Eurocity Direct

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
DovaModaal

Re: Eurocity Direct

Bericht door DovaModaal »

Meltrain schreef: wo 16 okt 2024, 22:29
Bemined schreef: wo 16 okt 2024, 20:12 Op de website NS international zijn enkele aanvullende beperkingen te vinden rondom fietsen in de EuroCity (Direct). Zo is het meenemen van fietsen voor binnenlandse reizigers niet mogelijk, en in de zomer is een reservering met treinbinding verplicht:

https://support.nsinternational.com/app ... -een-fiets
Goed om te weten dat je tussen Libramont en Bastogne geen fiets mag meenemen in de trein. _O-
Zeker als je weet dat daar al decennia geen trein meer rijdt. De vermelding was er omdat er nog jarenlang een vervangbus van de NMBS gereden heeft. Die bus is nu niet meer van de NMBS, dus die melding mag weg.

De spoorweg aan beide kanten van Bastogne is trouwens omgezet in lange-afstandsfietspad (RAVeL zoals dat heet in Wallonië), voorlopig grind of al asfalt. Dus dat fietsprobleem is meteen opgelost ;)
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 17 okt 2024, 11:56, 3 keer totaal gewijzigd.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Station Luchtbal schreef: wo 16 okt 2024, 17:51 Volgens de NS zijn er in het begin van de dienstregeling waarschijnlijk te weinig ICNG B's beschikbaar om de 9500 zonder Traxx+ICR te kunnen draaien. Momenteel zijn er 10 stellen in het land, waarvan, meen ik, 8 geaccepteerd. Hoeveel zijn er dan nog nodig?
Maken ze eindelijk eens een redelijk realistische planning, is het weer niet goed. :lol:
Gezien de opschaling van ICNG in het algemeen is het nog maar de vraag of die 8 stuks in december wel beschikbaar zijn.
DovaModaal

Bemined schreef: wo 16 okt 2024, 21:42 Alleen nam de huidige IC Brussel niet een binnenlands treinpad in beslag, dat is toch wel een andere situatie dan met de 9500.
Dionysusnu schreef: wo 16 okt 2024, 22:12 En mag NS fietsen binnenlands uitsluiten? Volgens artikel 19 van de concessie moeten binnenlandse treinen in ieder geval in de daluren fietsen toelaten. Vraag is of het binnenlands deel van een grensoverschrijdende verbinding daar ook onder valt.
Het is duidelijk dat ze nu gewoon de bestaande regels hebben herschreven door de woorden "Eurocity Direct / EuroCity" toe te voegen.
Een ICNG-B heeft, als ik het goed heb, 3x4 fietsplaatsen (terwijl een binnenlandse ICNG-8 er 16 heeft).
Op dit moment zijn er 4 gegarandeerde en boekbare fietsplaatsen in de "oude" Beneluxtrein (ICRm), en dat is volgens de boekingssite ook het aantal dat boekbaar zal zijn op de twee EuroCity's, wellicht gezien de onzekerheden van het materieel.

Ik ben benieuwd wat er verandert als na een aantal maanden (?) deze treinen volledig met ICNG-B's respectievelijk I11-rijtuigen rijden.
Laatst gewijzigd door DovaModaal op do 17 okt 2024, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

NS schrijft zelf dat er in de EC 2 fietsen mee kunnen. Ik ben benieuwd wat er in de praktijk dan gaat gebeuren.
BasGeluk

Bericht door BasGeluk »

Waarom is het Eurocity Direct en EuroCity en niet beide met een kleine C of beide een grote C?
Gr BasG
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: do 17 okt 2024, 06:18
henrivanderweijden schreef: wo 16 okt 2024, 20:56 Een tabel kan je natuurlijk zelf maken.
Vraag in de DB planner een reis vanaf 15 dec aan van Rtd naar Antw. Vink daarbij aan dat je alleen directe treinen wilt en je krijgt alle treinen die er rijden. Daar kan je dan een tabel van maken.
Alleen wel verwarrend dat de IC Lelystad-Brussel als ICE wordt aangegeven in de DB Navigator-app, terwijl de IC Lelystad-Rotterdam alsmede de IC Rotterdam-Brussel als IC worden aangegeven in de DB Navigator-app.
Misschien wordt dat nog wel aangepast in de app.
Heb je het al doorgegeven aan DB?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
gpvos

Bericht door gpvos »

BasGeluk schreef: do 17 okt 2024, 11:34Waarom is het Eurocity Direct en EuroCity en niet beide met een kleine C of beide een grote C?
Dat is één van de grote mysteries van het marketingwezen.

Ik ben wel benieuwd hoe het met de twee nieuwe tarievengamma's gaat werken. De spaarkaartjes zijn treingebonden, en de flexprijs van de EuroCity is lager dan die van de EC-direct dus daarmee mag je de snellere trein niet in, maar het zou me redelijk lijken als je met een flexkaartje van de EC-direct wel de EuroCity kan nemen als dat je om wat voor reden dan ook beter uitkomt. Iemand enig idee of dat zo gaat zijn? En kan dat dan ook bij vertraging of uitval met een spaarkaartje? Of gaan ze hier een zulke strenge aparte vervoersvorm van maken als de Eurostar?
Laatst gewijzigd door gpvos op do 17 okt 2024, 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
gpvos

Bericht door gpvos »

Globetrotter schreef: wo 16 okt 2024, 20:48Ik ben eigenlijk meer op zoek naar een tabel met alle ritten in een overzicht.
Komt binnenkort vast in de European Rail Timetable.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
DovaModaal

gpvos schreef: do 17 okt 2024, 13:05 Dat is één van de grote mysteries van het marketingwezen.

Ik ben wel benieuwd hoe het met de twee nieuwe tarievengamma's gaat werken. De spaarkaartjes zijn treingebonden, en de flexprijs van de EuroCity is lager dan die van de EC-direct dus daarmee mag je de snellere trein niet in, maar het zou me redelijk lijken als je met een flexkaartje van de EC-direct wel de EuroCity kan nemen als dat je om wat voor reden dan ook beter uitkomt. Iemand enig idee of dat zo gaat zijn? En kan dat dan ook bij vertraging of uitval met een spaarkaartje? Of gaan ze hier een zulke strenge aparte vervoersvorm van maken als de Eurostar?
Het (internationale) kaartje voor de Eurocity Direct is standaard niet geldig op de EuroCity (en omgekeerd), zowel voor flex als saver, Uitzondering is bij storingen en uitval.

Meer details over dit soort kwesties in de adviesaanvraag, het advies van het locov en het daaropvolgende besluit van de NS:
Advisering Tarieven en Assortiment Intercity Brussel
https://www.locov.nl/publicaties+en+adv ... ty-Brussel
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Meltrain schreef: do 17 okt 2024, 13:03
Nitein-Repart schreef: do 17 okt 2024, 06:18 Alleen wel verwarrend dat de IC Lelystad-Brussel als ICE wordt aangegeven in de DB Navigator-app, terwijl de IC Lelystad-Rotterdam alsmede de IC Rotterdam-Brussel als IC worden aangegeven in de DB Navigator-app.
Misschien wordt dat nog wel aangepast in de app.
Heb je het al doorgegeven aan DB?
Ik vrees dat dit in de door NS aan MERITS geleverde data zit. DB kan daar dan dus niet veel aan doen.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Ligt eerder aan de instellingen op Nitein-Repart's telefoon: bij mij staat gewoon EC en ECD in de DB navigator.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DovaModaal

Daniel schreef: do 17 okt 2024, 16:03 Ligt eerder aan de instellingen op Nitein-Repart's telefoon: bij mij staat gewoon EC en ECD in de DB navigator.
Feit is wel dat DB navigator de ECD in de categorie hogesnelheidstreinen (ICE) onderbrengt, en de EC natuurlijk bij Intercity en Eurocity treinen.
Ook de NMBS-reisplanner vindt geen ECD als je de hogesnelheidstreinen uitvinkt. Ondanks dat die vanaf 15 december nog deels met het goede oude ICR-materieel aan 160 km/u zal rijden ;)
waldo79

Bericht door waldo79 »

En in Duitsland hebben veel regionale treinen de mogelijkheid om 160 km/h te rijden. Daar is geen IC status voor nodig :lol:
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

DovaModaal schreef: do 17 okt 2024, 16:13
Daniel schreef: do 17 okt 2024, 16:03 Ligt eerder aan de instellingen op Nitein-Repart's telefoon: bij mij staat gewoon EC en ECD in de DB navigator.
Feit is wel dat DB navigator de ECD in de categorie hogesnelheidstreinen (ICE) onderbrengt, en de EC natuurlijk bij Intercity en Eurocity treinen.
Ook de NMBS-reisplanner vindt geen ECD als je de hogesnelheidstreinen uitvinkt. Ondanks dat die vanaf 15 december nog deels met het goede oude ICR-materieel aan 160 km/u zal rijden ;)
Dat bedoel ik ook, de Intercity (ECD) Lelystad-Brussel is als een categorie A-trein ingedeeld (hogesnelheidstreinen, vergelijkbaar met de ICE's, Eurostar, TGV's, Frecces, RailJets en X2's). De Intercity Lelystad-Rotterdam is als een categorie B-trein ingedeeld (vergelijkbaar met andere Intercities in binnen- en buitenland) en de Intercity (EC) Rotterdam-Brussel is ook als een categorie B-trein ingedeeld.
-
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik moet zeggen dat ik de tarieven van de ECD wel hoog vind. Minimaal €25 voor een early bird saver, terwijl ik op de snellere Eurostar voor morgenavond (een vrijdagavond!) nog tickets van €29 kan scoren, die ook nog eens zo'n kwartier sneller is (2h00 Asd-Midi vs 2h08 Asdz-Midi voor ECD). Voor jongeren tot 26 en ouderen boven de 60 is de goedkoopste Eurostar zelfs goedkoper dan de ECD, en als Eurostar clubmember mag je nog een trein eerder of later nemen ook.

Daarnaast verwacht ik heel veel gezeur bij het saver-tarief over treinbinding i.c.m. vertraagde eerdere treinen. Ik ben benieuwd of de ECD makkelijk boekbaar is als onderdeel van een langere reis.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

IIVQ schreef: do 17 okt 2024, 19:09 Ik moet zeggen dat ik de tarieven van de ECD wel hoog vind.
Je bent niet de enige:
https://rover.nl/actueel/31-internation ... en-te-duur

Maar als Eurostar op een rustig tijdstip nog tickets voor €29 aanbiedt, dan zal de ECD naar verwachting ook niet al te druk zijn. Ik zou niet verwachten dat de tarieven al te veel uit elkaar gaan lopen want mensen kiezen dan toch voor de goedkopere tot ze weer ongeveer even duur zijn.
gpvos

Bericht door gpvos »

*Als* reizigers de goedkopere kaartjes kunnen vinden zonder ingewikkeld te hoeven doen met via-stations. Hierop mag m.i. wel wat toezicht door de ACM plaatsvinden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Bij de NOS was er vanavond aandacht voor de Eurocity Direct. Weinig mensen die tevreden zijn met de nieuwe prijzen: https://nos.nl/video/2541105-ns-laat-sn ... el-te-veel

De argumentatie van de directeur van NS International vind ik ook wel wat vreemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma

Bericht door Gamma »

Het viel me op dat een groot deel een iets hogere prijs prima vindt voor zo’n enorme tijdwinst.
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Het leek er eerder op dat de prijs toen nog niet ter sprake was gekomen. Dit is echt naaierij eerste klasse, naast het niet geldig zijn van kortingskaarten en Belgische binnenlandse vervoersbewijzen.

Ik hoop echt dat ze hiermee keihard falen. En 120 euro voor een retourtje Amsterdam-Brussel.:X Mensen die dat zelf gaan betalen hebben of geld teveel of sporen niet.
Gamma

Bericht door Gamma »

Retour Amsterdam - Brussel kan met 2x 25 euro als ik het zo lees. Dat is ook niet heel raar?
Globetrotter

Bericht door Globetrotter »

Met kortingsabonnementen of vrij reizen binnen Nederland zelfs nog goedkoper.
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Gamma schreef: do 17 okt 2024, 21:59 Retour Amsterdam - Brussel kan met 2x 25 euro als ik het zo lees. Dat is ook niet heel raar?
Je moet natuurlijk wel naar het vol tarief kijken en niet naar vroegboekkortingen, tickets met treinbinding en dergelijke. Mijn perspectief is echt flexibel, dagelijks gebruik, net zoals binnenlandse treinen. Het liefst zou ik OV-chipkaartpaaltjes met geldigheid van Nederlandse abo’s zien op relevante Belgische stations en ook erkenning van Belgische vervoersbewijzen in Nederland op trajecten waar deze trein rijdt.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Ik ben het niet met je oneens, maar er zijn ook zat reizigers die niet alleen de EC(D) nemen, maar ook een voor- en/of natrein, en je kan natuurlijk niet heel België gaan OV-chippalen. Dat is op zich ook niet nodig, voor dat soort reizen moest je altijd al vooraf boeken en met de huidige technieken kan dat ook 5 minuten van te voren, in de bus naar het station.

Wat wel lastig is als je OV-chippalen gaat introduceren, is dat je achteraf (bij uitchecken) de uiteindelijke prijs ziet, en dat is (Europees consumentenrecht) niet toegestaan in combinatie met de prijsstelling van ECD, met mandjes met tarieven, waarbij je dus voordat je daadwerkelijk boekt niet weet welke tarieven beschikbaar zijn. Op zich is dat dan ook weer een voordeel voor de reiziger: je weet gewoon (net als in Nederland) waar je aan toe bent met je combinatie van in- en uitchecken. Ik vind dat OV gewoon duidelijke prijsstellingen moet hebben (waarbij uiteraard voordeeltarieven mogelijk zijn), tenzij je een echt premium-product hebt zoals Eurostar waar je ook een gegarandeerde zitplaats hebt.
In de ECD zit je bij bepaalde prijsstellingen met het probleem van treinbinding terwijl je niet eens een zitplaatsgarantie hebt.
(Hoe werkt dat in Duitsland met Zugbindung; is dat altijd i.c.m. een gereserveerde plaats?)
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

In Duitsland is een reservering altijd optioneel en extra. Ook bij tickets met treinbinding.
Plaats reactie