iamthedutchdude schreef: ↑za 26 okt 2024, 19:19
Overigens wordt er hier blind uitgegaan van de route via Nijesyl, zou er vanaf IJlst niet via de Iendrachtwei en de Iewei gereden kunnen worden?
En daarna dwars door IJlst? Dat gaat een flinke reistijdsverlenging betekenen.
Ik heb het vermoeden dat Kampeerder over interne informatie beschikt, gezien de aanmelddatum van het account en de kennis over hoe de knopen liggen en waar bussen elkaar tegenkomen.
Het enige nadeel is dat er geen rechtstreekse verbinding meer is vanuit Lemmer naar Sneek centrum/Frieswijkstraat. Dit moet voortaan met overstap op lijn 44/45/46. Lijn 47 zal verdwijnen en lijn 41 rijdt voortaan door naar Lemmer. Lijn 44 rijdt vanaf Sondel door naar Wijckel en dan via Balk naar Sneek, waarbij in Wijckel een overstap wordt geboden tussen 44 Sondel/Bolsward en 41 Heerenveen. Lijn 44 gaat dan in Sneek op de treinknoop zitten. Verder zullen lijn 41, 42 en 44 overdag 2x/uur gaan rijden voor zover ik weet.
Sneek is een compacte stad. Het is maar 500 meter lopen van het station naar het begin van de winkelpromenade.
Wat ik ook nog wil delen is dat ik tot vorig jaar nog regelmatig gebruik heb gemaakt van de trein Leeuwarden - Stavoren. Wat mij opviel is dat er regelmatig reizigers gebruikmaakten van de belbus tussen IJlst en Heeg. Heeg is voor Friese begrippen een redelijk groot dorp, met honderden arbeidsplaatsen wat ook niet vergeten moet worden.
Helaas heb ik geen inzicht hoe de reigersstromen in exacte aantallen lopen. Een aantal jaren geleden heb ik ooit een afbeelding gemaakt met hoe de Zuidwesthoek (vooral demografisch) in elkaar zit. Deze zou ik hier graag willen delen maar ik kan de afbeelding niet meer vinden dus ik zoek nog even door. Wat ik wel durf te zeggen is dat Sneek absoluut de eindbestemming voor de meesten is, gevolgd door Leeuwarden en Heerenveen respectievelijk.
Een misschien vergeten mogelijk vervoerspotentieel is van de Zuidwesthoek naar het midden van Nederland. Momenteel moet vaak eerst omslachtig naar Leeuwarden gereisd worden. In de tijd van Connection was het nog mogelijk om binnen een anderhalf uur van Hemelum naar Lelystad te reizen met één overstap.