Concessie Zuidoost-Brabant (2017-2029)
-
Re: Concessie Brabant Zuidoost (2017-2027)
Zijn dit de enige stadslijnen die gaan worden opgeschaald of wordt er op meer reguliere niet direct stadslijnen opgeschaald?
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
-
- Donateur
Volgensmij sttaat duidelijk wat er wordt opgeschaald. Vooral de laaggenummerde, niet HOVzijnde, statdslijnen.
-
Wat "laaggenummerd" exact betekend is niet per se duidelijk, ik vermoed dat je de hele reeks van 2 tot en met 17 bedoeld hier maar ik dacht zelf in eerste instantie ook dat het vooral sloeg op de lagere nummers onder de reguliere niet HOV stadslijnen. Lijn 2, 4, en 5 staan er namelijk om bekend dat ze het drukste en meest frequente van de normale stadslijnen zijn dus wellicht dat het logischer is die eerst weer vaker in de spits te gaan rijden dan tegelijk ook weer meer op de andere lijnen in bijvoorbeeld de avonden en het weekend.
-
Gaan die Noorse geledes ook nog op de 320 rijden? Ik zag dat dat wel werd genoemd dat ze op de BravoDirect lijnen rijdenHans schreef: ↑wo 18 sep 2024, 13:09 De opschaling die genoemd wordt is per zondag 27 oktober. Dus na de herfstvakantie.
De Noorse geledes hebben nu nog oude accu pakketten, daarmee zullen ze instromen. Ze staan op een wachtlijst voor nieuwe accu's. Er wordt momenteel test mee gereden. Vanwege de beperkte actie radius worden dat nu dus aparte omlopen, die wat sneller naar de laders gaan dan de 9500-serie.
-
Je noemt inderdaad de laaggenummerde lijnen 2,4 en 5. Echter zijn er natuurlijk nog veel meer laaggenummerde lijnen en mijn vraag was dan ook, of een of meerdere van deze lijnen wordt meegenomen in de opschaling. Alleen is het dan zoals Teun al aangaf niet duidelijk of je met laaggenummerde lijnen de drukke lijnen als 2, 4 en 5 bedoeld of de gehele serie stadslijnen. Aangezien vergeleken met bravo direct deze uiteraard allemaal laag genummerd zijn.
Verder ben ik ook benieuwd hoe de dienstregeling van lijn 4 verder ingevuld zal worden, aangezien deze overdag al 4x per uur rijd tot sterrenlaan (heel scheef in de tegen spits richting, namelijk op sommige moment exact zelfde vertrektijd als rit tot heesterakker vanaf het station). Benieuwd hoe de wijziging in de spits in de hele dienst regelen verwerkt wordt.
Liefhebber OV per Bus in Duitsland & Oostenrijk ~ Student Buschauffeur in opleiding
-
Ik reageer even op een aantal vragen die gesteld zijn, maar niet voordat ik even de volgende kanttekening / opmerking plaats, wat al vaker her en der op het forum is geschreven.
Zoals bekend zitten op het forum diverse leden die dicht bij het vuur zitten. Zij weten vaak al weken, zo niet maanden van tevoren wat er gaat gebeuren. Daarover naar buiten treden is echter niet aan de orde.
In ZOB geldt dat ook voor een aantal van de forumleden hier en in het bijzonder vooral voor Huibf en voor mijzelf. Ik zelf zit in de ondernemingsraad en daardoor bovenop veel informatie. Door alles wat ik binnen Hermes heb gedaan en nog steeds doe hoor ik ook al veel in de wandelgangen. Ik kan daar echter nooit vroegtijdig over in detail toe naar buiten treden. Zo ook nu nog niet.
Door het artikel uit het Eindhovens Dagblad is nu dus bijvoorbeeld bekend dat er opgeschaald gaat worden en heb ik de datum genoemd (omdat het na de herfstvakantie is en niet erin). Dat is iets wat nu niet meer zoveel kwaad kan. Mijn collega's weten dat inmiddels ook al een aantal weken (voorheen vernamen wij het vaak via de media/internet). Dat is iets wat ik dus wil voorkomen.
Huib heeft al aangegeven dat VOORAL de lage stadslijnen worden opgeschaald, ongeveer terug naar vanouds gaan. Dus ja, niet alleen lijn 2, 4 en 5. Maar ook bijvoorbeeld lijn 3, 12, 14 en 16 horen daarbij. Gewoon even goed lezen wat hij schrijft.
Op veel lijnen (ook streek) wijzigingen de rijtijden, de rijtijdverdeling of wordt een vernieuwde dienstregeling gemaakt. Rijtijden zijn mede door toegenomen verkeersdrukte en drukte in de bussen toegenomen.
Zodra het moment komt dat we in details kunnen vertellen wat de wijzigingen zijn zal dat zeker door Huib of door mij geplaatst worden.
Over de Noorse wagens, of die op lijn 320 gaan rijden: nee. Er staat dat die misschien in de toekomst op de streeklijnen ingezet worden zodra ze een groter accu pakket hebben. Ik schreef over die bussen gisteren al dat ze worden uitgeleverd met het oude accupakket en dat ze op een wachtlijst komen voor nieuwe accu's met een groter rijbereik. In het artikel wordt gesproken over BRAVO-direct lijnen. Dat zijn niet alleen de 300 lijnen, maar ook de 400 lijnen.
Met betrekking tot de inzet van de verschillende type voertuigen, zodra ik daarover in detail kan treden zal ik dat hier plaatsen.
Heb dus nog even geduld.
Zoals bekend zitten op het forum diverse leden die dicht bij het vuur zitten. Zij weten vaak al weken, zo niet maanden van tevoren wat er gaat gebeuren. Daarover naar buiten treden is echter niet aan de orde.
In ZOB geldt dat ook voor een aantal van de forumleden hier en in het bijzonder vooral voor Huibf en voor mijzelf. Ik zelf zit in de ondernemingsraad en daardoor bovenop veel informatie. Door alles wat ik binnen Hermes heb gedaan en nog steeds doe hoor ik ook al veel in de wandelgangen. Ik kan daar echter nooit vroegtijdig over in detail toe naar buiten treden. Zo ook nu nog niet.
Door het artikel uit het Eindhovens Dagblad is nu dus bijvoorbeeld bekend dat er opgeschaald gaat worden en heb ik de datum genoemd (omdat het na de herfstvakantie is en niet erin). Dat is iets wat nu niet meer zoveel kwaad kan. Mijn collega's weten dat inmiddels ook al een aantal weken (voorheen vernamen wij het vaak via de media/internet). Dat is iets wat ik dus wil voorkomen.
Huib heeft al aangegeven dat VOORAL de lage stadslijnen worden opgeschaald, ongeveer terug naar vanouds gaan. Dus ja, niet alleen lijn 2, 4 en 5. Maar ook bijvoorbeeld lijn 3, 12, 14 en 16 horen daarbij. Gewoon even goed lezen wat hij schrijft.
Op veel lijnen (ook streek) wijzigingen de rijtijden, de rijtijdverdeling of wordt een vernieuwde dienstregeling gemaakt. Rijtijden zijn mede door toegenomen verkeersdrukte en drukte in de bussen toegenomen.
Zodra het moment komt dat we in details kunnen vertellen wat de wijzigingen zijn zal dat zeker door Huib of door mij geplaatst worden.
Over de Noorse wagens, of die op lijn 320 gaan rijden: nee. Er staat dat die misschien in de toekomst op de streeklijnen ingezet worden zodra ze een groter accu pakket hebben. Ik schreef over die bussen gisteren al dat ze worden uitgeleverd met het oude accupakket en dat ze op een wachtlijst komen voor nieuwe accu's met een groter rijbereik. In het artikel wordt gesproken over BRAVO-direct lijnen. Dat zijn niet alleen de 300 lijnen, maar ook de 400 lijnen.
Met betrekking tot de inzet van de verschillende type voertuigen, zodra ik daarover in detail kan treden zal ik dat hier plaatsen.
Heb dus nog even geduld.
-
- Donateur
Fijn om dit alles te horen. Het enige waar ik me zorgen over maak is of dit niet leidt tot ongeplande uitval. Hoewel het niet ideaal is kon ik met de uursdienst van lijn 2 op zondag wel leven. Het enige nadeel was dat de eerste rit geschrapt was waardoor je dus pas een half uur later weg kon. Ik ben steeds maar naar de Huizingalaan gaan lopen. De eerste 405 op zondag is wel altijd goed bezet. Sowieso vind ik op zondag het ov best laat wordt opgestart. Een dagje weg is dan eigenlijk niet te doen. Ik zou wel eens willen weten wanneer je op zondag vroeger opstart met eerst een uursdienst in plaats van een half uursdienst of dit voorziet in de behoefte. Wanneer de dienstregeling dan later overgaat in een half uursdienst blijven de ingezette DRU gelijk.
-
- Donateur
Op de ov-ibfo app staat bij 28 oktober in ieder geval voor lijn 2 de nieuwe tijden
-
Dit lijkt voor meer lijnen zo te zijn, aangezien er na dezelfde datum een extra rit in de avondspits te zien is bij lijn 6 (17:40 van station) t.o.v. nu, bijvoorbeeld
-
- Donateur
Hans verwoord het prima. Het ED haalt nogal wat dingen door elkaar, maar dat is wel vaker zo.
Het ED deelde al eerder begin augustus dat er na de Herfstvakantie zo worden opgeschaald.
Dat dat de lage stadslijnen zijn is een logisch feit, ondat de laatse afschaling het ook die lijnen betrof. Op de RIS van Eindhoven.nl kan je ook wat info hierover vinden. De gemeente en alle organisaties verlangenden bij deze afschaling wel dat deze al eerste ongedaan zou worden. En zo schiedde.
In het ED van vorige week (met de concessieverlenging) halen ze eea door elkaar. Deze opschaling is ergens in 2025. Maar een datum is daar niet aan te koppelen. Dat hangt helemaal af van de instroom van nieuwe chauffers.
BravoDirect, Bravo. Het is allemaal hetzelfde. Gewoon een bus.
Ook de instroom van noeuwe bussen is niet gekoppeld aan de datum in de Herfstvakantie. Wanneer wel? Ergens in 2025. De reizigersgroei en drukte is niet op te vangen door alleen maar nieuw personeel. En daarbij geleed is ook weer een extra rijbewijs...
In de nieuwe cncessie Oost spreken ze zelfs van BravoDirect, Bravodirect, Bravoflex en Bravosamen.
Schiet mijn maar lek.
Het ED deelde al eerder begin augustus dat er na de Herfstvakantie zo worden opgeschaald.
Dat dat de lage stadslijnen zijn is een logisch feit, ondat de laatse afschaling het ook die lijnen betrof. Op de RIS van Eindhoven.nl kan je ook wat info hierover vinden. De gemeente en alle organisaties verlangenden bij deze afschaling wel dat deze al eerste ongedaan zou worden. En zo schiedde.
In het ED van vorige week (met de concessieverlenging) halen ze eea door elkaar. Deze opschaling is ergens in 2025. Maar een datum is daar niet aan te koppelen. Dat hangt helemaal af van de instroom van nieuwe chauffers.
BravoDirect, Bravo. Het is allemaal hetzelfde. Gewoon een bus.
Ook de instroom van noeuwe bussen is niet gekoppeld aan de datum in de Herfstvakantie. Wanneer wel? Ergens in 2025. De reizigersgroei en drukte is niet op te vangen door alleen maar nieuw personeel. En daarbij geleed is ook weer een extra rijbewijs...
In de nieuwe cncessie Oost spreken ze zelfs van BravoDirect, Bravodirect, Bravoflex en Bravosamen.
Schiet mijn maar lek.
Laatst gewijzigd door huibf op vr 20 sep 2024, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hainje
Geleed is geen extra rijbewijs, gewoon rijbewijs D.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
-
- Donateur
Owww dat wist ik niet. Dat verbaasd met overigens. Ik hoor altijd "ja maar niet elke chauffeur mag geleed rijden" . Dus ging ik ervanuit dat hiervoor een apart papiertje voor nodig is.
Wellicht dat Hans daar meer over kan/mag vertellen.
Wellicht dat Hans daar meer over kan/mag vertellen.
-
- OVNL-beheerder
Zolang het deel achter de geleding vast zit en niet losgekoppeld kan worden zoals een aanhanger is het een bus. Alle bussen mogen gereden worden met een rijbewijs D.
Vaak is het wel dat personeel instructie van een dagdeel krijgt in het rijden met de langere bus. Maar een ander rijbewijs zoals D+E is niet nodig. Een aanhanger achter de bus vraagt wel een extra rijbewijs.
Vaak is het wel dat personeel instructie van een dagdeel krijgt in het rijden met de langere bus. Maar een ander rijbewijs zoals D+E is niet nodig. Een aanhanger achter de bus vraagt wel een extra rijbewijs.
-
Geleed kan je inderdaad zoals al gezegd wordt gewoon rijden met je rijbewijs D.
Echter wel pas nadat je daar instructie op hebt gehad. Bij nieuwe collega’s gebeurd dat bij ons middels voertuiggewenning door onze rij instructeurs en dat wordt daarna gefinetuned door de mentor,
Voor collega’s die al langer bus rijden en geleed moeten gaan rijden wordt dat vaak gewoon door een mentor gedaan.
Echter wel pas nadat je daar instructie op hebt gehad. Bij nieuwe collega’s gebeurd dat bij ons middels voertuiggewenning door onze rij instructeurs en dat wordt daarna gefinetuned door de mentor,
Voor collega’s die al langer bus rijden en geleed moeten gaan rijden wordt dat vaak gewoon door een mentor gedaan.
-
- Donateur
-
Ondertussen staan de nieuwe tijden vanaf 27 oktober op www.hermes.nl, dus tijd om de details van de opschaling hieronder op te sommen.
Lijn 2 Eindhoven Station - Eindhoven Blixembosch Oost
’S Avonds en zondag weer 2 x uur
Buiten vakanties in spits weer 4 x uur
Lijn 3 Eindhoven Station - Eindhoven Blixembosch West
Gaat ’s avonds en in het weekend weer rijden (1 x uur)
Lijn 4 Eindhoven Station - Eindhoven Heesterakker
Gaat ’s avonds en op zondag weer 2 x uur
Gewijzigde tijden
De korte ritten tot aan Sterrenlaan blijven rijden
Lijn 5 Eindhoven Station - Eindhoven 't Hofke
Gaat ’s avonds en in weekend weer 2 x uur
Gewijzigde tijden
Lijn 6 Eindhoven Station - Nuenen Oost
Ma t/m vr extra rit richting Nuenen om 17:40
Gewijzigde tijden
Lijn 11 Eindhoven Station - Weert Station
Gaat richting Weert weer stoppen bij halte Kempenweg.
Gewijzigde tijden.
Gevolgen voor overstap in Maarheeze worden beperkt: ’s ochtends aansluiting vanuit Budel op de trein naar Eindhoven, ’s middags aansluiting vanuit Eindhoven op de bus naar Budel.
Lijn 12 Eindhoven Station - Eindhoven Gijzenrooi
Gaat in de spits weer 2 x uur rijden
Gaat in weekend weer 1 x uur rijden
Lijn 14 Eindhoven Station - Veldhoven Citycentrum
Gaat in het weekend weer rijden, 1 x uur
Gewijzigde tijden
Lijn 15 Eindhoven Station - Veldhoven Abdijlaan
Gewijzigde tijden
Lijn 16 Eindhoven Station - Veldhoven MMC
Gaat ’s avonds en in het weekend weer rijden.
’s Avonds en op zondag 1 x per uur
Zaterdag overdag 2 x per uur
Gewijzigde tijden
Lijn 17 Eindhoven Station - Eindhoven Roosten
’S Avonds en op zondag 1 x uur
Zaterdag overdag 2 x uur
Lijn 18[ Eindhoven Station - Bergeijk 't Loo
Gewijzigde tijden
Lijn 20 Best Station - Eindhoven High Tech Campus
Gaat in de spits weer 2x uur rijden
Gewijzigde tijden
Lijn 25 Helmond Station - Gemert Pelgrimsrust
Alle ritten worden weer met een 12 meter bus gereden
Lijn 119 Eindhoven Station - Veldhoven ASML
Rijdt in de ochtend en avond 8 x uur
De tegenspits ritten die nu als lijn 319 worden voortaan gereden als lijn 119
Lijn 317 Eindhoven Station - Dommelen Damianusdreef
Langdurige omleiding, Valkenswaard.
Halte Valkenierstraat is de halte voor het centrum
Spitsritten Eindhoven-Valkenswaard Markt v.v. worden ondergebracht bij lijn 318, om verwarring te voorkomen
De spitsrit van 8.01 start vooraan in Dommelen
Lijn 318[ Eindhoven Station - Luyksgestel Boscheind
Lijn 318 blijft halte Markt bedienen
De spitsritten van lijn 317 worden daarom gereden als lijn 318.
Extra ritten om 16:20, 16:50 en 17:20 tot Valkenswaard Markt
Gewijzigde tijden
Lijn 319 Eindhoven Station - Reusel Busstation
Gewijzigde tijden
De ritten van/naar ASML gaan rijden als lijn 119
Lijn 320 Eindhoven Station - Helmond Station
Gewijzigde tijden
Nieuwe halte BZOB aan de Heibloemweg
Lijn 321 Eindhoven Station - Gemert Pelgrimsrust
Lijn 323 Eindhoven Station - Gemert Groenesteeg
Geheel nieuwe dienstregeling met betere ritverdeling over het uur
Lijn 324 Eindhoven Station - Geldrop Coevering
Gewijzigde tijden
Lijn 402 Eindhoven Station - Veldhoven Zonderwijk
Gewijzigde tijden
Lijn 404 Eindhoven Station - Nuenen Busstation
Extra ritten naar Nuenen om 17:27 en 17:57
Lijn 2 Eindhoven Station - Eindhoven Blixembosch Oost
’S Avonds en zondag weer 2 x uur
Buiten vakanties in spits weer 4 x uur
Lijn 3 Eindhoven Station - Eindhoven Blixembosch West
Gaat ’s avonds en in het weekend weer rijden (1 x uur)
Lijn 4 Eindhoven Station - Eindhoven Heesterakker
Gaat ’s avonds en op zondag weer 2 x uur
Gewijzigde tijden
De korte ritten tot aan Sterrenlaan blijven rijden
Lijn 5 Eindhoven Station - Eindhoven 't Hofke
Gaat ’s avonds en in weekend weer 2 x uur
Gewijzigde tijden
Lijn 6 Eindhoven Station - Nuenen Oost
Ma t/m vr extra rit richting Nuenen om 17:40
Gewijzigde tijden
Lijn 11 Eindhoven Station - Weert Station
Gaat richting Weert weer stoppen bij halte Kempenweg.
Gewijzigde tijden.
Gevolgen voor overstap in Maarheeze worden beperkt: ’s ochtends aansluiting vanuit Budel op de trein naar Eindhoven, ’s middags aansluiting vanuit Eindhoven op de bus naar Budel.
Lijn 12 Eindhoven Station - Eindhoven Gijzenrooi
Gaat in de spits weer 2 x uur rijden
Gaat in weekend weer 1 x uur rijden
Lijn 14 Eindhoven Station - Veldhoven Citycentrum
Gaat in het weekend weer rijden, 1 x uur
Gewijzigde tijden
Lijn 15 Eindhoven Station - Veldhoven Abdijlaan
Gewijzigde tijden
Lijn 16 Eindhoven Station - Veldhoven MMC
’s Avonds en op zondag 1 x per uur
Zaterdag overdag 2 x per uur
Gewijzigde tijden
Lijn 17 Eindhoven Station - Eindhoven Roosten
’S Avonds en op zondag 1 x uur
Zaterdag overdag 2 x uur
Lijn 18[ Eindhoven Station - Bergeijk 't Loo
Gewijzigde tijden
Lijn 20 Best Station - Eindhoven High Tech Campus
Gaat in de spits weer 2x uur rijden
Gewijzigde tijden
Lijn 25 Helmond Station - Gemert Pelgrimsrust
Alle ritten worden weer met een 12 meter bus gereden
Lijn 119 Eindhoven Station - Veldhoven ASML
Rijdt in de ochtend en avond 8 x uur
De tegenspits ritten die nu als lijn 319 worden voortaan gereden als lijn 119
Lijn 317 Eindhoven Station - Dommelen Damianusdreef
Langdurige omleiding, Valkenswaard.
Halte Valkenierstraat is de halte voor het centrum
Spitsritten Eindhoven-Valkenswaard Markt v.v. worden ondergebracht bij lijn 318, om verwarring te voorkomen
De spitsrit van 8.01 start vooraan in Dommelen
Lijn 318[ Eindhoven Station - Luyksgestel Boscheind
Lijn 318 blijft halte Markt bedienen
De spitsritten van lijn 317 worden daarom gereden als lijn 318.
Extra ritten om 16:20, 16:50 en 17:20 tot Valkenswaard Markt
Gewijzigde tijden
Lijn 319 Eindhoven Station - Reusel Busstation
Gewijzigde tijden
De ritten van/naar ASML gaan rijden als lijn 119
Lijn 320 Eindhoven Station - Helmond Station
Gewijzigde tijden
Nieuwe halte BZOB aan de Heibloemweg
Lijn 321 Eindhoven Station - Gemert Pelgrimsrust
Lijn 323 Eindhoven Station - Gemert Groenesteeg
Geheel nieuwe dienstregeling met betere ritverdeling over het uur
Lijn 324 Eindhoven Station - Geldrop Coevering
Gewijzigde tijden
Lijn 402 Eindhoven Station - Veldhoven Zonderwijk
Gewijzigde tijden
Lijn 404 Eindhoven Station - Nuenen Busstation
Extra ritten naar Nuenen om 17:27 en 17:57
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ah meer ritten in de middag op de 119! 

Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
Eindelijk een halte op BZOB ook nog, wie had dat ooit gedacht! 

- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
Wow, lijn 25 krijgt een grote bus op zondag? Nice. Betere verdeling op 321 en 323 is ook hard nodig.
"Een touringcar is geen bus"
-
- Donateur
Volgensmij is dat dus een foutje.
Alle ritten op zaterdag
HOV 402, 403 en 405 rijden dus in een lagere spits frequentie dan lijn 2
Alle ritten op zaterdag
HOV 402, 403 en 405 rijden dus in een lagere spits frequentie dan lijn 2
-
Deze ritten reden al, echter met touringcars en daarom niet in de dienstregeling zichtbaar. Vanaf 27-10 in de dienstregeling én met OV-bussen.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ik heb nog geen touringcar gezien...
-
- Donateur
Meer dan genoeg, dagelijks zelfs. Het zijn van die 15 (?) persoonsbussen.
-
Die ritten worden gereden door Kupers met hun 25-30 persoon busjes
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Contacteer:
Ja dat is wat anders dan in touringcar. Maar die vallen me niet op omdat die ook vervoer in opdracht van ASML rijden.