voorlijke attitude van een door de BBB gedomineerde Friese politiek.
ov'tje
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door ov'tje »

De Friese politiek is sowieso aan de conservatieve kant. Dat heeft niets met een bepaalde partij te maken.

Je hebt niets aan batterijpakketten als er niet eens een (lichtere) aansluiting gelegd mag/kan worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22811
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Meltrain »

teun schreef: vr 20 sep 2024, 11:24 In Achterhoek-Rivierenland houdt men zich in ieder geval nog aan de afspraken uit het BAZEB, de enige aanstaande concessies met iets van ambitie zijn eigenlijk HWGO, waar vanaf de start in ieder geval het R-net elektrisch wordt, en Oost-Brabant waar vanaf het begin nagenoeg elektrisch wordt geëist.
West-Brabant ook, op de Brabantliners en buurtbussen na.
ZHN zou ook volledig elektrisch zijn, maar toen ging Van Hool failliet. -0-
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Gelukkig is diesel daar tijdelijk en wordt uiteindelijk alles elektrisch vanaf medio 2025. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Station Luchtbal »

ov'tje schreef: vr 20 sep 2024, 13:35 De Friese politiek is sowieso aan de conservatieve kant. Dat heeft niets met een bepaalde partij te maken.

Je hebt niets aan batterijpakketten als er niet eens een (lichtere) aansluiting gelegd mag/kan worden.
Er is met de komst van de BBB iets veranderd. Uit eerste hand (niet OV-gerelateerd): ambities anders dan die aangaande de landbouw staan op achterstand. Meedenken van ambtenaren aan mogelijkheden en oplossingen werd na de entree van de BBB plots van bovenaf ontmoedigd, laat staan dat men zelf als bestuur proactief is. Groot wantrouwen t.o.v. van bedrijven en investering die uit de Randstad (Amsterdam, godbetert) blijken te komen. Enzovoort, enzovoort. - Tot zover offtopic, maar naar wat ik ook verder hoor, vrees ik dat onze ervaringen exemplarisch zijn.
Zonnig
Berichten: 616
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Zonnig »

Ik denk dat er mn bij de klimaatdrammers van een democratische???? partij uit 1966 teveel naar het eindresultaat is gekeken en niet naar de weg er naar toe. M.a.w. (voorbeeld) Men legge een woonwijk aan in de uiterwaarden alleen de weg daarnaartoe is nog een karrespoor. We moeten realistischer zijn in de doelen en hoe die te bereiken. Je moet dus eerst zorgen dat de infrastructuur op orde is voor je deze kan inzetten. Maar ja dit forum is er niet om [politieke statements te maken.
huibf
Donateur
Berichten: 4361
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door huibf »

Waarom zou je uberhaubt alles electrisch willen.
Ik begin dat een beetje 🤢🤮.

Net zoals het gedram met gasloos, warmtepompen en thuisbatterijen.
Ik heb zonnepanelen, 14 stuks en moet een schofterige terugleverboete van 500 euro gaan betalen omdat ik stroom teruglever.
Jaja thuisbatterij hoor ik je zeggen. Totdat ze daar ook een belasting voor uitvinden zoals wellicht een opslagcapaciteitsbelasting.
Spelregels veranderen tijdens de looptijd is simpelweg criminele
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 10202
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Milco »

Volgens mij ontbreekt er het een en ander in je bericht, Huib…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5833
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door Lijn 45 »

Bus-planet heeft ook een lijst gemaakt van de bussen die in Fryslân gaan rijden die best verschilt met wat Qbuzz zegt. Volgens Bus-Planet gaan de volgende bussen in deze concessie rijden:
- de Iveco's
- De Altassen
- de Citaro's 3448-3453 uit GD
- de Arriva Citea's 8621-8626
- 28 Citea's uit IJsland
- 11 Lion's City L LE uit Zweden voor de Qliner (bouwjaar 2017)
- 6 (volgens AB-BC, Bus-planet zegt 5) Volvo 8900 15-meter voor de Qliner (bouwjaar 2018)
- 11 buurtbussen, waarvan 4 ex Pouw Syntus Flex

In dit overzicht ontbreken dan de BYD's en 19 wagens uit GD die er volgens Qbuzz gaan komen. Dat laatste zou zijn omdat in GD nog niet genoeg elektrische bussen zijn geleverd.
CamilleKreemers
Berichten: 4581
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door CamilleKreemers »

Dus 55 qliners in totaal. Klinkt logischer wetende dat de 192 qliner wordt, de 350 en 356 in ritter is verdubbeld en een nieuwe Qliner Bolsward - Heerenveen wordt gestart
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten