Elektrificatie Groningen-Leer
-
Elektrificatie Groningen-Leer
Jongons wanneer wordt de spoorlijn Groningen-Leer tweebaans en elektrificeerd?
Ik vond er niks over, behalve het wunderlinie project, dat met geen woord rept over dubbelsporigheid en/of elektrificatie, althans niet bij een snelle scan van hun website en nieuwsberichten.
Echter, zij schetsen wel een beeld van het vormen van een 'schakel' in het internationale spoornetwerk, en dat hun lijn uiteindelijk directe diensten tussen Amsterdam en Kopenhagen zal gaan verwelkomen.
Wordt er nu daadwerkelijk gewerkt aan volledige dubbelsporigheid en elektrificatie?
Wie me kan vertellen hoe het staat met de lijn Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure-Heereveen-Drachten-Groningen gaat door voor de cabriolet.
Ik vond er niks over, behalve het wunderlinie project, dat met geen woord rept over dubbelsporigheid en/of elektrificatie, althans niet bij een snelle scan van hun website en nieuwsberichten.
Echter, zij schetsen wel een beeld van het vormen van een 'schakel' in het internationale spoornetwerk, en dat hun lijn uiteindelijk directe diensten tussen Amsterdam en Kopenhagen zal gaan verwelkomen.
Wordt er nu daadwerkelijk gewerkt aan volledige dubbelsporigheid en elektrificatie?
Wie me kan vertellen hoe het staat met de lijn Lelystad-Emmeloord-Lemmer-Joure-Heereveen-Drachten-Groningen gaat door voor de cabriolet.
-
Re: Elektrificatie Groningen-Leer
Voor de Lelylijn is al een uitgebreid topic
. Volgens mij gaat de politiek in november besluiten of men door wil met de volgende fase van de verkenning of niet. Maar financieel is het allemaal nog lang niet gedekt dus of het feest doorgaat is een groot vraagteken.
Jouw vraag over de verdubbeling en electrificatie: dat is al helemaal onzekere toekomstmuziek. Eerst maar de Lelylijn er uberhaupt doorheen krijgen, dan zien we daarna wel verder.

Jouw vraag over de verdubbeling en electrificatie: dat is al helemaal onzekere toekomstmuziek. Eerst maar de Lelylijn er uberhaupt doorheen krijgen, dan zien we daarna wel verder.

-
Grapjas. 

-
Er zijn toch helemaal geen plannen om Groningen-Leer onder de draad te brengen of heb ik iets gemist.
-
Misschien heb jij gemist dat floep dat niet heeft geweten? 

-
-
Dat is een politiek spel om de Lelylijn verkocht te krijgen, maar er zijn nog geen concrete plannen voor. En het is ook zeker niet zo dat elke internationale verbinding dubbelsporig is, de TGV Parijs - Lausanne heeft ook een flink stuk enkelspoor.
-
Er is momenteel geen enkel plan daarvoor dat ook maar enige mate van concreetheid bezit.
Er is geloof ik wel een studie geweest naar wat meer stukken dubbelspoor tussen Leer en Oldenburg, maar daar heb ik ook al lang niets meer van gehoord, dus die zal ook wel ergens diep in een la terecht zijn gekomen.
Er is geloof ik wel een studie geweest naar wat meer stukken dubbelspoor tussen Leer en Oldenburg, maar daar heb ik ook al lang niets meer van gehoord, dus die zal ook wel ergens diep in een la terecht zijn gekomen.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
-
Zolang er geëxperimenteerd wordt met batterijtreinen en treinen op waterstof verwacht ik geen snelle elektrificatie.
-
Een trein van Amsterdam naar Kopenhagen die drie stroomsystemen aankan en ook nog eens op diesel of waterstof of een accu kan rijden, dat lijkt me wel een interessante uitdaging.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
- dylanwild94
- Donateur
Loc wissel kan altijd natuurlijk. of het dan een snelle verbinding gaat worden....
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
- Z2N
- Donateur
Je moet toch keren in Bremen, dan hoeft het niet heel veel tijd te schelen.
- Vinny
Van alle luchtkastelen, lijkt me een verbindingsboogje bij Bremen Mahndorf echt een z.g.n. 'no brainer'...
Inhoudelijk: de electrificatie van het spoorwegnet in Groningen is helaas komen te vervallen als project. Voor Groningen-Leer wordt nog wel eens geopperd dat er een nieuw tracé moet komen (zie: website van de Lelylijn). Dat lijkt me volkomen zinloos.
De Friesenbrücke wordt als het goed is wel dubbelsporig aangelegd met mogelijkheid tot electrificering. Dat heeft Groningen goed uitonderhandeld met de Duitse betrokken partijen.
Inhoudelijk: de electrificatie van het spoorwegnet in Groningen is helaas komen te vervallen als project. Voor Groningen-Leer wordt nog wel eens geopperd dat er een nieuw tracé moet komen (zie: website van de Lelylijn). Dat lijkt me volkomen zinloos.
De Friesenbrücke wordt als het goed is wel dubbelsporig aangelegd met mogelijkheid tot electrificering. Dat heeft Groningen goed uitonderhandeld met de Duitse betrokken partijen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
Een dubbelsporige Friesenbrücke?
Ik heb tot nu toe alleen nieuwsberichten gehoord dat die brug enkelsporig zou worden zonder optie tot verdubbeling, inclusief de resulterende ophef omdat je daarmee jezelf voor tientallen jaren vastlegt op een zeker dwangpunt in de dienstregeling. Heb niks gehoord in de trant van een wijziging van die plannen.
Op de sites van DB en Wunderline kan ik zo gauw niet expliciet terugvinden of 'ie één- of tweesporig wordt, maar ik heb niet heel uitgebreid geneusd.

Op de sites van DB en Wunderline kan ik zo gauw niet expliciet terugvinden of 'ie één- of tweesporig wordt, maar ik heb niet heel uitgebreid geneusd.
- Z2N
- Donateur
Hij wordt enkelsporig, zie anders onderstaande video:
-
Groter probleem is dat-'ie elk uur maar 20 minuten beschikbaar gaat zijn voor treinverkeer. Daar zijn m.i. toch wel verkeerde keuzes gemaakt.
- Vinny
Ja dat is onbegrijpelijk, zo'n brug hoeft niet voor alle passerende scheepvaart open en je kunt hem veel sneller bedienen met een Nederlands regime. Dit is typisch Duitse bureaucratische starheid.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- trolly
Vast. Maar misschien heeft het er ook wel mee te maken dat er af en toe een cruiseschip doorheen moet, en dat duurt dan even.
Niet dat je daar nou niet iets anders voor zou kunnen regelen (vroeguh toen er nog een brugdeel uitgehesen werd lag de hele treindienst er bij gelegenheid een dagje uit).
Maar vraag me intussen wel af of het echt niet mogelijk was on in dezelfde tijd tegen gelijke kosten een tweesporige tunnel neer te prakken...
Niet dat je daar nou niet iets anders voor zou kunnen regelen (vroeguh toen er nog een brugdeel uitgehesen werd lag de hele treindienst er bij gelegenheid een dagje uit).
Maar vraag me intussen wel af of het echt niet mogelijk was on in dezelfde tijd tegen gelijke kosten een tweesporige tunnel neer te prakken...
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Dat niet. Maar het is natuurlijk wel mogelijk om (als er tenminste enige vervoersvraag is) tussen Groningen en Bremen de mooie Flixbus-verbinding te nemen. Ik snap niet waarom er zo nodig tientallen miljoenen moeten worden verspild aan een nieuwe spoorbrug, alleen maar om - parallel aan die Flixbus - een paar keer per dag een bijna-lege trein te laten boemelen.
Es wäre ein Wunder, wenn diese Linie jemals ein Erfolg würde
Es wäre ein Wunder, wenn diese Linie jemals ein Erfolg würde
-
Dat kan er niet mee te maken hebben want er komen niet dagelijks, laat staan uurlijks cruisschepen de Eems af. Voor een cruiseschip had je altijd al een langere buitendienststelling, dat kan nu zelfs een beetje korter.
Volgens mij is de doorvaarthoogte niet minder met de nieuwe brug, en afhankelijk van het tij hoeft die voor veel schepen helemaal niet te draaien.
Laatst gewijzigd door MaartenD op za 19 okt 2024, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinny
De doorvaarthoogte is 6,37 meter; hij hoeft dus alleen bediend te worden voor 'buitenissige' vaartuigen naar de werf Papendorp. Verder stroomopwaarts is het Dortmund-Eemskanaal, en dat kanaal wordt de komende jaren geschikt voor schepen tot 5,25m hoogte.
-
Maar naar ik begrijp wordt de brug in de dienstregeling elk uur 40 minuten vrij van treinen gehouden voor het geval dat. (Al kan ik me voorstellen dat een eventuele vertraagde trein er wel over kan wanneer de brug niet open hoeft.)
-
Het is wel Duitsland hé, ik zou je verwachtingen niet te hoog zetten 

Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
- Vinny
Klopt, qua dienstregeling moet je er dus omheen plannen. Betekent overigens vooralsnog vooral dat een IC Bremen-Groningen niet inpasbaar is vanwege de opstelcapaciteit rondom station Groningen. Die schiet namelijk te kort voor een noodzakelijke lange kering...
- ThatPCDude
- Donateur
En op en neer rijden naar De Vork is dan weer net te kort zeker?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.