Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eurocity Direct

Bericht door Nitein-Repart »

Commendatore schreef: do 17 okt 2024, 20:58 Het leek er eerder op dat de prijs toen nog niet ter sprake was gekomen. Dit is echt naaierij eerste klasse, naast het niet geldig zijn van kortingskaarten en Belgische binnenlandse vervoersbewijzen.

Ik hoop echt dat ze hiermee keihard falen. En 120 euro voor een retourtje Amsterdam-Brussel.:X Mensen die dat zelf gaan betalen hebben of geld teveel of sporen niet.
Ik weet het niet. De vrijetijdsreiziger zou eerder de Eurocity Rotterdam-Brussel nemen die tussen Rotterdam en Brussel hetzelfde pad heeft als de huidige IC Amsterdam-Brussel. Dus dan zou je het wel echt moeten hebben van de forenzen en andere reizigers die toch in een redelijke snelle tijd in België willen zijn en die bereid zijn er ook flink voor willen betalen. Voor de reiziger die tijd minder belangrijk vindt, maar de prijs wel die neemt de Eurocity Rotterdam-Brussel. Geldt ook voor de reiziger uit Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel die in Breda overstappen op een aansluitende 1100 of 3600.
-
JothamvW
Berichten: 1304
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Eurocity Direct

Bericht door JothamvW »

Die "aansluitende" 3600 ken ik anders niet, moet altijd de 6600 pakken...
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
rvdborgt
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

De tweeminutenaansluiting in Breda werkt af en toe wel. Richting België vaak aan hetzelfde perron. Richting Nederland met je achteraan in de Benelux gaan zitten. Je kunt er alleen niet op rekenen.
Misschien wordt het beter als reeks 17 er eindelijk is.
MetroRET
Berichten: 4089
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Eurocity Direct

Bericht door MetroRET »

Die aansluiting vanuit de 3600 gaat er ook aan; want de 9200 gaat straks in beide richtingen over spoor 5.
Commendatore
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Eurocity Direct

Bericht door Commendatore »

Vanuit Overijssel, in mijn geval Zwolle, ga je in principe inderdaad over Rotterdam. Op de terugweg pak ik heel soms wel de 3600 via de niet-officiële overstap, maar voor de heenweg is dat geen optie, aangezien het meteen +60 is als het mislukt.
rvdborgt
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

MetroRET schreef: vr 18 okt 2024, 20:02 Die aansluiting vanuit de 3600 gaat er ook aan; want de 9200 gaat straks in beide richtingen over spoor 5.
Dus dan wordt vertraging vanuit Brussel doorgegeven aan de trein naar Brussel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurocity Direct

Bericht door Suus »

Zo te zien wordt in de nieuwe dienstregeling spoor 4 in Breda vrijwel niet gebruikt behalve voor het leeglopen van de Intercity Direct uit Amersfoort Schothorst, dus men kan de sprinter richting Nijmegen daarheen verschuiven als er door omstandigheden ook een Eurocity op spoor 6 komt te staan. Tenminste, ik vermoed dat dat in het treinafhandelingsdocument komt te staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 6954
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eurocity Direct

Bericht door Bemined »

4 van de 5 goederenpaden richting Tilburg lopen over spoor 4.
VIRM
Berichten: 8293
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Eurocity Direct

Bericht door VIRM »

Nitein-Repart schreef: vr 18 okt 2024, 19:06
Commendatore schreef: do 17 okt 2024, 20:58 Het leek er eerder op dat de prijs toen nog niet ter sprake was gekomen. Dit is echt naaierij eerste klasse, naast het niet geldig zijn van kortingskaarten en Belgische binnenlandse vervoersbewijzen.

Ik hoop echt dat ze hiermee keihard falen. En 120 euro voor een retourtje Amsterdam-Brussel.:X Mensen die dat zelf gaan betalen hebben of geld teveel of sporen niet.
Ik weet het niet. De vrijetijdsreiziger zou eerder de Eurocity Rotterdam-Brussel nemen die tussen Rotterdam en Brussel hetzelfde pad heeft als de huidige IC Amsterdam-Brussel. Dus dan zou je het wel echt moeten hebben van de forenzen en andere reizigers die toch in een redelijke snelle tijd in België willen zijn en die bereid zijn er ook flink voor willen betalen. Voor de reiziger die tijd minder belangrijk vindt, maar de prijs wel die neemt de Eurocity Rotterdam-Brussel. Geldt ook voor de reiziger uit Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel die in Breda overstappen op een aansluitende 1100 of 3600.
De vervoersbewijzen van de EC en de ECD zijn niet bij de andere treinformule geldig, toch? Ik mag hopen dat dit duidelijk wordt gecommuniceerd naar de reiziger. Want in december ontstaan er twee productformules met een hele vergelijkbare naam. What could possibly go wrong?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 5398
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurocity Direct

Bericht door en-es »

Heb ook eens zitten kijken voor een dagtrip Antwerpen. Mij valt op dat de 1e klasse af en toe meer dan dubbel zo duur is dan de 2e klasse. Bijvoorbeeld 26 euro 2e klasse en 60 euro 1e klasse. Al kom ik ook 44 euro tegen in de 1e klasse.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eurocity Direct

Bericht door Nitein-Repart »

JothamvW schreef: vr 18 okt 2024, 19:22 Die "aansluitende" 3600 ken ik anders niet, moet altijd de 6600 pakken...
Voor internationale reizen met treinen waarvoor een treinbinding en/of reserveringsplicht geldt is het wel fijn dat de overstap iets ruimer is. Vanuit de 3600 op de Eurocity Brussel is een 32-minutenoverstap toch wel erg prettig. Andere kant op (vanuit België op de 3600) is een 32-minutenoverstap toch wel wat minder.
-
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Eurocity Direct

Bericht door DovaModaal »

IIVQ schreef: do 17 okt 2024, 19:09 Daarnaast verwacht ik heel veel gezeur bij het saver-tarief over treinbinding i.c.m. vertraagde eerdere treinen.
Als je met een doorgaand ticket een overstap mist door vertraging/uitval van een voorgaande trein, wat is de werkwijze van de NS bij het controleren of je het recht hebt op de Eurocity Direct / Intercity Brussel van een uur later te zitten?

Vergelijk bijvoorbeeld met de Deutsche Bahn. Daar moet je als reizger eigenlijk niets doen en ziet de conducteur zelf dat je oorspronkelijk geplande trein vertraging/uitval had en de treinbinding dus opgegeven is.
Nitein-Repart
Berichten: 4159
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eurocity Direct

Bericht door Nitein-Repart »

In Duitsland zijn er zoveel vertragingen dat de conducteur het wel best vindt als je zegt dat je door het missen van een aansluiting in de verkeerde trein zit. Het wordt niet gecontroleerd, zeker niet als je een aansluiting vanuit een regionale trein mist. Alleen heb je een treinticket zonder overstap, dan wordt er wel serieus gekeken naar of je wel in de juiste trein zit.

Nu rijdt in Nederland alles wel redelijk op tijd (en in België trouwens ook), dus dan wordt er misschien toch gecontroleerd of je daadwerkelijk de aansluiting niet gehaald hebt.
-
DovaModaal
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Eurocity Direct

Bericht door DovaModaal »

Nitein-Repart schreef: za 19 okt 2024, 18:46 In Duitsland zijn er zoveel vertragingen dat de conducteur het wel best vindt als je zegt dat je door het missen van een aansluiting in de verkeerde trein zit. Het wordt niet gecontroleerd
Ik moest helemaal niets zeggen op de Duitse ICE. De conducteur scande, keek even aandachtig naar zijn toestelletje, knikte begrijpend naar mij en ging gewoon verder.
Ook logisch: als Deutsche Bahn mij al weken tevoren mailde dat mijn treinbinding opgeheven was wegens onhaalbare wijzigingen aan de route, dan weet dat toestel van de DB-conducteur dat ook wel.

Vandaar mijn vraag of dat NS-ICT-gewijs ook geregeld is. Ziet de conducteur op de internationale intercity / toekomstige Eurocity naar Brussel bij het scannen: aha, die overstap is inderdaad in de soep gedraaid"vanmorgen, die reiziger mag op deze trein zitten?
Laatst gewijzigd door DovaModaal op zo 20 okt 2024, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer
Berichten: 958
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Eurocity Direct

Bericht door verfmeer »

De DB Navigator app geeft het ook direct aan als het systeem denkt dat je je aansluiting niet gaat halen. Zelfs als daarna blijkt dat de aansluiting toch te halen is, blijft de melding staan. Het lijkt mij dat het ticketcontrolesysteem van de conducteur dat ook weet.
OV-Hobbyist
Berichten: 561
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Eurocity Direct

Bericht door OV-Hobbyist »

Ik had voor vrijdag een ticket Duisburg - Stuttgart, met een overstap op Köln Hbf.
2 weken geleden kreeg ik al een melding dat de treinbinding werd opgeheven, omdat de trein 8 minuten eerder zou vertrekken uit Duisburg.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
verfmeer
Berichten: 958
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Eurocity Direct

Bericht door verfmeer »

Logisch, want niet iedereen kan 8 minuten eerder op het station zijn. Sterker nog, als je met de trein erna meer dan 60 minuten later op je bestemming arriveert heb je ook gewoon recht op gtbv.
Commendatore
Berichten: 309
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Eurocity Direct

Bericht door Commendatore »

Nitein-Repart schreef: za 19 okt 2024, 16:18
JothamvW schreef: vr 18 okt 2024, 19:22 Die "aansluitende" 3600 ken ik anders niet, moet altijd de 6600 pakken...
Voor internationale reizen met treinen waarvoor een treinbinding en/of reserveringsplicht geldt is het wel fijn dat de overstap iets ruimer is. Vanuit de 3600 op de Eurocity Brussel is een 32-minutenoverstap toch wel erg prettig. Andere kant op (vanuit België op de 3600) is een 32-minutenoverstap toch wel wat minder.
Bij meer dan incidenteel gebruik zijn dat soort overstappen alleen wat minder prettig. Bij aansluitingen op een uurdienst vind ik een minuut of tien-vijftien ideaal. Dat geeft een klein beetje buffer en je hoeft toch niet lang te wachten. (Ik gebruik die tijd in Rotterdam vaak om dan even naar de wc te gaan en/of wat te eten of te drinken te halen.)
rvdborgt
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

Nadat NS eerst had gesteld dat er in de ECD tussen Rotterdam en de grens geen NS-abonnementen zouden gelden, blijkt dat Traject Vrij naar Hazeldonk grens nu toch zal gelden:

https://support.nsinternational.com/app ... a_id/20783

Dat abonnement zal dus in zowel EC als ECD gelden.

Hoe je aan een kaartje voor de ECD vanaf de grens komt, dat staat er helaas niet bij. De NMBS zwijgt vooralsnog over abonnementen in ECD en gewone ECD-kaartjes vanaf de grens zijn online niet te koop.
Gartlin9
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 10 jul 2019, 00:18
Locatie: Groningen

Re: Eurocity Direct

Bericht door Gartlin9 »

Ik lees steeds dat het dus juist niet geldig is/zou zijn, Juist ook in de link die je stuurt
Ben erg geïnteresseerd in het ov in Nederland
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13790
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurocity Direct

Bericht door Z2N »

Het enige abonnement dat geldig is in de ECD is dus het abonnement voor grensreizigers, 'binnenlandse' abonnementen zijn inderdaad niet geldig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
rvdborgt
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 00:00

Re: Eurocity Direct

Bericht door rvdborgt »

Gartlin9 schreef: wo 06 nov 2024, 17:00 Ik lees steeds dat het dus juist niet geldig is/zou zijn, Juist ook in de link die je stuurt
NSI schreef:Reizigers die regelmatig met Eurocity Direct / EuroCity naar België reizen kunnen een Traject Vrij abonnement voor internationale reizen aanschaffen naar Hazeldonk grens.
Lijkt me duidelijk dat het trajectabonnement juist wél geldt.
cassie127
Berichten: 7256
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22

Re: Eurocity Direct

Bericht door cassie127 »

Traject vrij Hazeldonk Geens - Rotterdam Centraal kost echter al zo'n 300 Euro per maand. Voor €50,- meer heb je altijd vrij.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dionysusnu
Berichten: 1995
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Eurocity Direct

Bericht door Dionysusnu »

Maar er wordt de indruk gewekt dat altijd vrij juist níét geldig is in de ECD:
Voor Eurocity Direct is NS-korting (40 of 100%) niet geldig tussen Rotterdam Centraal en Hazeldonk grens.
(dus een beetje misleidend dat de webshop dat aanbiedt bij trajectselectie naar Hazeldonk)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 52109
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Eurocity Direct

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:Traject vrij Hazeldonk Geens - Rotterdam Centraal kost echter al zo'n 300 Euro per maand. Voor €50,- meer heb je altijd vrij.
Maar altijd vrij (of NSBC Trein Vrij) is niet geldig :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten