Concessie Fryslân (2025-2034)

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Plaats reactie
iamthedutchdude

Re: Concessie Fryslân (2025-2034)

Bericht door iamthedutchdude »

Zonnig schreef: za 26 okt 2024, 17:15 Het transportbedrijf uit Heeg rijdt niet voor niets niet via Nijesyl.
Zou het ook kunnen dat er via niet via Nijesyl gereden wordt enkel omdat het iets langzamer is en/of je de woonkernen meer vermijdt? Zoals @Kampeerder al zegt (en dat komt ook overeen met hoe ik de situatie daar inschat) past een bus door Nijesyl op zich prima (de weg is er breed genoeg voor). Volgens mij is de weg in Oudega niet veel breder...

Overigens wordt er hier blind uitgegaan van de route via Nijesyl, zou er vanaf IJlst niet via de Iendrachtwei en de Iewei gereden kunnen worden?
ffk27 schreef: za 26 okt 2024, 14:10 ... aangezien er nog een aantal scholen in het zuiden van Sneek zitten.
Klopt, maar volgens mij betreffen dit geen vo-scholen maar enkel basisscholen en speciaal onderwijs. Over het algemeen zijn dat niet de doelgroepen waar het OV het van moet hebben.
Zonnig

Bericht door Zonnig »

Dan klopt het kaartje niet als de route anders is??
iamthedutchdude

Dat plaatje is volgens mij ook niet van Qbuzz afkomstig ;)
ffk27

Bericht door ffk27 »

iamthedutchdude schreef: za 26 okt 2024, 19:19
Zonnig schreef: za 26 okt 2024, 17:15 Het transportbedrijf uit Heeg rijdt niet voor niets niet via Nijesyl.
Zou het ook kunnen dat er via niet via Nijesyl gereden wordt enkel omdat het iets langzamer is en/of je de woonkernen meer vermijdt? Zoals @Kampeerder al zegt (en dat komt ook overeen met hoe ik de situatie daar inschat) past een bus door Nijesyl op zich prima (de weg is er breed genoeg voor). Volgens mij is de weg in Oudega niet veel breder...

Overigens wordt er hier blind uitgegaan van de route via Nijesyl, zou er vanaf IJlst niet via de Iendrachtwei en de Iewei gereden kunnen worden?
ffk27 schreef: za 26 okt 2024, 14:10 ... aangezien er nog een aantal scholen in het zuiden van Sneek zitten.
Klopt, maar volgens mij betreffen dit geen vo-scholen maar enkel basisscholen en speciaal onderwijs. Over het algemeen zijn dat niet de doelgroepen waar het OV het van moet hebben.
Ik kan mij van herinneren uit de tijd dat ik met lijn 45 (Hemelum - Sneek) reisde (meer dan 10 jaar geleden) dat er wel degelijk gebruik werd gemaakt van die halte door kinderen die speciaal onderwijs volgenden. Dit was echter niet een groot aantal en ik schat dat meer dan 95% van de reizigers uitstapte op het busstation.

Wat ik mij verder kan herinneren is dat het verkeer regelmatig vaststond op Singel en de Prins Hendrikkade; de drukste winkelstraat van Sneek loopt over de Singel (met een VOP) en aan het begin van de Prins Hendrikkade is een druk verkeersplein met verkeerslichten. Daardoor denk ik dat rijden via Nijezijl mogelijk sneller is omdat het ten eerste 2km korter is naar het busstation en er denk ik minder hinder is van de spits, wat kan resulteren in een strakkere dienstregeling.

Een goede vraag om misschien allereerst over na te denken is voor welke reizigers lijn 42 nou eigenlijk bedoeld is. Hoe deze lijn op dit moment in de dienstregeling staat, ik reken vanaf een representatieve halte in Lemmer (Pampusstraat), duurt het 43 (48! in de spits?) minuten om op het busstation van Sneek te arriveren, wat maar liefst 20 minuten langer is dan met de auto. Bovenop deze 43 zou dus nog iets meer dan 5 minuten komen om van Hommerts naar Heeg en weer terug te rijden. Ik kan mij niet voorstellen dat dit iedere rit gaat gebeuren, maar denk eerder alleen wanneer lijn 46 niet rijdt. Reizigers tussen Lemmer en Sneek hebben denk ik meer aan een snelle verbinding via Joure.
Vinny

Bericht door Vinny »

Vandaag even mijn oor te luisteren gelegd, en blijkbaar is het idee om wel degelijk via Nijesyl te rijden. Nou ja, ik vind dat persoonlijk niet erg, maar ik kan me wel voorstellen dat de omwonenden niet blij zijn. Ze zijn al boos omdat de weg gebruikt wordt als doorgaande verbinding tussen Sneek en Heeg. Met het autoluw maken van de binnenstad is er veel meer verkeer bij gekomen, dat anders gewoon via de N 354 zou rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ffk27

Bericht door ffk27 »

iamthedutchdude schreef: za 26 okt 2024, 19:19 Overigens wordt er hier blind uitgegaan van de route via Nijesyl, zou er vanaf IJlst niet via de Iendrachtwei en de Iewei gereden kunnen worden?
En daarna dwars door IJlst? Dat gaat een flinke reistijdsverlenging betekenen.

Ik heb het vermoeden dat Kampeerder over interne informatie beschikt, gezien de aanmelddatum van het account en de kennis over hoe de knopen liggen en waar bussen elkaar tegenkomen.
Het enige nadeel is dat er geen rechtstreekse verbinding meer is vanuit Lemmer naar Sneek centrum/Frieswijkstraat. Dit moet voortaan met overstap op lijn 44/45/46. Lijn 47 zal verdwijnen en lijn 41 rijdt voortaan door naar Lemmer. Lijn 44 rijdt vanaf Sondel door naar Wijckel en dan via Balk naar Sneek, waarbij in Wijckel een overstap wordt geboden tussen 44 Sondel/Bolsward en 41 Heerenveen. Lijn 44 gaat dan in Sneek op de treinknoop zitten. Verder zullen lijn 41, 42 en 44 overdag 2x/uur gaan rijden voor zover ik weet.
Sneek is een compacte stad. Het is maar 500 meter lopen van het station naar het begin van de winkelpromenade.

Wat ik ook nog wil delen is dat ik tot vorig jaar nog regelmatig gebruik heb gemaakt van de trein Leeuwarden - Stavoren. Wat mij opviel is dat er regelmatig reizigers gebruikmaakten van de belbus tussen IJlst en Heeg. Heeg is voor Friese begrippen een redelijk groot dorp, met honderden arbeidsplaatsen wat ook niet vergeten moet worden.

Helaas heb ik geen inzicht hoe de reigersstromen in exacte aantallen lopen. Een aantal jaren geleden heb ik ooit een afbeelding gemaakt met hoe de Zuidwesthoek (vooral demografisch) in elkaar zit. Deze zou ik hier graag willen delen maar ik kan de afbeelding niet meer vinden dus ik zoek nog even door. Wat ik wel durf te zeggen is dat Sneek absoluut de eindbestemming voor de meesten is, gevolgd door Leeuwarden en Heerenveen respectievelijk.

Een misschien vergeten mogelijk vervoerspotentieel is van de Zuidwesthoek naar het midden van Nederland. Momenteel moet vaak eerst omslachtig naar Leeuwarden gereisd worden. In de tijd van Connection was het nog mogelijk om binnen een anderhalf uur van Hemelum naar Lelystad te reizen met één overstap.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ffk27 op ma 28 okt 2024, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ffk27

Bericht door ffk27 »

Zonnig schreef: za 26 okt 2024, 17:15 Er komt daar geen regulier OV.
Vakwagens zorgen daar al voor grote stagnatie van het verkeer.
Het transportbedrijf uit Heeg rijdt niet voor niets niet via Nijesyl.
Ik weet niet waar de meeste vrachtwagens van dat transportbedrijf naartoe rijden maar het lijkt mij dat de meesten de A7 opgaan? Wellicht dat jij beter bekend bent in die omgeving en weet wat er allemaal speelt, maar ik kan geen scenarios bedenken waarom ze überhaupt via IJlst zouden rijden (misschien alleen als ze op het bedrijventerrein ten westen van Sneek moeten zijn), vooral sinds de ringweg niet meer bestaat. Uiteraard kan ik het allemaal mis hebben. Ik woon namelijk niet meer in Friesland en verkeerskunde is niet mijn vakgebied.
Dj.Dj

Bericht door Dj.Dj »

Arriva wil de busstalling naast het station in Heerenveen niet verhuren aan Qbuzz. De nieuwe Friese busvervoerder bouwt daarom een nieuw tijdelijk depot in de buurt van de McDonald’s.

Bron: Leeuwarder Courant
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 29 okt 2024, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort ivm copyright
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

Mooi als de proincie de bus remise,s wil beheren vanaf 2029 , waarom doet Arriva dan zo lekker moeilijk ?, Lekker pestgedrag vind ik
Dj.Dj

Bericht door Dj.Dj »

Arriva doet heel erg moeilijk.

Ze kunnen gewoon heel slecht tegen hun verlies!

Ik vind het maar goed dat de provincie vanaf 2029 al de busremisies in de handen heeft. Van mij mag het zelfs wat eerder :')
DPDelft
OVNL-beheerder

Bericht door DPDelft »

Naast het dwars zitten van een andere vervoerder is er natuurlijk nog een motivatie voor Arriva: geld. Waarschijnlijk levert de stalling meer op als deze verkocht wordt aan een ontwikkelaar. Direct naast het station is natuurlijk een prachtige (dure) woningbouw locatie.
iamthedutchdude

Via de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân is een presentatie van het vervoersplan openbaar geworden: noardeastfryslan.bestuurlijkeinformatie.nl

Via de gemeenteraad van Heerenveen zijn verschillende documenten over de tijdelijke stalling (uitrit aan de Weinmakker) in Heerenveen in te zien: heerenveen.bestuurlijkeinformatie.nl (onder punt 7.5)
Dj.Dj

Bericht door Dj.Dj »

Ziet er goed uit!
Finley1965

Bericht door Finley1965 »

iamthedutchdude schreef: ma 28 okt 2024, 10:45 Via de gemeenteraad van Noardeast-Fryslân is een presentatie van het vervoersplan openbaar geworden: noardeastfryslan.bestuurlijkeinformatie.nl

Via de gemeenteraad van Heerenveen zijn verschillende documenten over de tijdelijke stalling (uitrit aan de Weinmakker) in Heerenveen in te zien: heerenveen.bestuurlijkeinformatie.nl (onder punt 7.5)
Ziet er idd mooi uit
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Vervoerplan ziet er goed en veelbelovend uit, met meer en snellere verbindingen! En mooi dat de snelle lijn 315 's avonds en in het weekend lijkt terug te keren. :pos:

Ik ben benieuwd naar de exacte plannen en dienstregelingen. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
ffk27

Bericht door ffk27 »

Zonnig schreef: za 26 okt 2024, 13:03 Haha de 42 via IJlst en Heeg.
De wegeninfrastructuur is smalle weg met veel drempels.
De omweg voor reizigers van deze lijn gaat mensen wegjagen die vanuit Lemmer / Spannenburg naar Sneek willen.
Heeg wordt niet echt bediend via die route.
Grote verslechtering als 46 komt te vervallen m'n voor Oudega en omgeving.
Ik zou je 'Haha' maar weghalen: lijn 42 gaat waarschijnlijk rijden via IJlst.

Afbeelding
Bron: https://noardeastfryslan.bestuurlijkein ... 6d20966d33

Merkwaardige routes van lijn 41/44 rondom Balk trouwens en helaas geen aansluiting op de trein in Workum. Vanochtend had ik deze afbeelding gemaakt met mijn voorspelling. De paarse lijn is de scheiding: alles ten westen is sneller in Sneek door in Workum op de trein te stappen. Indien het 'minst gebruikte' station van Nederland (Hindeloopen) 900 meter verplaatst zou worden, dan kun je zelfs verbindingen creëren die sneller dan de auto zijn.
Ik hou hier overigens geen rekening met de knoop van 44 in Sneek en het keren met een 12-meter-bus op station Workum.
Uiteraard heeft Qbuzz geen belang bij overstappers in Workum (tenzij het nieuwe reizigers zou trekken), maar persoonlijk vind ik dat dit een concessie-eis had moeten zijn.

Afbeelding
CamilleKreemers

Bericht door CamilleKreemers »

Kan je een aansluiting creeren in Sorkum qua tijden?
zone2000

Bericht door zone2000 »

Finley1965 schreef: ma 28 okt 2024, 08:48 Mooi als de proincie de bus remise,s wil beheren vanaf 2029 , waarom doet Arriva dan zo lekker moeilijk ?, Lekker pestgedrag vind ik
Omdat een projectontwikkelaar die appartementen wil bouwen op het Arriva terrein in Heerenveen ongetwijfeld meer gaat bieden dan een Provinsje Fryslan.
iamthedutchdude

Wordt ook deels genoemd in één van de documenten van de gemeente Heerenveen die ik gelinkt heb:
Brief gemeenteraad Heerenveen schreef:De huidige busremise bij het station is in eigendom van Arriva, de huidige vervoerder. Deze is niet beschikbaar. Daarnaast wordt deze locatie gezien als een ontwikkellocatie vanwege de centrale ligging nabij het centrum. Het is niet wenselijk de busremise op de huidige plek te handhaven.
Lange_Dre

Bericht door Lange_Dre »

Finley1965 schreef: ma 28 okt 2024, 08:48 Mooi als de proincie de bus remise,s wil beheren vanaf 2029 , waarom doet Arriva dan zo lekker moeilijk ?, Lekker pestgedrag vind ik

Zo kennen we Arriva toch al decennia? Het is een beetje de Calimero en rupsje Nooitgenoeg vervoerder van Nederland. Het ligt volgens Arriva altijd aan een andere partij, vertonen veel gedrag dat een klein kind ook vertoond, en in de ogen van Arriva is er geen betere vervoerder dan Arriva zelf. Ondanks dat al decennia is bewezen dat Arriva dat zeker niet is, maar uiteraard zal Arriva dat nooit toegeven, de fout ligt immers altijd aan de ander...
nv_busfreak

Bericht door nv_busfreak »

iamthedutchdude schreef: ma 28 okt 2024, 14:53 Wordt ook deels genoemd in één van de documenten van de gemeente Heerenveen die ik gelinkt heb:
Brief gemeenteraad Heerenveen schreef:De huidige busremise bij het station is in eigendom van Arriva, de huidige vervoerder. Deze is niet beschikbaar. Daarnaast wordt deze locatie gezien als een ontwikkellocatie vanwege de centrale ligging nabij het centrum. Het is niet wenselijk de busremise op de huidige plek te handhaven.
In diezelfde documenten staat ook nadrukkelijk
College advies schreef:"1.1. De huidige busremise is in eigendom van de huidige vervoerder
De huidige busremise naast het busstation is in eigendom van de huidige vervoerder. De eigenaar is niet
bereid
om - in afwachting van een definitieve locatie - de locatie tijdelijk te verhuren aan de nieuwe
vervoerder.
OVuser76

Bericht door OVuser76 »

Ik vind het wel bijzonder dat Qbuzz niet voor een snelle verbinding tussen Lemmer en Sneek via de A6 en A7 kiest maar uitbreiding van lijn 42.
Zo lang de werkzaamheden aan het aquaduct nog bezig zijn, is het nog interessant. Maar daarna zou dit echt een versnelling in reistijd zijn. In de avond en het weekend met een overstap op busstation Joure en op werkdagen overdag rechtstreeks.

In Zuidoost Friesland had ik misschien wel meer variatie verwacht rond Gorredijk. De route van lijn 20 tussen Heerenveen en Drachten is niet bepaald vriendelijk meer voor bussen. Door 1x per uur via de A7 naar Gorredijk te reizen en dan door op de huidige route via Beetsterzwaag en 1x per uur via Langezwaag naar Gorredijk en dan via de A7 naar Drachten biedt je meer comfort voor de meeste reizigers. Kleine plaatsen als De Knipe en Langezwaag verliezen dan reismogelijkheden, maar meer reizigers profiteren. Lijn 23 of 27 zou via Beetsterzwaag kunnen reizen om daar 2x per uur te blijven rijden.
ffk27

Bericht door ffk27 »

CamilleKreemers schreef: ma 28 okt 2024, 14:19 Kan je een aansluiting creëren in Workum qua tijden?
Helaas gaat dit lastig worden. Uitgangspunt is een goede aansluiting van lijn 44 op de trein richting Leeuwarden en de bus richting Bolsward op het station van Sneek (en vice versa, iets wat Arriva niet lijkt te doen?).

Afbeelding

In bovenstaande afbeelding heb ik lijn 44 er op zijn strakst ingezet. Er valt nog het een en ander te verschuiven en de spitstrein staat niet in de grafiek. Helaas heb ik niet de tijd en kennis om een dienstregeling te kunnen maken.
zone2000

Bericht door zone2000 »

Met straks een qliner Bolsward-Sneek-Joure-Heerenveen en Bolsward-Leeuwarden en een 44 die hier hopelijk goed op aan sluit zie ik het belang van een treinaansluiting in Workum niet.
miron

Bericht door miron »

Klopt het nu dat wijnjewoude er een buslijn bij krijgt maar geen rechtstreekse verbinding met Leeuwarden op dit moment is de lijn 14 vaak vertraagt waardoor de overstap op de meestal volle 320 niet mogelijk is word er daar nog iets mee gedaan
Plaats reactie