Elektrificatie Groningen-Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
floep
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 okt 2024, 21:07

Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door floep »

Jongons wanneer wordt de spoorlijn Groningen-Leer tweebaans en elektrificeerd?

Ik vond er niks over, behalve het wunderlinie project, dat met geen woord rept over dubbelsporigheid en/of elektrificatie, althans niet bij een snelle scan van hun website en nieuwsberichten.

Echter, zij schetsen wel een beeld van het vormen van een 'schakel' in het internationale spoornetwerk, en dat hun lijn uiteindelijk directe diensten tussen Amsterdam en Kopenhagen zal gaan verwelkomen.

Wordt er nu daadwerkelijk gewerkt aan volledige dubbelsporigheid en elektrificatie?

Wie me kan vertellen hoe het staat met de lijn Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure-Heereveen-Drachten-Groningen gaat door voor de cabriolet.
Treintje1989
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 20 jun 2022, 13:14

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Treintje1989 »

Voor de Lelylijn is al een uitgebreid topic :Y . Volgens mij gaat de politiek in november besluiten of men door wil met de volgende fase van de verkenning of niet. Maar financieel is het allemaal nog lang niet gedekt dus of het feest doorgaat is een groot vraagteken.

Jouw vraag over de verdubbeling en electrificatie: dat is al helemaal onzekere toekomstmuziek. Eerst maar de Lelylijn er uberhaupt doorheen krijgen, dan zien we daarna wel verder. *O*
teun
Berichten: 1765
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door teun »

Grapjas. :')
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door en-es »

Er zijn toch helemaal geen plannen om Groningen-Leer onder de draad te brengen of heb ik iets gemist.
BadBert
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 12 jan 2024, 16:01

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door BadBert »

Misschien heb jij gemist dat floep dat niet heeft geweten? ;)
floep
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 okt 2024, 21:07

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door floep »

Echter, zij schetsen wel een beeld van het vormen van een 'schakel' in het internationale spoornetwerk, en dat hun lijn uiteindelijk directe diensten tussen Amsterdam en Kopenhagen zal gaan verwelkomen.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Bemined »

Dat is een politiek spel om de Lelylijn verkocht te krijgen, maar er zijn nog geen concrete plannen voor. En het is ook zeker niet zo dat elke internationale verbinding dubbelsporig is, de TGV Parijs - Lausanne heeft ook een flink stuk enkelspoor.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door gpvos »

Er is momenteel geen enkel plan daarvoor dat ook maar enige mate van concreetheid bezit.

Er is geloof ik wel een studie geweest naar wat meer stukken dubbelspoor tussen Leer en Oldenburg, maar daar heb ik ook al lang niets meer van gehoord, dus die zal ook wel ergens diep in een la terecht zijn gekomen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
waldo79
Berichten: 8480
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door waldo79 »

Zolang er geëxperimenteerd wordt met batterijtreinen en treinen op waterstof verwacht ik geen snelle elektrificatie.
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door gpvos »

Een trein van Amsterdam naar Kopenhagen die drie stroomsystemen aankan en ook nog eens op diesel of waterstof of een accu kan rijden, dat lijkt me wel een interessante uitdaging.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Gebruikersavatar
dylanwild94
Donateur
Berichten: 6585
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door dylanwild94 »

Loc wissel kan altijd natuurlijk. of het dan een snelle verbinding gaat worden....
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Z2N »

Je moet toch keren in Bremen, dan hoeft het niet heel veel tijd te schelen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Vinny »

Van alle luchtkastelen, lijkt me een verbindingsboogje bij Bremen Mahndorf echt een z.g.n. 'no brainer'...

Inhoudelijk: de electrificatie van het spoorwegnet in Groningen is helaas komen te vervallen als project. Voor Groningen-Leer wordt nog wel eens geopperd dat er een nieuw tracé moet komen (zie: website van de Lelylijn). Dat lijkt me volkomen zinloos.

De Friesenbrücke wordt als het goed is wel dubbelsporig aangelegd met mogelijkheid tot electrificering. Dat heeft Groningen goed uitonderhandeld met de Duitse betrokken partijen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
DDietzen
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door DDietzen »

Een dubbelsporige Friesenbrücke? :o Ik heb tot nu toe alleen nieuwsberichten gehoord dat die brug enkelsporig zou worden zonder optie tot verdubbeling, inclusief de resulterende ophef omdat je daarmee jezelf voor tientallen jaren vastlegt op een zeker dwangpunt in de dienstregeling. Heb niks gehoord in de trant van een wijziging van die plannen.

Op de sites van DB en Wunderline kan ik zo gauw niet expliciet terugvinden of 'ie één- of tweesporig wordt, maar ik heb niet heel uitgebreid geneusd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Z2N »

Hij wordt enkelsporig, zie anders onderstaande video:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door gpvos »

Groter probleem is dat-'ie elk uur maar 20 minuten beschikbaar gaat zijn voor treinverkeer. Daar zijn m.i. toch wel verkeerde keuzes gemaakt.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Vinny »

Ja dat is onbegrijpelijk, zo'n brug hoeft niet voor alle passerende scheepvaart open en je kunt hem veel sneller bedienen met een Nederlands regime. Dit is typisch Duitse bureaucratische starheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 11428
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43
Locatie: Golf van Mexico

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door trolly »

Vast. Maar misschien heeft het er ook wel mee te maken dat er af en toe een cruiseschip doorheen moet, en dat duurt dan even.

Niet dat je daar nou niet iets anders voor zou kunnen regelen (vroeguh toen er nog een brugdeel uitgehesen werd lag de hele treindienst er bij gelegenheid een dagje uit).

Maar vraag me intussen wel af of het echt niet mogelijk was on in dezelfde tijd tegen gelijke kosten een tweesporige tunnel neer te prakken...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Roeland
Berichten: 2443
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Roeland »

Dat niet. Maar het is natuurlijk wel mogelijk om (als er tenminste enige vervoersvraag is) tussen Groningen en Bremen de mooie Flixbus-verbinding te nemen. Ik snap niet waarom er zo nodig tientallen miljoenen moeten worden verspild aan een nieuwe spoorbrug, alleen maar om - parallel aan die Flixbus - een paar keer per dag een bijna-lege trein te laten boemelen.
Es wäre ein Wunder, wenn diese Linie jemals ein Erfolg würde
MaartenD
Berichten: 1131
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door MaartenD »

trolly schreef: vr 18 okt 2024, 08:22 Vast. Maar misschien heeft het er ook wel mee te maken dat er af en toe een cruiseschip doorheen moet, en dat duurt dan even.
Dat kan er niet mee te maken hebben want er komen niet dagelijks, laat staan uurlijks cruisschepen de Eems af. Voor een cruiseschip had je altijd al een langere buitendienststelling, dat kan nu zelfs een beetje korter.
Volgens mij is de doorvaarthoogte niet minder met de nieuwe brug, en afhankelijk van het tij hoeft die voor veel schepen helemaal niet te draaien.
Laatst gewijzigd door MaartenD op za 19 okt 2024, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Vinny »

De doorvaarthoogte is 6,37 meter; hij hoeft dus alleen bediend te worden voor 'buitenissige' vaartuigen naar de werf Papendorp. Verder stroomopwaarts is het Dortmund-Eemskanaal, en dat kanaal wordt de komende jaren geschikt voor schepen tot 5,25m hoogte.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
gpvos
Berichten: 856
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door gpvos »

Maar naar ik begrijp wordt de brug in de dienstregeling elk uur 40 minuten vrij van treinen gehouden voor het geval dat. (Al kan ik me voorstellen dat een eventuele vertraagde trein er wel over kan wanneer de brug niet open hoeft.)
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
ITF
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Amsterdam / Bilthoven

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door ITF »

Het is wel Duitsland hé, ik zou je verwachtingen niet te hoog zetten :')
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door Vinny »

gpvos schreef: vr 18 okt 2024, 21:11 Maar naar ik begrijp wordt de brug in de dienstregeling elk uur 40 minuten vrij van treinen gehouden voor het geval dat. (Al kan ik me voorstellen dat een eventuele vertraagde trein er wel over kan wanneer de brug niet open hoeft.)
Klopt, qua dienstregeling moet je er dus omheen plannen. Betekent overigens vooralsnog vooral dat een IC Bremen-Groningen niet inpasbaar is vanwege de opstelcapaciteit rondom station Groningen. Die schiet namelijk te kort voor een noodzakelijke lange kering...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Donateur
Berichten: 1239
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Elektrificatie Groningen-Leer

Bericht door ThatPCDude »

En op en neer rijden naar De Vork is dan weer net te kort zeker?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten