Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Eurocity Direct

Bericht door Station Luchtbal »

Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurocity Direct

Bericht door Z2N »

In zowel Lelystad als Brussel gaat er in een halfuur gekeerd worden, dus voor de dagelijkse dienstregeling zijn minimaal 7 stellen nodig. Met 8 stellen kan je dan tekort komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Eurocity Direct

Bericht door MetroRET »

Voor Brusz-Lls heeft men 7 omlopen benodigd.
Voor Brusz-Asdz op zondag; heeft men 6 omlopen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurocity Direct

Bericht door Daniel »

Ik kan me ook voorstellen dat ze sommige treinen in de spits ook wel dubbel willen rijden. En NS kunnende liefst met ICNG-B want anders zal je zien dat er een ICNG die de grens niet over kan aan de zuidkant van een trein zit ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Station Luchtbal
Berichten: 148
Lid geworden op: di 25 apr 2023, 15:19
Locatie: Amsterdam

Re: Eurocity Direct

Bericht door Station Luchtbal »

Zoveel omlopen was ook mijn rekensom, maar ik was in de veronderstelling dat die 2 stellen, behoudens calamiteiten of rampspoed, in de komende 2 maanden gewoon door de acceptatietesten zouden komen. Als leek scheen mij dan 10 stellen als afdoende toe om de dienst volledig met ICNG B te kunnen rijden.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Eurocity Direct

Bericht door MetroRET »

Daniel schreef: wo 16 okt 2024, 18:04 Ik kan me ook voorstellen dat ze sommige treinen in de spits ook wel dubbel willen rijden. En NS kunnende liefst met ICNG-B want anders zal je zien dat er een ICNG die de grens niet over kan aan de zuidkant van een trein zit ;)
Dat zal denk ik wel op de langertermijn gaan plaatsvinden; gezien de voorziene perronverlenging op Almb en het simpele feit dat er 21 stellen zijn/komen.
tjoektjoek
Berichten: 449
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Eurocity Direct

Bericht door tjoektjoek »

Ik vraag me af met die hoge prijzen of de Eurocity Direct ooit zo vol gaat zitten, want ze hebben ook nog een goedkope variant via Breda.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Station Luchtbal schreef: wo 16 okt 2024, 17:51 Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
Het is eerder de binnenlandse ICNG waarvan er onvoldoende zijn, er zijn tot op heden slechts 8 binnenlandse achtjes afgeleverd wat onvoldoende is voor zowel de 1800 als 2400. De 2400 zal hierdoor deels met ICNGB moeten gaan rijden tot er voldoende binnenlandse stellen zijn.
rvdborgt
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

tjoektjoek schreef: wo 16 okt 2024, 18:23 Ik vraag me af met die hoge prijzen of de Eurocity Direct ooit zo vol gaat zitten, want ze hebben ook nog een goedkope variant via Breda.
Dat zal o.a. afhangen van de beschikbaarheid van de lagere ECD-tarieven en de zichtbaarheid van de nog goedkopere EC-varianten op de boekingsplatforms.
IIVQ
Berichten: 1900
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Eurocity Direct

Bericht door IIVQ »

Een beetje verwarrend is dat er nu twee draadjes zijn waar over beide treinsoorten gediscussieerd wordt. Kan dat niet samengevoegd worden tot één draadje over de Euro[Cc]ity al-dan-niet-direct?
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Eurocity Direct

Bericht door DovaModaal »

IIVQ schreef: wo 16 okt 2024, 18:42 Een beetje verwarrend is dat er nu twee draadjes zijn waar over beide treinsoorten gediscussieerd wordt.
Ik zou het juist verwarrend vinden als er twee zo verschillende treinen in een draadje worden samengegooid (verschillen in tarieven, tariefvoorwaarden en concessie (België), ook verschillende regels op het traject Nederland-grens, verschillende rijtuigen/treinstellen, verschillende treinpaden/routes.
In Nederland is er ook maar één station gemeenschappelijk (Rotterdam CS). In België is het verschil tussen beide treinen nog groter (binnenlands niet-toegankelijk versus wel).

De ene concurreert met Eurostar, de ander totaal niet.

Ik ben al blij dat ze de benaming van de internationale prijsklassen (flex en saver) gelijk houden, evenals het meenemen van de fiets:
Mag ik op de Eurocity Direct en op de EuroCity mijn fiets meenemen?
Ja!
Zowel Eurocity Direct als EuroCity treinen beschikken over een fietscompartiment. Je kunt je fiets dus zonder problemen meenemen. Je hoeft alleen maar een speciaal fietsticket te kopen. Dat kan online, via ons Contact Center of aan de het loket in stations met verkoop van internationale tickets.
De prijs van dit fietsticket is afhankelijk van de afstand. Een paar voobeelden (prijs per enkele reis):
Brussel-Breda: €7,50
Brussel-Rotterdam: €10,30
Brussel-Amsterdam: €14,10
Antwerpen-Breda: €5,40
Antwerpen-Rotterdam: €8,20
Antwerpen-Amsterdam: €12
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/EuroCity
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:

https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 40633
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eurocity Direct

Bericht door Daniel »

Lekker potentieel verwarrend dat je binnenlands geen fiets mag meenemen in een trein die een halfuursdienst met een andere binnenlandse serie vormt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Eurocity Direct

Bericht door MetroRET »

Bemined schreef: wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:

https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Maar, geldt die beperkingen pas vanaf Rotterdam of over het gehele traject?
Globetrotter
Berichten: 1598
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Eurocity Direct

Bericht door Globetrotter »

Is er ergens een dienstregeling te vinden voor de EuroCity en de Eurocity Direct?
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Reis plannen via https://int.bahn.de/nl met reisdatum vanaf 15 december, hier staat de nieuwe dienstregeling al in. Al is wijzigingeblad december nog niet verwerkt hierin, maar voor de EC zit daar volgens mij niet veel verschil in.
Globetrotter
Berichten: 1598
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Eurocity Direct

Bericht door Globetrotter »

Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een tabel met alle ritten in een overzicht.
henrivanderweijden
Berichten: 953
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Eurocity Direct

Bericht door henrivanderweijden »

Een tabel kan je natuurlijk zelf maken.
Vraag in de DB planner een reis vanaf 15 dec aan van Rtd naar Antw. Vink daarbij aan dat je alleen directe treinen wilt en je krijgt alle treinen die er rijden. Daar kan je dan een tabel van maken.
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Eurocity Direct

Bericht door DovaModaal »

Bemined schreef: wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:
https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Daniel schreef: wo 16 okt 2024, 20:17 Lekker potentieel verwarrend dat je binnenlands geen fiets mag meenemen in een trein die een halfuursdienst met een andere binnenlandse serie vormt.
MetroRET schreef: wo 16 okt 2024, 20:24 Maar, geldt die beperkingen pas vanaf Rotterdam of over het gehele traject?
Over het hele traject. Het zijn gewoon dezelfde regels die nu al gelden voor fietsen op de InterCity Brussel - Amsterdam, inclusief de verplichte reservatie in de zomerperiode.
Dat is ook logisch voor een internationale reiziger met fiets.
Beeld je iemand in die vanaf Zuid-Frankrijk terug naar Nederland wil fietsen, en heen met de fiets op de trein wil vertrekken in plaats van per vliegtuig.
Met de weinige internationale treinen (slechts een per uur Nederland-België waarop je gekocht vervoerbewijs geldig is) en erna nog een heel kritische vervoerketen met reserveringsplichtige treinen (binnenkort fiets op de Eurostar naar Parijs) of die ene rechtstreekse TER-trein per dag naar Parijs, kun je je niet veroorloven dat lokale reizigers je hele reis in duigen doen vallen. Dan is het minder erg om lokale treinritten met meer alternatieven wat aan te passen.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 17 okt 2024, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Alleen nam de huidige IC Brussel niet een binnenlands treinpad in beslag, dat is toch wel een andere situatie dan met de 9500.
Dionysusnu
Berichten: 1995
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eurocity Direct

Bericht door Dionysusnu »

En mag NS fietsen binnenlands uitsluiten? Volgens artikel 19 van de concessie moeten binnenlandse treinen in ieder geval in de daluren fietsen toelaten. Vraag is of het binnenlands deel van een grensoverschrijdende verbinding daar ook onder valt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 22809
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eurocity Direct

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: wo 16 okt 2024, 18:23
Station Luchtbal schreef: wo 16 okt 2024, 17:51 Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
Het is eerder de binnenlandse ICNG waarvan er onvoldoende zijn, er zijn tot op heden slechts 8 binnenlandse achtjes afgeleverd wat onvoldoende is voor zowel de 1800 als 2400. De 2400 zal hierdoor deels met ICNGB moeten gaan rijden tot er voldoende binnenlandse stellen zijn.
Waarom rijdt de 2400 dan niet tijdelijk deels met ICR?
Bemined schreef: wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:

https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Goed om te weten dat je tussen Libramont en Bastogne geen fiets mag meenemen in de trein. _O-
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 13834
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eurocity Direct

Bericht door Vinny »

Tja, daar gaat mijn trainingsweekend in de Ardennen :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eurocity Direct

Bericht door Nitein-Repart »

henrivanderweijden schreef: wo 16 okt 2024, 20:56 Een tabel kan je natuurlijk zelf maken.
Vraag in de DB planner een reis vanaf 15 dec aan van Rtd naar Antw. Vink daarbij aan dat je alleen directe treinen wilt en je krijgt alle treinen die er rijden. Daar kan je dan een tabel van maken.
Alleen wel verwarrend dat de IC Lelystad-Brussel als ICE wordt aangegeven in de DB Navigator-app, terwijl de IC Lelystad-Rotterdam alsmede de IC Rotterdam-Brussel als IC worden aangegeven in de DB Navigator-app.
-
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: wo 16 okt 2024, 22:29 Waarom rijdt de 2400 dan niet tijdelijk deels met ICR?
Geen idee wat de officiële reden is, maar mogelijk materieelbekendheid van de machinisten van Lelystad? ICNGB overnacht ook op Lelystad Opstel terwijl TRAXX alleen in Brussel en de Watergraafsmeer overnacht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten