Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Daniel schreef: wo 02 okt 2024, 16:08
RW2104 schreef: wo 02 okt 2024, 15:27 - Keolis zal voor de periode tot 2028, na de 1e fase van Yutongs, nog een aantal MAN diesels uit het buitenland lenen bovenop de Setra's die ze overhouden (Deze snap ik niet, houden ze niet al veel Setra's over na de eerste 86 Yutongs?)
Wellicht hebben die MANs te maken met de te bieden kwaliteit op de U-liner? Of zijn het geledes zodat de capaciteit waarvoor ze de gelede Yutongs besteld hebben vanaf het begin al kunnen bieden?
Zal dan inderdaad iets te maken moeten hebben met de kwaliteitseisen op de U-link/U-liners
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

Of het busstation komt (deels) op de plek van de huidige P&R, waarna de parkeerplaats deels verplaatst wordt naar het door Daniel genoemde grasveld.
Mogelijk moeten er dan wel voorzieningen komen voor de berging van hemelwater, aangezien een nu onverhard terrein wordt verhard.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door henrivanderweijden »

Daniel schreef: wo 02 okt 2024, 16:18 Plek zat op het grasveld bij de hoek Ravelijn/Stationsweg, dan kan je via de tunnel naar de kant waar hellingbanen zijn. Enige alternatief is omrijden met langere reistijd als gevolg.
Lekker gevaarlijk. Tunnel heeft geen voetpad. En het fietspad en de weg zijn al vrij smal.
Gebruikersavatar
Talbot
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 30 aug 2024, 20:19
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Talbot »

Als ik die brief zo lees, zie ik nergens naar voren komen dat de tunnelbussen (de VDL Citea’s) nog doorrijden in de nieuwe concessie. Betekent dat dat die bussen er per december 2025 uit gaan?
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Laten we ook vooral rolstoelgebruikers mijden vanuit de train naar de bussen richting Veenendaal :twisted:
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Talbot schreef: wo 02 okt 2024, 16:45 Als ik die brief zo lees, zie ik nergens naar voren komen dat de tunnelbussen (de VDL Citea’s) nog doorrijden in de nieuwe concessie. Betekent dat dat die bussen er per december 2025 uit gaan?
Zo te zien wel aangezien ze 15m en 18m materieel willen laten rijden op lijn 50 al in 2025.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Dan heb je nog wel lijn 87 natuurlijk, maar die kan meeprofiteren van een busstation voor lijn 50.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Talbot
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 30 aug 2024, 20:19
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Talbot »

Kopri schreef: wo 02 okt 2024, 18:24
Talbot schreef: wo 02 okt 2024, 16:45 Als ik die brief zo lees, zie ik nergens naar voren komen dat de tunnelbussen (de VDL Citea’s) nog doorrijden in de nieuwe concessie. Betekent dat dat die bussen er per december 2025 uit gaan?
Zo te zien wel aangezien ze 15m en 18m materieel willen laten rijden op lijn 50 al in 2025.

Maar, komen de S418’s dan weer terug naar Keolis, of blijven die voor Pouw rijden?
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Ik heb geen idee wat ze met de S418's gaan doen.

Laten we in ieder geval hopen dat Transdev nu ook eens het bezwaarprocedure wint zodat de start soepel kan lopen volgend jaar.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Kopri schreef: wo 02 okt 2024, 19:29volgend jaar.
Ze hebben nog een jaartje langer, de concessies starten pas in december 2025.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Daarom zeg ik ook volgend jaar. Het zal heus niet allemaal in 1x gaan, maar de instroom begint wel dan.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
meneerh2o

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door meneerh2o »

Volgens mij komt vanaf dag één de beloofde capaciteit, dus geleed en vijftien meter. Dat zal deels ex-Pouw en deels van andere Keolis-bedrijven zijn. Zoals ik het begreep is het de bedoeling dat Keolis dit zoveel mogelijk zelf gaat rijden.

Lijn 74 krijgt een 9-meter bus.

Hopelijk daarnaast een ruime reservevloot, maar het lijkt erop dat er zeker lessen geleerd zijn en dat er de tijd wordt genomen om te zorgen dat alles naar wens functioneert. Sowieso verstandig om de boel in twee delen uit te rollen.

Of Yutong goed is weet ik niet, ik heb er nooit mee gereden. Maar de electrische touringcar heb ik onlangs van binnen gezien en dat ziet er in ieder geval keurig uit.
En vergeet niet dat de eerste series van de Ambassador ook helemaal k#t waren. Te weinig vermogen, teveel herrie, zeer matige bouwkwaliteit, problemen met de chassis en ga zo maar door. Dat is uiteindelijk ook doorontwikkeld naar een best wel fijne bus, dus laten we afwachten wat we krijgen. In ieder geval staat men open voor suggesties en aanpassingen en dat is alvast een goed begin!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Daniel »

Wat de provincie in deze ook wel goed doet is het houden van een regulier vervoerplanproces voor het eerste concessiejaar, dan kan je eventuele pijnpunten er nog uit halen. (Al zullen die er sowieso al minder zijn gezien het referentienetwerk geboden moest worden om een big-bang te voorkomen).

Ik ben ook wel benieuwd wat ze met de stadsdienst Amersfoort willen gaan doen zoals beschreven wordt in de statenbrief bij het stukje over het ontwikkelplan. Een nieuwe opzet kan daar immers zeker geen kwaad, gezien op dit moment feitelijk nog grotendeels het netwerk van 2011 wordt gereden met wat kleine wisselingen van takjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Bevestiging dat het bezwaar van Qbuzz inderdaad om het eerder vermeldde 100% ZE rijden vanaf start ging: https://www.mobiliteit.nl/ov/2024/10/03 ... recht-aan/
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Enigszins ben ik ook wel benieuwd hoe Transdev dit van plan is om te doen, ik hoop alsnog dat ze winnen maar het is wel ambitieus.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13789
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Z2N »

De vragen van Qbuzz lijken mij in ieder geval legitiem, want naast de leverproblemen voor elektrische bussen is het stroomnet in de gehele provincie overvol waardoor Transdev niet zomaar aan stroom kan komen voor de bussen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
RW2104
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 29 jan 2024, 22:00

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door RW2104 »

Ik ben inderdaad ook benieuwd naar argumenten van beide kanten. De provincie zal in ieder geval goed moeten kunnen uitleggen waarom zij het plan als betrouwbaar hebben beoordeeld.
In de Statenbrief van gisteren zag ik trouwens een opvallend detail dat hiermee te maken kan hebben;
Daarbij is beoordeeld het comfort dat het aangeboden materieel biedt aan de reiziger, de betrouwbaarheid van de transitie naar 100% ZE
(niet de snelheid waarmee dit gebeurt), de mate waarin ingespeeld wordt op de energietransitie (netcongestie)...
Ze maakten dus even extra duidelijk dat het niet om de snelheid van de transitie ging ^^
sirvinniei
Berichten: 3773
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door sirvinniei »

Stadsbus schreef: wo 25 sep 2024, 18:38 Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Gelede bussen voor lijn 50, 107 en 202? Lekker staan met lange stukken 80 km/u.
Ik heb geen onderschrift
BasGeluk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 05 jun 2024, 20:53

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door BasGeluk »

In Amersfoort moeten sinds de komst van de MAN bussen reizigers ook vaker staan in lijn 2, 3 en 76 op 80 km-wegen.
Gr BasG
Gebruikersavatar
Nickipedia
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 07 okt 2022, 20:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Nickipedia »

Dat wordt dan de komende jaren veel staan in (gelede) MAN’s *bus*
Stillstand ist der sicherste Betriebszustand
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Als Yutong op tijd de eerste order levert dan rijden die ook al rond. Dan is het een mix van Yutong, Setra & MAN.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22807
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef: do 03 okt 2024, 17:08
Stadsbus schreef: wo 25 sep 2024, 18:38 Vanaf 2025:
38x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
43x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
5x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner

Vanaf 2028:
8x 9 meter Yutong voor Woerden en 106, Ubus
78x 12 meter Yutong U12, Ubus en Ulink
77x 15 meter Yutong U15, Ubus en Uliner
10x 18 meter Yutong U18 voor 10, 50, 107 en 202, Ubus en Uliner
Gelede bussen voor lijn 50, 107 en 202? Lekker staan met lange stukken 80 km/u.
Op dit moment rijden op de lijnen 50 en 107 bussen van 12 meter. Gelede bussen hebben toch niet minder zitplaatsen dan bussen van 12 meter?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
meneerh2o

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door meneerh2o »

Een Citaro G heeft er 49.
Een Yutong U18 heeft er 55.
Een Citea SLFA heeft er 52.

Dus weinig meerwaarde op het gebied van zitplaatsen. De winst zit hem in het aantal staanplaatsen.

Ideaal? Vast niet. Maar je moet de mensen toch vervoeren en zolang chauffeurs niet aan bomen groeien... Staan in de spits hoort er nou eenmaal bij en dat is niet iets van de laatste jaren en ook niet iets wat exclusief aan het vervoermiddel of de betrokken uitvoerder verbonden is.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door ITF »

Wat @Meltrain inderdaad zegt en daarnaast is extra sta capaciteit tussen Zeist en Utrecht ook niet overbodig. Het is een redelijk kort traject, dus dat stukje staan is te doen. En eigenlijk is het een uitloper van de Utrechtse stadsdienst, Utrecht - Zeist is 20 minuten, hetzelfde geldt voor Utrecht - Vleuterweide.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Kopri
Donateur
Berichten: 106
Lid geworden op: ma 22 jul 2024, 16:23
Locatie: Utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Bericht door Kopri »

Daarnaast is het stukje Driebergen-Zeist - Doorn Centrum ook best druk in de spits hoor. Daarvan gaan ze de frequentie ook verhogen en is die extra capaciteit ook meer dan welkom.
Favoriete bussen: VDL SLFA-181 Electric, MB eCitaro G, Setra S418 LE Business, Van Hool newAGG300, MB CapaCity L.
Favoriete treinen: Stadler FLIRT, ICMm, VIRMm 2/3.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten