Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
jesse-cruzu

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door jesse-cruzu »

Ah mooi. Vind het mooie wagens die Citaro's. Hopelijk hebben ze een betere indeling qua interieur. De elektrische Citea's hebben zo'n bottleneck in het midden.

Zitten er ook geleden wagens tussen? :@
dylanwild94
Donateur

Bericht door dylanwild94 »

CB-e-bike-ov schreef: do 26 sep 2024, 20:47
dylanwild94 schreef: do 26 sep 2024, 17:52 De RET neemt in 2025 27 mercedes benz e citaro's in gebruik. *bus*
Zullen hetzelfde model gaan worden als bij de HTM *bus*

Bron: interne mededeling van de RET.
Typisch RET, ze kiezen vaak voor of VDL(voorheen Berkhof, Hainje... een pot nat, dezelfde meuk) of Mercedes-Benz.

De reden lijkt mij vooral de uitval van de VDL wagens waardoor er nog relatief veel 300 series rijden. (Hoeveel Citaro's heeft de RET nog?) Het probleem met die Citaro's is dat ze einde levensduur beginnen te raken.
Ik denk dat die nieuwe E-Citaro's er komen om de huidige Citaro's te vervangen, ze zijn immers al 16 jaar oud. ;)

Ergens wel goed nieuws daar Mercedes-Benz tot de betere bussen behoort, beter dan VDL.
nouja als HTM in dit geval voor MAN had gekozen kwamen er volgend jaar waarschijnlijk MAN's bij de RET. Want in dit geval heeft de RET meegelift met de aanbesteding van de HTM.

De RET heeft nog 28 citaro's in gebruik.

Ik ben benieuwd hoor erg wisselende verhalen over vdl en mercedes.
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
010rdamm

Bericht door 010rdamm »

Mercedes levert naar mijn idee toch altijd wel prima bussen af. Eindelijk eens wat afwisseling.
Toch weer jammer dat er niet een paar gelede bussen komen. Ook voor evt metro vervangend vervoer of op de drukke lijn 70.
Busseninportland
Contacteer:

Bericht door Busseninportland »

dylanwild94 schreef: do 26 sep 2024, 21:32
CB-e-bike-ov schreef: do 26 sep 2024, 20:47
dylanwild94 schreef: do 26 sep 2024, 17:52 De RET neemt in 2025 27 mercedes benz e citaro's in gebruik. *bus*

Typisch RET, ze kiezen vaak voor of VDL(voorheen Berkhof, Hainje... een pot nat, dezelfde meuk) of Mercedes-Benz.

De reden lijkt mij vooral de uitval van de VDL wagens waardoor er nog relatief veel 300 series rijden. (Hoeveel Citaro's heeft de RET nog?) Het probleem met die Citaro's is dat ze einde levensduur beginnen te raken.
Ik denk dat die nieuwe E-Citaro's er komen om de huidige Citaro's te vervangen, ze zijn immers al 16 jaar oud. ;)

Ergens wel goed nieuws daar Mercedes-Benz tot de betere bussen behoort, beter dan VDL.
nouja als HTM in dit geval voor MAN had gekozen kwamen er volgend jaar waarschijnlijk MAN's bij de RET. Want in dit geval heeft de RET meegelift met de aanbesteding van de HTM.

De RET heeft nog 28 citaro's in gebruik.

Ik ben benieuwd hoor erg wisselende verhalen over vdl en mercedes.
Er zijn op dit moment nog 25 wagens die in de dienst kunnen worden ingezet en er zijn 2 lesbussen van de Citaro's die de RET nu heeft. Dus dan zijn er in totaal 27 stuks. Hierbij denk ik dat het om de vervanging van de Citaro's gaat, maar het kan ook de 1100 serie (VDL Citea LLE 120) bussen zijn waarbij vooral de bussen die vanuit garage Krimpen rijden er slecht aan toe zijn.
dylanwild94
Donateur

010rdamm schreef: vr 27 sep 2024, 00:20 Mercedes levert naar mijn idee toch altijd wel prima bussen af. Eindelijk eens wat afwisseling.
Toch weer jammer dat er niet een paar gelede bussen komen. Ook voor evt metro vervangend vervoer of op de drukke lijn 70.
Denk dat je met deze 3 deurs varianten ook al een heel stuk komt op de lijnen 70 en 668 de drukte te spreiden door de bus heen.
Julius

Bericht door Julius »

CB-e-bike-ov schreef: do 26 sep 2024, 20:47 Ik denk dat die nieuwe E-Citaro's er komen om de huidige Citaro's te vervangen, ze zijn immers al 16 jaar oud. ;)
https://corporate.ret.nl/over-ret/materieel/bus

Ze verdwijnen waarschijnlijk pas na 2027.

Da’s mooi! Hopelijk dezelfde soort stoelen als de Citaro’s!
Trams zijn geweldig, waarom bouwen we er niet meer van?
Kalil Nieuw
Contacteer:

Bericht door Kalil Nieuw »

Zojuist zie ik een HSG3 5712 die gekoppeld is met Randstadrail 5516 op lijn B bij Coolhaven.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
HSG3

Bericht door HSG3 »

Weet iemand toevallig al wat er met de 5347 gaat gebeuren na de aanrijding met een boom? De schade is weliswaar minder heftig dan bij de 5351 maar de hele kop vinden en vervangen op een 20 jaar oude metro lijkt me best een lastig verhaal. :|
Julius

Bericht door Julius »

Zag net een unieke busje voor Rotterdam, die had drie deuren en de bus was bestickerd met reclame. Dit gebeurde bij de rotonde Gr van Zoelenlaan.

Dat is denk ik een 491 dat door Rotterdam rijdt.
termatenjohan
Contacteer:

Bericht door termatenjohan »

Lijn 92 en 491 rijden dit weekend via lombardijen en de rotterdamseweg ivm de afsluiting van de A15. Zal eerder een 92 dan een 491 zijn geweest als je 3 deuren hebt gezien want op alblasserdam worden geen ebusco's ingezet
Julius

Bericht door Julius »

https://www.ret.nl/petitie

Petitie tegen bezuinigen OV.
Anderzam

Bericht door Anderzam »

Ook bij de HTM is een link naar die petitie.
As long as I know how to love, I know I'll stay alive.
MarkNL

Bericht door MarkNL »

Opvallend is te noemen dat een oproep tot tekenen van de petitie wordt gedeeld op de DRIM's en reclameborden op metrostations.
Bemined

Bericht door Bemined »

Vanwege een eerder ongeval op Dijkzigt rijden de metrolijnen A, B en C flink ontregeld. Ik kwam net een metro tegen bij Oosterflank die ruim 15 minuten vertraging had en 'B Nieuw Verlaat' als bestemming toonde, die ging dus vroegtijdig keren om weer op z'n dienstregeling uit te komen. De volgende lijn B zat er een paar minuten achter en ging zo te zien wel door naar Nesselande.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Sterker nog, het zijn de laatste 27 wagens die de HTM niet afneemt, die dus nu worden genomen door de RET.

Bron: https://x.com/dhrbruce/status/1841508715825955158?s=46
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Opmerkelijk, verwacht HTM dat ze die optie op 27 extra bussen in de recente toekomst niet nodig te hebben?
n-evo

Bericht door n-evo »

Het is vrij normaal dat de optie meer voertuigen omvat dan daadwerkelijk afgenomen worden. GVB heeft ook maar 13 v/d 30 M7-metro’s uit de optie bijbesteld en destijds 9 v/d 60 15G-trams. Vervolgens wordt er weer een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. Bij bussen kan het ook wel snel gaan.
CB-e-bike-ov

Bericht door CB-e-bike-ov »

Busseninportland schreef: vr 27 sep 2024, 01:05 Hierbij denk ik dat het om de vervanging van de Citaro's gaat, maar het kan ook de 1100 serie (VDL Citea LLE 120) bussen zijn waarbij vooral de bussen die vanuit garage Krimpen rijden er slecht aan toe zijn.
De slechte staat van de 1100 serie verbaast mij. Die wagens kwamen eind 2019 op de weg, die zijn nog geen 5 jaar oud.
Ja, in eerste instantie zou de 1100 serie in 2024 vervangen gaan worden door elektrisch, maar ik had ook vernomen dat dit plan is uitgesteld en de 1100 serie langer zou blijven.
Een reden zou zijn dat de infrastructuur, denk aan laadportalen etc. nog niet gereed is.

De huidige vloot Citaro's is al langer in dienst dan de beoogde 12 jaar, namelijk 16 jaar!!!
Deze 25 wagens zijn botweg einde levensduur, hoewel Mercedes-Benz bussen wel als kilometervreters bekend staan.
Gezien de nieuwe vloot uit 27 wagens gaat bestaan, denk ik eerder dat deze de huidige Citaro's gaan vervangen. Moet haast wel, die oude mottenballen Citaro's zijn toch nodig gebleken, maar ze zijn nu toch echt op.
De e-bike is the best, het OV doet de rest :)
Justinspotter30

Bericht door Justinspotter30 »

De reden waarom de 1100 serie gewoon slecht aan toe gaat is doordat chauffeurs daar met een 1100 gewoon heel snel mee rijden + de lijnen in Rotterdam Oost/Capelle a/d ijssel rijden meer over klinkerwegen dan normale geasfalteerde wegen wat ook de oorzaak is van zulke problemen. En ze zijn ontworpen voor streek vervoer geen stadsvervoer dus dat is ook vaak de reden dat de 1100 op krimpen slechter aan toe zijn dan de 1100 op de Sluisjesdijk.
dylanwild94
Donateur

plus de 1100 serie van de sluisjesdijk worden in principe alleen maar op gebroken diensten gepland omdat ook op de sluisjesdijk de chauffeurs absoluut niet graag met de Citea's LLE rijden.
Julius

Bericht door Julius »

Zag net een enkeltje RSG3 op metro A…
dylanwild94
Donateur

Rijdt ook een tweetje MG2/1 op lijn D.
dylanwild94
Donateur

Enkeltje HSG3 op lijn B. Ook lekker buiten de spits proppen in de metro. -0-
atroffa010

Bericht door atroffa010 »

dylanwild94 schreef: vr 04 okt 2024, 09:12 Rijdt ook een tweetje MG2/1 op lijn D.
Ik zat ook rond 16 uur in die metro van Spijkenisse Centrum naar Maashaven. De metro was aardig druk :N.
ovforens

Bericht door ovforens »

:(
dylanwild94 schreef: do 03 okt 2024, 16:35 plus de 1100 serie van de sluisjesdijk worden in principe alleen maar op gebroken diensten gepland omdat ook op de sluisjesdijk de chauffeurs absoluut niet graag met de Citea's LLE rijden.
of het zijn de duurste om mee te rijden want diesel ipv electrisch. waarom rijdt men er niet graag op?
Plaats reactie