Gezien de huidige vervoersstromen tussen Groningen en Drachten (er rijden niet voor niets 4 tot 10 Qliners per uur per richting tussen Groningen en Drachten) lijkt me dat ook één van de belangrijkste stations tussen Groningen en Heerenveen en lijkt het me dus sowieso verdedigbaar om in de toekomst de IC's daar te laten stoppen.
Als je dat gaat doen, heb je natuurlijk geen snelle verbinding meer tussen Groningen en de Randstad
Ik zou het veel logischer vinden om ongeveer het volgende model te hanteren:
Uitgangspunten:
* Lelylijn wordt gekoppeld met de bestaande snelwegen A6/A7
* Er komt een verbinding bij Heerenveen van de Lelylijn op de spoorlijn richting Leeuwarden
* Lemmer en Joure krijgen ook stations
Lelylijn
2x per uur Groningen-Heerenveen-Lelystad (snelle IC)
2x per uur Groningen-Leek-Marum-Drachten-Heerenveen (Sprinter)
2x per uur Leeuwarden-Heerenveen-Joure-Lemmer-Emmeloord-Lelystad (langzame IC)
Hanzelijn
2x per uur Lelystad-Dronten-Kampen Zuid-Zwolle (Sprinter)
1x per uur Lelystad-Zwolle (IC)
Internationale treinen naar Berlijn, Hamburg of Kopenhagen lijken me prima in de IC treinpaden in te passen.
Ik heb expres geen begin- of eindpunt genoemd in de Randstad of Groningen. Kan prima nader bekeken worden welke series hier het beste passen en welke doorkoppelingen het meest opportuun zijn.
Vanuit Leeuwarden is de verbinding naar Joure en Lemmer best belangrijk voor regionale vervoersbehoefte: de huidige busverbindgen laten behoorlijk te wensen over, terwijl de vraag naar een zeer snelle verbinding met de Randstad een stuk lager is ten opzichte van Groningen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website